Hammaslääkäri/hoitaja tms. miten katkenneet etuhampaat hoidetaan?
Minua alkoi huolestuttamaan kun hammaslääkäri sanoi että jossain vaiheessa etuhampaisiini pitää laittaa kruunut. Tarkoittaako se että omat etuhampaani tai niiden näkyvä osat poistetaan ja laitetaan jokin proteesi siihen? Eikö esim. hampaita voisi laminoida tai laittaa jotkut kuoret tms. Etuhampainen näkyvästä osasta on irronnut noin max 1/4, kolmion malliset palat sisäkulmista. Etuhampaat ovat muuten terveet ja tuntevat.
Vai onko kyse esim. siitä että vakuutusyhtiöt ei korvaa muuta kuin kruunut?
Kommentit (4)
Mulla on nyt hampaissa paikat, en tiedä mitä ovat muttei ainakaan posliinia, olisko sitten muovia ja ne on uusittu ehkä 4-5 kertaa kun ovat irronneet (hampaat katkenneet jo 25v sitten). Hammaslääkäri sanoi että ne ei pysy kovin hyvin ja jatkossa aina huonommin kun joka kerta pitää porata hammasta lisää. Sanoi että voisi olla hyvä ottaa jo vakuutusyhtiöön yhteyttä ja lähettää tämäkin lasku sinne, sillä jossain vaiheessa pitää laittaa kruunut.
Jotenkin ihan kauhea ajatus että pitäisi laittaa tekohampaat etuhampaiden tilalle :(. Mä olin ajatellut että jossain vaiheessa laitetaan korkeintaan jotkut kuoret siihen päälle jos paikat ei pysy. Onneksi etuhampaat ovat ainakin toistaiseksi elossa ja voi muuten hyvin :).
ap
Kolme etummaista. Niihin laitettiin muovipaikat niitä koloja tukkimaan. Yksi hammas tarvitsi juurihoitoa ja se sitten hoidettiin. Nyt on hoidosta huolimatta aristava, vaikkei sen pitäisi olla mahdollista???? Lisäksi tämä ongelmahammas on menossa mustaksi, mutta sen voi onneksi valkaista sisältä käsin. Eivät ne laita oikeiden hampaiden tilalle tekareita t. laminaatteja jos ei ole ehdoton pakko. Vakuutusyhtiö on ainakin tähän saakka korvannut kaikki em. hoidot.
kun vasta muutaman kerran on lähtenyt paikka irti, mutta pitääkin jatkossa ryhdistäytyä ja täytellä vakuutusyhtiön kaavakkeita.-
joko muovista tai posliinista. Jos sun omat hampaat vaan pysyy elossa, niitä ei poisteta, vaan se puuttuva pala kiinnitetään olemassa olevaan hampaan osaan. Jos taas sun hampaat jostain syystä kuolee, ne ei välttämättä pysy enää kiinni vaan alkavat heilua ja putoavat pois. Silloin ontietty tehtävä kokonaan tekohammas tilalle.