Lapsi aiheutti pysyvän tahran sohvaan -miten korvataan?
Tahra on kämmenen kokoinen tummempi läikkä tummassa sohvassa istuintyynyssä. Maksoin omistajan pyynnöstä puhdistusaineet, joilla kokeiltiin sohvaa putsata, mutta ei auttanut. Omistajan mielestä oikea korvaus on uusi samanlainen sohva, ei mikään halpa. Minusta sopiva korvaus on joku rahasumma, sillä sotkettu sohva ei ollut alunperinkään uusi. Ei kai käytetyn sohvan hinta voi olla sama kuin uuden? Paljonko siis?
Kommentit (45)
Uskoisin myös, että vakuutusyhtiö korvaa vahingon...! Kotivakuutuksessa on ylensä vastuuvakuutus, eli jos vaikka lapsi potkii palloa pihassa ja rikkoo pallolla naapurin ikkunan, niin vastuuvakuutus korvaa vahingon (toki omavastuu on, se sen suuruus riippuu siitä miten kattava vakuutus on jne. kun niissä isoja eroja)
Ja kyllä ainakin minua harmittaisi että tuttavan lapsi pilaa sohvani. Jos sohva esim. maksanut 1500€ ja olen ajatellut että tällä mennään ~seuraavat 10-vuotta, ja parin vuoden jälkeen selkänojassa on iso tarha, niin ottaisi kyllä päähän...!
Eri juttu on, jos sohva on maksanut muutaman satasen ja olen ajatellut että se on käytössä lyhyen aikaa...
Ja esim. lautasen tmv. hajoaminen ei haittaa enkä sellaisesta mitään vaatisi, mutta sohva on niitä asioita jotka yleensä ostetaan pidemmäksi aikaa ja niihin investoidaan paljon. Uuden lautasen saa kympillä, sohva maksaa 1000-2000€ (=suomalaisen keskimääräien kuukausi palkan verran!)
TOTTAKAI lapset sotkevat jne. mutta tosiaan jos kyse isommasta vahingosta, niin vanhempien velvollisuus on se korvata (tai heidän vakuutuksensa).
Mutta ap:na tekisin vielä sen, että etsisin netistä/puhelinluettolosta siivousfirmojen/pesuloiden tietoja ja soittaisin niihin jos heillä olisi jokin keino millä sohvan saa puhtaaksi. Ammattilaisilla on paremmat aineet ja enemmän tietotaitoa.
pelkää, niin ehkä kannattaa olla kutsumatta vieraita?
Ymmärrän, että taatusti hatuttaisi, mutta vahinko on vahinko ja elämä on sellaista. Kyseessä on vain materia - yksi hemmetin sohva!
Tottahan jonkinlainen korvaus on paikallaan, mutta verhoilu tai uusi sohva?!
kannattaa AINA olla kotivakuutus jossa on myös vastuu-osa. Se on juuri tällaisia tilanteita varten. Ap on hyvä ja soittaa huomenna omaan vakuutusyhtiöönsä. He arvioivat tilanteen. Ja sille joka sanoi että 50 egeä on sopiva korvaus: hahhah. Ei ihan taida olla. Riippuu ihan sohvan kunnosta ja iästä. Jos on 30 vuotta vanha kulahtanut jämä, voi olla sopiva korvaus, mutta kyllä vahingon aiheuttaja on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon. Se perustuu ihan suoraan vahingonkorvausvastuuseen.
Ihan sama jos pentusi potkii pallon naapurin ikkunaan: sinä maksat, ei naapuri. Ja ihan sen uuden ikkunan mukaan vaikka lasi olisi ollut paikallaan jo kymmenen vuotta.
jessus!!!!! mun mielipide on että todella naurettavaa toimintaa! kuka kehtaa pyytää korvaukseksi uutta sohvaa vanhan tilalle! tuskin se lapsi sitä tahallaan sotki!!!
Aika kovasti saa meikäläinen tehdä töitä, että uuden sohvan saa hankittua ja kyllä sitä asiallisesti sitten siistinä pidetään, että kestää edes jonkun aikaa. Ei omatkaan lapset sohvalla piirtele tusseilla, joten en kyllä annan vieraidenkaan niin tehdä. Tosin jos antaisin ja vahinko sattuisi, menisi mielestäni mun piikkiin tuo homma.
se joka pyytää vieraita kylään ottaa tietoisesti riskin ja vastuun että aina voi käydä VAHINKOJA!
