Ihmettelen lestadiolaisia
sen suhteen, kuinka osa heistä ei hyväksy minkäänlaista ehkäisyä, koska ilmeisimmin heistä on se sama kuin abortti.?
Jotkut pillerithän nimenomaan toimivat niin, että estävät ovulaation, mutta mikäli nainen ovuloisi ja munasolu hedelmöittyisi niin se kiinnittyisi kohdunseinään normaalisti.
esim-> http://www.verkkoklinikka.fi/verkkolaakarit/kysymys/4263690
Vai onko yhdynnästä kieltäytyminen myös jotenkin vääärin? Mikäli haluja löytyy niin lapsi on tervetullut?
En ymmärrä sitäkään, että kuinka joku nainen tai mies voi haluta joka toiselle vuodelle lapsen, eli kyllä niitä esim. kahdenkymmenen vuoden hedelmällisenä aikana tulee sen 10 hyvinkin jos naisen elimistö on kykenevä, ja tuntemissani perheissä jopa 16 lasta!
Onko se ettisesti oikein, lapsia kohtaan? Eivät varmasti saa yksilöllistä huomiota kun lapsiluku menee yli 7 tai 8. Vai olenko väärässä?
En halua tässä nyt tirpaista nokkaan sellaisia joiden vakaumus ei salli ehkäisyä, mutta haluaisin kuulla kommentteja, miksi todella suostutte olemaan käyttämättä ehkäisyä, eikä ison lapsimäärän tekeminenkin ala olla jo naisellekin hengenvaarallista iän koko ajan karttuessa?
Tiedän tapauksen, jossa lääkäri nimenomaan sanoi naiselle, että enää ei saa lapsia tehdä koska leikattu niin monta kertaa, silloin helposti kuolisi äiti raskauden aikana tai leikkauksen komplikaatioihin. Nainen ja ilmeisesti mies eivät välittäneet tästä vaan jatkoivat edelleen kannassaan. Eikö ole edesvastuutonta tulla raskaaksi tietäen, että ne aiemmat 9 lasta voivat jäädä äidittömiksi?
Itselläni monta lasta, tulleet todella pienellä ikäerolla ja tärpänny aina heti. Siksi olenkin alkanut miettiä näitä asioita... Olisin kauhuissani, jos en voisi uskon takia käyttää ehkäisyä. Olisin joka vuosi raskaana, nyt olisi jo 6 lasta, seitsämäs varmasti tulossa.
Kommentit (50)
Nykyään on "muotia" olla suvaitsevainen..ennen niin syrjityt mutiaiset ja homotkin ovat nyt jo arkipäivää ja yhtä tavallisia kuin kaikki muutkin. Mutta entäs sitten nämä tavan "lessut"? Tässä menee raja. Näitä saa vielä ihan rauhassa halveksia ja ihmetellä eikä kukaan tuu syyttään suvaitsemattomuudesta. Ne on kyllä niiiin outoja ettei niitä tarttekkaan hyväksyä. Oletteko huomanneet?
Mutta 40, voisitko sanoa ettet muuttaisi tapaasi olla käyttämättä ehkäisyä, mikäli vaikka "eroaisit" lahkostasi (olettaen että olet lestad.)?
No, en voi varmasti sanoa, mutta toisaalta tämä usko on mulle niin tärkeä, että en halua tästä luopua. Oon kyllä sitä mieltä, että lapsi on luonnollinen seuraus avioliitosta, vaikkakaan lapsettomuus ei avioliiton arvoa vähennä. Mutta oon aina ajatellu, että haluan paljon lapsia, jos ja kun avioidun.. Olin melkein 26, kun menin naimisiin.. Mutta siis näin ajattelin silloinkin kun etsin paikkaani tässä maailmassa ja usko ei todellakaan ollu tärkein asia.. Että vakaumuksesta riippumatta en varmaan käyttäisi ehkäisyä...
Monet vl äidit pelkää raskautumista synnytyspelon takia, itsellä ei ko. pelkoa ole.. Muuten tuohon mainintaan äidistä, joka jätti lapsensa suojelusenkelien vahdittavaksi.. ei todellakaan ole yleistä, lastensuojeluilm. siitä pitäis tehdä. Ei se, että luottaa Jumalaan, tarkoita sitä, että voi mennä makaamaan moottoritielle sillä perusteella, että kyllä ne enkelit suojelee.. kyseisen äidin suhtautuminen kertoo ennemminkin vastuuttomuudesta.
