Kuinka paljon teillä menee LISÄMAITOA tissin lisäksi n. 1kk vauvalle?
Minusta tuntuu, että maitoa ei tulee enää rinnoista samaan tahtiin kuin ennen ja kohta kuukauden ikäinen poikamme lisää syömistään hurjaa kyytiä. Tissit tuntuvat aina "pehmeiltä" ja ehkä kerran pari päivässä tuntuu, että maito nousee.
Joskus olen joutunut pumppaamaan pakon edessä ja olen saanut kasaan noin 45-60 ml tissimaitoa, joten ei sitä kerralla poika varmaan paljon saa imettyä, kun imeminen on varmasti heikompaa kuin pumpun.
Nyt lisämaitoa menee noin 300 ml vuorokaudessa. Kuullostaako se liian paljolta vai liian vähältä?
Minusta tämä imetys ja lisämaidon yhdistäminen on sellaista utopiaa, ettei mikään! Todella vaikeaa ja stressaavaa. Neuvolassa ei anneta mitään esimerkkejä määristä, viimeksi sanoivat, että kylläpä poika syö huimia määriä lisämaitoa, kun on vasta alle kuukauden, mutta kun painoakin oli tullut rutkasti lisää, neuvola oli vain tyytyväinen.
Poika syntyi siis pieni painoisena, alle 3 kg.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 21:37"]
Ps: Vaikka tosi paljon söinkin (en tosin paljon makeata) niin kummassakin raskaudessa tulleet 20kg olivat kadonneet kun vauvat olivat 9kk
[/quote]
Taisit syödä makeita raskausaikanakin, kun 20 kg lihoit. Minulla painoa tuli vain 2 kg.
Hyviä imetysohjeita olet saanut, mutta muista nyt kuitenkin myös olla armollinen itsellesi. Imetyksestä ei kannata tehdä elämää suurempaa suoritusta. Jos hommasta ei tahdo hyvistä yrityksistä huolimatta tulla mitään (ja hirveästi olet kertomasi mukaan nähnyt vaivaa ja yrittänyt), niin imetyksen lopettaminen ja vastikkeelle siirtyminen on oikeasti ihan hyvä ja legitiimi vaihtoehto. Usko mua, kahden lapsen äitiä. Kummankaan kanssa imetyksestä ei vain tullut mitään, vaikka kuinka oli apuja ja vaikka kuinka yritin. Siinä vaiheessa kun väsyneenä ja itkuisena alkoi tulla säännöllisesti negatiivisia, jopa väkivaltaisia ajatuksia vauvasta, tajusin vihdoin uskoa mieheni kehotusta ja lopettaa imetyspainajaisen.
Ja ei, tämä ei ole tarkoitettu imetyksen lopettamisen kannustamiseksi (kuitenkn joku sen niin lukee), vaan halusin vain kertoa että äitejä, vauvoja ja tilanteita on monenlaisia.
Kuulostaa siltä, että vauva ei saa rinnasta tarpeeksi maitoa. Tuttavani vauva kuivui ja joutui sairaalaan tuollaisen jälkeen, kun ei uskaltanut korviketta antaa.
Jos vauva vetää pullosta hanakasti maitoa, niin mitä vikaa on korvikkeen antamisessa? Pääasia on, että lapsi kasvaa, varsinkin jos on syntynyt pienipainoisena. Terveitä lapsia korvikkeellakin kasvaa, mutta kuivunut vauva joutuu sairaalahoitoon. Ja näitä kuivumistapauksia on todella paljon, niistä ei vain puhuta.
Alapeukuttakaa vain, jos haluatte, en välitä. Vauva tarvitsee ruokaa ja tuo nännin pulauttelu + sen jälkeen maitopullon kimppuun iskeminen kertoo kyllä nälästä. Jokainen ruokkikoon lapsensa miten haluaa, kunhan ruokaa on riittävästi.
Jokainen vauva syö vain tarvitsemansa määrän - meillä pienipainoinen tuonikäinen veti 125ml kerta-annoksia, 3h välein. Antaisin korviketta ja nauttisin vauva-ajasta ilman stressiä imetyksestä, stressiä riittää muutenkin ihan tarpeeksi. :) Tsemppiä!
Todellakin. Kaikilta ei täysimetys onnistu. Sanovat neuvolassa mitä hyvänsä.
Hyvä äiti ruokkii lapsensa. Tavalla tai toisella.
Ennen lapsia KUOLI nälkään. Nykyään on korvikkeet.
Iloitse vauvastasi, ap!!
ap:n vauva menee syksyllä eskariin. Kuka näitä vanhoja keskusteluja nostaa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 22:20"]
ap:n vauva menee syksyllä eskariin. Kuka näitä vanhoja keskusteluja nostaa.
