Kuinka paljon teillä menee LISÄMAITOA tissin lisäksi n. 1kk vauvalle?
Minusta tuntuu, että maitoa ei tulee enää rinnoista samaan tahtiin kuin ennen ja kohta kuukauden ikäinen poikamme lisää syömistään hurjaa kyytiä. Tissit tuntuvat aina "pehmeiltä" ja ehkä kerran pari päivässä tuntuu, että maito nousee.
Joskus olen joutunut pumppaamaan pakon edessä ja olen saanut kasaan noin 45-60 ml tissimaitoa, joten ei sitä kerralla poika varmaan paljon saa imettyä, kun imeminen on varmasti heikompaa kuin pumpun.
Nyt lisämaitoa menee noin 300 ml vuorokaudessa. Kuullostaako se liian paljolta vai liian vähältä?
Minusta tämä imetys ja lisämaidon yhdistäminen on sellaista utopiaa, ettei mikään! Todella vaikeaa ja stressaavaa. Neuvolassa ei anneta mitään esimerkkejä määristä, viimeksi sanoivat, että kylläpä poika syö huimia määriä lisämaitoa, kun on vasta alle kuukauden, mutta kun painoakin oli tullut rutkasti lisää, neuvola oli vain tyytyväinen.
Poika syntyi siis pieni painoisena, alle 3 kg.
Kommentit (31)
Eli hierot ja puristelet rintoja ja lypsät parit pisarat ennen kun annat rinnan vauvalle. Siten vauvan mielenkiinto rintoja kohtaan säilyy.
Voihan se olla niin, että olet hidas heruja. Ja vauva ihmettelee koska joskus saa maitoa heti (pullo) ja toisinaan joutuu tekemään työtä ennen maidon tuloa.
Imetysapuvälinettäkin voisit kokeilla. Tällöin lisämaito tulee vauvan imiessä rintaa, eikä silloin tapahdu "pullolle tottumista".
Onko lähistöllä imetystukiryhmää?
ja olen samaa mieltä,mutta kehottaisin luopumaan pullosta mahdollismman pian kokonaan. 2 lasta oon vuoden imettäny ilman korvikkeita ja en oo ikinä saanu pumppaamalla juurikaan mitään irti.Ja se pullo on tosi huono juttu kun vauva tajuu että siitä saa helpommin niin se alkaa kiukkuamaan rinnalla. Yritä nyt lopettaa se homma ja seurailet että miten alkaa sujumaan.ja joo se rintakumi pois.
tyhjistä tissistäni riitti maitoa isolle pojalle (syntyessään 4 kg) ja täysimetin 5kk enkä koskaan saanut ainuttakaan pisaraa pumppaamalla!
on ihan luonnollista, että olet huolissasi lapsestasi. Mutta onko huoleen tällä kertaa oikeasti aihetta, sitä en osaa (eikä kukaan muukaan) näin virtuaalisesti sanoa. Olet saanut hyviä neuvoja aiemmilta vastaajilta. Mustakin tuo rintakumin käyttö vielä kuukauden ikäisellä kuulostaa vaivalloiselta (lähinnä vauvan kannalta, miksei äidinkin).
Oma kokemukseni kahdesta imetyksestä on sellainen, että tissin pehmeydestä ei voi maidon määrää päätellä. Ei myöskään pumpatusta maidosta. Itse kärsin suihkutissi-ilmiöstä ja maidon ylituotannosta esikoisen aikana, mutta pumppaamalla rinnasta ei irronnut kuin tippa ja sekin tuskalla! Meillä siis vauvan ja tissin yhteistyö oli ainoa tapa maidon tulla. :)
Jos kerran neuvolassa ovat tyytyväisiä vauvan kasvuun, olisin sinuna ihan rauhassa. Hyvin kasvava vauva ei tarvitse lisämaitoa. Tuo itku tissillä voi olla mahavaivoja tai vauvan luonteelle tyypillistä kärsimättömyyttä.
Kiitos vastauksista.
- Rintakumista olen TODELLAKIN yrittänyt päästä eroon, mutta ei vauva ota nänniä suuhun ilman kumia. Olen yrittänyt kerta toisensa jälkeen, mutta ei niin ei... Sitten kun laitan kumin, vauva oikein hyökkää nännin kimppuun. Enkä ole edes ajatellut, että siitä pitäisi luopua, koska sairaalassa se annettiin heti käyttöön ja kysyin, että pitäisikö siitä päästä eroon kotona, vastaus oli, että ei sen käytöstä mitään haittaakaan ole.
- Vauvalle oli pakko antaa alkuun lisämaitoa. Vauva painoin vain 2,6 kg ja sokeriarvot oli alhaalla ja rinnasta ei sektion jälkeen tullut maitoa kuin muutama tippa ja arvot laski. Maitoa ei noussut moneen päivään, vaikka joka kerta ensin imetin. Joten lisämaidon antaminen oli pakko noin pienelle vauvalle.
- En vieläkään usko, että pelkkä rinta riittää. Olen nimittäin joskus imettänyt 40-50 min (rintoja vaihdellen) ja vauva on lähes koko ajan imenyt tehokkaasti, mutta tämänkin jälkeen hetken päästä vaatii lisää ja saattaa vetää lisämaitoa n. 70ml. Tuntus, että kai nyt maha edes vähän täyttys tuosta melkein tunnin tissittelystä????