Samoin yleistäminen, ettei turvaistuimia käytetä ja autoissa on aina ylikuormaa, on aika rankkaa. Meillä ja lähipiirissäni on istuimet kaikilla, joilla ne pitää olla ja autot on sen kokoisia, että niihin mahtuu koko perhe lain puitteissa.
Ei se kumminkaan ihan niin mee, että "lestat lapsilisillään farmarivolvon tienaa. Jos turvatyyny puuttuu, uusi lapsi alkuun saatetaan..." Meille jokainen lapsi on Jumalan lahja.
että säännöllisin väliajoin täällä on lestadiolaisia haukkuvia aloituksia ja näissä ketjuissa keskustelun tyyli monilla on aivan kaiken sivistyksen alapuolella. Ja tätä pidetään aivan hyväksyttävänä. Sitten vielä joku peräänkuuluttaa suvaitsevaisuutta lestadiolaisilta..
Missä on samanlaiset haukkumiset homoja, lesboja, mustalaisia, somaleita, kasvissyöjiä, kiroilevia, juoppoja yms ihmisryhmiä kohtaan?? Entäs niitä jotka tekevät kaksi lasta, vievät lapset hoitoon päivittäin klo 7.30-17, viettävät lapsensa kanssa iltaisin tunnin kaksi ja lapset petiin. Kuinka paljon näissä perheissä äiti tai isä antaa yksillöllistä aikaa lapselleen, kysympähän vaan. Eiköhän lestaperheessä tuo aika ole paljon suurempi, jos äiti on kotona ja keskivertolestaperheessä on 3 alle kouluikäistä äidin kanssa päiviä viettämässä.
Tämän maailman suurin pahe on lisääntyä, kaikkea muuta täytyy hyväksyä mutta jos HALUAT paljon lapsia niin sitä on oikeus arvostella. Uskomatonta. Mielestäni paljon sivistymättömämpää on se miten ja millä tavoin näitä lisääntyjiä arvostellaan kuin se miten monta lasta haluaa itselleen.
Kaikki te jotka haukutte täällä lestoja, menkää mieluummin antamaan laatuaikaa lapsillenne, saatte sillä paljon enemmän hyvää aikaan tässä maailmassa. Ja hävetkää.
hoitamassa kun hoitajakoulusta valmistuttuaan jäävät 25 vuodeksi äitiyslomalle!
Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi sitä, että ihminen on luonnostaan sellainen että mies ja nainen pariutuvat ja elävät elämänsä yhdessä. Ja että lapset kuuluvat tähän perhe-nimiseen yksikköön.
Joillain muilla eläinlajeilla naaras ja koiras viettävät yhdessä vain muutaman päivän kiima-aikaan ja koiras häviää maisemista kun naaras on saatettu raskaaksi. Ja naaras tekee poikasia hyvällä tuurilla vuosittain.
Ihminen on luotu sellaiseksi että ihminen kykenee lisääntymään noin vuoden- parin välein.
Ehkäisypillerit ovat tieteellisen tutkimuksen tulosta ja aika uusi keksintö itseasiassa. Miksi pitäisi olla itsestäänselvyys että kaikki täällä maapallolla käyttävät ihmisen keksimiä raskaudenestolääkkeitä?? Kai nyt ihmisellä on oikeus valita elää luonnonmukaisemmin ja vaikkapa sitten uskoonsa pohjautuen.
Ap, pitäisikö metsäneläimillekin järjestää ajojahti jossa osalle naaraista asennetaan kierukka tms.? :)
Sinä #3, mukavaa että laittamani linkki helpotti oloasi :)
Viestin #23 kirjoittaja: se on totta, että jotkut eläinlajit synnyttävät vuosittain ja se on niille normaalia, eikä eläimillä luonnossa ole ehkäisyä saati muitakaan sairaanhoidon aloja/raskauden seurantaa .
Mutta tässä meidän maailmassa kun on tosiaan keksitty nämä ihmeelliset ehkäisyvälineet sekä lääketiede kehittynyt niin, että ne taudit joihin ennen vanhaan kuoltiin, voidaan nykyään hoitaa. Myös todella ennenaikaisesti syntyneitä lapsia voidaan pelastaa keskoshoidoilla ja välttää kuolema/vammautumiset. Jos siis tosiaan haluat elää "luonnonmukaisemmin", minusta sinun pitäisi myös hyväksyä sellainen ajatus, ettet käyttäisi lääketieteen konsteja esim. jonkin sairauden parantamiseen tai kävisi esim. ultrissa. Raskaushan on luonnollinen asia, miksi sitä pitäisi kontrolloida sitten ollenkaan? Jos "luonto" määrää että lapsesi syntyy ennenaikaisena, eikö ole luonnotonta hoitaa häntä lääketieteen kehittämillä hoidoilla?
