Pilaantunut hanaviini;(
Hyi hitto, meinasin oksentaa..
Mulla ei ole kuittia, mutta kai sen voi viedä takaisin ja saa uuden tilalle?
Kommentit (17)
Jos tuote on viallinen, sen voi palauttaa ostopaikkaan ja vaatia uutta virheetöntä tilalle. (tuotevastuulaki)
Jopa matkakuluista voi vaatia hyvitystä.
olen "palauttanut" pilantuneen hanaviinin ja ilman kuittia. Ystävällistä palvelua sain ja uuden pakkauksen pahoittelujen kera. Tämä tapahtui Helsingissä.
älä nyt mihinkään karahviin ala kaatelee ja oottaa josko "parantuisi". Höh. Ei kun palautus vaan. Eiköhän ap sen tunnista, että onko viini LUONTEIKAS vai pilalla. Kakkonen on hassu...
Ja sen "luonne" oli kyllä ihan eltaantunut. Koskaan ennen ei ole näin käynyt, yök, vieläkin puistattaa:=o
kuinka moni itseään viinintuntijanakin pitävä erehtyy... kun viini on hyvin särmikäs, se maistuu heti avatusta pullosta tai hanapakkauksesta otettuna ihan kauhealta. Vasta temperointi muokkaa viinistä suuhun sopivaa.
Ja voi sitä viiniä temperoida vain lasillisenkin, että saa tarkistettua.
-2, joka on nuorempana tehnyt vuosia hommia tarjoilijana ns. laaturavintolassa ja törmännyt moneenkin "tää on pilalla" -uhoajaan ja viini on kumminkin ollut aivan oivaa -
hanaviinit ovat aina ns. valmiita viinejä
hanaviinit ovat aina ns. valmiita viinejä
Salli mun nauraa. Helppoja ne ovat, mutta jokainen viini muuttuu temperoinnin yhteydessä.
Huomaan peräti kahdesti kirjoittaneeni temperoinnista, kun kyse tietysti on dekantoinnista. Tämä lapsenhoito mädättää pään.
-2 vai mikäseoli-
Dekantointi = viinistä poistetaan sinne kerääntynyt sakka kaatamatta viini esim. karahviin. Hanapakkausviiniä ei koskaan tarvitse dekantoida.
Temperointi = viinille annetaan ilmaan valuttamalla se lasiin tai karahviin. Hanapakkausviinikin muuttuu temperoitaessa, joten sillä voidaan usein parantaa viinin makua.
Temperointi on viinin saattamista suositeltavaan lämpötilaan. Sitä ei tehdä kaatamalla viiniä karahviin, joskin siinäkin viini lämpenee, jos on säilytetty liian kylmässä (esim. punaviiniä jääkaapissa)
Dekantointi = ilmaaminen eli esimerkiksi viinin kaataminen karahviin. Viini nimenomaan ilmaantuu siinä kaatamisprosessissa, pelkkä pullon avaaminen ei auta asiassa. Dekantoinnissa toki jää sakkakin pulloon, mutta kuten oikein sanoit, hanaviinissä sitä ei yleensä ole (joskus sellaiseenkin olen törmännyt, mutta se on hurja poikkeus). Mutta siis dekantointi ON sitä ilmaamista, ei temperointi.
-2-
Oletteko itse palautelleet "viallisia" tuotteita alkoon? ap
korkkivikaisen punkun ja kuohuttoman kuoharin
molemmista sain uudet tilalle, tarkistivat kyllä että virhe oikea.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto, meinasin oksentaa..
Mulla ei ole kuittia, mutta kai sen voi viedä takaisin ja saa uuden tilalle?
google on pilaantunu
Mun mies oli ostanut Alkosta 2 yhden litran viinipakkausta, huomasin sitten kotona, että tuote olikin väärä, ei siis sitä mitä piti tuoda. Mies vei ne sitten Alkoon takaisin. Avaamattona ja kuitin kanssa. Myyjä ei antanut vaihtaa niitä oikeisiin , oli sanonut, että olemme voineet vaihtaa sisällä olevan viinin johonkin toiseen!!??, kyllä harmitti. Olikohon oikein toimittu, ei siis oltu tehty viinille mitään eikä edes avattu.
Ei maksa vaivaa palauttaa viallisia tuotteita suomalaisiin kauppoihin. Kulutajasuojan mukainen takuu vaatii usein vähintään oikeudenkäyntiä. Viinat virosta, tavarat ebaysta. Ei tarvitse tapella suomalaisten huijarien kanssa. Huonot ebay tavarat roskiin ja uutta tilalle. Tulee silti halvemmaksi kuin suomesta ostaminen.
Ensinnäkin: oletko varma, että se on pilaantunutta, eikä vaan "luonteikasta". Kannattaa kaataa se karahviin ja antaa ilmaantua kunnolla - ja vasta sitten maistaa.
Jos olet varma, niin ei mahda mitään. Viineissä on aina se riski (osti pullossa tai ei), että viini on sattunut etikoitumaan. Korkki voi hiukan falskata. Hanaviineissä tuota riskiä harvemmin (vuotoa) on, mutta toki se muutoin voi olla päästä pilaantumaan. Kaiketikaan et puhu jo aiemmin avatusta hanaviinistä - sehän pitää juoda yleensä 2-3 vk sisällä, ei säily hyvänä pidempään avaamisesta.