Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaveri syö kaiken pöydiltä

Vierailija
25.07.2015 |

Lapsen kaveri tuli meille tänään 16 aikoihin. On meillä usein. Tullessaan söi lasagnea. Kävimme kaupassa ja sillä aikaa olivat syöneet kakkuun varaamani mansikat (1kg)ja avanneet sipsipussin. Kaupasta toimme suklaalevyn kaikille yhteiseksi, söivät sen. Avasin keksipaketin, josta otimme nuorimmaisen lapsen kanssa yhdet keksit, vieras söi senkin paketin. Ottaa joka kerta uuden juomalasin, niitä jo viisi pöydällä. Kaivaa koko ajan pöydiltä jotain.

Pitääkö tuolta lapselta piilottaa kaikki herkut? Meillä on aina herkkuja tarjolla, lapset opetettu ottamaan halutessaan ja huomioimaan muut ja ruoka-ajat. Kaikki on aina yhteistä, eikä kukaan vie herkkuja piiloon ja syö yksin niitä.. Ottaapa pikkasen aivoon. 5 hengelle varatut herkut veteli vieras nassuun.. Ja seurasin sivusta, en kehdannut sanoa! Omat lapset ottivat muutaman palan suklaasta ja vähän sipsejä sekä mansikoita.. Kysyin ja myös näin osittain..

Eli herkut piiloon vieraalta? Onko muilla samoja ongelmia?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annostele kaikki valmiiksi jokaiselle omaan kippoon. Loput jemmaan, niin etteivät lapset näe.

Vierailija
22/50 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 22:12"]Minkä ikäinen lapsi? Eihän tuolla käytöstapoja tunnu olevan, mutta jos herkkuja on tarjolla, ei periaatteessa voi tietää, ettei niitä saakaan ottaa vapaasti. Kyllä silloin pitää joko piilottaa ne tai kieltää ottamasta.

P.S. Juuri tämän takia haluan paitsi opettaa omille lapsilleni tapoja, myös sallia herkuttelun kotona. Ettei heistä tule tällaisia.
[/quote]

Kun lapsikin on jo 10 vuotias! Siksi tuntuu käsittämättömältä, ettei hän itse ymmärrä kohtuutta ja vieraanvaraisuutta.. Meillä tosiaan on herkkuja siten tarjolla, ettei kellekään koskaan tule tarvetta vetää suklaalevyllistä kerralla. Itse olen oppinut tähän karkkipussi lauantaina ja hotkittua tuli se kyllä kerralla! Ja aina kun herkkuja oli, ne piti syödä äkkiä, kun kerrankin sai..
[/quote] mun mies on samanlainen, hotkii la:na kaikki hetkessä. Kysyn siltä joka kerta, et mihin sillä on kiire? Kukaan ei ole viemässä pois niitä???lapsuuden tyhmä kasvatus jätti jälkensä .hotkitaan iso pizza , 3 l limua, 2 suklaalevyä, kulhollinen sipsejä , jäätelöä, pähkinöitä ?? Sit seuraava pv ruokakrapulassa. En tajua.
[/quote]

Minulla on sama ongelma ja siitä on todella vaikea päästä eroon. Onnistuin jo kerran selättämään sen pariksi vuodeksi mutta nyt taistelen taas saman asian kanssa. Meillä oli herkkuja hyvin harvoin tarjolla (karkkipäivät) ja herkkujen suhteen sai vieläpä pitää puolensa jos halusi jotain saada, niitä ei todellakaan riittänyt seuraavalle päivälle usein.

Minun täytyi vain tajuta se käyttäytymismalli ja opettaa itselleni että voin ostaa herkkuja jos tekee mieli ja ne kyllä säilyvät kaapissa jos sillä hetkellä ei tee mieli. Minun ei tarvitse syödä niitä varastoon. Ja valaistuin myös sen verran että oikeasti lakupätkä tai karkkiaski voi olla juuri riittävästi viemään sen pahimman himon pois, pari sipsiä voi olla täysin riittävästi. Jollekin päivänselviä asioita.