[/quote]
Hupsista. Mutta samoja asioita pohtivat varmasti muutkin pienen vauvan äidit. Mitä haittaa tämän nostosta oli?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2009 klo 10:31"]
JA juu vauvallasi on tiheän imun kausi jolla tilaa lisää maitoa jotta saisi parin päivän päästä enemmän ruokaa..... Mikäli annant korivlketta, ei maitomäärä nouse ja saatkin sitten siirtyä korvikkeeseen...
Ja juu 3 olen täysimettänyt 6kk asti, mutta koskaan en ole suihkutisseistäni saanut pumppaamalla paria pisaraa enempää ulos ;)
[/quote]
Samaa mieltä. Imetä, imetä ja imetä. Imetyksen jälkeen anna lisämaitoa sen verran et vauva on tyytyväinen mut älä ylisyätä jotta pyytää tissiä muutaman tunnin päästä uudelleen
JA juu vauvallasi on tiheän imun kausi jolla tilaa lisää maitoa jotta saisi parin päivän päästä enemmän ruokaa..... Mikäli annant korivlketta, ei maitomäärä nouse ja saatkin sitten siirtyä korvikkeeseen...
Ja juu 3 olen täysimettänyt 6kk asti, mutta koskaan en ole suihkutisseistäni saanut pumppaamalla paria pisaraa enempää ulos ;)
tasaantunut niin, ettei varsinaisia "nousemisia" välttämättä enää tunnu. Muutenkin vauvalla voi nyt olla tiheänimemisen kausi, lisää siis maidon tuotantoa. mun iso vauvani imi tuossa iässä lisämaitoa n 50ml iltaisin.
Runsas imetys lisää maidontuotantoa.
Ihmettelen vain, että jos sen on tissimaidolla saanut isoksi, niin miksi siirrrytään korvikkeeseen??
Ettei kasvaisi enää niin paljon??
Vai että kasvaisi VIELÄKIN isommaksi?
Muu syy?
imee tissejä ihan hulluna ja päästää irti ja alkaa itkeen. Kun tarjoan uudelleen, ottaa suuhun, imee, imee ja imee ja kohta taas pulauttaa nännin ulos. On siis tätä ennen imenyt rintaa jo noin 15 min. Sitten kun katson rintakumia (joka käytössä), niin se näyttää ihan tyhjältä eli ei maitoa.
Sitten annan toisen tissin, niin sama juttu. Jonkin aikaa imee ja pysyy tyytyväisenä ja sitten taas alkaa itku ja nännin ulos pulauttelu.
Tottakai annan lisämaitoa, koska selvästi nälkäinen. Vauva käykin tuttipullon kimppuun sellaisin elkein, kun ei olisi ikinä ruokaa saanutkaan, joten pakkohan sillä on nälkä olla eikä tissit kelpaa enää sen noin puolen tunnin yhteisimetyksen jälkeen...
ap
Eikö teille neuvoloissa opeteta mitään???
A) rinnat eivät tuota määrää x maitoa, vaan maidon määrä vaihtelee käyttöasteen mukaan.
B) vauvan imeminen on tehokas heruttaja, tehokkaampi kuin mikään pumppu. Pumpatut maitomäärät eivät korreloi edes alkeellisesti imetettyjen määrien kanssa. On kaksosten täysimettäjiä, jotka eivät saa pumpulla pisaraakaan irti!
C) Jos vauvan maidontarve lisääntyy ja annat koko ajan enemmän pullosta, ei rintojen tarvitse nostaa tuotantoaan, joten ne eivät sitä tee.
Jos itse haluat imetellä enemmän, katso, että sinulla on seuraavat pari viikkoa 10-12 syöttökertaa vuorokaudessa. Rinnat reagoivat nimenomaan tiheisiin tyhjennysväleihin, eivät maratonsessioihin tai pumppailuun. Älä heti lisää lisämaidon määrää, tässä vaiheessa tuo 300ml kuulostaisi aika pienemtä, sanoisin, että reilusti yli puolet menee rinasta. Eli homman voi vielä kääntää.
Se on selkeästi imetystä ja maidontuotantoa vaikeuttava tekijä.
Tee näin: kun vauva imee tyytyväisenä, anna imeä. Vaihda rinta. Näin olet tehnytkin. Mutta tämän jälkeenkin, vaihda taas eli syötä molemmat rinnat ainakin kahdesti.
Ja tihennä syöttövälejä, älä siis tusautua muksua täyteen pullolla ja venytä sitä kautta syöttövälejä pitkiksi.
