Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä sun lapsuuden kesissä oli kamalinta?

Vierailija
19.07.2009 |

Meillä äidin marjastusvimma, isot ämpärit jokaiselle käteen ja aamukahdeksalta koko päiväksi mustikkametsään.

Traumaattista kerta kaikkiaan.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin erilainen kuin naapurin lapset ja olin kesät yksinäinen kun muut meni porukalla. Koulukavereita ei nähnyt kesäisin joten vietin aikaa yksin ja päivät kului hitaasti.

Vierailija
2/35 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiittäkää onneanne, te joiden epäonni on ollut marjastuksessa tai telttailussa. Harrastettiin niitä meilläkin kyllästymsieen asti välillä. Mutta kyllä hullu väkivalta ja alkoholismi painaa mun muistojen lakkarissa aika paljon enemmän.

Olisiko tähän saanut vastata vain ne joita on hakattu ja laiminlyöty? Ei mulla ole sellaisia tarinoita tarjota, onneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivon vain etteivät odellisuudesakin usko että marjastamisesta saa trauman tai lattioiden pesemisestä ilman sinipiikaa.

Vierailija
4/35 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta täytyy sanoa, ettei mitään kamalaa tule mieleen. Päin vastoin, ihania kesiä kaikki, ehkä aikaa kultaa muistot ja vaikka miten yritän miettä ei vaan mitään kamalaa tule mieleen.

No ehkä madon laittaminen koukkuun, ei ollut kyllä pakko, mutta vaari "opetti" :).

Vierailija
5/35 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset raahattiin milloin keskelle metsää telttaretkelle, milloin taas veneilemään juoppoporukoissa.

Isä oli humalassa väkivaltainen ja hakkasi äitiä.

Ei ehkä niin traumaattiet muistot kuin ap:lla, mutta ei mitään idyllisiä lapsuusmuistoja noista kesistä jäänyt.

Vierailija
6/35 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äidin marjastusvimma, isot ämpärit jokaiselle käteen ja aamukahdeksalta koko päiväksi mustikkametsään.

Traumaattista kerta kaikkiaan.

Vierailija
7/35 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten teini-iässä se "ei ole mitään tekemistä" olo. Pari kesää taisi mennä siinä että ei enää kiinnostanut leikkiminen, mutta vielä ei ollut niin itsenäinen että olisi osannut järjestää itselleen kivaa tekemistä. Kun oli koulua, näki kavereita helposti, mutta loma-aikoina ei sitten niin usein nähtykään pitkien välimatkojen vuoksi. Kai sitä oli niin saamaton teini, ettei osannut mennä käymään tai kutsua kavereita luokseen riittävän paljon.

Vierailija
8/35 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä löytyi sekä marjavimmaa että juoppoa, väkivaltaista isää. Ja siltikin marjametsää kohtaan jäi suurempi kammo!

Vierailija
9/35 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä oli heinätyöt ja meidän lasten piti jaksaa olla koko päivä heinäpellolla haravoimassa. Oli kuuma ja paarmat kiusasi koko ajan.

Marjastus oli meilläkin runsasta.

Siivouspäivät oli kanssa raskaita, kun minun homma oli pestä lattiat ihan polvillaan luuttuamalla.

Ja kaikki tämä oli 70-luvulla.

Vierailija
10/35 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken lisäksi olin vielä pois kotoa aina koko kesän, kesäkuun alusta vähintään elokuun puoleen väliin, maalla mun sukulaisten luona. Mut lähetettiin sinne aina kesäksi ja mun sisarukset sai jäädä kotiin. Oli sitten tosi kurjaa kotiin tultua kuulla, mitä muu perhe oli kesällä tehnyt. Mulle jäi todellakin traumat noista kesistä, enkä omia lapsia laita mihinkään sukulaisiin ja yökyliin, jos he eivät itse halua.

Vierailija
11/35 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuillasta "kun nukuttiin" riidat

Vierailija
12/35 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt aikuisena ei tulisi mieleenkään lähteä poimimaan metsään jotain mustikoita, sen verran kamalaa hommaa oli :/. Eli jotain traumaa jättänyt... Lisäksi kamalaa oli se, että aina kaikki kesälomat oltiin vaan mökillä, ikinä ei matkusteltu missään tai käyty missään, koko kesäloma vaan siellä mökillä!

Vierailija
13/35 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kouluikää oli kesäisin vaikka minkälaista "lastenvahtia". Eivät ne oikeasti olleet kamalia, mutta en vaan tykännyt.

Esim. 6-vuotiaana mua vahti kaksi 14-vuotiasta tyttöä, jotka olivat mielestäni niiiin tylsiä. Halusivat vaan mennä pelaamaan tennistä ja ottaa aurinkoa. Kykin itse siis tylsistyneenä jossain kentän laidalla kirjan kanssa, taikka ammuin voikukkia heidän grillatessa itseään. Opin varmaan tuona kesänä pyörittelemään silmiäni...