Eli mielestäni häneltä oli tökeröä pyytää korvaukseksi uusi samanlainen sohva!
Toivottavasti vakuutus korvaa, mutta mielestäni ette ole mitenkään korvausvelvollinen, vahinko mikä vahinko ja vielä lapsen aiheuttama.
Aina tietenkin on vahingonaiheuttajan tai vahingonaiheuttajan huoltajan kohteliasta tarjota jotain korvausta aiheutetusta vahingosta.
on ihan eri asia jos lapsi potkaisee pallon naapurin ikkunaan ja se hajuaa kun että joku on itse kutsutnut kotiinsa ja siellä sattuu vahinko...
korvausvelvollisuus jooo... mutta vieraiden kutsuja ottaa tietoisen riskin ja on siis myös itse vastuussa.
se joka pyytää vieraita kylään ottaa tietoisesti riskin ja vastuun että aina voi käydä VAHINKOJA!
Minusta korvaus on asiallista joka tapauksessa, mutta joku tolkku siinäkin! Sohvan, telkkarin ym. arvo laskee välittömästi kun sen kantaa ulos kaupasta. Käytetty sohva ei ole enää uuden arvoinen.
Kyllä meillä vieraita käy, myös lapsiperheitä ja luojan kiitos osaavat vahtia lapsiaan. Kuten sanoin, ei minua häiritse se jos jotain pientä menee rikki (lapsia jos on tulossa niin esim. arvokkaammat/rakkaimmait koriste-esineet nostetaan heidän ulottuviltaan pois jne.)
Ja kyse ei ole niinkään materiasta (tosin sohva on tuloillani iso investointi, ja sen oletan kestävän pitkään...!) vaan siitä että haluan kotini olevan kaunis.
Ihmisten esteettisessä silmässä on eroja, joku ei välitä tippaakaan jos sohvassa on iso tahra koko ajan näkyvillä, minua taas se ärsyttäisi ja saisi pahalle mielelle "joka päivä".
Ja sen verran vielä, ett meillä esim. on ana torkkupeittoja sohvalla, ja jos satumme joskus illalla syömään jotain sohvalla niin heitämme torkkupeiton siihen alle, ettei mahdolliset tahrat mene sohvan kankaaseen vaan helmposti pestävään torkkupeittoon (jotka eivät paljoa maksa, helpompi uusia kun koko sohva.)
Niin, ja joku 1cmX1cm pikku tahra ei ehkä haittaa, mutta sellainen joka näkyy kyllä hiattaa.
ihan fiksusti. Kun jokin on tärkeä, niin pyrit jo ennaltaehkäisemään niitä vahinkoja.
Siltikin niitä sattuu. Ja siltikin olet ottanut riskin, että jotakin sattuu, kun kutsut vieraita kylään.
Eikä kyse ole aina siitä, ettäkö lasta ei vahdittaisi. Vahinko voi sattua vaikka tuijotat lasta silmä kovana.
Siltikin korvaamisessakin joku tolkku. Uuden sohvan tai verhoilun vaatiminen on todella pöyristyttävää. Sen sijaan vaikkapa ammattilaisen tekemän puhdistamisen korvaaminen tai osakorvaaminen on taas ihan ok. Sellaista tarjoaisin ehdottomasti itsekin.
Nämä "aina voi sattua vahinkoja" -vastaajat ovat juuri iitä, keiden "ihanat pikku enkelit" eivät koskaan tee mitään?!? Eli heitä jotka vaan nauravat kun "Nico-Petteri niin hassusti piirsi teidän parkettiin auton" tai joiden "Maijastiina" tahri mustikalla villamaton, hahhah kun on HAUSKAA!
Lapsia pitää vahtia, jotta eivät pääse tekemään pahojaan. On eri asia jos lapsi vahingossa pudottaa mehulasin keittiössä, kun hillosta tahmeilla somilla vaeltelee pitkin asuntoa.
Ja kuka päästää lapsen piirtelemään sohvalle???! Miksei piirrellyt keittiön pöydällä ja mielellään vaikka vielä pöytäliinan päällä?
niin maksa, mutta ikävähennykset huomioon ottaen. Vanhasta tavarasta ei ikinä saa uuden hintaa..