- yritä eroon rintakumista, suun ja rinnan kontakti on oikeasti todella tärkeä!
- tihennä syöttövälejä
- syötä molemmat rinnat useampaan kertaan
- "silitä" rintaa ylhäältä päin herumisen vahvistamiseksi, ikäänkuin autat vauvaa lypsämällä maitoa sen suuhun
- kun vauva ei enää tyydy rinnalle, anna vain pieniä annoksia lisämaitoa kerrallaan
Jos maito on alunperin noussut ja vauva on rintamaidolla jo kuukauden ikään asti pärjännyt, kasvanut hyvin ja silleen, ei se maito yhtäkkiä lopu. Veikkaisin sitä tiheän imun kautta, tai voihan rinta hetkellisesti olla aika tyhjillään (vartin päästä tilanne on taas toisin).
Oma vauva on nyt 4kk ja kasvaa korvikemaidolla. Olin sairaalassa 5pv kun maitoa ei vaan noussut (pari pisaraa irtosi), ja vaikka ekat 4vk sinnikkäästi imetin, vauvan paino pysyi hiukan alle syntymäpainossa. Silloin neuvolassakin jo huolestuttiin TODELLA laihan näköisestä vauvasta ja käskettiin antaa korviketta, jota nykyään menee reilu litra päivässä.
ELi tältä kuulostaa kun maitoa ei oikeasti ole, sinulla on asiat paljon paremmin =) Tsemppiä, vauva taitaa välillä vaan hermostua kun pitää ruoan eteen tehdä töitä eikä se vaan ilmesty suuhun =)
Itse "epäonnistuin" kahden ekan lapsen imetyksessä, kun neuvola ja läheiset hokivat jatkuvasti "anna lisämaitoa", kun vauvat vähän itkivät. Annoin jatkuvasti lisää ja lisää ja sittenhän maidon tulo hiipui, kun en tyrkyttänyt tarpeeksi rintaa.
Nyt olen antanut "joka kitinään" imeä, yölläkin vaikka tunnin välein ja maitoa tuleekin riittävästi, vaikka rinnat tuntuvat usein löysiltä. Välillä vauva imee kauankin, ennen kuin maitoa tulee, itkee sitten jos ei heti tule. Mutta täytyy vain itse yrittää pysyä rauhallisena, yritän silitellä vauvaa ja hyssyttelen, vaihdan rintaa ja alkaahan sieltä aina lopulta tulla. Sen olen huomannut, että jos olen yliväsynyt tai muutoin stressaantunut tai pahalla tuulella, maitoa tulee huonommin tai hitaammin.
Muista siis levätä ja yritä ottaa rauhallisesti. :)
Siis itse olen lypsänyt todella paljon (lapsen sairauksista johtuen) ja joskus tulee 3ml, joskus ei mitään, joskus suihkuten monta desiä. Lypsetyn maidon määrä ei kerro mitään todellisesta maidon määrästä. Ja yleisesti vauvat saa imettyä paljon tehokkaammin kuin pumput, ei päinvastoin!!!
45-60ml on jo ihan sopiva kerta-annos tuon ikäiselle.
Minulle tulee ekana mieleen, ettei vauvallasi ole hyvää imuotetta, onko terveydenhoitaja tarkistanut sen?
-yritä lypsää kaikki lisämaidot. (kun lapsi on kokonaan omilla maidoillasi, pystyt paljon rennommin luottamaan siihen, että maito todella riittää) Sitten voit vähitellen siirtyä osapullosta kokonaan rintaan.
-rintojen ei kuulu olla enää kovat
[quote author="Vierailija" time="19.07.2009 klo 15:38"]
Minulla kummatkin vauvat on heti huomanneet ja kitisseet, jos oma ruokavalioni on ollut liian kevyt tai en ole juonut tosi paljon.
Eli söin tosi paljon ja katsoin, että sain kunnolla myös (enemmän kuin normaalisti!) rasvaa ja vauvat olivat heti paljon tyytyväisempiä. Vauvat huomaavat heti, jos on kaksikin päivää kevyemmällä ravinnolla. Kun söin tosi ravitsevasti (paljon lohta, avocadoa, oliiviöljyä jne.) vauvat nukkuivat paljon pidempään ja läpi yön (kun vielä täysimetyksessä). Paljon, paljon myös nesteitä.
Onnea sinulle ja iloa äitiyteen!
Ps: Vaikka tosi paljon söinkin (en tosin paljon makeata) niin kummassakin raskaudessa tulleet 20kg olivat kadonneet kun vauvat olivat 9kk
[/quote]