Paljonko on mielestäsi vielä järkevä hoitovastike?
Puhutaan isohkosta rivariasunnosta. Entä pitäisikö siihen kuulua vesimaksut joko samaan vai kiinteänä per henkilö vai mittarin mukaan?
Kattelin tuossa yhtä rivariasuntoa ja kauhistelin sen vastiketta, mutta ku ei oo mitään kokemusta noiden vastikkeiden "hintatasosta"...
Kommentit (56)
Meillä isännöitsijä on yksi asukkaista ja ostetaan sille porukalla joululahja jouluisin, eli se ei ole vastikkeessa mutta maksaahan se tietysti se joululahjakin.
Käsillä ja hampailla?
Meille on yhtiövastikerahoituksella ostettu taloyhtitölle nurmikonleikkurit, pensasleikkurit, haravat, lapiot, tikkaat yms. Samoin hiekoitussepelit, postilaatikot, kukkia jne.
uudet keinut ja hiekka hiekkalaatikkoon, antennin uusiminen, uudet räystäät jne jne
uudet keinut ja hiekka hiekkalaatikkoon, antennin uusiminen, uudet räystäät jne jne
ja lumikola. Yhteensä maksoivat n.250e. Ja se bensa mitä ruohonleikkuri syö ei maksa kovin paljon ja lumikolan kulkee ihan lihasvoimalla.
En mä kyllä edelleenkään tollasia "vuokria" makselisi...
4
Käsillä ja hampailla? Meille on yhtiövastikerahoituksella ostettu taloyhtitölle nurmikonleikkurit, pensasleikkurit, haravat, lapiot, tikkaat yms. Samoin hiekoitussepelit, postilaatikot, kukkia jne.
Yksi harava meillä on, taisi maksaa 10e? Lapioita meillä ei ole, tikkaat oli talossa valmiina tossa seinustalla kiinni kun ostettiin talo, hiekoitusta ei olla tarvittu, postilaatikkokin tuli talon mukana ja kukat kasvattelen siemenistä, pussi taitaa maksaa n. 20c ja ostin muistaakseni 4 pussia tänä vuonna.
4
taidat olla aika turha ihminen?
mun tuntipalkka luennoitsijana on 71 euroa tunnissa. Kyllä mun kannattaa palkata mieluummin joku muu tekemään ne lumityöt ja nurmikonleikkuut kuin tuhlata siihen omaa aikaani.
isohko kerrostalo asunto, jossa vastike on 201 euroa/kk sisältää, rakennusrahasto osuuden, vastikkeen, veden, läämityksen, sähkön eli kaikki. koko roska. eli ei tuu muita yllätys laskuja. Meitä 3 henkinen perhe,joten jos muualla asuttas niin varmasti maksettaisiin enemmän kokonaisuutena.
Meistä tämä meidän taloyhtiömalli on hyvä. Eipä tuu yllätyksiä. Viimeiset 7 vuotta vastikkeemme on pysynyt samana.
Asumme Etelä-Leppävaarassa, Perkkaalla, joten ihan pääkaupunkiseudun taksoista siis kyse.
t.9
taidat olla aika turha ihminen? mun tuntipalkka luennoitsijana on 71 euroa tunnissa. Kyllä mun kannattaa palkata mieluummin joku muu tekemään ne lumityöt ja nurmikonleikkuut kuin tuhlata siihen omaa aikaani.
Eihän sinullekaan makseta vapaa-ajastasi palkkaa, vai?
Mutta ap:n kysymykseen. Vastikkeet lasketaan yleensä asuinneliöitä kohden, joten isossa asunnossa on luonnollisesti isompi vastike. Vastikkeen on tarkoitus kattaa taloyhtiön kulut, jotka tuolla ylempänä olikin aika hyvin lueteltu, ja mahdollisesti kerätään myös korjausrahastoa tulevia remontteja kohden. Teillä pitää olla mahdollisuus tutustua yhtiön tilinpäätökseen ja muihin papereihin jos harkitsette asunnon ostamista. Niistä näette tarkkaan mihin rahat menevät yhtiössä.
taidat olla aika turha ihminen? mun tuntipalkka luennoitsijana on 71 euroa tunnissa. Kyllä mun kannattaa palkata mieluummin joku muu tekemään ne lumityöt ja nurmikonleikkuut kuin tuhlata siihen omaa aikaani.
mutta minä pidän pihatöistä, enkä jaksa viettää jokaista valveillaolotuntiani töissä, ja vaikka palkkani olisi 100e tunnissa niin en minä silti palkkaisi ketään kasvattamaan kukkiani tai tekemään lumitöitä. Lumityöt ovat loistavaa hyötyliikuntaa ja ei mikään kukka ole iin kaunis kun sellainen jonka olen itse siemenestä kasvattanut.
Mutta okei, ihmisiä on erilaisia, minä olen maalta ja pienestä asti tottunut tekemään kaiken mahdollisen itse joten kun vähän aikaa asuin vuokralla kerrostalossa kyllä oli aika tylsää... Ehkä joku sitten tykkää siitä, että on aikaa kaikelle muulle. (mille, en tiedä) Minulla pitää kokoajan olla jotain pientä puuhasteltavaa tai tulen hulluksi.
