yksinhuoltajat, kyselyä eksän avunannosta!
Paljonko saatte elatusmaksun lisäksi apua eksältänne? Ostaako vaatteita tai osallistuuko isompiin hankintoihin? Ja onko apu jotenkin "suhtautettu" elatusavun määrään, että jos maksaa vähemmän, auttaa muuten enemmän. Entäs paljonko eksä auttaa muuten, esim. sairastapauksissa tai kyydityksissä,jos olet vaikka autoton niin käyttääkö kaupassa?
Ja paljonko maksaa elatusmaksua? Mä saan 210e kuussa ja miehen tulot jotain 3000e.
Kommentit (25)
Jos lapsi on hänellä ja sairastuu, niin ei käy edes ostamassa lääkkeitä, vaan odottaa siihen asti, että lapsi tulee mulle. Kerran osti purkin kuumelääkettä, mutta sen jouduin maksamaan + bensakulut apteekissa käynnistä... Jos en olisi luvannut maksaa lääkettä ja hakukuluja, niin lapsi olisi saanut olla yli 39 asteen kuumeessa. Eikä olisi suostuntu antamaan mulle lasta.
Joo, se äijä onkin täys idiootti.
elarin määrä riippuu tosi monesta asiasta.
eikös joku nyrkkisääntö ole että 10% tuloista?
lisäksi mies maksaa lapsen matkat, ostelee vaatteita ja harrastusvälineitä. Lääkäriinkin yms. varmaan kuskaisi, jos olisi tarpeen. Ja kaiken tämän tekee ihan omasta halustaan... :) En ole pyytänyt ostamaan ylimääräisiä ja paljon pienempään elariinkin olisin suostunut.
Miehen tulot ovat lähes 10.000 €/kk ja minä olen keskituloinen. Miehellä on velaton iso asunto ja minä asun vuokrakolmiossa. Näin ollen miehellä on siis varaa maksaa.
loput tulee kaupungilta? kaikenlaisia mulkkuja...
miehen katsotaan osallistuvan elatukseen laajalla tapaamisoikeudella. Lapsi asuu siis isällään vuoroviikoin, eikä suostu muuttumaan viikonloppuisäksi, vaikka hoidattaa lapsen pääosin äidillään...
loput tulee kaupungilta? kaikenlaisia mulkkuja...
jos olet eronnut? Kuka sinun perheessäsi tienaa sen perheen elannon? Uusi mieskö?
riippuen tietysti kumpi saa lapsilisät, jos ukko saa niin silloin kuuluu puolet sulle. mä olen elänyt noin, että lapsi viikko-viikko molemmilla ja ei siinä mitään elatusmaksuja makseltu ja lapsilisät puolitettiin.
200 Euroa/kk on tosi hyvä elari ja 3000 Euroa tienaava mies on alle miesten keskitulon. Eihän siitä tule käteen kuin 2000 Euroa ja siitä 200 Euroa elareihin yhdestä lapsesta on ihan kunnollinen summa. Saathan päälle lapsilisän eli yhteensä tulee yli 300 Euroa. Sillä pystyt lapsen elättämään, kun kerran elintaso ei oletettavasti ole kauhean korkea johtuen kotonaolostasi. Elintason nostamiseksi voisit tosiaan itse häippästä töihin.
eikö muka yksinhuoltaja voi olla kotiäiti? ja miks ei vois? isompien lasten kanssa (olen eronnut ennenkin ja ollut yh) olin yhteensä 8 vuotta kotona, joista kolme vuotta yksinhuoltajana.
mielenkiintoinen aihe, kun on syksyllä ajankohtaista itsellekkin.. Itse siis myös tuleva yh..tällä hetkellä tuntuu et ikävä kyllä..mut en tiedä onko todellisuudessa sitten helpompaa ilman miestä vai ei..?? ..vaikea sanoa summasta mitään, kun ei osaa vielä päätellä vauvan todellisia menoja..?