Omille lapsilleni en aio opettaa karkkipäiviä, jolloin oppivat vetämään koko pussin naamariin koska seuraavan kerran saa vasta viikon päästä (vrt. Silloin tällöin, ei päivittäin, pieni määrä jos sattuu tekemään mieli). Miehelläni on toiminut tämä malli ja hänellä on paljon terveempi suhtautuminen herkkuihin ja herkutteluun kuin minulla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopus on 11v. ja ei sen kaverit ole koskaan mitään ilman lupaa ottaneet, eivät kyllä mitään pyytelekkään. Joskus joku pyytää jotain mun pojalta ja poika kysyy sitten multa.

Meille ei kyllä huonotapaisilla ole mitään asiaa.

Vierailija
24/50 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 23:11"]

Mun lapsella on myös tällainen kaveri. Mä olen tosin kieltänyt ottamasta lisää, eikä sekään ole auttanut. Eräänkin kerran annoin lapsille pienet kipolliset sipsejä. Oma ei tullut hakemaan lisää, mutta tämä vieras tuli. Sanoin, että säästetään myös muille perheenjäsenille. Tämän jälkeen laitoin sipsit pois. Ei auttanut sekään. Vieras oli nähnyt, mihin laitoin pussin ja meni hakemaan lisää. En voi ymmärtää.

[/quote]

Vapaa kasvatus, that's all. 

1995 vuoden jälkeen syntyneillä olevilla lapsilla ja nuorilla ei tunnu 80% olla minkäänlaisia käytöstapoja.

Esim: on ok, puhua elokuvissa puhelimessa kesken elokuvan. On ok heitellä roskat maahan, on ok naamakirjailla keskellä työvuoroa työaikana (esim kaupan kassalla) on ok, tulla kouluun/töihin myöhässä. Huutaminen on ok, sillä se on itseilmaisun merkki, samoin kiroilu. On ok, syödä töissä toisten eväät jos omat on unohtunut kotiin. On myös ok syödä koko kakku tms. mikä on tuotu kaikille työkavereille tauko herkuksi. On ok istua bussissa/metrossa siten että jalat on vastakkaisen penkin päällä + pitää kassia vieressä ettei kukaan voi istua vaikka olisi ruuhka-aika. On ok olla tervehtimättä. On ok juoda kaikki kahvit ja olla keittämättä koskaan itse/kysyä haluaisiko joku muu vielä kahvia. On ok, olla tiskaamatta tai siivoamatta omaa työpistettä, koska "en tykkää tehdä" .. On ok tutkia kaikki laatikot ja kaapit. On ok ottaa vessapaperia yms kotiin, koska rahat on loppu ja tarvitsee röökiä. Jne loputon lista..

Itselle ei lapsenakaan tullut mieleen mennä penkomaan/syömään toisten tavaroita.

Terveisin kukkahattu täti vm. 1985 Itsellä ainakin tälläiset fiilikset 10vuotta nuoremmista työkavereista/harjottelioista/tettiläisistä ja kaverinlapsista. 

ps. Miksi lapset ei enää leiki ulkona? Tai ylipäätään.. Vain tabletilla/puhelimella. :(

Vierailija
25/50 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanot sille, että ei saa ottaa enempää. Olet kuitenkin aikuinen, oletan?

Vierailija
26/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 23:11"]

Mun lapsella on myös tällainen kaveri. Mä olen tosin kieltänyt ottamasta lisää, eikä sekään ole auttanut. Eräänkin kerran annoin lapsille pienet kipolliset sipsejä. Oma ei tullut hakemaan lisää, mutta tämä vieras tuli. Sanoin, että säästetään myös muille perheenjäsenille. Tämän jälkeen laitoin sipsit pois. Ei auttanut sekään. Vieras oli nähnyt, mihin laitoin pussin ja meni hakemaan lisää. En voi ymmärtää.

[/quote]

Vapaa kasvatus, that's all. 

1995 vuoden jälkeen syntyneillä olevilla lapsilla ja nuorilla ei tunnu 80% olla minkäänlaisia käytöstapoja.