4
Ehkä joku sitten tykkää siitä, että on aikaa kaikelle muulle. (mille, en tiedä) Minulla pitää kokoajan olla jotain pientä puuhasteltavaa tai tulen hulluksi. 4
Ihmisiä on erilaisia. Mekin asutaan kerrostalossa sen takia, että ei tarvitse tehdä mitään pihan rassaamista. Maksetaan se reilu 200,- kuussa ihan mielellämme siitä palvelusta että joku muu siivoaa pihan, rappukäytävän ja tulee tarvittaessa tekemään korjauksia yms. Mitään hulluksi tulemisen pelkoa ei ole ollut.
on osin eri asia kuin kiinteistön vakuutus.
Omakotitalossa kotivakuutus kattaa myös tontin ja rakennukset eli kiinteistön.
Osakkeessa vain koti-irtaimiston.
ja vastike on reilu 400 euroa (n.4,5euroa/neliö).
Asumme ns. kalliilla alueella vuokratontilla, joten tästä pelkästään kuukausittaisen vuokran osuus on reilu 100 euroa/kk. Ei ole edullisia nämä pääkaupunkiseudun tontinvuokrat.
Muulla summalla tosiaan kustannetaan yhtiön hallinto (isännöinti ja kirjanpito), huoltoyhtiö, kaukolämpö, kiinteistövero, siivous, internet-yhteydet, jätehuolto- ja yhtiön vesi (pesutupa) yms.
Maksamme mielellämme vastiketta, koska olemme valinneet tämän ns. helpon tavan asua.
Luonnollisestikin olisi edullisempi asua omalla tontilla yhtiössä, jossa huoltotyöt ja hallinto tehdään yhtiön kesken. Nämä ovat valintoja, jotka ihmisten tulee ottaa huomioon asuntoa ostaessaan.
Me emme olisi ikinä pystyneet ostamaan omalla tontilla olevaa asuntoa tältä samalta alueelta, joten maksamme nyt vuokratontista asumisaikana korkeana vastikkeena. Tontin hinnan vaikutus asunnon ostohintaan olisi noin 1000 euroa/neliö. Eli meidän tapauksessa vajaa 100 000 euroa. Tällä hinnalla maksamme vastiketta useamman vuoden.
Ja eikä niihin yleensä edes voi omalla toimnnalla vaikuttaa kuten oman talon kuluihin.
Ikinä en muuttaisi asuntoon jossa ei olisi omaa sähkö- tai vesimittaria. Minusta on nykyaikaa että jokainen maksaa omat menonsa eikä asuta kommuunissa jossa kaikki on yhteistä.
18e vesimaksu tekee meidän 6 hengen perheessä ihan valtavan paljon. Ei olisi varaa. Nyt maksamme vedestä n. 30e kuukaudessa kun on oma talo ja oma mittari.
Ei meillä olisi ikinä varaa asua esim. rivitalossa jossa olisi satojen eurojen vastikkeet ja vesimaksut.
jos talossasi on esim. lämminvesivaraaja joka hajoaa, niin maksat ainakin osan vaihdosta/korjauksesta itse.
Taloyhtiössä varaaja puolestaan kuuluu yhtiölle, ja näinollen se maksaa siitä koituvat kustannukset.
Joten ei nämä "vuokrat" aina ihan turhia ole..
Taloyhtiössä se ei käy päinsä. Asennus maksaa ainakin sen pari sataa. Eli taas säästöä. Lisäksi saan ostaa juuri sellaisen varaajan kuin haluan eikä tarvitse tyytyä enemmistön mielipiteeseen.
Jos siis asiaan vaan voi mitenkään itse vaikuttaa.
Meillä vesimaksut vaan nousee vuosi vuodelta ja ens vuonna maksellaan näppärästi 27€/hlö/kk!!! Repikää siitä huumoria... Ja meitä on 5. En pysty käsittämään mihin se kaikki vesi tässä yhtiössä muka menee, ja joka helvatan yhtiökokouksessa olen sitä tivannut... On kuulemma tarkastettu putket ja ihmisten vessat, viimitteeksi vaihdettiin hanojen venttiileitä tai vettäsäästäviksi, mut ei. Jo vain taas nous eurolla. PRKL!
Jep. omakotitalo olis hakusessa...
taloussuunnitelma. Siitä näet mihin rahat menee. Jos vastikkeeseen esim kuuluu lämmitys niin tottakai se näkyy vastikkeessa.
Meillä okt ja yksistään esim sähköön menee yli 300eur/kk vaikka lämmitetään myös puilla eli oikeasti lämmityskulut ovat varmaan 400 eur/kk.
esim. kirjanpito ja tilinpäätös on tehtävä. Näitä ei omakotitalossa ole.
Useat asunto-osakeyhtiöt keräävät rahaa pikku hiljaa tulevia remontteja varten. Nämä säästösummat ovat vastikkeessa.
Kiinteistövakuutus kuuluu taloyhtiölle.
Asunto-osakeyhtiössä on oltava myös isännöitsijä, mikä maksaa.