Lapsi aiheutti pysyvän tahran sohvaan -miten korvataan?
Tahra on kämmenen kokoinen tummempi läikkä tummassa sohvassa istuintyynyssä. Maksoin omistajan pyynnöstä puhdistusaineet, joilla kokeiltiin sohvaa putsata, mutta ei auttanut. Omistajan mielestä oikea korvaus on uusi samanlainen sohva, ei mikään halpa. Minusta sopiva korvaus on joku rahasumma, sillä sotkettu sohva ei ollut alunperinkään uusi. Ei kai käytetyn sohvan hinta voi olla sama kuin uuden? Paljonko siis?
Kommentit (45)
Omistajalla ei ehkä ole, kun ei ainakaan maininnut mitään. Meillä on "normi" kotivakuutus, mutta mahtaako se korvata kylässä käynyttä vahinkoa?
mä en its eiknä kehtaisi vaatia uutta sohvaa jos jonkun lapsi vanhan tahrisi. TOisaalta en ikinä kehtaisi olla maksamatta uutta sohvaa, jos joku pyytäisi sen jälkeen kun meidän lapsi sen on tahrinut. Selvä on kyllä että toista kertaa ei sitten enää mentäisi kylään...
Vastuuvakuutus korvaa tuollaiset vahingot, eli jos joku perheenjäsenenne vahingoittaa jonkun toisen omaisuutta.
että mistä tuo tahra tuli, mitä se on? Mustetta? Mustikkaa?
saa halvalla! ajattele sitä! Jos niiden tonnin sohva on pilalla niin samanlaisen saa tonnilla. ja se samanlainen on saatava. Ei se niiden vika varmaan ole että se on pilalla... Eikö teillä ole kotivakuutusta? jos ei niin hankkikaa!
annettiinko lupa olla ruuan kanssa tms ja sattui vahinko (silloin antaisin lähinnä jonkin pienen mielipahakorvauksen jos sitäkään) vai oliko tottelematon (korvaisin selvästi enemmän)
Teillä ei sitten enää ole asiaa meille.
annettiinko lupa olla ruuan kanssa tms ja sattui vahinko (silloin antaisin lähinnä jonkin pienen mielipahakorvauksen jos sitäkään) vai oliko tottelematon (korvaisin selvästi enemmän)
Et tietenkään korvaa koko sohvan hintaa, se oli käytetty!
oliko läheinen ihminen kyseessä?
Ja mistä tahra tuli, mistä aineesta?
piirustustaululelu, johon oli paksuja nestemäisiä kyniä, "taikakyniä", joista yksi poksahti rikki kun lapsi painoi liian lujaa sitä taulua vasten.
Ilmeisesti kotivakuutus korvaa, meillä on. Olenpa tyhmä, kun en tajunnut itse sitä!
Kun kuulostaa kovin nihilistiltä.
ja antoiko kylän isäntäväki lapselle luvan leikkiä niillä tusseilla sohvalla?
verhoilu olis reilu juttu molemmin puolin
vierailta jotain korvausta. Vahinkoja sattuu, ja on sattunut meilläkin käyneillä vierailla, eikä ikinä ole niistä jälkeenpäin kommentoitu mitenkään.
TOisaalta en ikinä kehtaisi olla maksamatta uutta sohvaa, jos joku pyytäisi sen jälkeen kun meidän lapsi sen on tahrinut.
elämä helppoa jos mietit jotain kehtaamista... Esim. muutaman sadan euron kuukausitulot ja kaverin 1500e sohva. Ei tarvitse miettiä kehtaamisia vaan jotain vähän muuta...
ja selvitä onko mahdollista saada sieltä kautta korvausta.
Uutta sohvaa älä missään nimessä lähde ostamaan, ennemmin laita kirjekuoressa vaikka 50e ja pahoittelukirje (ota kopio).
Älkää enää menkö kylään tuohon paikkaan.
Jos omistaja alkaa vaatia maksua koko uudesta sohvasta, pyydä häntä selvittämään vaikka lakimiehen kautta miten kuuluu toimia tuollaisessa tilanteessa ja mikä on kohtuullinen summa teidän korvata. Tuosta tuskin saadaan aikaan oikeusjuttua - ja jos saadaan, niin lööppeihin päätyy ja kaikki sympatiat ovat sinun puolellasi.
verhoilu olis reilu juttu molemmin puolin
[/quote]
Verhoilu on tosi arvokasta.ystäväni verhoili sohvansa ja 2 nojatuolia.uudet ois saanut liki samlla hinnalla.
