Talon rakennus kohta alkamassa ja koko loma on riidelty!
Tänä iltana päädyttiin jopa puhumaan asumiserosta. Onneksi ei olla vielä talon käsirahaa maksettu!
Kuopuksemme on 2 kk vanha eikä suhteessämme (vähän reilu 13 vuotta) ole ikinä tapeltu ja riidelty näin. Vanhemmat lapsemme ovat 6 ja 4 ja olen aina pitänyt heitä onnellisessa kodissa asuvina.
Ja nyt... Mies lopetti tupakoinnin juuri loman kynnyksellä (alunperin pidin tätä huonona vaihtoehtona!9. Hän taas mielestään kyllä siihen pystyy. Koko loman hän on ollut tosi kireänä, eikä lainkaan oma itsensä. Mielestäni minä taas olen ollut kuten aina, joskin väsyneempi. Seksiä tosin meillä on nyt aiempaa vähemmän. Outoa...? Hei, vauva on vielä melko pieni.
Eli silmät punaisena tässä nyt miettii, toiko meidän ihana poikavauvamme eron mukanaan... Vai tuo tupakointiko tämän kaiken räjäytti. Vai tuo kohta alkava taloprojekti (siis joka ileisesti joutuu katkolle)?
Esikoinenkin aloittaa koulun, kuinka ihmeessä käytäntö järjestyy jos tässä ero tulee? Kunnan ja koulun vaihto olisi siis edessä alkuunsa ja muula tuloina vaan äippäraha. Miten ihmeessä meille kävi näin????
P.s. Kiva, jos jaksoit lukea loppun!
Kommentit (28)
... että sielläkin tuuli kääntyy. Teillä nyt on kuitenkin raskaampi hetki kun on huomiota vaativa vauva joka imee mehut :)
... kyllä me miehet kuitenkin ollaan melkoisen helposti hunajalla käännettävissä ja karkin perässä.
Itselle tosiaan usein ei tarvita sitä koko settiä vaan emännällä saa olla vaatetus päällä kun "puhelee"
aiheuttaa ahdistusta, masentuneisuutta, ärtyisyyttä yms.
Oireet kestävät 1-4viikkoa ja senkin jälkeen menee vielä aikaa ennen kuin jäljet aivoista poistuvat.
Voithan ostaa tupakka-askin miehellesi ja sanoa, että eroat, ellei hän ala uudelleen tupakoida.
on muutaut miestäni persoonana. Ja se kai tässä eniten tympii, kun esikoinen on niin odottanut isän lomaa, ja nyt sitten isälle ja pojalle tulee sanomista joka asiasta. Ja tietenkin pieni pahoittaa mielensä. Tänäänkin uimareissulla miehen pinna paloi, kun poika vei uimalelunsa syvemmälle kun oli sovittu sekä tönäisi (vahingossa) pikkuveljeään. Mieheni tulkitsi sen niin, että tönäisy oli tahallinen ja uimalelu oli syvällä vaan häntä kiusatakseen! Hän vielä mainitsi, että "jaa tuolla kauempana perheillä on näköjään kivaa, mut ei kyllä tällä perheellä taaskaan." Miltä tuntuu lapsen tuollaista kuulla??? Vein sitten myöhemmin lapset uudelleen uimaan että pääsisivät kokemaan onnistuneen uimareissun. Mies veti herneet nenään, koska "olin vienyt lapset häneltä pois heti kun hän heille suuttui. Ihan niinkuin sinä et heille ikinä suuttuisi... Enkä minä silloin lapsia sinulta pois vie." On kuulemma mies saanut kuulla kuinka huono isä on jne. Enkä mielestäni ole häntä isänä kritisoinut. Nyt kesällä olen kireästä pinnasta lasten kanssa maininnut.
Ihan oikeasti ne oireet ei mene ohi hetkessä vaan kestää usein kuukausia pikkuhiljaa vaimentuen. Mun mies lopetti kesäkuun alussa ja vasta nyt alkaa olemaan normaali. Huomasi jossain vaiheessa, että yrittää olla purkamatta meihin kiukkua ja istuu poissaolevana sohvalla.
ja meilläkin kyllä minun tupakanpolton lopettaminen on ajanut eron partaalle...ainakin on selkeästi yksi tekijä. Helpottaa muutamassa kuukaudessa...
