Voi itku, mulla on ruusufinni (luulisin),
kannattaako hakea apua arvauskeskuksesta vai hakeutua ihotautilääkärille?
Kommentit (12)
saatiin oikea diagnoosi.
Ehkä kannattaisi käydä, niin toivottavasti lääkitys olisi mahdollisimman oikea.
mutta hyvä ihotautilääkäri on kullan arvoinen. Sieltä olen saanut monet neuvot milloin naamaan, milloin päänahkaan, milloin muihin ihojuttuihin...
Vaikka menisi yksityiselle, ei se niin paljoa maksa (muutaman kympin yleensä per käynti) ja siihen saa hieman Kela-korvauksiakin. Yhdellä käynnillä ihotautilääkäri tuon katsoo!
mutta hyvä ihotautilääkäri on kullan arvoinen. Sieltä olen saanut monet neuvot milloin naamaan, milloin päänahkaan, milloin muihin ihojuttuihin... Vaikka menisi yksityiselle, ei se niin paljoa maksa (muutaman kympin yleensä per käynti) ja siihen saa hieman Kela-korvauksiakin. Yhdellä käynnillä ihotautilääkäri tuon katsoo!
Itse esitin asiaa monta kertaa aikaisemmin yleislääkäreille, eivätkä he osanneet antaa oikeaa diagnoosia. Eräskin antoi aivan väärän neuvon eli, että kokeilisin siihen kortisoonia, jota ei missään nimessä saa käyttää, jos on ruusufinni.
Ihotautilääkärille mennessä ei tarvinnut kuin avata ovi kun lääkäri jo osasi antaa oikean diagnoosin monen metrin päästä.
T: aik. kolmonen, jolla on ruusufinni
katso googlesta! Tässä heti ensimmäinen linkki: http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Ruusufinni%2…
Tuolla näkyvä kuva on aika pitkälle mennyt ruusufinni, paljon on lievempiä tapauksia. Naamaan nousee näppyjä, auringon jälkeen punoittaa ja aristaa ihoa. Usein ruusufinniä yritetään hoitaa akneihon tai rasvaisen ihon tuotteina ja siitäkös se vaan ärtyy.
Aika vähän tästä minusta tiedetään, minullakin meni monta vuotta näppyjä ihmetellessä ennen kuin kosmetologini sanoi että hän epäilee ruusufinniä ja neuvoi menemään lääkärille, ja asiantunteva ihotautilääkäri totesi että näin on. Kukaan yleislääkäri ei ollut ikinä asiasta mitään puhunut, tuskinpa edes tietävät kaikki tällaisista.
Ruusufinniin on tablettilääkitys ja lääkevoiteita, netistä löytyy myös ruusufinniläisten vinkkejä, mitkä kosmetiikkatuotteet ja kasvohoidot vaivaan kenelläkin ovat auttaneet.
Nytpähän tästä tietää taas vähän useampi, myös kaikki ne ketjun lukijat, jotka eivät kuitenkaan olisi vaivautuneet googlaamaan. Saatoitpa vaikkapa ratkaista jonkun toisen näppyjen äimistelijän vastaavan ongelman ; )
t.7
Saat oikean diagngoosin ja lääkkeet.
totta tosiaan kotona olen niin paljon kuin vain mahdollista sillä lääkäri neuvoi välttämään auringonvaloa, kylmää yms. ja neuvoi, että sisätilat noin 20 asteen lämpötilioineen on paras.
Ja näin tosiaan on.
Vaikka laitan AINA vähintään 50 suojakerrointa vähintään 20 minuuttia ennen uloslähtöä ja lisään sitä vähän väliä + käytän leveälieristä hattua (keväällä/kesällä), niin kasvoilta valuu vähän väliä verta ja kasvot ovat jotakuinkin tulipunaiset.
Nimimerkki ei siis ap, mutta toinen ruusufinniä sairastava.
Minulla taisi teini-iässä olla ruusufinni sillä kun join alkoholia koko naamani lehahti aivan täyteen punaista näppyä. Se oli järkyttävän näköistä enkä keksinyt selitystä. Luulin olevani allerginen vaikkei muita oireita ollut ja jatkoin alkoholin käyttöä rajusti.
Sittemmin aikuisena ei oireita ole ollut kun vähensin alkoholin käyttöä ja pidin taukoa.
on I.D Bare mineralsin mineraalimeikki. Sitä saa Kickseistä tai netin kautta ulkomailta. Eli jos joku rosaceasta kärsivä etsiskelee sopivaa meikkiä, tässä olisi hyvä. Käytän sitä itse, vaikkei minulla ole onneksi roasaceaa.Suosittelin ystävälleni, jolla rosacea ja hän on ollut erittäin tyytyväinen siihen.
Mun äidillä todettiin ruusufinni ja ihan terveysasemalta siihen avun sai..=)