Kommentoikaa talon pohjaa?
4 henkinen perhe rakentaa pienelle tontille taloa.Lapset alle kouluikäisiä.Olemme päätyneeet tähän pohjaratkaisuun.http://www.simonselement.fi/models.php?type=2&cat=2&id=89.Ei pakosta valmistajaan. Talo sopii mielestämme hyvin tontille.Ainoastaan pohja ratkaisu mietityttää.Joudumme supistamaan talon 150 neliöön rakennusoikeuden takia.Antakaa rohkesti muutos ehdotuksia.
Kommentit (26)
Antakaa rohkesti muutos ehdotuksia.
Kodinhoitohuone on väärässä kerroksessa. Meillä ainakin 95% pyykistä tulee ja säilytetään makuuhuoneissa, joten hirveä roudaaminen pyykissä ylös alas.
Hyvää kommenttia.Olen myöskin ihaillut tuota pohjaratkaisua.
Yläkertasuunnitelmanne mielestäni ok jos tuo huonemäärä riittää teille, minäkin ottaisin vaatehuoneet pois. Huomioikaa, että kun pienennätte alakertaa niin yläkerta pienenee myös ja tuo talo on jo nyt aika pieni! Portaiden muutos tyystin erilaisiksi tuskin tehtaalta pienenä rutiinitoimenpiteenä onnistuu.
Alakerta on minusta ongelmallisempi. Minäkin ihmettelen sitä, ettei sivuilla ole lainkaan ikkunoita, niitä laittaisin ehdottomasti ainakin olohuoneeseen ja keittiöön. Jos aiotte teknisestä tilasta luopua, niin teidän pitää miettiä sijoituspaikka kaikille niille (rumille ja äänekkäille) vempeleille, joita sinne on suunniteltu. Lisäksi jotain säilytystilaa pitää olla niille isoille tavaroille (rattaat, matkalaukut, vieraspatjat, urheiluvälineet, ylimääräiset rakennustarvikkeet ja työkalut), jotka eivät kaappeihin mahdu. Lisäksi kannattaa miettiä, onko teillä lämmin autotalli tai varasto, johon voitte sijoittaa grillin ruostuvat osat, trampan sisällä säilytettävät osat ym. lämmintä säilytystilaa tarvitsevat kesäkalusteet, vai tarvitsevatko nekin säilytystilaa sisältä.
Eniten minua häiritsee tuossa alakerran pohjassa ainoan WC:n sijainti saunan pesuhuoneessa kodinhoitohuoneen takana: aiotte siis pistää kaikki vieraat käymään kodinhoitohuoneessa ja pesuhuoneessa? Itse järjestäisin asian ehdottomasti niin, että WC:hen pääsee eteisestä. Lisäksi eteisessä on minusta aika tavalla hukkaneliöitä ja kodinhoitohuonekin on iso kun taas keittiö ja olohuone näyttävät pienehköiltä. Jotenkin noista hukkaneliöistä pitäisi päästä eroon. Itse ehkä kaventaisin taloa nimenomaan täältä ja mietin, voisiko sisäänkäynnistä nipistää muutaman neliön vetämällä sisäänkäyntiä talon sisään niin, että osa eteisestä muuttuisi ulkotilaksi ja yläkerran aula muodostaisi katoksen tuohon ulkotilaan.
ja ihan oikeasti mustakin on hölmöä, että alakerran ainoa vessa on pesuhuoneessa kodinhoitohuoneen takana. Tosiaan, teidän kaikki vieraat joutuu sitten käymään siellä, missä sulla on pyykkivuoret, kumisaappaat ja jatkuvasti mylläävä pesukone. Eikö sen pitäisi olla yksityistilaa?
