Paljon maksaa psykoterapiakäynnit yksityisellä?
Monestakin syystä aion varata ajan yksityiselle psykoterapeutille,hinta vaan mietityttää,että paljonko käynnit noin maksavat? ja korvaako kela osan samalla tavoin kuin muutoinkin lääkärillä käydessä? Kiitos,jos joku osaisi vähän valaista?
Kommentit (9)
Jos terapeutti on psykiatri (siis lääkäri), niin Kela korvaa normaalin lääkärikorvauksen. Lisäksi voit hakemuksella saada Kelalta Terapiaan kuntoutustukea, mutta sitä on aika vaikeaa saada.
Ei oo kyllä pakko ollut syödä lääkkeitä. Psykiatrin puoltava lausunto vaaditaan. En tiedä, riittääkö psykologin lausunto. Tuskin..? Siis jokin diagnoosi oltava. Ja tosiaan kelan hyväksymä terapeutti, josta korvaus maksetaan. Hakeminen siis edellyttää hoitosuhdetta johonkin psykiatriin, joka kirjoittaa lausunnon, jos on sitä mieltä, että hyödyt terapiasta. Aikaa Kelalla käsittelyyn menee 2-3 kk. Mutta ainahan voit aloittaa ensin itse maksamalla. Kela korvaa jotain 54 e/kerta eli voit päästä jopa ilman omavastuuta. Riippuu terapeuttisi taksoita.
Hinnat vaihtelee noin 50 eurosta ylöspäin. Koulutuksessa olevien, ei vielä pätevien hinnat voivat olla alempia, esim. 30 e /kerta. Taitaa yksi tuttu saada 25 e /krt.
Kallista, mutta hintansa väärtti hyvällä terapeutilla.
jos ei suostu puolen vuoden lääkehoitoon, pitää osoittaa käyneensä puoli vuotta terapiassa omakustanteisesti
eli pitää todistaa olevansa tarpeeksi kipeä, mutta tarpeeksi hyväkuntoinen, jotta kannattaa hoitaa, eli potentiaalinen selviytyjä
Häh? Mulla terapia maksettiin mukisematta Kelasta, vaikka en syö mitään ja olen käynyt neuvontapsykologilla puolisen vuotta kerran kuussa. Voipi riippua siitä, että mun dg on anoreksia ja oon alle 26 v eli sain tereapian kelan nuorisorahoista.
Itse käyn kelan myöntämän tuen turvin ja maksan omavastuuta 15e/kerta.
Häh? Mulla terapia maksettiin mukisematta Kelasta, vaikka en syö mitään ja olen käynyt neuvontapsykologilla puolisen vuotta kerran kuussa. Voipi riippua siitä, että mun dg on anoreksia ja oon alle 26 v eli sain tereapian kelan nuorisorahoista.
jos terapiassa käydään 1-3 krt viikossa tulee hintaa 60-180 euroa ja kuussa sitten 240-720 euroa.
Vuoden hoitojakso ilman ilman kela korvausta maksaa siis 2640-7920 euroa, jos oletetaan terapeutin olevan 1 kk lomalla.
Mikäli terapeutti laskuttaa enemmän kuin tuon arvioidun minimihinnan eli 60 egeä, summat ovat entistäkin hurjempia.
Mä nostan hattua jokaiselle, joka valitsee niin, että sijoittaa itseensä. Hirveitä summia kuitenkin.
käyn yksityisellä terapeutilla, joka on pätevä ja antaa kyllä kelan korvaamaa psykoterapiaakin. Minä maksan kuitenkin itse 40 euroa kerta ja kesto on aina 1,5 tuntia. Kelan asiakkaista hän perii enemmän.
jos
1. terapeutti on kelan hyväksymä
2. sinulle on myönnetty kelakorvattavaa terapiaa (eli olet syönyt lääkkeitä 6kk ja sinulla on psykologin puoltava lausunto ja olet hakenut kelakorvattavan terapiapäätöksen kelalta)
maksaa ilman korvauksia noin 50-100 euroa kerta