Mitä perinnöllisiä sairauksia teillä on suvussa?
Meillä on skitsofreniaa, alkoholismia, masennusta, sydän- ja verisuonitauteja, diabetesta, astmaa, atopiaa, allergioita, adhd, lukihäiriöitä ja jotain kehityshäiriöitä. Noista adhd ja lukihäiriö olen kuullut että on perinnöllistä. Suku on Keski-Suomesta.
Kommentit (42)
Atopia, migreeni, verenpainetauti, skitsofrenia. Itselläni toistaiseksi ainakin vain nuo kaksi ensimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
odottakaapa vaan vanhuutta...
Eihän ne sitä myönnä. Täysin terveessä suvussa yhtäkkiä tulee jollekin vaikkapa värisokeus. Lapsen eno ja tämän äidin puolen miespuoliset serkut sekä enon isoisä ainakin ovat olleet värisokeita. Tai sitten keliakia, jota ei ole ollut, paitsi serkulla ja isoisälläkin selittämättömiä vatsavaivoja, mutta niitä ei ehditty tutkia.
Mihin tarkoitukseen AP kerää henkilörekisteriä?
Vierailija kirjoitti:
Perinnöllinen sairaus on eri asia kuin muita suurempi riski sairastua johonkin tautiin tai vaivaan.
Tätä samaa olin tulossa sanomaan. Kansantaudit ei ole yhtä kuin perinnöllinen sairaus.
Syöpää (rinta-, kohdunkaulan, lymfooma, paksusuolen, keuhko...)
Toisella puolella keliakia ja kilpirauhasen vajaatoiminta, toisella puolella dm2 ja alkoholismi. Olen perinyt kaiken muun paitsi alkoholismin. Niin ja toisella puolella on myös paljon likinäköisyyttä, reilusti yli puolet serkuista sai lasit jo ala-asteikäisenä, minä vasta yläasteella.
Minulla on kaikki mahdolliset. Olen hyvää hyvyyttäni jakanut siementäni joka puolelle.
Sydän- ja verisuonitauteja molemmat suvut täynnä. Enpähän jää kitumaan (vieden kalliin hoitopaikan) esim.syövän jäytäessä vuosia.
adhd ja psykopatiaa. Olen siementänyt monta baaripanoa.
Skitsofrenia, mulla, siis meillä kaikilla on se
Ei oikein mitään. Syöpää ei ainakaan.
Miksi utelet toisten yksityisasioita????
Äidin puolelta, alkoholismi, korkea rr, sydän- ja verisuonisairaudet, autoimmuunitaudit, mt-ongelmat ja adhd.
Isän puolelta en tiedä muuta kuin alkoholismin ja dm 2, jota on kaikilla painosta tai liikunnasta huolimatta.
On verenpainetta. Muusta ei ole tietoa. En tunne sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Äidin puolelta, alkoholismi, korkea rr, sydän- ja verisuonisairaudet, autoimmuunitaudit, mt-ongelmat ja adhd.
Isän puolelta en tiedä muuta kuin alkoholismin ja dm 2, jota on kaikilla painosta tai liikunnasta huolimatta.
Niin ja migreeni. Itselläni on migreeni, korkea rr, autoimmunisairauksia ja selkeästi tapumusta riippuvuuksiin, joiden kanssa tappelen.
Skitsofrenia, mielialahäiriöt, alkoholismi.
Sen sijaan periytyviä fyysisiä sairauksia ei ole. Geenit on siinä suhteessa ällistyttävän hyvät.
Meillä on Alzheimerin tautia, atopia ja muita allergioita ja Gaucherin tautia.