Lapsen kaveri syö kaiken pöydiltä
Lapsen kaveri tuli meille tänään 16 aikoihin. On meillä usein. Tullessaan söi lasagnea. Kävimme kaupassa ja sillä aikaa olivat syöneet kakkuun varaamani mansikat (1kg)ja avanneet sipsipussin. Kaupasta toimme suklaalevyn kaikille yhteiseksi, söivät sen. Avasin keksipaketin, josta otimme nuorimmaisen lapsen kanssa yhdet keksit, vieras söi senkin paketin. Ottaa joka kerta uuden juomalasin, niitä jo viisi pöydällä. Kaivaa koko ajan pöydiltä jotain.
Pitääkö tuolta lapselta piilottaa kaikki herkut? Meillä on aina herkkuja tarjolla, lapset opetettu ottamaan halutessaan ja huomioimaan muut ja ruoka-ajat. Kaikki on aina yhteistä, eikä kukaan vie herkkuja piiloon ja syö yksin niitä.. Ottaapa pikkasen aivoon. 5 hengelle varatut herkut veteli vieras nassuun.. Ja seurasin sivusta, en kehdannut sanoa! Omat lapset ottivat muutaman palan suklaasta ja vähän sipsejä sekä mansikoita.. Kysyin ja myös näin osittain..
Eli herkut piiloon vieraalta? Onko muilla samoja ongelmia?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Mun kuopus on 11v. ja ei sen kaverit ole koskaan mitään ilman lupaa ottaneet, eivät kyllä mitään pyytelekkään. Joskus joku pyytää jotain mun pojalta ja poika kysyy sitten multa.
Meille ei kyllä huonotapaisilla ole mitään asiaa.
Vähän sama täällä.
Ei vieraat eikä omat lapset vaan kaivele kaapeista mitään herkkuja. Voileipää ehkä itselleen ja muille laittavat jos nälkä.
Aika huonotapaists syöpöttelyä ap:llä. Keskustelisin ensin oman lapsen kanssa ja sitten jos sama kaveri tulee niin sanon tällekkin ettei kaapeista kaiveta kaikkea mitä löytyy.
Riippuen vähän siitä kuka tuossa oli se aktiivinen sipsipussien avaaja.
Niin ja ei ole pakko vieraille lapselle keksejä ym tarjota jos juuri vetivät pussin sipsejä! Mieluummin jotain terveellistä välipalaa.
Aaargh ikivanha aloitus taas 😡😡😡😡😡🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
Kun tämä herkkuperse tulee kylään, niin opetat omille lapsillesi, että he ottavat välipalaksi vain ruisleipää ja päällä juustoa. Herkut siksi aikaa piiloon.
Jos vieras menee kaapille itse, niin tietysti komennat pois heti ja passitat kotiin huonosta käytöksestä. Kyllä se oppii, kun koko kylä kasvattaa.
Jos et osaa, niin tee omista lapsistasi lasu. Et ole kykenevä kasvattamaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi? Eihän tuolla käytöstapoja tunnu olevan, mutta jos herkkuja on tarjolla, ei periaatteessa voi tietää, ettei niitä saakaan ottaa vapaasti. Kyllä silloin pitää joko piilottaa ne tai kieltää ottamasta.
P.S. Juuri tämän takia haluan paitsi opettaa omille lapsilleni tapoja, myös sallia herkuttelun kotona. Ettei heistä tule tällaisia.
Itse olen miettinyt, että voiko karkkipäivä-käytäntö johtaa siihen, että kaikki saatavilla olevat herkut syödään heti. Omallani kun ei ole koskaan karkkipäivää ollut, niin pöydällä voi olla karkkikulho pitkäänkin niin, että otetaan vain muutama karkki jälkkäriksi.
Mitä omasta lapsuudesta muistan, niin kaverit joilla oli karkkipäivä ahmi kaikki herkut aina meillä kylässä ollessaan. Meillä ei ollut karkkipäivää koskaan vaan aina oli karkkeja kulhossa ja keksiä kaapissa ottaa, jos teki mieli. Yleensä ei tehnyt mieli makeaa lapsena ja sama linja on jatkunut aikuisena.
Herkut piiloon. Ei niitä pöydillä seisoteta. Kaappiin ja lukkoon jos vieras nuohoaa kaapitkin
Vierailija kirjoitti:
Herkut piiloon. Ei niitä pöydillä seisoteta. Kaappiin ja lukkoon jos vieras nuohoaa kaapitkin
Samaa mieltä.
Esille porkkanaa, kaalia ja lanttua vapaasti otettavaksi. Juomaksi vettä. Myös vieraalle oma vesimuki ja sanotaan, että vain tästä juot tänään (jos luulee, kuten joku oli kirjoittanut, että jokainen kulaus vaatii uuden, puhtaan lasin).
Jos on välipalan aika, voi laittaa ruisleipää, levitettä, kurkkua, juustoa.
varmaan niitä lapsia jossa vanhempi kehuu ettei se syö yhtään makeaa eikä tykkää siitä, todellisuus että nää on kylässä kun jostakin läskileiriltä karanneet eli kaikki menee sekunnissa ja enemmänkin.