Kertokaas, kun tiedätte narsistisesta persoonallisuushäiriöstä...
...että miksi narsistit on älykkäitä?
Mitä tapahtuu niille vähemmän älykkäille lapsille, jotka kokee lapsuudessaan kaltoinkohtelua? Miksi heille ei kehity narsistista persoonallisuushäiriötä heikon ydinminän suojaksi?
Kommentit (37)
enpä osaa vastata tähän. Mutta minut on tällä palstalla leimattu narsistiksi, kun olin huolissani jaksamisestani miehen ja anopin loman aikana.
Ehkä narsismi on uusi masennus. Muotijuttu siis.
Ei millään pahalla, mutta miten ihmeessä juuri sinulle on valikoitunut esimiehiksi kolme narsistia, jos esiintyvyys väestössä muuten on alle 1%.
mutta mulla oli edellisessä työpaikassa kolme esimiestä, jotka kaikki oli narsisteja. Vain yhden koen heistä todella älykkääksi ja hän osasi pyörittää myös nämä kaksi muuta pikkusormensa ympärille, vaikka itse oli alimmassa asemassa heistä kolmesta. Tämä pahin ja samalla itselleni läheisin pomo täytti lähes kaikki psykopaatin merkit, nämä kaksi muuta pääsääntöisesti vain olivat röyhkeitä ja ihailivat ainoastaan itseään.
Ehkä tämmöset julkisen sektorin työmaat on otollisia työpaikkoja narsisteille. Johtajia löytyy jokalähtöön... Tämä ei ole pelkästään mun tekemä diagnoosi, vaan ihan yleisesti kaikkien tiedossa. Arvaappa vaan miksi halusin vaihtaa työpaikkaa...
..narsistit haluavat valtaa ja hakeutuvat usein esimiestehtäviin (kukapa muu niihin haluaisikaan) ja niitä myös tarjotaan heille. Työelämässä suositaan ihmisiä, joilla on narsistisia ominaisuuksia, hehän ovat helposti innostuvia, lyhytjänteisiä ja säälimättömiä ja näyttävät ulospäin sosiaalisilta. On aloja, joilla ylikehittynyt narsismi on lähes pakollinen ominaisuus. Siksi on ihan mahdollista, että samalla työpaikalla on monta narsistia. Patologinen, hoitoa tarvitseva narsistinen häiriö on sitten jo vähän eri asia. Narsismin kirjohan on laaja terveestä itsetunnosta psykopatiaan asti.
Narsismia on melko mahdottomuus todeta vartin mittaisessa työhaastattelussa. Voin vaikka vannoa, että jos edelliselle työpaikalle soitetaan ko. henkilöstä, niin taatusti sieltä tulee roppakaupalla kehuja tavoitteena päästä eroon siitä tyypistä...
t. 15
Ja näytä minulle ihminen, jolla ei ole "narsistisia ominaisuuksia", niin minä lupaan tuoda Helsingin kauppatorille lentävän lehmän. Ihminen, jonka kaikki kolme esimiestä ovat "narsisteja" täyttää mielestäni todennäköisemmin narsistisen luonnehäiriön määritelmän kuin yksikään esimiehistä.
Narsistisia piirteitä on varmasti yhdellä jos toisellakin, myös minulla. Pelkillä piirteillä ei kuitenkaan vielä olla narsisteja! Tämmösen koulun jälkeen, mitä itse on käynyt, en ala kenenkään kanssa väittelemään oliko esimieheni narsisti vai ei. Jos meidän työpaikalla oli henkilökunnasta 6 prosenttia narsisteja (kolme 45:stä), niin se on onni monelle muulle työpaikalle, että nämä ovat kasaantuneet yhteen!
Mun on vaikea kuvailla narsistia lyhyesti, mutta kaikki ne pienet jutut, millä esim. alaista piinataan päivittäin, eivät todellakaan ole helppoja. Itselläni meni neljä vuotta ennen kuin tajusin lähimmän esimieheni narsistiksi. Siihen saakka mua vietiin 6-0 joka käänteessä. Kun luin muutaman kirjan narsismista, pystyin pelaamaan peliä hänen säännöillään. Koko ajan oli kuitenkin pelko, että mielenterveyteni pettää ennen kuin pääsen uuteen työpaikkaan. Nyt olen jo siis muualla töissä ja uskallan jopa hengittää!
t. 15
Diagnoosikriteerinä taitaa olla normaali älykkyys, eli jos muuten täyttäisikin narsistin kriteerit, mutta älykkyysosamäärä jää kovin alhaiseksi, diagnosoidaan vain eriasteisia kehitysvammoja yms.
Narsistien ja psykopaattien älykkyys on pääasiassa myytti, jota vaalitaan toisaalta rikosviihteessä ja nykyisen "exäni/pomoni/anoppini/veljeni on narsku"-buumin kourissa selityksenä sille, miten menikin 10 vuotta parisuhteessa ennen kuin tajusi, että puoliso olikin psykopaatti.