- Annan joka kerta vauvalle ensin tissiä, kumpaakin ja sitten vasta lisämaitoa. Neuvolan ohje oli, että 15 min per rinta ja sitten lisämaitoa, koska alkuun paino ei lähtenyt kunnolla nousuun. Nyt sitten tuntuisi hurjalta jättää lisämaidot pois, kun varmaan niiden ansiosta paino on lähtenyt nousuun. Niitä menee kuitenkin nykyään se 300 ml päivä...
Välillä tuntuu, että tämä imetys pilaa koko vauva-ajan enkä nauti ajasta pätkääkään, kun nämä syöttöasiat stressaa ihan sikana. Olisi paljon helpompaa antaa kaikki ruoka pullosta. Ei olisi stressiä ja tietäisi paljon vauva syö...
keksintöä kuin rintakumi! On myös meitä joilta imetys olisi jäänyt kokonaan kokematta ilman kyseistä kapistusta! Ja ihan yhtä "lähellä" tunsin vauvaa olevani imetystilanteessa. Maidon tuloon se ei koskaan vaikuttanut, joten älkää yleistäkö...
Minulla kummatkin vauvat on heti huomanneet ja kitisseet, jos oma ruokavalioni on ollut liian kevyt tai en ole juonut tosi paljon.
Eli söin tosi paljon ja katsoin, että sain kunnolla myös (enemmän kuin normaalisti!) rasvaa ja vauvat olivat heti paljon tyytyväisempiä. Vauvat huomaavat heti, jos on kaksikin päivää kevyemmällä ravinnolla. Kun söin tosi ravitsevasti (paljon lohta, avocadoa, oliiviöljyä jne.) vauvat nukkuivat paljon pidempään ja läpi yön (kun vielä täysimetyksessä). Paljon, paljon myös nesteitä.
Onnea sinulle ja iloa äitiyteen!
Ps: Vaikka tosi paljon söinkin (en tosin paljon makeata) niin kummassakin raskaudessa tulleet 20kg olivat kadonneet kun vauvat olivat 9kk
Mulla ollut samanlaisia ongelmia. Äidit joilla heruu nopeasti ja joilla imetys sujuu vaivatta eivät usein ymmärrä mistä on kyse. Paras lääke omalla kohdalla on ollut imetysvälien tihentäminen ja tiheä yöimetys. Jossain vaiheessa täytyy ottaa järki käteen jos vauva itkee nälkäänsä viikkotolkulla. Anna vaan lisämaitoa jos näillä vinkeillä ei muutosta tapahdu, mutta pidä määrä sen verran pienenä että vauvalla on nälkä vähintään 2 tunnin välein.
Lisämaitoja ei neuvota jättämään suoralta kädeltä pois, vaan aluksi niin, ettei sitä määrää koko ajan lisätä. Sitten esim. 50ml vähäisempi määrä parin päivän ajan jne. 50ml vähemmän syöneenä lapsellesi ei koidu mitään ongelmia ja pikkuhiljaa vähentäen rintasi ehtii mukaan lisääntyneeseen tarpeeseen.
Miksi sulle lykättiin se rintakumi? Oliko nänni hiertynyt tai sisäänpäin kääntynyt? Alussa nänni hiertyy helposti, mutta nyt kun sinulta tulee jo maitoa (pakostikin vähintään n.6dl/vrk), niin iho ei enää aukea niin helposti.
Oletko opetellut hampurilaisotteen? Vauvasi on jo tottunut rintakumiin, joten ei edes tiedä mikä se paljas rinta oikeen on, siksi on tärkeää, että tyrkkäät kunnolla litistäen sen rinnan syvälle vauvan suuhun, pelkkä nänninpään lirputtelu ei tuota tulosta.
Aina kun imetät rintakumilla niin kannattaa ruiskasta sinne rintakumiin muutama pisara aloittaessa.
Rintakumin ongelma on se, että heruu hitaammin. Jos pääset siitä eroon, niin imetykseen kuluu vähemmän aikaa. Mä kokeilisin eroon pääsemistä niin, että nappaat sen pois heti kun maito on alkanut herumaan. Toinen vaihtoehto on, että jätä sitä pois silloin kuin vauva on uninen.
Ja se rinnan täyttyminen kovaksi on tosiaan vain ihan alun ilmiö. Kysy keltä vain yli 3 kk imettäneeltä, lopussa ne ovat vain sellaiset lötköt ja silti sitä maitoa tulee.
Ja varmaan ihan kaikilla vauvoilla tulee niitä hetkiä, että lapsi raivoaa rinnalle eikä malttaisi keskittyä imuun. Se on ihan normaalia.
Muista juoda runsaasti. Nyt kesähelteillä vieläkin enemmän. SIllä on suuri merkitys maidon tuloon.
Olin esikoiseni kanssa aivan hädissäni, kun ajattelin, ettei vauva saa imettyä rinnasta riittävästi maitoa. Tämän perustin siihen, että pumppaamalla sain TUNNISSA 10ml irti rinnasta. Eihän vauva siis voi saada riittävästi maitoa, eihän.
Kyllä se vain sai. Kasvoi koko ajan hyvää, tasaista vauhtia ilman mitään lisämaitoja. Onneksi olin sen verran "tyhmä", että uskoin lapsen kyllä oireilevan painon putoamisella tai vastaavalla ennen nälkäänkuolemista enkä koskaan antanut lisämaitoa vaikka mieli tekikin.
Rintakumista kannattaa tosiaan hankkiutua eroon mahdollisimman nopeasti. Minulle se jostakin syystä sairaalassa tyrkättiin käyttöön (en kärsi matalista rinnanpäistä tai vastaavasta...) ja se vaikeutti imetystä ja maidon herumista todella paljon.