Mistä johtuu huono ryhti?
Olen aika pitkä nainen, 172cm. Kävelen ja istun melko lysyssä, jollen erikseen kiinnitä asiaan huomiota.
Olen siis aina kävellessäni melko typerän näköinen, kunnes bongaan itseni jostain ikkunan kautta ja tajuan taas suoristaa selkäni.
Miten joillakin luonnostaan pysyy selkä suorana ja toisilla ei?
Olen hoikka ja liikuntaakin harrastan, miten voisi tämän asian parantaa ilman, että joutuu ihan koko ajan keskittymään siihen missä asennossa on?
Kommentit (10)
ja yleensä treenatessani teen myös nuo syvät vatsalihakset. En ehkä tarpeeksi sitten?
Mutta pakko siihen joku muukin syy on olla, monella lihavillakin on paljon parempi ryhti kuin minulla, enkä oikein usko, että he kaikki tekevät enemmän noita kuin minä. Ei siis todella millään pahalla, älkääkä kukaan nyt vetäkö hernettä nenään, mutta noin minä sen asian ajattelisin!
Ap
monta kertaa viikossa punttiksella, jossa on hyvät "korsettilihaslaitteet". Olin pystyasennossa. Kesällä en ole jaksanut käydä ja selkeästi olen löysähtänyt.
Läski olin talvellakin.
käy juuri noin kun ap:lle, että kun näen itseni jostain tajuan miten typerälle näytän.
Äidilläni on myös huono ryhti, voisiko olla jotenkin perinnöllistä?
Mitä pidempään on huono ryhti sen lysympäänhän se menee. Minä en ainakaan usko, että saan itsestäni koskaan hyväryhtistä, varmaan on 30 vuodessa sen verran kasaan painunut hartian seutu.
Jouduin käymään fysioterpeutilla niskakipujen takia. Samalla kysyin neuvoja ryhdin parantamiseen. Tässäpä ohjeet: Istu mieluiten kovalla tuolilla/penkillä "ryhdittömästi", eli niin kuin normaalisti istut. Oikaise ryhti tyyliin "olkapäät taakse ja rinnat ulos". Toista tämä kymmene kertaa peräkkäin ja sarja on hyvä tehdä kolmesti päivässä. Itselläni tulokset alkoivat näkyä todella pian. Helppoa ja ilmaista kauneudenhoitoa! :D Kysy jos et ymmärtänyt ohjettani. :)
Jouduin käymään fysioterpeutilla niskakipujen takia. Samalla kysyin neuvoja ryhdin parantamiseen. Tässäpä ohjeet: Istu mieluiten kovalla tuolilla/penkillä "ryhdittömästi", eli niin kuin normaalisti istut. Oikaise ryhti tyyliin "olkapäät taakse ja rinnat ulos". Toista tämä kymmene kertaa peräkkäin ja sarja on hyvä tehdä kolmesti päivässä. Itselläni tulokset alkoivat näkyä todella pian. Helppoa ja ilmaista kauneudenhoitoa! :D Kysy jos et ymmärtänyt ohjettani. :)
Aloin heti tekemään, onneksi olen nyt yksin töissä (voi olla vähän koomisen näköistä!) :D
Lisää vinkkejä?
Minulla on pitkä selkä ja kaareva selkäranka. Niille ei voi mitään. Itse olen saanut vartalon kannatteluvoimaa pilateksesta, jossa treenataan juuri niitä syvempiä ryhtilihaksia.
Olen ymmärtänyt myös, että lihastasapaino on tärkeää: usein osa lihaksista on ylikehittyneitä ja toiset alikehittyneitä. Samoin toiset lihakset ovat kireampiä kuin toiset. Vartalon kokonaisuus merkitsee paljon: jalkojen lihakset ja asennot vaikuttavat myös yläkroppaan. Jotain kehon ongelmaa ei voida siis ratkaista ottamatta huomioon "koko vipuvartta".
Vasta loistavan pilatesopettajani (fysioterapeutti ja balettipedagogi) olen saanut henkilökohtaista ohjausta ja kehontuntemusta siitä, miten olen ja käytän kehoani. Tähän ei ole ollut apua yleisistä "tuhat vatsalihastoistoa ja pyllynpiukennuspumppitunneista".
kannat koko maailman taakkaa harteillasi. Olet syyllinen suorittaja ja samoin oli äitisi.
Ja vielä, jos omaa raskaan hartiarakenteen, vaikuttaa lisää.
venyttely ja yläselän vahvistaminen ei ainakaan huononna ryhtiäsi. Jos vaikka ei sitä parannakaan.
juttu on se, missä kunnossa ovat ns. asentoa ylläpitävät lihakset. Jotkut käyttää nimitystä "korsetti". Ne ovat syviä vatsa- ja selkälihaksia, jotka poikittaisten lihaksien alla kiertävät vartaloa kuin vyö. Niitä ei moni liikuntaakaan harrastava osaa treenata. Pilates ja sen tyyppiset lajit keskittyvät noihin lihaksiin, mutta niitä voi treenata myös muiden lajien yhteydessä kunhan tietää mitä tekee.