Vierailija
14/35 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 10-vuotiaana pääsin ekan (ja ainoan) kerran huvipuistoon. Ja silloinkin vanhemmat marmattivat ja huokailivat koko ajan, kuinka kallista on ja pilasivat tunnelman.

Sitten vielä olisi pitänyt olla kamalan kiitollinen siitä että sai olla mökillä. Jossa oli tuhottaman tylsää suurimman osan ajasta...

Tosin paljon kamalampaa taisi olla serkuillani, jotka raatoivat lomansa mansikkapelloilla ja muissa maatilatöissä jo n. 7-vuotiaasta alkaen. Onkohan tuo lapsityövoimankäyttö edelleen yleistä maaseudulla?

kamalaa oli se, että aina kaikki kesälomat oltiin vaan mökillä, ikinä ei matkusteltu missään tai käyty missään, koko kesäloma vaan siellä mökillä!

Vierailija
15/35 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on marjastettu aina, poimittu sieniä ja rämmitty suolla karpaloiden perässä ;9 Mutta ei mulla siitä mitään kammoa ole jäänyt! Päinvastoin , marjastan itsekin edelleen joka kesä!! Jopa lähew viimeisilläni raskaana olen lyllertänyt puolukkametsässä! Loistavaa jumppaa synnytystä ajatellen ;)

Ja joo traumoja on täälläkin siitä vanhempien ryyppäämisestä ja tappelusta...muistan sen turvattyomuuden tunteen, ku ei ollu edes sisaruksia, johonkin teltan nurkkaan sitä käpertyi kirjan kanssa ja toivoi että saisi edes nukkua rauhassa. Seuraus-> vanhin lapseni on 10- vuotias, enkä ole IKINÄ ollut humalassa hänen nähdensä. 1- 2siideriä olen voinut ottaa, mutta humaltua en pysty. En tahdo ettälapseni kärsii saman.

Ja omasta mökistä olen haaveillut aina, sitä meillä ei lapsuudessa ollut! Ja siitäkin tekisin sellaisen paikan, että lasten ei tarvitsisi ryyppyjuhlista kärsiä!

Vierailija
16/35 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarkoita yksin ololla sitä että, kaikki kaverit oli jossain päin suomea. Mökeillään tai mummolassa. Meillä ei ollut mökkiä eikä sukulaisia maalla, joten oltiin paljon ihan kotioloissa. Pihalla oli paljon lapsia, mutta kesäsin ne häippäs sitten ties minne kukakin?

Parina kesänä olin jollain kolmen viikon leirillä, mutta en oikein tykännyt siitäkään, ei ollut mun juttu.

Vierailija
17/35 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kamalinta oli marjareissut ja jatkuvat metsään eksymiset. En muistakaan miten monta kertaa olen juossut pitkin korpia äitiä huhuillen ja kuvitellen miten karhu tulee kohta jonkun pöpelikön takaa.

Ja jos ei oltu marjassa, sitten oltiin mökillä. Ja siellähän ei tietenkään ollut mitään tekemistä paitsi ehkä hyttysten tappaminen. Ei ole lapsuuden kesiä kova ikävä ei.

Vierailija
18/35 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo ja äitini riitelivät aamusta iltaan, mummo haukkui meitä kamalan lellittyjä lapsenlapsia, ja äitini yritti siinä välissä diplomaattisesti luovia, satuttamatta kenenkään tunteita.

Haukkuja sai aina, ihan sama mitä teki. Ei me kaupunkilaislapset osanneet tehdä mitään. Eikä meille maistunut mitkään mummon perinneruuat. Makkarat olivat omituisen makuiset, ja muutenkin emme tykänneet sisarusteni kanssa siitä ruuasta, kun oltiin totuttu ihan muuhun.

Ja jos oltiin kotona, niin ne ikuisen pitkät matkat maauimalaan, tuntui silloin aina ikuisuudelta.

Maauimalassa sitten oli jotain koulun koviksia jotka heittivät altaisiin, jos oli just ottamassa aurinkoa.

Oli ihan kamalaa, kun kukaan ei auttanut tai kieltänyt näitä poikia, koska kaikkien mielestä se oli hauskaa leikkiä jos pojat retuttaa jotain tyttöä uima-altaaseen. Kun minä en lisäksi osanut kunnolla uida, enkä halunut kertoa sitä kellekään, niin oli tosi ikävää.

Vierailija
19/35 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

landella, ei ollut leikkiseuraa ja vanhemmat töissä. Piti keksiä päivät pääksytysten tekemistä itsekseen, olin tosi yksinäinen.

Vierailija
20/35 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin juuri leikatun nurmikon tuoksu saa korvissani kaikumaan "tulkaapa tytöt haravoimaan"