Esim: on ok, puhua elokuvissa puhelimessa kesken elokuvan. On ok heitellä roskat maahan, on ok naamakirjailla keskellä työvuoroa työaikana (esim kaupan kassalla) on ok, tulla kouluun/töihin myöhässä. Huutaminen on ok, sillä se on itseilmaisun merkki, samoin kiroilu. On ok, syödä töissä toisten ev

Vierailija
27/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina herkkuja tarjolla?! Entä hampaat (+muu terveys). Bmi:si ja koulutustasosi? Ei tarvi herkkuja olla koko ajan esillä. Tai sitten laitat vierailun ajaksi herkut pois, tuskin lapsen äiti tykkää että herkuttelee noin paljon. Hyvä jos teillä ei ahmita, mutta nami tunnissa = 12 happohyökkäystä päivässä.

mun tutulla on ns herkkuja aina olemassa. mutta kun ei ole kielletty hedelmä,lapset ei kiinnostuneita. on isoy vadit kauniita konvehteja ns vierasvaraa. on ain jäätelöitä, samoin itselleen kuin jos joku poikkeaa. on pakasteessa pasteijat,pullia, limonadejakin.  kuulema vaikka tarjoo,ota nyt. monesti kitisevät. en mää haluuu. ei tarkoita -aina- sitä,että vetävät kulhot tyhjiin. ainoa heikkous heidän lapsilla kesällä on jätsikioskin irtojäätelö,joka sallittakoon kun muuten kitsaita.

joo onhan tuo ongelma kun vieras tulee ja tyhjentää. sä voisit sanoo nää on meidän perheen säännöt. tässä on vierastarjottava ,just tämä xx määrä, tänään ei ole mitään ja tai noihin ei saa koskea kun  ne on tarkoitettu muuhun. meidän koti ei ole kioski. pitää riittää moneen nämä,eikä kerralla syödä. tämän saatte ottaa,muuta ei ole. joskus ei mitään.

jokainen syö kotona.eikö- ja koskaan kylässä ei saa mennä toisten kaapeille ja vaikka olisi mitä pöydällä, niitä ei saa, sillä ne on tarkoitettu muuhun.  ja voisihan sitä kysyäkin varovasti-ei nolaten- onko teillä kotona vähän ruokaa,..se onkin sitten jo toista luokkaa suru ja ikävä juttu. mutta voisihan sitä tarjota sitten perusarkiruokaa vain ja piilottaa ns herkut.  

Vierailija
28/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 22:12"]Minkä ikäinen lapsi? Eihän tuolla käytöstapoja tunnu olevan, mutta jos herkkuja on tarjolla, ei periaatteessa voi tietää, ettei niitä saakaan ottaa vapaasti. Kyllä silloin pitää joko piilottaa ne tai kieltää ottamasta. P.S. Juuri tämän takia haluan paitsi opettaa omille lapsilleni tapoja, myös sallia herkuttelun kotona. Ettei heistä tule tällaisia. [/quote] Kun lapsikin on jo 10 vuotias! Siksi tuntuu käsittämättömältä, ettei hän itse ymmärrä kohtuutta ja vieraanvaraisuutta.. Meillä tosiaan on herkkuja siten tarjolla, ettei kellekään koskaan tule tarvetta vetää suklaalevyllistä kerralla. Itse olen oppinut tähän karkkipussi lauantaina ja hotkittua tuli se kyllä kerralla! Ja aina kun herkkuja oli, ne piti syödä äkkiä, kun kerrankin sai.. [/quote] mun mies on samanlainen, hotkii la:n

kylässä ei oteta mitääääään ilman lupaa tai jos ei tarjota. ja kohtuudella otetaan jos tarjotaan jotain. älä ota edes vettä ja me kaapeille hakemaan lasia. juo hanasta. 

Vierailija
29/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kuopus on 11v. ja ei sen kaverit ole koskaan mitään ilman lupaa ottaneet, eivät kyllä mitään pyytelekkään. Joskus joku pyytää jotain mun pojalta ja poika kysyy sitten multa.