Jos et hyväksy e-pillereitä lääketieteen "hoitomuotona" ehkäistä raskaus, niin voitko käyttää muita lääketieteen luonnottomia hoitoja?
Käytät hyväksi vain osaa lääketieteestä, muttet hyväksy e-pillereitä tai kierukkaa?
Hieman kärjistettyä, todellakin, mutta minusta on ihan turha puhua luonnollisuudesta jos elää muuten tämän systeemin mukaan.
Maailman väkiluku on niin suuri, että ehkäisy siksikin on hyvä asia. Jos mentäisiin sen luonnon mukaan, entistä useampi äiti ja vauva kuolisi raskauden aikana tai synnytkseen/sen komplikaatioihin. SILLOIN maailma olisi enemmän tasapainossa ja luonnonmukaisempi.
ap
jo useampaan kertaan. Ei jaksa enää kirjoittaa.
mutta mullekin on opetettu omassa lahkossani tuo, että e-pillerit abortoivat. Siksi oli älyttömän helpottavaa lukea tuo linkksi. Olen nimittäin aloittanut pillerit sen vuoksi, että en jaksa enää useampia lapsia ja heillekään ei olisi oikein jos valmiiksi masennukseen taipuvainen äiti saisi vielä lisää hoidettavia joita ei jaksa hoitaa. Sterilisaation olisin halunnut, mutta gynekologini kehotti vielä harkitsemaan asiaa, koska en ole vielä kovin iäkäs.
Näkisin näin, vaikka lestadiolaiset takuulla ovat eri mieltä, että heidän yhteisössään on kyse eräänlaisesta lahkosta. Sen todistaa jo se, että he uskovat ainoiden todellisten kristittyjen olevan lestadiolaisia. Lahkoille on ominaista vartioida jäsentensä elämää erilaisin säännöin, joiden avulla myös erotellaan, kuka on sisäpuolella ja kuka ulkopuolella.
Sinänsä, on kaunista ja kunnioitettavaa jos joku pariskunta toivottaa monet lapset tervetulleeksi perheeseen, ja myös kykenee hoitamaan heidät kaikki rakkaudella aikuisiksi. Lestadiolaisilla on se etu, että yhteisö myös ainakin parhaassa tapauksessa tukee ja auttaa jäseniään vaikeuksissa, jos kohta kykenee painostamaan elämän valinnoissa "ruotuun".
Ehkäisypillerithän estävät munasolun irtoamisen eivätkä suinkaan abortoi hedelmöitynyttä munasolua.
Ainoastaan kuparikierukan ja jälkiehkäisypillerin teho perustuu siihen, että estetään hedelmöityneen munasolun kiinnittyminen kohtuun.
Käsittääkseni lestadiolaisperheissä käytetään jonkin verran jo ehkäisyä ainakin Etelä-Suomessa. Perheet ovat pienentyneet mutta pohjoisessa sosiaalinen kontrolli on tiukempaa ja suuret perheet tavallisempia.
jälkiehkäisypilleri ei ole aborttipilleri. Jos munasolun kiinnittyminen on alkanut, se ei ehkäise raskautta. Että näin voidaan tästäkin lakata stressaamasta.
Toisaalta minäkin luulen, että osa vl äideistä käyttää salaa ehkäisyä tai ainakin laskee "varmoja päiviä".
Esim. meidän naapurissa asuu yksi vl perhe ja heille syntyi 4 lasta todella pienin ikäeroin (max 1v 5kk). Mutta nyt kuopus on jo pian 3v eikä heille tietääkseni ole vielä viidettä tulossa. Äiti myös lähti keväällä töihin ja sanoi, että on ihanaa olla pitkästä aikaa työelämässä.
