Työttömänä opiskelu
Löytyykö ketään joka olisi työttömänä opiskellut avoimessa yliopistossa? Menettääkö heti työttömyyskorvauksen vai voiko suorittaa jonkun verran opintoja?
Kasvatustiede kiinnostaisi, mutta työkkärissä varoittelivat työttömyyskorvauksen menettämisestä, eivät muka saaneet kertoa miten palvon voi opiskella ja miten paljon ei.
Kommentit (43)
mielivaltaisiin päätöksiin on että heidän yrityskulttuurissaan suositaan vähänkoulutettuja hakijoita kun heille palkataan työntekijöitä. Itselläni on korkeakoulututkinto ja tämän lisäksi helkilöstöalan koulutus, ja olen joskus huvikseni hakenut sinne kun ala kiinnostaa matalapalkkaisuudestaan huolimatta, koskaan en ole työtä sieltä saanut. Muita paremmin palkattuja töitä on sitten kyllä löytynyt yksityiseltä puolelta.
Sinne pitää olla nykyään vähintään amk-tutkinto. Vanhemmilla virkailijoilla voi olla pelkkä opistoasteen tutkintokin. Sieltä työkkäristä, mistä lähdin, niin melkein puolella oli jokin yliopistotutkinto ja todellakaan virkoihin ei valittu vähänkoulututettuja hakijoita! Yksikin oli tehnyt määräaikaisuuksia kymmenisen vuotta putkeen siellä, mutta ei voitu valita virkaan, koska oli vain yo-merkonomi. Myös työkokemusta mistä tahansa alalta painotetaan paljon.
ei ainakaan viime talveen saakka siellä työkkärissä vaadittu mitään kirjallista selvitystä, jonka perusteella päätettiin, että voiko saada työttömyysturvaa. Mielestäni tuo laki ja sen ohje olivat ihan yksiselitteiset. Ainoastaan ne joutuivat tekemään kirjallisen selvityspyynnön, jotka eivät halunneet tai pystyneet vastaanottamaan kokoaikaista työtä opiskeleluunsa vedoten.
Ei tänne kannata tulla oikeita totuuksia kertomaan. Av-mammat on sitä mieltä, että sossu huostaanottaa lapsia ihan hyvistä kodeista kiusallaan, työkkäristä ei tarjota mitään, ja Kela ei maksa mitään.
Mulle sanottiin, että syy ettei opiskelijalle makseta työttömyyskorvausta on se, että opiskelijan ei katsota olevan työmarkkinoiden käytettävissä. Toisin sanoen opiskelu estää työn vastaanottamisen. Todellisuudessa tietysti opiskelumuodot ja kellonajat vaihtelee, mutta toi on kai se perustelu josta lähdetään liikkelle.
Itse olen etäopiskelija ja otin siitä todistuksen mukaan ekalle työkkärikäynnille ja virkailija totesi ettei estettä työn vastaanottamiselle (ja siis työttömyyskorvauksen maksamiselle) ole, koska lähtökohtaisesti mun katsotaan opiskelevan silloin kun aikaa jää.
ja jos pystyy opiskelemaan yliopistossa, niin kyllä ne mollin sivujen kautta osaa hakea. Ei näitä asioita voi työkkärin virkailijat päättää. Lain tulkinta on sitten joidenkin opintojen kohdalla tosi monimutkaista, joten kannattaa soittaa työttömyysturvan palvelunumeroon (numero löytyy sielä mol.fi sivuilta myös) ja selittää oma tilanne. Jos opiskelu on siinä rajoilla, että onko pää- vai sivutoimista, asiasta päättää työvoimatoimikunta papereiden perusteella. Työvoimatoimikunnan jäsenistä suurin osa EI ole työvoimatoimiston virkailijoita vaan mm. liittojen edustajia.
Kyllä varmaan netistä osaa jokainen tietoa hakea - jos vaan tajuaa, että virkailija ei osaa asiaansa. Ei ihan ekana tule mieleen, jos virkailija pyytää jonkun todistuksen, että katsonpa netistä tarvitaanko sellainen. Jännä muuten, että virkailijat eivät itse katso asioita noilta sivuilta, jos eivät jotain tiedä. Täytyykin vihjaista ensi kerralla...
että joutuvat tekemään selvityspyynnön JOS saavat tietää, että opiskelen avoimessa. 5 op 3 kk:ssa ei kuulemma ole liikaa, mutta sen yli voi jo olla (ja jos oikeasti opiskelee, niin tuleehan niitä opintopisteitä). Mutta sanoi se työkkärintäti myös suoraan, että älä kerro meille opiskelevasi siellä, ja otat opintopisteet ja todistukset ulos vasta kun olet taas jo töissä...
