Miksi en opi? EI PIDÄ MENEMÄN MARJAAN LASTEN KANSSA!
Olipa taas oikeen niin maan perusteellisen mukava äiti-lapsi-mustikkaretki. ARGH. Olin kattonut yhden pikkutien varresta, että siinä on mustikka poikineen ja ajattelin, että mustikkapiirakan leipominen lasten kanssa se vasta mukavaa sunnuntaitouhua olisikin. Ei ku mustikkaan, 4v ja 2v kavereina. Kaikki meni hyvin siihen asti kunnes typerä äiti alkoi ahnehtimaan mahdollisesti pölyttömämpiä marjoja sisempää metsästä. 2v hermostui lähes heti, 4v pian ja siellä sitä fuck rämmittiin vitikossa ulisten, eikä edes löydetty mustikoita. Lopputulos oli se, että kannan ensin toisen ja sitten toisen huutavan kakaran puskasta tielle ja hermojen kärytessä pohjaan nakkaan lopulta ämpärin mustikoineen männyn kylkeen "siinä teille mustikkapiirakkaa, nii!". Kun on paahdettu 20 metriä kotia kohti, toteaa 4v surumielisesti "nyt ei saada mustikkapiirakkaa, niisk". Tottakai siinä äippä heltyy ja eiku takas noukkimaan ämpäri männyn juurelta ja uutta satsia keräämään. Kerään kuin hullu,2v koko ajan sillä rajalla, ratkeaako vai ei. Kun ratkeaa, kotiin. Loppuilta onkin kulunut rattoisasti kokatessa, siivotessa, kuunnellessa lasten ulinaa ja kirkumista. Niin ja se mustikkapiirakka? Sain sen peevelin just äsken ulos uunista ja kaikki muut on jo nukkumassa!! Etttä kannattiko,häh???!
Kommentit (36)
ja syynä tähän ihanuuteen on minun toiveet ja odotukset... mutta kyllä se siitä. välillä on sitten niitä täydellisiä reissuja ja niistä sitten jää ne hyvät muistot.
tsemppiä seuraavaan reissuun!
p.s. kuulostit just minulta
Lähdin mustikkaan 1,5v:n, 3v:n ja 4v:n kanssa. Lisäksi olen 8.kuulla raskaana.
Kävely metsään sujui ihan kivasti ja lapsilla oli omat purkit mukana ja luvattu että saavat syödä kaiken mitä poimivat.
Pienin istui mättäällä ja napsi mustikoita varvusta jonka olin hänelle taittanut. Isommille näytin paikkoja ja opastin miten käännetään varpua jotta mustikat saa näkyviin. Hyttynen pisti 4v:tä. 3v onnistui astumaan muurahaisten polulle ja kohta piti kengät tyhjentää muurahaisista (onneksi eivät purreet..).
1,5v:n käteen oli tarttunut pieni etana, ja hermostui kun ei saanut etanaa irti. 4v kauhistui pientä hämähäkkiä joka eksyi hänen mustikkakippoonsa. 3v ei pystynyt poimimaan, koska ei voinut laskea kippoa maahan ja vapauttaa molempia käsiä poimimiseen. Taitoin sitten hänellekin varpuja joista poimi suoraan suuhunsa.
4v otti mustikoita minun ämpäristäni ja pyysi poiminta-apua. Sitten olikin jo aika lähteä kotiin, kun hyttyset söivät liikaa.
Söimme minun poimimani mustikat (vajaat puoli litraa) ja illalla lasten nukahdettua lähdin yksikseni metsään poimimaan ne piirakkamarjat. (Mies valvoi lapsia kotona).
Sitä ei koskaan tiedä, missä itsellä iskee uhmis.
aamun Hesarissa oli juttu lasten luontosuhteesta - on tärkeää että vanhemmat veisivät lapsiaan metsään! Pisteet sulle - teit juuri niin! :D
Mä olen lähössä isomman (4v.) kanssa kotikonnuille viikonlopuks poimimaan mustikoita. Tarkotus on, että jätän 2v.n isänsä kanssa kotiin, että saadaan kunnolla ja rauhassa poimia..
