Miten voi olla MAUSTEILLE allerginen??
Nehän on kaikki ihan eri kasveja! On yrttejä, nekin eri lajeja, sinappeja, pippureita ja vaikka mitä. Ei voi olla kaikille mausteille allerginen.
Kommentit (25)
siis tarkoitat että on kaikille mausteille allerginen, hmm..varmaan tosi harvinaista mutta ei varmaan mahdotonta. Oiskohan kyse jostain mausteiden käsittelytavasta tai jtn..entäs jokin säilöntäaine mausteissa tms. Itse esim.itse en ole kalalle allerginen, mutta savukalasta saan pahan reaktion. Oletan sen johtuvan savustuksessa käytettävästä lepästä jolle olen allerginen? Eli siis ei välttämättä suoraan ole allerginen sille mille luulee, vaan oheisjutskille.
Ymmärsiköhän kukaan, heh :)
Mutta aikuisella mauste-allergia kuulostaa ihan keksityltä jutulta. Ja onko se edes allergiaa vai jotain herkkävatsaisuutta.
se on harvinaista. Minä olen muutamalle mausteelle allerginen.
Niin mausteet käsittääkseni kuuluu eri heimoihin (olikohan tuommonen nimitys), jos joku ymmärsi ja tietäis tarkemmin niin saa kertoa. En nyt saa päähäni miten tuo asia meni... Palaan kertomaan jos muistan.
Suolan lisäksi ainoastaan pari maustetta käy. Mutta mulle ei käy myöskään suurinosa juureksista, hedelmistä ja vihanneksista.
Ja ei, nuo eivät ole mitään keksittyjä juttuja.
Tuo oli jännä teoria miksi olisi savukalalle allerginen. Sain savukalasta jotain reaktiota, enkä keksinyt miten se voisi olla mahdollista. Olen myös leppäallergikko, joten voisikohan tuossa olla perää.
kuolla. Ja tukehtuminen, kun kieli turposi. Onneksi älysivät tilata ambulanssin siellä ravintolassa. Ja minä kun olin antanut listan niistä, joita en voi käyttää. Mutta kiva tietää, että se olikin ihan keksittyä!
Mutta aikuisella mauste-allergia kuulostaa ihan keksityltä jutulta. Ja onko se edes allergiaa vai jotain herkkävatsaisuutta.
Jo pelkästään eri yrtit/yrttiryhmät kuuluvat keskenään eri heimoihin ja sukuihin, puhumattakaan esim. pippureista, sahramista, chileistä, valkosipulista ym., puhumattakaan soijakastikkeista, kalakastikkeista (siis siitä mitä käytetään esim. kiinalaisessa ruuassa) ja muista sekoituksista.
Toki kaikille näille VOI olla allerginen, mutta epäilen että suuri(n?) osa ihmisistä kokeilee joka ikistä saatavilla olevaa maustekasvia. Mulla muuten mies on allerginen kalalle ja äyriäisille, mutta toi kalakastike ei aiheuta oikeita.
mm. pippurit, kurkuma yms. Jos on koivuallergia, monille mausteille on allerginen kaupan päälle.
jonka ruokavalio koostuu allergian vuoksi seuraavista aineksista:
riisi
sianliha
broileri
mustikka
kurkku
Mausteena ainoastaan suolaa.
Käsittääkseni ne ihmiset, jotka ovat mausteille allergisia eivät suinkaan saa vatsan väänteitä vaan kielen turpoamis tyyppisiä oireita. Lukiokaverini oli mausteille allerginen ja oireina hänellä oli kielen ja muiden suun limakalvojen turpoaminen, kasvojen turpoaminen ym.
Voisin kuvitella, että saadessaan ensimmäisen kieli turpoaa oireen vaikka mustapippurista, ei halua enää kokeilla turpoaako kieli valkopippurista.
Tämä siis #4:lle:
Käsittääkseni ne ihmiset, jotka ovat mausteille allergisia eivät suinkaan saa vatsan väänteitä vaan kielen turpoamis tyyppisiä oireita. Lukiokaverini oli mausteille allerginen ja oireina hänellä oli kielen ja muiden suun limakalvojen turpoaminen, kasvojen turpoaminen ym. Voisin kuvitella, että saadessaan ensimmäisen kieli turpoaa oireen vaikka mustapippurista, ei halua enää kokeilla turpoaako kieli valkopippurista.