nykyään yksittäinen virkailija tekee päätöksen. Yleensä se on yhdessä te-toimistossa vain 1 ihminen, jotan kutsutaan työttömyysturva-asiantuntijaksi eikä sen nimeä anneta julkisuuteen - arvaatte kyllä miksi!
ja jos pystyy opiskelemaan yliopistossa, niin kyllä ne mollin sivujen kautta osaa hakea. Ei näitä asioita voi työkkärin virkailijat päättää. Lain tulkinta on sitten joidenkin opintojen kohdalla tosi monimutkaista, joten kannattaa soittaa työttömyysturvan palvelunumeroon (numero löytyy sielä mol.fi sivuilta myös) ja selittää oma tilanne. Jos opiskelu on siinä rajoilla, että onko pää- vai sivutoimista, asiasta päättää työvoimatoimikunta papereiden perusteella. Työvoimatoimikunnan jäsenistä suurin osa EI ole työvoimatoimiston virkailijoita vaan mm. liittojen edustajia.
Kyllä sille jotain pitäisi tehdä.
Itse olen vain peruskoulun käynyt ja nyt kolme vuotta aikuislukiossa opiskellut. Olen ilmoittanut opiskelevani etänä, kuten lähes kaikki kurssit teenkin, joten saan työttömyyskorvausta.
Olen tehnyt keikkatöitä lähes koko ajan minkä vuoksi opinnot eivät ole juuri edistyneet, minulla kun on vielä 5 lasta kotona. Lukion aloittaessani nuorin oli alle vuoden.
Jätin välillä keikkatyöt keskittyäkseni opiskeluun, mutta muutaman kuukauden päästä minua oltiin jo tunkemassa johonkin "näin laadit cv:n"-kurssille, juuri koeviikolla eli 1,5 kuukauden työ opintojen parissa olisi mennyt hukkaan.
Todellisuus oli se että vajaan 1000e palkalla ei elätetä perhettä ja kolmikymppisenä kouluttamattomana nimenomaan tarvitsen kunnon koulutuksen jota olen yrittänyt hankkia. Tämä virallinen systeemi vaan ei tue sitä millään tavalla vaan päin vastoin iskee kapuloita rattaisiin mm. näillä pilipalikursseillaan. Ehdotin että jos on pakko laittaa johonkin kurssille niin laittaa sitten johonkin hyödylliseen, vaikka yrityskurssille johon työkkärin täti sanoi että "no se on kyllä ihan liian aikaista sinua semmoisille(?)minun mielestäni tämä "näin haet työtä"-kurssi on sinulle juuri sopiva" Daa.
Koskaan ei ole ollut vaikeuksia löytää työtä, mutta sellaista työtä jolla elättää perheensä onkin toinen juttu.
Mutta työkkäri ei näe tarpeelliseksi että yli kolmekymppinen perheenäiti jolla ei koulutusta hankkisi sitä. Olen hakenut työvoimapoliittisiin koulutuksiin, mutta minua ei koskaan valita koska "työllisyystilanteeni on niin hyvä" eli tuollaisen lausunnon saadessani oli ollut 1 päivä töitä /kk!
Minulle on myös suoraan sanottu että pitäisi mennä ammattikoulutukseen eikä lukioon ja yliopistoon tässä vaiheessa. Minun mielipiteelläni ei ole väliä, olen koko ikäni tehnyt "käytännön töitä" ja tiedän että en todellakaan ole hyvä sellaisissa enkä todellakaan jaksaisi tehdä sellaista loppuelämäni. Lukiossa keskiarvoni on 9, mikä on minusta todella loistava ottaen huomioon että koko ajan olen samalla tehnyt töitä ja iso perhe huollettavana. Tiedän missä olen hyvä, työkkäriähän ei se tietenkään kiinnosta.
Pyrkimyksenäni on todellakin opiskella lukio loppuun jonka jälkeen olisin virallisesti opiskelija enkä enää työkkärin listoilla. En ymmärrä millä tavalla on kenenkään etu että roikun siellä vuosikausia ja opinnot vaan viivästyy turhien työkkärikurssien takia. Ei ainakaan minun ja perheeni eikä myöskään yhteiskunnan.