Olen samaa mieltä kuin aikaisempikin kommentoija, ettei stressiriitojen takia kannata erota. Hankala elämäntilanne, laitatte sen piikkiin, Käykää vaikka jossain ammattilaisella vähän juttelemassa, purkamassa tuntoja ja saamassa eväitä arkeen.
voin sanoa että älkää vielä jättäkö eropapereita:) Tuo on alkustressiä, onhan kyseessä elämän suurin hanke työmäärältään ja kustannuksiltaan. Eikä tuo tupakoinnin lopetus varmaan helpottanut sitä, hermosavuja varmaan tarvitaan vielä moneen kertaan ennen muuttopäivää:)
Rauhoittukaa ja keskustelkaa muutama asia valmiiksi:
- miten paljon mies tulee itse olemaan raksalla (kaikki illat, lomat ja vl:t?)
- jos näin niin vaimon täytyy mukisematta hoitaa koti ja lapset. Molemmat tulevat väsymään tähän mutta kun se on etukäteen ääneen sanottu niin on helpompi pitää kiinni sovitusta.
- sopikaa tietyt vapaat ja pitäkää niistä kiinni! Joulu, lasten synttärit, 1-2 viikonloppua vain kahden ja lapset vaikka mummolle
- miten isovanhemmat tai sisarukset voisivat auttaa lastenhoidossa että äitikin pääsee vähän raksahommiin? Vai onko isä välillä lasten kanssa päivän-pari ja äiti raksalla?
- mies rakentaa ja nainen valitsee materiaalit vai molemmat yhdessä hankintareissuille? Malleja voi ottaa kotiin ja valita niistä sopivia. Kumpi hoitaa rahaliikenteen ja budjettiseurannan (meillä vaimo)?
- meillä mies osti minulle oman vasaran kun aloitimme omaa 1. taloa tekemään eikä ole koskaan sanonut etten osaa tai voi tehdä jotain työvaihetta - kaikkea on tehty. Esim kun mies on kaakeloinut minä saumaan jne. Tai hän roilottaa niin minä täytän.
Paniikki kuuluu asiaan, meilläkin riideltiin koko suunnitteluaika kun en ollut varma jaksanko uudelleen ko rumbaa. Nyt on 3 vuotta asuttu toista taloa ja ollaan todella onnellisia yhdessä. Olet oikeastaan onnellisessa asemassa kun olet äitiyslomalla eikä tarvitse raksan lisäksi huolehtia vielä työstäkin! Mieti jos hoitaisit hankinnat, rahoituksen, rakentamisen, kodinhoidon, lasten kuljetukset, harrastukset, tarhat ja koulut päivätyön ohessa - sekin hoituu mutta tuplasti hankalampaa.
Ja sillä miehen kireys häviää... Ja mä olen jo stressantunut siitäkin, ettei omat halut ole kohdallaan. Eli haluaisin haluta, ja ahdistun kun ei haluta. Sehän tilannetta ei tietenkään auta. Niin ja imettääkin pitäisi joka välissä, että ei nyt tuo seksi kyllä ole ihan ensimmäisena listalla... ap
joka saa hänet aina hyvälle tuulelle ja jaksamaan. Ihan totta olemme jo useamman vuoden ajan ystävä- ja tuttavapiirissä tehneet ao huomion : ) Eli kannattaa antaa vaikka ei huvittaisi, saattaisit jopa huomata, että itsestäsikin se tuntui ihan hyvälle :)
tupakoinnin sekä ymmärrystä. Miehesi on ajatellut että loma on otollinen aika lopettaa tupakointi ja siinä on järkeä. Työt voi olla stressaavia ja lopettaminen ei olisi onnistunut.
Älä ainakaan vauvaa syytä ongelmistanne.
Myötä- ja vastamäessä rakastetaan. Elämään kuuluu myös vastoinkäymiset ei voi olla aina ruusuilla tanssimista.
Miestä voi painaa taloudelliset huolet tulevan rakennusprojektin johdosta. Muistan kun mieheni oli tosi kireä ennen rakentamista ja rakentamisen aikaan. Luonnekysymys miten stressiherkkä ihminen on.
Löydä positiiviset puolet tupakoimattomuudesta, ei tarvitse suudella enää tuhkakuppia, sperman maku muuttuu kitkerästä pehmeäksi, miehelle ei tule todennäköisesti keuhkoahtaumatautia ja keuhkosyöpää. Lisäksi rahaa säästyy melkoisesti kun ei polta.
Täytynee yrittää nukkua, ennenkuin imetysrumba taas iskee päälle. tulenkin tänne taas huomenissa kertomaan millä mielellä meillä heräillään.
ap