Vahinkoja ei ainakaan toistaiseksi ole sattunut. Ja pyrin siihen ettei satukaan. Mutta jokainen vanhempi tietää tasan varmaan sen, että aina voi sattua vaikka silmää räpäyttämättä tuijotat ja vahdit lastasi.
Varmin tapa välttyä vahingoilta on sulkea lapsi tynnyriin.
Jos perheemme käy jossakin kylässä ja lapsemme vahingossa tuhoaa jotakin niin kyllä me vanhemmat se vahinko korvataan (vanhempien velvollisuus). Itse saimme tapella naapurien kanssa, kun naapurin poika potkaisi jalkapallon auton kylkeen ja siitä tuli ihan kiitettävä kuoppa peltiin. Pojan vanhemmat eivät meinanneet korvata mitään ja haukkuivat lapsivihamielisiksi vielä lisäksi. Eli kantakaa vastuu lapsenne tekosista.
ja he tietävät miten toimia. He ovat erikoistuneet juuri erilaisiin ongelmiin.
Meillä päin (mistä olen kotoisin)on aina ollut tapana että lapsten aiheuttamat vahingot korvataan.
Nykyisen paikkakunnan asioista en tiedä :D mutta jos joku lapsi meidän ikkunan pallollaan rikkoisi, niin ihan taatusti olettaisin että vanhemmat uuden ikkunan maksavat :) Ja ihan taatusti maksaisin lapseni rikkoman ikkunan (toki pitäisi selvittää jos vakuutus sen maksaisi)
paikallaan. Mutta ei todellakaan ole kohtuullista pyytää vanhasta sohvasta uutta tilalle. Ei mikään korvausmenettely toimi niin.
Mutta en kyllä tiedä vaatisinko itse korvausta vastaavassa tilanteessa..
Ja jos ap sen sohva suostuu ostamaan, niin hän ei todellakaan anna rahaa, vaan ostaa uuden sohvan ja vie vanhan menneessään!
Mutta tosiaan, minusta uuden sohvan hinta on liikaa vaadittu, mutta jos ajatellaan vaikkapa 1200 euron sohvaa joka käytössä 10 vuotta niin kuukautta kohden "käyttö maksaa" 10 euroa.
...Toki riippuu perheestä, mutta esim. äidilläni on vanhat sohvat jotka ovat kirjaimellisesti kuin uudet vaikka ikää 15-20 vuotta. Toisaalta jossain lapsi/kissa/koira perheessä uusi sohva voi olla "entinen" jo vuoden jälkeen...
Itse kerron sen verran, että meillä on suurin osa huonekaluista Ikeasta, juuri siitä syystä että ei haittaa jos "vahinkoja" sattuu. Ja suosittelen samaa muillekkin lapsiperheille:)
jta varten säästettiin ja elettiin todella tiukasti kauan, koska tuloja ei oikeasti ole paljon ollenkaan. Ja mikäli joku tuon sohvan jotenkin tuhoaisi, se harmittaisi vietävästi, koska uutta ei olisi millään varaa ostaa. Jos joku kävisi sahaamassa sohvan kahtia, vaatisin uutta tilalle, mutta jos käy joku vahinko, toivoisin pientä korvausta, ja vilpitöntä anteeksi pyyntöä. Ihan pelkkä "anteeksi" ja pieni muutaman kympin korvaus+ vaikka kukkapuska piristäisi mieltä kummasti:) Toki sitä tahraa tai muuta katsellessa saattaisi vituttaa, mutta muistaisi kuitenkin kuinka kivasti asia hoidettiin.
Tietenkin kurjaa omistajalle, että sohva sotkeutui. Toisaalta pidän kohtuuttomana sitä, että sinun pitäisi ostaa heille uusi sohva. Toivottavasti vakuutus korvaa ammattilaisen tekemän puhdistuksen.
Minulla oli joskus aikuinen vieras, jonka jäljiltä valkoisessa sohvassa oli iso suklaatahra. Hän oli peittänyt läiskän huolellisesti tyynyllä, joten huomasin sen vasta jälkikäteen. Harmitti, koska olen erittäin siisti, mutta eipä tullut pieneen mieleenkään vaatia mitään korvausta. Pahoittelu olisi kuitenkin ollut mielestäni korrektia häneltä.
Jotenkin minullekin tulee mieleen, että kyseisessä taloudessa tarvittiin uusi sohva...