Toinen tapaus on serkkuni paras ystävä, joka on hyvin vanhoillisesta lestadiolaisperheestä. Hän itse nuorempana hieman kokeili siipiään, mutta taipui painostuksen alla takaisin ns. lahkoon. Hän tuli raskaaksi ennen avioliittoa ja voitteko kuvitella, että vielä tänäkin päivänä hänen vanhempansa kivenkovaa väittävät, että tuo esikoipoika oli keskonen. Vaikka minäkin tiedän 100% varmasti, ettei ole. Heille syntyi myös 4 lasta hyvin pienillä ikäeroilla, mutta sitten oli muistaakseni jopa 5v tauko, kunnes taas syntyi vauva ja nyt on tulossa seurava, reilun vuoden ikäerolla.
tainnut kertoa lestadiolaisille maapallon liikakansoittumisesta
mitäs jos sen ajattelee niin, että pitäisi valita joku jo niistä syntyneistä lapsista kenestä olisi valmis luopumaan kokonaan... Eli ehkä sitä voi ajatella niin, että miksi sillä mahdollisella syntymättömällä lapsella ei olisi oikeutta syntyä jos vanhemmillakin lapsilla on ollut ja he ovat rakastettuja jne. Tai siis sillä lapsella joka mahdollisesti saisi alkunsa ilman ehkäisyä.... No en osaa oikein selittää, ymmärtääköhän tästä kukaan mitään mitä yritän sanoa?! :D
sitten sitä että käyttää ehkäisyä jos ei 2-5 vuoteen tuu lapsia. ehkäpä naapuris kekkas kakkosen tai jotain muuta kivaa :D tai äijällä ei vaan seiso, tai siittiöt on laiskoja. ovulaatio ei tapahdukkaan. lapsi herää kesken session jne. jne.
Eli et osaa selittää,joten turha tulla känisee mitään lässynlässynjuttuja.
Ei se mikään lapsi ole,hädin tuskin edes kunnollinen solurykelmä. Tolla ajatuksella kuukautisetkin olisivat abortointia...voi nenä,mistä näitä aivottomia oikein sikiää...
mä en voi ymmärtää lessuja.Ottaa nyt jonkun yhen miehen sanat tolleen vakavasti ja pistää lahko pystyyn, että me ollaan ne ainoat oikeat kristityt.Miten ne kaikki ihmiset ennen lestadiolaisuutta?Harjoituskappaleitako?
mitäs jos sen ajattelee niin, että pitäisi valita joku jo niistä syntyneistä lapsista kenestä olisi valmis luopumaan kokonaan... Eli ehkä sitä voi ajatella niin, että miksi sillä mahdollisella syntymättömällä lapsella ei olisi oikeutta syntyä jos vanhemmillakin lapsilla on ollut ja he ovat rakastettuja jne. Tai siis sillä lapsella joka mahdollisesti saisi alkunsa ilman ehkäisyä.... No en osaa oikein selittää, ymmärtääköhän tästä kukaan mitään mitä yritän sanoa?! :D
Jos kaikki maailman ihmiset ajattelisivat ja toimisivat noin ei täällä olisi yhtään elävää olentoa. Tai ehkä jos heikompi syö vahvemman.
Mutta jo ajatuksena se että ajatellaan sellaista mitä ei edes ole olemassa on harhaa. Surraan sitä mitä ei edes ole olemassa. Usein on myös niin että sitä uutta raskautta ei edes toivota.
kaikki lapset ovat herran lahja, eikä niiden tuloa saa ehkäistä. Tosin ei kaikki lestadiolaiset ole luonnostaan mitenkään hedelmällisiä. Ihan kuin muutkin, osa kärsii lapsettomuudesta, osa saa lapsia 2-3 muutaman vuoden välein ja jotkut sitten lähes joka vuosi.
Itse ateisti
ateisti puhuu 'herran lahjasta' XD wtf
Meissä lestadiolaisissakin on erilaisia ihmisiä.
Eli löytyy niitä jotka eivät ehdottomasti missään tapauksessa hyväksy ehkäisyä -ei edes äidin tai lapsen hengen menetyksen vuoksi. Se on minun mielestäni väärin. Itse hyväksyisin sen lääkärin kehoituksesta. Ja niin olen joutunut itsekin tekemään oman sairauteni vuoksi. Itse (ja lähipiirini) olen sovussa asian kanssa ja pystyn käyttämään ehkäisyä vaikka lestadiolainen olenkin. Tosin lapsia meillä oli jo ennestään vähän näihin piireihin juuri sairaudestani johtuen. Kyllähän se joitakin ihmisiä ihmetyttää, mutta ajattelen itse olevani vastuussa vain omasta elämästäni ja teoistani.
Kuin myös lähipiiristäni löytyy lapsettomuushoidoissa käyneitä ihmisiä -joillakin se onnistuu ja joillakin ei. Itse en siihen uskoni takia alkaisi, mutta mikäpä minä olen tuomitsemaan muita.
Antaa kaikkien kukkien kukkia!