Jos jokainen Suomen (oikeasti) narsistisesti persoonallisuushäiriöinen olisi diagnosoitu, niin eiköhän se tyypillinen tapaus olisi se lähiöbaarin kunkku ja pikkurikollinen eikä mikään huippuälykäs ja menestyvä liikemies.
Osaaks sää muitakin sivistyssanoja kuin narsisti?
Osaan mä joitakin... =D
En kyllä koe, että narsisti ois sivistyssana... Mutta sana taitaa tosiaan löytyä jokaisesta lauseestani, parhaimmista vielä parikin kertaa... :D
t. 15
Minä kyllä olen tavannut ihan aidon narsistin, ja vieläpä erittäin älykkkään sellaisen. Kyseinen henkilö ei ole exä eikä nyxä eikä myöskään esimies, vaan eräs yhteistyökumppani työni kautta.
Hänellä oli ns. "vaikean ihmisen" maine jo ennen kuin aloitin yhteistyön hänen kanssaan. Henkilö on itse asiassa aivan nerokas työssään - tekee luovia, upeita ratkaisuja, joita kehutaan laajalti. Mutta se työn tekeminen hänen kanssaan... niin, sitä on mahdoton edes selittää. Ehkä riittää, jos kerron, että
- ennen minua kaksi hänen yhteistyökumppaneistaan oli irtisanoutunut ja yksi joutunut sairaalaan burn outin vuoksi
- joka aamu kun avasin sähköpostini, kylmä hiki kohosi pintaan ja verenpaineeni pomppasi pilviin, koska ei voinut tietää mitä paskaa yön aikana oli tullut niskaan sähköpostin muodossa
- yksikään työryhmä, jossa tämä henkilö oli mukana, ei koskaan kestänyt samassa kokoonpanossa vuotta pitempään
- tämä ihminen sai täysin normaalijärkiset ihmiset tuntemaan olonsa tyhmäksi, kyvyttömäksi ja täysin epäonnistuneeksi (ja samat ihmiset pärjäsivät loistavasti muissa projekteissa)
- tällä ihmisellä oli lukuisia nimekkäitä luottamustehtäviä ja lautakuntajäsenyyksiä, ja harvemmin kokoontuvissa lautakunnissa häntä pidettiin todella hurmaavana ihmisenä
Kenelle tahansa alan ihmiselle mainitsenkin tämän herrasmiehen nimen, kaikki huokaavat: taivas se kammottava tyyppi. Voi kun ei tarvitsisi enää koskaan olla missään tekemisissä hänen kanssaan.
Eikö tällainen ihminen ole narsisti? Onko kyseessä vain jokin myytti tai muotidiagnoosi?
Kammottava tyyppi varmasti ja kusipää, mutta ei välttämättä kärsi narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Voi yhtä hyvin olla esimerkiksi epävakaasta persoonallisuushäiriöstä kärsivä, neurologisesti poikkeava, mahdollisesti bipolaari, ahdistushäiriöinen tai PTSD-tapaus, sosiaalisesti täysin taidoton tai jotain muuta. Voi myös olla, että ei täytä yhtään minkään diagnoosin kriteereitä, onpahan vain harvinaisen hankala ja haastavasti käyttäytyvä ihminen. Voi toki myös olla narsisti, mutta diagnosointi ei ole ammattilaisillekaan aina helppoa.
En myöskään tarkoittanut, etteikö ihan oikeissakin narsisteissa olisi myös hyvin älykkäitä ihmisiä siinä kuin muissakin, mutta läheskään kaikki narsistit eivät ole mitään huippuälykkäitä tai edes hieman tavallista älykkäämpiä, vaan heitä on myös ihan keskivertoälykkäissä ja keskivertoa vähemmän älykkäissä. Ainoastaan normaalista selvästi alempi älykkyys (siis esim. kehitysvammatasoinen älykkyysosamäärä) taitaa sulkea narsistisen persoonallisuushäiriön pois.
Eikö tällainen ihminen ole narsisti? Onko kyseessä vain jokin myytti tai muotidiagnoosi?