Henkisesti olen ollut todella rankoilla välillä kun kaikki pyritään tekemään niin vaikeaksi, pänttäämisen lisäksi stressi siitä mitä työkkäri seuraavaksi keksii, tasapainottelu työn ja opiskelun välillä ja lapsetkin ovat voineet huonosti kun olen ehtinyt olla liian vähän paikalla mikä on stressannut taas miestä. Masennuslääkkeiden avulla sain puolet käytyä lukiosta ja nyt sitten pitäisi se toinen puoli saada vuodessa käytyä:(
Paimion työkkärissä myös tilanne oli se, että opintoselvitys piti tehdä, ja sitten opintojani jo tehtyäni päättivät, että olen päätoiminen opiskelija. Etukäteen he eivät "voineet" kertoa, saanko opiskella vai en. Tämä tarkoitti sitä, että menetin työttömyystukeni päätöstä edeltäneeltä ajalta. Tästä viisastuneena lopetin opinnot ja olin "vain" työttömänä. Onneksi sain myöhemmin töitä, enkä jäänyt pitkäksi aikaa kotiin istumaan.
Työttömänä haetaan töitä ja ollaan valmiita menemään töihin. Hakisit sitten vaikka sossusta rahat!
Kyllä sille jotain pitäisi tehdä. Itse olen vain peruskoulun käynyt ja nyt kolme vuotta aikuislukiossa opiskellut. Olen ilmoittanut opiskelevani etänä, kuten lähes kaikki kurssit teenkin, joten saan työttömyyskorvausta. Olen tehnyt keikkatöitä lähes koko ajan minkä vuoksi opinnot eivät ole juuri edistyneet, minulla kun on vielä 5 lasta kotona. Lukion aloittaessani nuorin oli alle vuoden. Jätin välillä keikkatyöt keskittyäkseni opiskeluun, mutta muutaman kuukauden päästä minua oltiin jo tunkemassa johonkin "näin laadit cv:n"-kurssille, juuri koeviikolla eli 1,5 kuukauden työ opintojen parissa olisi mennyt hukkaan. Todellisuus oli se että vajaan 1000e palkalla ei elätetä perhettä ja kolmikymppisenä kouluttamattomana nimenomaan tarvitsen kunnon koulutuksen jota olen yrittänyt hankkia. Tämä virallinen systeemi vaan ei tue sitä millään tavalla vaan päin vastoin iskee kapuloita rattaisiin mm. näillä pilipalikursseillaan. Ehdotin että jos on pakko laittaa johonkin kurssille niin laittaa sitten johonkin hyödylliseen, vaikka yrityskurssille johon työkkärin täti sanoi että "no se on kyllä ihan liian aikaista sinua semmoisille(?)minun mielestäni tämä "näin haet työtä"-kurssi on sinulle juuri sopiva" Daa. Koskaan ei ole ollut vaikeuksia löytää työtä, mutta sellaista työtä jolla elättää perheensä onkin toinen juttu. Mutta työkkäri ei näe tarpeelliseksi että yli kolmekymppinen perheenäiti jolla ei koulutusta hankkisi sitä. Olen hakenut työvoimapoliittisiin koulutuksiin, mutta minua ei koskaan valita koska "työllisyystilanteeni on niin hyvä" eli tuollaisen lausunnon saadessani oli ollut 1 päivä töitä /kk! Minulle on myös suoraan sanottu että pitäisi mennä ammattikoulutukseen eikä lukioon ja yliopistoon tässä vaiheessa. Minun mielipiteelläni ei ole väliä, olen koko ikäni tehnyt "käytännön töitä" ja tiedän että en todellakaan ole hyvä sellaisissa enkä todellakaan jaksaisi tehdä sellaista loppuelämäni. Lukiossa keskiarvoni on 9, mikä on minusta todella loistava ottaen huomioon että koko ajan olen samalla tehnyt töitä ja iso perhe huollettavana. Tiedän missä olen hyvä, työkkäriähän ei se tietenkään kiinnosta. Pyrkimyksenäni on todellakin opiskella lukio loppuun jonka jälkeen olisin virallisesti opiskelija enkä enää työkkärin listoilla. En ymmärrä millä tavalla on kenenkään etu että roikun siellä vuosikausia ja opinnot vaan viivästyy turhien työkkärikurssien takia. Ei ainakaan minun ja perheeni eikä myöskään yhteiskunnan. Henkisesti olen ollut todella rankoilla välillä kun kaikki pyritään tekemään niin vaikeaksi, pänttäämisen lisäksi stressi siitä mitä työkkäri seuraavaksi keksii, tasapainottelu työn ja opiskelun välillä ja lapsetkin ovat voineet huonosti kun olen ehtinyt olla liian vähän paikalla mikä on stressannut taas miestä. Masennuslääkkeiden avulla sain puolet käytyä lukiosta ja nyt sitten pitäisi se toinen puoli saada vuodessa käytyä:(
Ota selvää mitä aiot opiskella, kuinka monta opintopistetta kertyisi, miten monta tuntia viikossa jne, ja kysy uudelleen työkkäristä kun sulla on tarkempaa tietoa.
Olen koko ajan opiskellut töiden ohella avoimessa. Nyt jään syksyllä tod. näk. työttömäksi. Enkö voi enää jatkaa avoimessa opiskelua? Täytyykin ottaa heti yhtettä työkkäriin.