..mä en ole missään vaiheessa edes valittanut että summa olis liian pieni. ihan muut ihmiset mulle jauhaa että saan liian vähän. ja kotiäitiys on mulle tärkeä juttu kun nautin siitä.töitä ehdin kyllä tehdä. alunperin kyselin lähinnä siksi että mietityttää millä oikeudella mun sanotaan olevan liian kiltti eksälle kun en ole joka välissä vaatimassa lisää ja kiinostaa mikä se todellisuus on, paljonko ne eksät sitten oikeesti hyysää muita. mun tutuillani kun tuntuu olevan aika oudot kuviot.
Vai onko tuo sinulla ihan kaava. Lapsia vaan lisää ja yhteiskunta maksaa.
ja lisäksi maksaa joskus jotain extraa...
vähän on.. miehen tulot n.2500e-3000e.
Mutta minkäs teen, kun suostuin vuos sitten..
vituttaa.
joka saa asumistukea ja toimeentulotukea.
Paljonko saatte elatusmaksun lisäksi apua eksältänne? Ostaako vaatteita tai osallistuuko isompiin hankintoihin? Ja onko apu jotenkin "suhtautettu" elatusavun määrään, että jos maksaa vähemmän, auttaa muuten enemmän. Entäs paljonko eksä auttaa muuten, esim. sairastapauksissa tai kyydityksissä,jos olet vaikka autoton niin käyttääkö kaupassa? Ja paljonko maksaa elatusmaksua? Mä saan 210e kuussa ja miehen tulot jotain 3000e.
Ei edes elatusmaksuja ja meillä yhteishuoltajuus ja minä työtön..Että näin!
Maksaa jos jaksaa 150€/kk ja tulot verottajan mukaan 3500€/kk. Yrittää keksiä vaikka mitä keinoja, että ei tarvitsisi maksaa mitään. Senttiäkään ei ole enempää laittanut, ei edes synttärikorttia tai lahjaa, eipä ole lasta tahtonut tavata kohta neljään vuoteen.
Kerran vuodessa on minuun yhteydessä ja kyselee, että jos ei tarvitsisi maksaa ollenkaan.
näin maksaa mun mieheni ex:lleen, jolla on yksinhuoltajuus. muuten meidän osallistuminen menoihin on ainoastaan lapsen haku ja vieminen takaisin, ja tietty eläminen täällä ollessaan, ja joulu- ja synttärilahjat. sanoisin että saat liian vähän elaria miehesi tuloihin nähden
sovittu 300e kuussa kahdesta, kun mies yrittäjänä tienaa epäsäännöllisesti, mutta osallistuu tosi paljon lasten menoihin, esim. harrastusvälineet, vaatteet, huonekalut jne. Minulla ei ole autoa(hyvät yhteydet julkisilla) joten hän kuljettaa lapsia myös välillä hoitoon ja harrastuksiin. Paljon paremmin ja tasavertaisemmin sujuu lasten hoito näin kun erossa ollaan.
mä olen ihan tyytyväinen saamaani rahaan mutta monet ihmiset ympärillä on sitä mieltä että mulle maksetaan liian vähän. itse toivoisin semmosta hädässä auttamista, kun jostain syystä ei rahat vaan meinaa riittää (oon kotiäitinä). esim. kun on ruoka loppu olis kiva kun eksä tois vaikka jonkun ruokapaketin tytölle, nyt ollaan tehty niin että lainaan rahaa eksältä. me ollaan muuten hyvissä väleissä, mietitty yhteenpalaamisen mahdollisuuttakin, mutta näistä raha-asioista tulee aina sota. mutta monella eronneella on ajatus että eksät on rahasampoja, joilta revitään kaikki mahdollinen elatusmaksuina ja sit vielä vingutaan lisää käteen. mä en ajattele niin mutta taitaa eksä nyt ajatella että oon kohtuuton.
eikös joku nyrkkisääntö ole että 10% tuloista?