Hänellä oli ns. "vaikean ihmisen" maine jo ennen kuin aloitin yhteistyön hänen kanssaan. Henkilö on itse asiassa aivan nerokas työssään - tekee luovia, upeita ratkaisuja, joita kehutaan laajalti. Mutta se työn tekeminen hänen kanssaan... niin, sitä on mahdoton edes selittää. Ehkä riittää, jos kerron, että - ennen minua kaksi hänen yhteistyökumppaneistaan oli irtisanoutunut ja yksi joutunut sairaalaan burn outin vuoksi - joka aamu kun avasin sähköpostini, kylmä hiki kohosi pintaan ja verenpaineeni pomppasi pilviin, koska ei voinut tietää mitä paskaa yön aikana oli tullut niskaan sähköpostin muodossa - yksikään työryhmä, jossa tämä henkilö oli mukana, ei koskaan kestänyt samassa kokoonpanossa vuotta pitempään - tämä ihminen sai täysin normaalijärkiset ihmiset tuntemaan olonsa tyhmäksi, kyvyttömäksi ja täysin epäonnistuneeksi (ja samat ihmiset pärjäsivät loistavasti muissa projekteissa) - tällä ihmisellä oli lukuisia nimekkäitä luottamustehtäviä ja lautakuntajäsenyyksiä, ja harvemmin kokoontuvissa lautakunnissa häntä pidettiin todella hurmaavana ihmisenä Kenelle tahansa alan ihmiselle mainitsenkin tämän herrasmiehen nimen, kaikki huokaavat: taivas se kammottava tyyppi. Voi kun ei tarvitsisi enää koskaan olla missään tekemisissä hänen kanssaan. Eikö tällainen ihminen ole narsisti? Onko kyseessä vain jokin myytti tai muotidiagnoosi?
Mun pomo soitti piinaamalleen alaiselle ja tökki ensin asialla, josta heillä oli ollut pitkään erimielisyyksiä. Ennen kuin vastapuoli ehti sanoa asiaan mitään, hän lopetti puhelun. Hetken päästä pomo soitti alaiselleen uudelleen ja nauhoitti puhelun. Itse hän tiesi olla rauhallinen, asiallinen, ymmärtäväinen, mutta toinen huusi, itki ja kirosi vastapuolella tietämättä nauhoituksesta mitään. Arvatkaapa, kumpi näistä kahdesta keräsi empatiat ja kumpi sai huomautuksen käytöksestään, kun nauhaa kuuntelutettiin muilla...
Jos tämä ei ole narsistista käytöstä, niin mikä sitten on?
t. 15
Jos tämä ei ole narsistista käytöstä, niin mikä sitten on? t. 15
vain kaltoin kohdelluista tulee narsisteja?!?
mun mielestä tuo on silkkaa kusipäisyyttä
Jos tämä ei ole narsistista käytöstä, niin mikä sitten on? t. 15
ihmiset kärsii näistä hulluista, kun kukaan ei ymmärrä mihin noi pystyy. Ja ne jotka ei ko. tyyppiä tunne kunnolla, näkevät vain sen fiksun ulkokuoren. Kusipää pystyy olemaan kuka tahansa, mutta systemaattiseksi ihmisten tuhoajaksi ei monesta ole.
Ei sillä diagnoosilla ole mitään merkitystä mikä se on tai onko sitä, mutta toisen kokemuksia en lähtisi kyseenalaistamaan. Olkaa onnellisia, ellette ole joutuneet oikean narsistin kynsiin vielä!
15
Olkaa onnellisia, ellette ole joutuneet oikean narsistin kynsiin vielä! 15
joka on mielestäni narsisti. Täysin maallikkodiagnosi joten ei välttämättä pidä paikkaansa. Kaikki "oireet" täsmää
Mutta silti en pistä jokaista ihmisten inhottavaa käytöstä narsismin piikkiin. Saattaa olla N, tai sitten ei.
t se kusipäisyyttä ehdottanut
Hän on vain oppinut toisenlaiset tavat selviytyä elämässä, kuin muut, ja siksi hän voi lyödä ällikällä toisia. Juuri kieroudellaan ja manipuloinnillaan.
Esim. itse tuntemani narsisti selvästi pitää itseään ylivertaisena (ylläri ylläri :D) tälläkin saralla. Hän on kuitenkin niin tyhmä ja sokea, ettei ymmärrä olevansa täysin läpinäkyvä. Tietenkään kaikki eivät huomaa, ettei esim. ystävällisyytensä ole aitoa, mutta ainakaan minun kohdallani hän ei tunnu tajuavan, että näen suoraan hänen lävitseen. Koittaa minkä kerkeää vetää höplästä ja saada menemään koukkuun.
Se, että ihminen on mu***u, ei ole synonyymi narsistille. Toki narsistin uhrit voivat kokea juuri 34:n kuvailemaa, mutta läheisten pahoinvointi ei tee ihmisestä välttämättä juuri narsistia.
Voihan työkaveri ollakin narsisti, jos muutkin merkit täsmäävät, mutta tuon kirjoitetun pohjalta ei voi vielä maallikkodiagnoosia tehdä.
että sellainen lapsi, jota kasvatus jo muokkaa narsismiin päin, oppii myös käyttämään älykkyyttään muita pontevammin, jotta ylipäätään selviää vanhempiensa kasvatuksen alla (tai kasvattamattomuudessa). Eli olosuhteista johtuen äly harjaantuu tavallista enemmän. Älykkyys voisi siis olla jonkin verran myös narsismin myötä kehittynyttä, eikä vain niin, että lapsi on syntyjään älykäs ja sitten hänestä tulee myös narsisti.