Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten imetyksen voi käynnistää uudelleen? Vauva 5 viikkoa vanha, maidontulo seis

Vierailija
08.04.2009 |

Vauva on 5 viikkoa. Maidontulo on loppunut. Sitä tuli alkujaankin tosi vähän. Lisämaitoa jouduttiin antamaan jo laitoksella. Imetin alkuun ahkerasti, mutta maitoa ei vaan alkanut tulla enempää.

Vauvan saama korvikemäärä kasvoi joka päivä ja on nyt noin 90 milliä maitoa per kerta, syö noin 3 tunnin välein. Painoa on 5 kiloa.

Minusta tuntuu jotenkin käsittämättömältä että tuonkokoisen pystyisi ruokkimaan pelkästään rintamaidolla. Ajatus ei kerrassaan uppoa kaaliini, ehkä siksi että sitä omaa maitoa ei tule. Olen ollut epäileväinen maidontulon suhteen jo ennen synnytystä.

Lapsi on toinen. Ensimmäistä imetin 3kk ikäiseksi, maitoa kesti osittaisimetyksellä mielestäni aika pitkään, vaikka monien mielestä 3kk varmaan on lyhyt aika. Itse olin siihen tosi tyytyväinen.

Nyt on kaikki puhti pois... Masennun aina siitä, että saatan imettää vauvaa jopa 45 minuuttia, laitan vauvan sänkyyn - ja vauva huutaa nälkäänsä jo 5 minuutin kuluttua. Annan heti pullosta lisämaitoa ja vauva syö 90 milliä.

Just.

Tulee sellainen olo, että p******o tässä imettää, kun ei siitä ole mitään hyötyä, kun ei kuitenkaan kelpaa. Viimeksi kun imetin, vauva huusi jo parin minuutin jälkeen, eikä oikein suostunut edes imemään.

Haaveilen siitä, että vauvan saisi kokonaisimetykselle (onhan ikää vasta 5 vkoa, ja jotkut imettävät jopa vuoden, joten kyllä olisi vielä hyvää maidontuloaikaa edessä ainakin 11 kuukautta!), mutta toinen puoli minusta sanoo, että älä ole hullu, miten pystyisit kasvavaa lasta imettämään, kun et ole pystynyt kolmikiloistakaan imettämään.

Onko teillä kellään kokemusta imetyksen käynnistämisestä kun imeyksestä on viikon tauko? Tiedän, olen huono äiti, kun olen luovuttanut sen takia, että maitoa ei tule, että maito ei kelpaa vauvalle...

Kai sitä maitoa pitäisi vielä tulla. Masennun tosi helposti, jos yksikin yritys menee niin, että ajattelen vauvan syövän 45 minuuttia tai puoli tuntia, mutta vauva syökin vain 5 minuuttia ja sitten huutaa, niin saatan ajatella että yritän taas huomenna, kun tänään ei onnistunut. Vaikka tiedän kyllä, että imetystä käynnistettäessä olisi hyvä imettää ainakin 8 kertaa päivässä.

Mitenhän saisi vauvalle taas tissistä myönteisiä kokemuksia... Nyt näyttää ajattelevan, että ai, tämä kapistus, mistä ei tule mitään. Ja ikää raukalla on vasta 5 vkoa.

Onko ihan turha haaveilla, että vielä onnistuisin saamaan lapsen täysimetykselle? Onhan tuo käytännössä vielä melkein vastasyntynyt.

Juu, ja arvaan jo, että varmaan 95% kirjoittajista vaan haukkuu huonoksi ja välinpitämättömäksi äidiksi mutta jos nyt edes jollain olisi asiasta kokemusta, niin olisi kiva kuulla miten on onnistunut.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsi nk väsynyt vauva (löysin netistä määritelmän http://www.imetys.fi/itu/nukkuu.php). Lisäksi sai bakteerin ja oli sairaalassa kahden viikon iässä, jossa joutui lisämaidolle. Parhaimmillaan/pahimmillaan sitä meni 750 ml/vrk. Silti kun vauva oli 2 kk niin olimme täysimetyksellä.

Oli rankaa, mutta minulla säilyi usko, koska takana oli kaksi onnistunutta imetystä.