Mitäköhän siitäki tulee?? =)
Minä menen marjaan lasten kanssa vasta sitten kun tuo 2v on selvästi isompi.
Nyt kerätään metsässä hetki kukkia tai sitten pitää olla kaksi aikuista mukana: toinen katsoo nuo peevelit, toinen kerää marjat.
se rakastaa sitä poimimista ja olisi siellä varmaan koko päivän. Mitäänhän siitä ei tule eikä äiti saa kerättyä, mutta jos muuta tekemistä ei ole niin se on ihan ok. Viimemksi hän keräsi desin (täyttä skeidaa mutta vaihdoin marjakipon toiseen ovelasti) ja itse sain litran. jos tosissaan pitäis poimia niin lähden yksin tai haen marjan äidiltä :) Mä kerään poimurilla, en voi päivystää tuntia sen yhden puskan ympärillä.
että jossain vaiheessa niillä lapsilla se toleranssi mustikassa olemiseen on kehittynyt... Monet vain luovuttavat.
minun 5 v muuten lähti kanssa kertaalleen kotia koht, mutta palas takaisin. Innostui kovasti kun sai käyttää poimuria (miehet ja tekniset laitteet näet...)
Sitten annoin luvan kiivetä korkealle kalliolle, josta oli erittäin leuhka. Piti pyydellä palaamaan kotiin...metsässä oli hauskaa!
JOten ensi vuonna ehkä teilläkin näin. nämä minun on nostettu mätttäälle istumaan ennen kuin osasivat kävellä. Mukava siinä tonkia sammalia ja käpyjä - paljon siistimpää kun vaikka kerrostalon hiekkalaatikossa !
Pakko nauraa hiukan :) Itse kävin myös mustikassa eilen 4v:n kanssa. Poimi omaan pikku ämpäriin äidin apuna mustikoita jotta saadaan piirakka tehtyä. Lähdettiin metsästä kun alkoi niska olla täynnä itikan pistoksia. Saatiin ehkä 3dl ja ostettiin kotimatkalla kaupasta pikkupussi pakastemustikoita lisäksi.
Piirakka tehtiin yhdessä, mutta paistettiin kun lapsi meni nukkumaan. Aamulla heräsi 7 maissa ja mutisi silmiään vielä hieroen että maistetaanko piirakkaa :) Söi sitä sitten aamiaiseksi.
Aina itkut ja porut kun pitää mustikoita kerätä. Hirveä tappelu päällä ja kaikki tulee itkunsekaisina ja hartiat&hampaat kireinä takasin kotiin. Sitte ne nilviäiset kehtaa vielä myöhemmin tunnustaa että mikään ei ollut niin kivaa kun lapsena käydä metsällä isin kanssa!
Pienten kanssa ollaan jonkun metsäautotien varrella jossa mustikat ovat tien vierellä muutaman askeleen päässä ja annetaan mukit käteen johon voivat itse poimia marjoja.
Oma ahneutesi kostautui koska halusit pidemmälle.
viinimarjoja (tosin siis omalla pihalla vaan) 1,5v:n kanssa, tosin pikkupoimijalla taisi mennä suurin osa omaan suuhun eikä ämpäriin... :D
viinimarjoja (tosin siis omalla pihalla vaan) 1,5v:n kanssa, tosin pikkupoimijalla taisi mennä suurin osa omaan suuhun eikä ämpäriin... :D
ALLE 2-VUOTIAALLE LAPSELLE EI SAA SYÖTTÄÄ MARJOJA TAI HEDELMIÄ, NIISTÄ SAA ESIM. LAVANTAUDIN JA KOLERAN ITUJA!
En edes lähtenyt mitään erityisen hyvää paikkaa etsimään, vaan poimittiin ihan kodin läheltä. Lisäksi siinä menee pururata, joten lasten oli tosi helppo kävellä. Suurimman osan ajasta isompi söi mustikoita suoraan suuhunsa ja pienempi leikki kivillä ja oksilla. Kolme tuntia meni, että sain kerättyä edes pieneen piirakkaan (josta 3-vuotias sanoi että ei tykkää kun siinä on noita mustikoita!)