kolmonen lisää:
Joo tosi jännä että reagoin savukalalle (nielu turposti ja kutitti ym). Olin varmaan vuoden ilman kalaa, kunnes maistoin tonnikalaa ja muita eikä tullut mitään oiretta. Kokeilin taas kerran savustettua ja oireet puhkesi. Ainoa selitettävä syy oli mielestäni tuo leppä, koska mausteitakaan suolan lisäksi ei käytetä. En usko että savu itsestään koska voin syödä savulihaa jne.
mutta jos on saanut reaktioita hyvin monesta mausteesta, on varmaan helpompaa pyytää ruoka vain suolalla maustettuna, kuin alkaa selvittää tarkemmin. Monesti esim. tuoteselosteissa lukee vain "mausteet" eikä eritellä mitä ne ovat. Myöskään ravintoloissa ei yleensä osata luetella mitä mausteita ruoka sisältää. Ja jos on paljon muitakin allergioita, ei varmaan riitä aikaa ja kärsivällisyyttä etsiä jotain maustetta mille ei olisi allerginen, ne kun eivät ole välttämättömiä.
entisen "kaikelle allergisen" nykyisen ei-allergisen tytön äiti
niin enköhän kuitenkin kokeilisi just erilaisia yrttejä tai vaikka sitä valkosipulia eikä ainakaan heti olettaa että on allerginen kaikille mausteille.
Mulla mies on allerginen vähän sille sun tälle, esim. kala saa just kielen ja kurkun turpoamaan. Silti hän välillä kokeilee josko olisi joku allergia helpottanut (raaka kananmuna on esim. nyt syömiskelpoista), ei suinkaan syömällä vaan koskemalla testiruualla vaan vähän ihoa tai esim. huulta. Tämä testaus ei tietty toimi minkään sellaisen superallergisen (tyyliin anafylaktinen shokki jos yksikin väärä molekyyli pääsee kosketuksiin), mutta lievemmissä tapauksissa kyllä.
Voisin kuvitella, että saadessaan ensimmäisen kieli turpoaa oireen vaikka mustapippurista, ei halua enää kokeilla turpoaako kieli valkopippurista.
Savukalasta en tiedä mitä siihen tavallisesti laitetaan, mutta yleisesti monet lisäaineet ja aromivahventeet aiheuttaa monille ihmisille yliherkkyyttä (erityisesti päänsärkyä ja pahoinvointia). Natriunglutamaatti (lihan maun aromivahvenne monissa valmisliharuuissa, käytetään joskus ravintoloissakin) on yks pahimmista. Useasti oireet voi olla lieviä, mutta harmillisia, eikä ihminen osaa liittää oireilua tiettyyn ruokaan tai puhumattakaan lisäaineeseen. Siitä en tiedä kuinka paljon lisäaineet aiheuttavat varsinaisia allergioita.
mutta itsellä ainakin jäisi syömiset vähille jos pitäisi samoista kymmenestä aineesta (täällä ainakin saa sen kuvan että mausteille allergiset on yleensä tosi monille muillekin jutuille allergisia) tehtyä ruokaa syödä joka päivä.
17 kirjoitti savukalasta ja valmisruuista,
meillä on kala savustettu itse eli lisäaineista tms ei voinut olla kyse. Leppälastuja ja suolaa käytetään ei muuta.
eivät osaa kaivata mausteita. Jos joudut valitsemaan käytätkö seuraavan 2 viikkoa kokeillaksesi sopiiko lapselle porkkana vai basilika, niin kummankohan valitsisit?
Aikuisilla mausteallergia tosiaan liittyy usein siitepölyallergioihin, jolloin on tiedossa jo listoja mitkä mausteet mahdollisesti sopii ja mitkä ei, tilanne on jo helpompi.
Meillä on perhetuttu joka on allerginen kaikille muille mausteille paitsi mustapippurille ja suolalle.Ja on ihan aikuinen ihminen eli kyllä on mahdollista.
Henki ei kulje ja kurkku turpoaa jos syö ruokaa jossa on jotain kiellettyjä mausteita ja ambulanssikyytiä tarvitsee.
Meidän esikoiselle kävi alle 2 vuotiaana pelkästään:
Mustikka
Vadelma
Bataatti
Salaatti
Kaura
Peuranliha
Poronliha
Hirvenliha
Retiisi
Vesimeloni
Kaikki muut olivat kiellettyjen listalla.. Ja n. vuoden ikäisenä ainoastaan puolet noista ruoka-aineista sopi lapselle.. Kunnes sitten 2 vee synttäreiden jälkeen lista alkoi kasvaa pikku hiljaa ja nyt ekaluokkalaisena melkein kaikki käy, ainoastaan kala, peruna, muna ja paprika on kiellettyjen listassa.