Minusta tuon artikkelin ideat olivat tosi hyviä, eikä minulla vaatinut mitenkään täysimittaista noudattamista. Vauvani mm. nukkui yöllä, enkä raaskinut herätellä syömään. Aamusta sitten varasin koko ajan syötöille korvaukseksi. Ostin sähköpumpun ja pisimmillä väleillä pumppasin kerran väliin. En siis mitenkään koko ajan.

Meillä vauva nukahti tissille ja jäi siksi nälkäiseksi. Tein seuraavasti imetys - 50-30 ml korviketta kun alkoi nuukahtaa - uudestaan imetys. Välin helpon syömisen jälkeen vauva jaksoi taas syödä. Ensin annoin siis välillä enemmän, mutta pidin huolta etten koskaan ihan täyteen, että jaksoi siis syödä vielä tissistä. Vähensin korvikkeen määrää koko ajan vähän ja näin rintamaito lisääntyi.

Ymmärrän tuskasi todella hyvin. Minua työ tosiaan palkitsi! Nyt ei tarvita yhtään korviketta. Mutta ei tässä kannata ehdoton olla, osittaisimetys on ihan hyvä juttu.

Vierailija
2/6 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyksen uudelleen käynnistäminen lienee mahdollista, mutta työlästä ja tarviit siihen asiantuntevia neuvoja. Ruoki lapsesi on eka imetystuen neuvo ja siitä lähdetään viemään asiaa eteen päinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu jos onnistuu. Olet silti vallan loistomutsi - np!

Mutta siis tällä mentaliteetilla mulla onnistui:

Tarjoa rintaa lapselle usein ja juo itse esim. alkoholitonta oluttu tai mammateetä, jotka oikeasti lisäävät maidontuotantoa. Voit pumpata rintapumpulla ihan vähän ennen imettämistä, niin lapsi saa hyvin kiinni rinnasta ja maito tulee helpommin. Imetä esim. makuullaan - voi olla helpompi. Yleensä jompi kumpi rinta on ns. "parempi", joten tarjoa sitä alkuvaikeuksissa. Imettäessäsi pyri ajattelemaan sitä lasta ja katsele kun lapsi syö - älä vaan tuijota telkkaa tms. Lapsen tuijottelu lisää maitoa näet. Ja pyri imettämään n. 4 tunnin välein ilman poikkeuksia.

Tsemppii!!

Vierailija
4/6 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siis ei ollut maidontuotto kokonaan loppu, vaan vaan hieman "tyrehtynyt".

Vierailija
5/6 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse imetysmyönteinen ja imettänyt omiani, mutta mutta.. Kaikilta sitä maitoa ei vain tule, tai tulisi jos heruisi, mutta kun ei heru. Jos sitä maitoa ei tule ja lapsi on nälkäinen, niin ruoki hyvä ihminen pullosta ja lopeta se stressaaminen. Jos oikeasti haluaisit, että imetys toimisi niin ota yhteyttä tuonne imetystukeen. Osaavat varmasti neuvoa oikein. Mutta kyllä ne vauvat sillä korvikkeellakin hyvin kasvaa, paremmin kuin olemattomalla maidolla. Ei siitä kannata stressiä ottaa. Eiköhän pääasia ole, että vauva on tyytyväinen ja ravittu.

Vierailija
6/6 |
08.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ihan mahdoton ajatus mietiskellä, että tämän lapsen kohdalla imetys oli nyt tässä? Surra tuosta suru pois, ja sen jälkeen keskittyä nauttimaan vauva-ajasta?

Maidon määrän nostaminen, jos vauva on melkein kokonaan pullolla, on melko haastavaa. Se onko tuo mahdollista, riippuu monen monesta tekijästä. Imetystukipuhelimesta, jota joku tuossa jo ehdotti, saa neuvoja tähän.

Sinä olet lapsellesi ennen kaikkea äiti, imetit häntä tai et. Ymmärrän tuskasi (ja tähän uusi halaus) ja toivoisin, että imetys olisi mahdollista, jos niin haluat. Muistathan kuitenkin, että imetys ei ole äitiyden mittari.

Jaksamista sinulle, kumpaan tulokseen sitten tuletkaan - imetyksen käynnistämisen yritykseen suuresti tsemppiä, jos siihen päädyt - samoin suuresti jaksamista ja tsemppiä jos päädyt siihen, että tämä oli nyt tässä ja suret imetyksen loppumisen surun.

Lämpimiä ajatuksia koitan täältä lähetellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme