Jos äiti ei liiku tarpeeksi, niin meneekö raskaus helposti yliaikaiseksi?
Kommentit (10)
Liikuin paljon, pari tuntia päivittäin raskauden lopussa, tosin tahti oli rauhallinen. Lapsi syntyi tipan avustamana 42+4
Mulla repesi häpyliitos, joten en pystynyt kävelemään. Poika syntyi viikolla 39+5. Palauduin tosi nopeasti, mutta synnytys kesti kauan.
Ennen keskosen syntymää monella on ennenaikaisia supistuksia, raskausmyrkytysoireita tms., joiden vuoksi liikunta on kielletty. Joten on luonnollisesti täysin odotettavaa, että keskosen synnyttäneet ovat liikkunet vähemmän kuin veratailuryhmä.
Senpä vuoksi on täysin mahdotonta sanoa, että liikunta sinällään ehkäisisi keskosuutta.
liikuntaa odotusaikana harrastaville syntyy vähemmän keskosia kuin muille.
vaikutusta siihen koska lapsi syntyy.
Mutta raskausaikana liikkuva äiti palautuu nopeammin synnytyksestä ja itse synnytys voi olla helpompi, tai ainakin jaksaa paremmin.
Synnytyksen käynnistyttyä liikkeessä pysyminen helpottaa kestämään kipua ja voi nopeuttaa synnytystä.
Itse liikuin koko raskausajan joka päivä eli kävin melkein päivittäin 1-1 1/2h lenkillä ja odottavien äitien jumpassa.
Ja vauva syntyi 4 päivää yli lasketun ajan.
ja kaikki kolme lastani ovat syntyneet lasketun ajan jälkeen (40+4 - 41+1). Ja normaalisti treenaaminen tarkoittaa minun kohdallani yhtä tai max kahta lepopäivää viikossa :)
Minä voisin siis (huikealla kolmen raskauden otannallani ;)) väittää melkeinpä päinvastaista: liikunta pitää vauvelin pitkään kohdussa!
liikkunut juuri lainkaan raskausaikana (siis normikauppakäyntiä enempää) ja esikoinen syntyi 2vkoa ennen LA:ta ja kuopuksesta jouduin sairikalle enkä kyenyt siis liikkumaan ja vauva tulla poksahti jo 2 kk:tta ennen LA:ta.
että liikuntaa odotusaikana harrastaville syntyy vähemmän keskosia kuin muille. Joten ei vaikuta siltä että liikunta aikaistaisi syntymää.
onko mahdollisesti sukua sille, että syntyy poika, jos lasta tehtäessä kirves sängyn alla?
Otanta minulla tosin vain kaksi. Esikoista odottaessa kärsin supistuksista raskauden puolivälistä lähtien ja liikkuminen oli tämän vuoksi lähes nollassa. Hitaasti pystyi kävelemään pakolliset matkat, jos vähänkään yritti kiristää tahtia supparit yltyivät. Lapsi syntyi rv 35.
Kuopuksen odotusaikan voin hyvin. Juoksentelin esikoisen perässä ison mahani kanssa ja tein erittäin reippaita kävelylenkkejä loppuun asti. Lapsi syntyi rv 41+6.