Mitä raskaana oleva voi syödä joulupöydässä?
Kun kinkkukin on kumminkin raakaa ja perunat vihreitä
Kommentit (30)
mutta kyllä tuo meillä on viimeiset 35v ollut ihan uunissa kypsennettyä :D :D
Mutta itse neljä lasta kantaneena olen syönyt kyllä ihan maalaisjärjellä sitä mitä muutkin...
rosollia, porkkana-lanttu-perunalaatikkoa, maksalaatikkoakin vähän.....
ym ym
Olin jo mielessäni herkutellut vaikka millä tänä jouluna. Viimeiset 4 joulua on mennyt ties minkä takia erityisruokavaliolla ja alkoholittomana.
Taas saa jättää hyvästit punaviinille, glögille, graavilohelle, silakoille ja homejuustolle. nyyh
ja anoppi tarjoaa ne pakolliset maksapasteijat joista en voi kieltäytyä koska en halua paljastaa että olen raskaana.
Ja appiukko tarjoaa ruuan päälle kahvit ja konjakit
Mädin unohdin mainita, harmittaa ettei siihen voi koskea.
poron kylmäsavufilettä joulupöytään. Kai niitä voi ainakin maistaa??
Miten se sienisalaatti???
poron kylmäsavufilettä joulupöytään. Kai niitä voi ainakin maistaa??
Miten se sienisalaatti???
Sienisalaattikin muistui mieleen vasta nyt! Ja aurajuusto... Voi miksi mä tykkään just noista kielletyistä herkuista, yhyy...
3
mutta omalla vastuulla. Listeriasikiökuolemia sattuu Suomessakin vuosittain useita.
pitää perustaa oma enkelilapsi-blogi. ap
mutta omalla vastuulla. Listeriasikiökuolemia sattuu Suomessakin vuosittain useita.
Haloo, järki käteen, immeiset! Ei raskaus ole mikään sairaus! Jos nyt ei joka päivä vedä maksapihviä, niin tuskinpa voi millään saada liikaa raskasmetalleja. Viiniä nyt en tolkuttomasti litkisi minäkään ja tuorejuustoista söisin vain kotimaisia (niistä ei ole ikinä löytynyt listeriaa tms), mutta muuten voi kyllä syödä ihan kaikkea!
"Mistä alla oleva tieto peräisin? Uskaltaisin lääkärinä väittää ettei näin ole."
Täällä toinen lääkäri, joka tietää, että näin ei ole. Ja tosiaan listeriaa ei ole kotimaisissa tuotteissa!
saa syödä n. 200g/viikko, tuskin kukaan yksin vetää aattona tuota määrää?
mutta raa'assa kalassa sitä on luonnostaan ja raakaa lihaakaan ei suositella syötäväksi (listeria vai joku muu syy, toksoplasmoosi?, en tiedä). Kylmäsavuporo ei ole kypsytettyä lihaa, joten kuuluu samaan ilmakuivatun kinkun kanssa, ei suositella raskaana oleville.
Vaikka listeria on harvinainen, niin on aika kyseenalaista lääkärien täällä yllyttää raskaana olevia syömään ns kiellettyjä. Jokainen tekee omat valinnat, mutta jos listeria sitten osuu kohdalle, niin ei auta, että on tosi harvinaista.
Tää mulle ihan uusi juttu! Huoletta olen sieniä syönyt, luulin, että ovat terveelisiä odottaville!
teoksessa (uusin painos, lienee lääkiksen tenttikirjoja?) annetaan ihan toisenlaista tietoa sekä listeriasta että toksoplasmasta. Kummankin riski pitää ottaa huomioon. Toksoplasmoosi on listerioosia yleisempi lukujen valossa, mutta alkuraskauden keskenmenoissa ei ainakaan rutiinisti tutkita syytä, joten listerian aiheuttamia keskenmenoja ei saada kaikkia kiinni. Toksoplasmoosi taas puolestaan voi vammauttaa sikiön siten, että keskenmenoa ei tule. Listerioosin ja toksoplasmoosin voi sairastaa hyvin vähäoireisesti.
Kotimaisissa vakuumipakatuissa kaloissa listeria on aivan yleinen. Hanna Miettisen väitöskirjan mukaan eräiden kalakasvattamojen kalavalmisteista jopa 20 % sisältää listeriaa. Keväällä vedettiin markkinoilta Heimon Kalan tuotteita korkean listeriapitoisuuden takia.
Täällä toinen lääkäri, joka tietää, että näin ei ole. Ja tosiaan listeriaa ei ole kotimaisissa tuotteissa!
Muuten kai on kyse jostain erittäin tiukasta näkökulmasta siihen, että einesruokia ei saisi syödä ilman huolellista kuumennusta. Tai sitten kotitekoisessa salaatissa pelätään mahdollisia minimaalisia multa- tai hiekkajäämiä, joista voisi periaatteessa saada toksoplasmoosin? Saamissani ruokavalio-ohjeissa ei ole mitään muusta kuin korvasienestä.
Tää mulle ihan uusi juttu! Huoletta olen sieniä syönyt, luulin, että ovat terveelisiä odottaville!
Katso vaikka sieltä KTL:n sivuilta.
Joten lienet viettänyt joulujasi tumpelokokkien armoilla (tai olet sellainen itse).
Minä taas himoitsisin mätiä ja kylmäsavu- ja graavilohia, vaikka tiedän, ettei niitä pitäisi syödä. Luultavasti otan kuitenkin riskin...