Meille ei kyllä huonotapaisilla ole mitään asiaa.

mitä se vieras pyytää sitten. perusruokaako ihan vai limua, tms ,onko näkä vai makupalaa vain.  kellään ei mitään asiaa kurkkia muiden kaappeihin. vaikka olisi suklaat levällään, niihin ei kosketa. jos tarjotaan,opettakaa vain pikkuise, jos emäntä sanoo,ota nyt toinenkin, sitten otat.

onhan se kiva tarjota jotain joskusjoskus-. olisi karseeta jos leivottaisiin, ihanat tuoksut,aikuisellakin vesi herahtaa, niin toki annnetaan lämpimäisiä. joskus pulla mukaankin. kenenkään kotiin ei mennä syömään.    se onkin todella surullista jos aistii,että ko.lapsen kotona ei mitään juuri,jopa perusarkiruokaa uupuu. ei ravintoarvoja jne. moni lapsi ei saa edes aamupalaa, viikonloput tyhjää. elää lähinnä kouluruuan varassa.  jos vain piisaa ettei itsellä niin tiukkaa ja ihan arkilootaa tms. kyllä antaisin,mutta opetuksin,ei omin luvin, meidänkään lapset ei katsos saa mennä kylässä niiden kaapeille.  monella menee haaskuuseenkin ruokia,leipiä,siksi ..jos aavistaa toisen nälän, anna hänelle. 

Vierailija
30/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasun paikka syötät vvierasta syötttöporsasta mutta jätät omat lapsesi huomiotta.

Julmaa.

Vierailija
31/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tyhmä Voisit jättä kuittailun -oletan- Miksi naljailua. Aikuinen sanoo mitä meillä tehdään,meidän säännöt. Oletan, että sinä olet xxx (arvaatko) siinä vain ero, että en sano sitä näin tässä-

Vierailija
32/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi että herkkuja saa harvoin on ihan väärää arvelua. Mun tyttö on kylässä kokoajan herkkuja kärkkymässä, kokoajan puhuu ruoasta. Söisi ihan kokoajan ja on siis 6-vuotias. Mua hävettää välillä olla jossain kylässä kun hän sanoo että on "nälkä" vaikka herkkuja vaan vailla. Hän kyllä saa niitä kotonakin. En ymmärrä miksi juuri ruoka ja herkut on hänelle pakkomielle!

Varmastikin jos kotona ei saa kylliksi ruokaa tai kieltäytyy syömästä kun on ruoka-aika. Vie se lääkäriin niin sieltä kuulet totuuden.

Vierailija
33/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina herkkuja tarjolla?! Entä hampaat (+muu terveys). Bmi:si ja koulutustasosi? Ei tarvi herkkuja olla koko ajan esillä. Tai sitten laitat vierailun ajaksi herkut pois, tuskin lapsen äiti tykkää että herkuttelee noin paljon. Hyvä jos teillä ei ahmita, mutta nami tunnissa = 12 happohyökkäystä päivässä.

Ehkä hän tarkoitta- Saatavilla jos niikseen haluaa Kuin  Tarjolla. Tarjolla enemmänkin esillä pöydillä, tarjotaan. Kuin että pakastimessa, kaapeissa jne. Kun ei kielletty tai tehdä jokin erikoisnumero oi ei nyt sitä saaa,oksentakaa, mättöööö---. Kuin se, että kun on mistä ottaa, eipä kohta kiinnosta, tietoisuus, ei lopu, ja on jos haluaa,moni ei van enää niin kiinnostunut, kyllästynyt. 

Vierailija
34/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meille tuli ala-asteikäisiä vieraita kaksi ja he tulivat vanhempiensa kanssa.

Katoin pöytää keittiössä. Porukka istui olkkarissa. Toinen mukuloista tuli vetämään tarjoiluja siinä kattaessani pöytää. Meni välillä murustelemaan olkkariin ja taas keittiöön hakemaan lisää.

No en hämmästykseltäni pystynyt sanomaan mitään. Sitä ihmettelin, että lapsen vanhempi salli tehdä noin. Toinen lapsi istui rauhassa odottaen kutsua pöytään.

Kun olin jokaista varten nimenomaa ostanut yhden suklaapäällysteisen leivonnaisen, niin tää yks penska vetäisi  3 hlön leivonnaiset kitaansa ennenkuin muut tuli vasta kahville/limulle.

Nälkäänsä se ei syönyt. Oli syönyt tuntia aiemmin ja oli saanut juuri jäätelönkin, jonka tarjosin puoli tuntia aiemmin jokaiselle.