ilmeisesti aika moni, kun vaan pohditaan hintaa tai uutta sohvaa. Ei ole kyllä koskaan tullut laitettu vieraille laskua perään vaikka on sattunut pienempää ja isompaa vahnkoa.
esim kattokruunu pudonnut kun lapsi heittänyt leluja olohuoneessa, vaikka kielletty erikseen. Sohvakauton verhoilu mennyt uusiksi kun vieraan teinin avaimenperän ketjusta tippunut ölyä. Eräs isukki perutti pihalta istutukset nurin. Kerran irtosi eteisenpeili ja kylppäristä tippu posliinit kun tuore isävieras ei oikein hallinnut vauvan kantamista.Jokunen lautanenkin on tainnut kattauksissa särkyä.
Ei ole tosiaankaan lastu tullut mieleenkään laittaa, pahoittelu ja yhdessä jäkien korjaaminen riittää. Eikä ole koskaan kukaan meille laskua lahetellyt jos lapsi on vahingossa pudottanut vaikka lasin.
Erikseen on toki tahallinen ilkivalta, mutta muuten kuulostaa kyllä tosi kurjalta tuollaiset korvausvelvoitteet.
Pian oltaisiin tilanteessa,että taloudellisesti tiukilla olevat eivät voisi edes joka kyläpaikkaan mennä kun pitää pelätä moneko tonnin visiitti se olisi :(
Mä pidin lettukestit ystäville ja yhdellä oli tuttu ja hänen 2 poikaansa kylässä ja koko poppoo tuli mun luo. En ollut silloin äiti mutta sen verran tajusin että ekaks syö lapset ja sitten katsovat telkkaria. No lapset söivät ja menivät sohvalle katsomaan telkkaria. Mä en huomannut koko juttua, lapset olivat hakeneet lisää lettuja, olivat pyyhkineet kätensä joissa oli mustikkahilloa ja kermavaahtoa sohvaan monta kertaa. Kun tämä ystäväni ystävä kävi hakemassa lapsensa ja silloin tuli hakemaan rättiä. No eihän mikään tietty lähtenyt. Hän sanoi ylimalkaisesti lähetä lasku. Mimmi asui Englannissa ja mun sohva oli vanha mutta ei mulla ollut mitään muutakaan. Kankaat oli kiinni sohvassa, eli ei kangasta voinut irrottaa ja pesettää. Mun ystävä vielä laittoi Englantiin viestiä etten mä välitä kun sohva on vanha. Tietenkin välitin mutta toinen häipyi maasta.
mä olin RAIVOISSANI ja sohva on nyt vaihdettu mutta muistan todella hyvin tapahtuman.
voitko ottaa yhteyttä heti kynien maahantuojaan ja selittää mitä tapahtui. Nykyaikana lähes mitä vaan saadaan pois. Jos kynä on mennyt rikki ja se ei ole ollut kunnollinen, niitten vakuutus voi korvata ja ota myös yhteyttä teidän vakuutusyhtiöön.
jos mulla olis ollut aikoinaan mahdollisuus saada mitä tahansa korvausta, tämä olisi taatusti auttanut mun suhtautumista pieniin lapsiin.
taatusti tällä oli myös merkitystä meidän lapsettomiin häihin.
Jos kumpikaan, ei kynäfirma eikä teidän vakuutusyhtiö auta, sitten yrittäkää sopia sohvan omistajan kanssa.
huomioi aina tuotteen iän ja kunnon. Eli jos on jo muutaman vuoden vanha sohva, ei täyttä hintaa saa eikä sinunkaan sitä kuulu maksaa. On kyllä aika törkeitä. Ei kannata pyytää lapsia kylään, jos elämä on noin vaikeeta...
miten korvaus lasketaan. Esim auton penkille tulleen tahran puhdistuttaminen maksaa noin 25 egee. Ei siis auton puhdistus vaan tahran puhdistus ammattilaisella. Toki kalliimpiakin löytyy, mutta kalliimman mukaan ei korvata. Ei kai nyt hullukaan puhu koko kalusto uudelleen verhoilusta? Periaatteessa tuo maksamasi puhdistuaine jo riittää. Elämässä on aina myös varauduttava vahinkoihin, eikä aina vinkua korvausta joka asiasta. Ovatkohan tuttusi muutenkin uuden sohvakaluston tarpeessa, ja ajattelivat maksattaa sulla? Ja muuten. käytetyn sohvan arvosta lasketaan pois saavutettu käyttöetu, noin 10 prossaa per käytetty vuosi.
Joko omistajan kotivakuutus tai jos teillä on vastuuvakuutusta?