En ole ap.
eikä sinä päivänä enää voi antaa työpaikkaa, voisin käydä kerran viikossa iltakurssilla. Kyse oli yrittäjäkurssista. Ei niin vaan mennäkään, kerrottuani asian työkkärissä, tivasi virkailija montako tuntia viikossa, kotiin päässtyäni jouduin soittamaan paperista tuntimäärät. Hoh-hoijaa mitä politiikkaa. Kurssittamalla ja opiskelemalla omaehtoisesti voi saada töitäkin paremmin, mutta ei käy aina työkkärin kuvioihin.
Sain siis luvan pitkien vakuuttelujen jälkeen mitkä tunnit viikossa. tuntimäärä ratkaisi ainakin siihen aikaan, ja mikä minua ihmetytti, ei luulisi kuuluvan työkkärille koska kävin illalla siihen aikaan, jolloin on lupa mennä ravintolaan, kauppoihin jne. Seuraavalla kerralla iltaopiskeluja en kerro jos olen työttömänä, valmistuspaperia ei kannata työkkäriin näyttää josta jäisi kiinni, koska ei sieltä yleensä saa mitään työtä. Minä olen itse hakenut muuta kautta työni, joten ei tule näytettyä aktiivinen työhalu opiskelun kautta.
Kasvatustieteitä opiskelin avoimessa illalla, olin hoitovapaalla. Jos on iltaopiskelusta kyse, ei kannata sanoa juuta eikä jaata. Olen kuullut ettei voi olla edes iltalukiossa, onko vielä näin? Hullulta vaikuttaa lukio-opiskelun kielto, koska voihan työpaikan ottaa vastaan jos sattuisi tulemaan...
Päiväopiskelu ei onnistu kuin työvoimmapoliittisessa koulutuksessa, olen käsittänyt.
mutta oikeasti opiskeluakin rajoitetaan melko tehokkaasti. Mitä haittaa on opiskella esim. 17-21 välillä vaikka joka ilta? Koita siinä sitten olla aktiivinen.
Itsellä aikoinaan onnistui iltalukio työttömänä (10 vuotta sitten), mutta jos oisin avoimeen yo:n mennyt niin jonkun sortin selvitys olis pitänyt tehdä opintojen laajuudesta.
mutta en enää muista sitä. Olisikohan ollut Jyväskylän avoimen sivuilla. Olisikohan ollut, että 5 opintopistettä sai suorittaa kuukaudessa tai kahdessa. Jos tekee enemmän, opiskelu katsotaan päätoimiseksi. En muista, mutta etsikää tuolta Jyväskylän avoimesta.
että työtön saa enemmän rahaa kun opiskelija ---> kaikkien kannattaisi olla työttömiä ja opiskella siinä ohessa...
Mutta tosiaan, jos vaikka aikoo mennä iltalukioon niin ei saa työkkäristä mitään. Tämä hassua siinä mielessä, ettei saa opintotukeakaan...! Eli iltalukioon ei voi mennä jos n työtön koska menettää korvaukset, ja toisaalta kela ei pidä sitä päätoimisena opiskeluna, ei ole oikeutettu opintotukee.
Mutta noissa avoimen yliopiston opiskeluissa on tosiaan tietyt rajat, eli jos ei liikaa siellä opiskele se ei vaikuta työkkärintukeen, mutta jos menee tietyn rajan yli (=suorittaa liikaa kursseja avoimessa) menettää työkkärinrahat.
Siis niille työllistämiskursseille (joista ei ole mitään hyötyä) on pakko mennä, mutta sitten kun haluaisi opiskella jotain HYÖDYLLISTÄ, menettää päivärahat. Tähän törmäsin aikoinaan. Opiskelin silti, vaikka menetinkin päivärahat.
Eli siihen on jotkut tietyt ehdot millä opiskelu katsotaan sivutoimiseksi. Päätöksestä voi myös valittaa. Eräs monimuoto-opiskelu oli katsottu ystävälläni päätoimiseksi ja hänen opiskelukaverillaan sivutoimiseksi. Ystäväni valitti, koska oli olemassa ennakkopäätös ja näin ollen oli pakko katsoa myös ystäväni opiskelu sivutoimiseksi (se tapahtui kerran kuussa viikonloppuisin + yksi viikko vuodessa).
Ystäväni on työvoimaneuvojana ja kertoo aina miten piinallista on, kun työnhakija innoissaan kertoo esim. iltalukion aloittamisesta. Se kun automaattisesti edellyttää kirjallisen selvityksen vaatimista, mikä on hänen itsensäkin mielestä täysin idioottimaista.