Vierailija
35/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tyhmä Voisit jättä kuittailun -oletan- Miksi naljailua. Aikuinen sanoo mitä meillä tehdään,meidän säännöt. Oletan, että sinä olet xxx (arvaatko) siinä vain ero, että en sano sitä näin tässä-

Mitähän nyt yrität? Riitaa, vai? Minusta tuo kommentti oli aivan asiallinen. Tottakai aikuisen kuuluu sanoa tällaiset asiat. Minä sanon ja toivon, että lapsillenikin sanottaisiin heidän kylässä ollessaan, jos tarvetta olisi.

Vierailija
36/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi että herkkuja saa harvoin on ihan väärää arvelua. Mun tyttö on kylässä kokoajan herkkuja kärkkymässä, kokoajan puhuu ruoasta. Söisi ihan kokoajan ja on siis 6-vuotias. Mua hävettää välillä olla jossain kylässä kun hän sanoo että on "nälkä" vaikka herkkuja vaan vailla. Hän kyllä saa niitä kotonakin. En ymmärrä miksi juuri ruoka ja herkut on hänelle pakkomielle!

No selitä nyt herranjumala sentään tuolle lapsellesi ettei tuollainen ole sopivaa! 6v on jo iso, ja ymmärtää hyvin kun kerrotaan minkälaista käytöstä kylässä häneltä toivotaan!

Vierailija
37/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikea jotenkin sanoa, kun omat lapsetkin ottavat, mutta yhden silloin tällöin. Tämä hakee minuutin välein jotain ja yhden keksin sijaan ottaa molemmat kourat täyteen. Tulee olo itselle, että kiellän vain vieraalta herkut! Eli hänelle olo, että ei ole tervetullut.. Yritin kyllä vihjailla, että 5 minuutissa ei suklaalevyä syödä, mutta syytti vain että kun heitä on kolme ja kaikki söi. Keskimmäinen lapseni otti 3 palaa ja vanhin 5.. Omatkin olivat vieraan lähdettyä sitä mieltä, että karkit piiloon!

Sit laitat karkit piiloon seuraavalla kerralla, todellakin saa  vierasta lasta opettaa myös tavoille.

Vierailija
38/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meille tuli ala-asteikäisiä vieraita kaksi ja he tulivat vanhempiensa kanssa.

Katoin pöytää keittiössä. Porukka istui olkkarissa. Toinen mukuloista tuli vetämään tarjoiluja siinä kattaessani pöytää. Meni välillä murustelemaan olkkariin ja taas keittiöön hakemaan lisää.

No en hämmästykseltäni pystynyt sanomaan mitään. Sitä ihmettelin, että lapsen vanhempi salli tehdä noin. Toinen lapsi istui rauhassa odottaen kutsua pöytään.

Kun olin jokaista varten nimenomaa ostanut yhden suklaapäällysteisen leivonnaisen, niin tää yks penska vetäisi  3 hlön leivonnaiset kitaansa ennenkuin muut tuli vasta kahville/limulle.arvitt

Nälkäänsä se ei syönyt. Oli syönyt tuntia aiemmin ja oli saanut juuri jäätelönkin, jonka tarjosin puoli tuntia aiemmin jokaiselle.

Minä kyllä sanon vieraalle lapselle, ettei saa ottaa. Tarvittaessa otan pois kädestä.

Jos vanhemmat ei ehdi kasvattaa, jonkun se on tehtävä.

T. Täti, joskus myös vähän ankara

Vierailija
39/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se jo kymmenessä vuodessä oo kasvanut aikuiseksi. 

Vierailija
40/50 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan minun lapsi. Tykkää syödä ja rakastaa hekkuja. Kotona pitää rajoittaa koko ajan, mitä, milloin ja miten paljon voi syödä. Vieraskiorea ei todellakaan osaa olla, varsinkin jos joku perhe on tullut tutuksi. 

Hyvä ap, se on sinun kotisi. Sinä määräät mitä ja miten paljon vieras voi syötävää ottaa. Olemalla hiljaa ikäänkuin hyväksyt kaappiesu tyhjentämisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi