Suuri AVpalstan lunula-galluppi! Kaikki mukaan!
Ensinnäkin, mikä on lunula? Lunula on se vaalea puolikuun muotoinen alue kynnen alkupäässä: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Thumbnail1.jpg
Suuri lunula-gallup:
A, Minulla ei ole lunuloita kynsissä
B, Minulla on lunulat vain peukalon kynsissä
C, Minulla on lunulat kaikissa tai useimmissa kynsissä
Kommentit (62)
Apuva, pikkurilleissä ei enää ole. 44v. Mä kääkistyn!
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:00"]B
[/quote]
Olen 15.
Mulla joissain kynsissä se selkeämpi ja isompi. Pikkusormissa taas ei näy. Eli ilmeisesti c.
Miks mullakaa ei oo pikkusormis mut muissa on?
C
Ja tänään opin sitten uuden sanan. Eipä ole edes tullut mieleen, että noille on oma nimikin.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:11"]
C
Ja tänään opin sitten uuden sanan. Eipä ole edes tullut mieleen, että noille on oma nimikin.
[/quote]
Ai niin, olen N 51 v. ja vain pikkusormista puuttuu nuo. En muista, olisiko niissä sitten joskus ollut.
C, on lunulat kaikissa. Mitä ihmettä? :D En tiennyt, että joillain ihmisillä ei ole. Äidilläni on myös. Hän on 49-vuotias. Itse olen 21.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:12"]
C. ompa tyhmän kuuloinen sana
[/quote]
Kuten myös "ompa" on ;)
No sekö se olikin! Olen miettinyt siitä lähtien kun täytin 25, että mitä vanhentumista mussa on muka tapahtunut kun peilikuva näyttää samalta kuin 10v sitten, mutta jotenkin olo on vanhentuneempi. Mutta ne mun lunulat ovatkin kadonneet! Voisikohan ne saada jotenkin takaisin?
Mulla oli ennen lunulat, nyt on vain peukaloissa
t. ap 39-vee
PS: peukalon lunulan tulee olla 25% kynnestä. Liian pieni tarkoittaa kilpirauhasen vajaatoimintaa ja liian suuri ylitoimintaa. Jos on nuori ja lunulat puuttuu kokonaan, voi olla ravitsemuksellisia puutostiloja, esim. jodin tai B12 vitamiinin puutos. Vanhemmiten lunulat pienenee ja katoaa niin, että pitkään jäljellä on vain peukalon lunulat.
PPS: en ole lääkäri, olen netistä lukenut nämä jutut
PPPS: en ole mikään hullu lunulafriikki, alkoi vaan kiinnostamaan tämä asia...
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:24"]
Mulla oli ennen lunulat, nyt on vain peukaloissa
t. ap 39-vee
PS: peukalon lunulan tulee olla 25% kynnestä. Liian pieni tarkoittaa kilpirauhasen vajaatoimintaa ja liian suuri ylitoimintaa. Jos on nuori ja lunulat puuttuu kokonaan, voi olla ravitsemuksellisia puutostiloja, esim. jodin tai B12 vitamiinin puutos. Vanhemmiten lunulat pienenee ja katoaa niin, että pitkään jäljellä on vain peukalon lunulat.
PPS: en ole lääkäri, olen netistä lukenut nämä jutut
PPPS: en ole mikään hullu lunulafriikki, alkoi vaan kiinnostamaan tämä asia...
[/quote]
Mulla on 25 %. Kai mulla ei sitte olekaan kilpirauhasen vajaatoimintaa, vaikka olen sitä epäillyt :D -26
Muakin alkoi nyt kiinnostaa tää :D Jatkokysymys: Onko teillä varpaankynsissä lunulat? Mulla on ainakin isovarpaissa. Pikkuvarpaista on vaikea sanoa, kun iho on mennyt siihen päälle.
t. 26 (ja olen siis sen 21 vuotta vanha, on lunulat somien kynsissä)
Mulla oli lunulat kaikissa sormissa ennen sytostaattihoitoja. Niiden jälkeen katosivat.
C, 24