Näin alakertaan tulisi enemmän tilaa. Esim. tässä yksi tuota kokoluokkaa:
http://www.jopera.fi/esite-pdft/syyspaiva.pdf
että keittiöön on kulku olkkarin kautta. Ja toinen juttu alakerrassa oli se, että vessaan mentiin kodinhoitohuoneen kautta. Mieluummin suoraan eteisestä (vaikka ilman yhteyttä kodinhoitohuoneeseen). Se on kuitenkin myös se ns. vierasvessa.
hankala pienentää! Keittiö oli jo tosipieni. Vessanpytyn ottaisin pois pikkuruisesta pesuhuoneesta ja tekisin erillisen vessan vaatehuoneen tilalle. Olihan siinä eteisessä tilaa vaatekaapeille. Itse ehkä olisin siirtänyt portaat kulmaan ja erottanut eteisen vaikka vajaakorkuisella kaapistolla oh:sta. Näin portaikko ei katkaise tilaa alakerrassa.
Suosittelen hyvän arkkitehdin palkkaamista niin saa juuri oikean kokoisen talon ilman vääntämistä ja neliöiden hukkaamista.
Toi keittiö on tosi pieni :( ahtaan näköinen ja vaan 12 neliötä.
Aika pienen tuntuinen ja jotenkin pitkulainen.
Muuten näytti hyvältä. Iso eteinen oli, kaikki makuuhuoneet samassa kerroksessa jne.
Mä luulen, että tulee vähän kylmä olkkarissa kun se on niin avonainen eteisen kanssa.Näyttää varmaan nätiltä mutta onko käytännöllinen? Lapset ravaa likakengillä sisään ja tulee vetoa.
alle kymmenen neliön makuuhuone on oikeasti ihan turha
se on mun mielestä aivan turha huone jos ei ole tarvetta työhuoneelle tms.
Pienennys tarve noin 14m2 eli ajattelin 70cm kaventaa pidempää sivua, eli olohuone kapenee.Toinen muutos olis vaatehuone ja tekninen tila pois niin keittiöön ja kodinhoitoon lisää tilaa.Yläkerran pikkuhuoneista vaatehuoneet pois niin tilaa tulis n.14m2.Aula jäis auki,siinä olis hyvä netti nurkkaus niin pystyis kontrolloimaan netin käyttöäkin.Vaatesäilytys olis liukuovikomeroissa.150m2 kun on tehtävä kompromisseja, turha haaveilla mistään kylpylä meinigeistä :) Kattoa olen ajatellut: korkea harjakatto kuin helsinkipientalossa niin sais ullakolle säilytystilaa.
Jotenkin sitä yhtä ylimääräistä huonetta (vieras/työhuone) kaipaisi kuitenkin. Toisaalta avara oleskelutila/keittiö on ihan jees, kun kuitenkin paljon vietetään aikaa yhdessä lasten ollessa noin pieniä.
kylppärin sinne aulaan ja siitä pikkasesta makkarista suurempi.
Alakerran wc ehdottomasti niin, ettei sinne joudu kulkemaan kodinhoitohuoneen kautta. Nyt on todella epäkäytännöllinen. Tosi kiva mennä vieraiden kodinhoitohuoneen kautta pesuhuoneeseen pissalle.
Meillä on vaatehuoneita ja ne ovat turhia tilasyöppöjä. Ekstratilaa käytetään vain vaatehuoneessa seisomiseen. Jos nyt rakentaisin, niin valitsisin ehdottomasti upotetut kaapit.
ammattisuunnittelijan silmään.
Minä ottaisin sen 14 m2 pois kaventamalla taloa siitä ph/k/khh-linjalta. Paljoa ei tarvitse ottaa. Keittiön kaappipituus vähenee jolloin minusta kannattaa tehdä keittiöstä putkikeittiö ja ottaa sinne toiselle seinälle kaappirivistö jolloin keittiö voi olla vähän kapeampi. Paikka pienelle pöydälle sinne keittiön päähän ja ruokapöydälle olkkariin siihen päätyyn. Ihmetyttää miksi alakerrassa ei päädyissä ole ikkunoita ollenkaan. Minusta molemmin puolin voisi olla kapeahkot korkeat ikkunat ja yläkerrassa samassa kohtaa.
Vierastan tuollaista ratkaisua että porras on olkkarin nurkassa, kääntäisin portaan 90 astetta ja tekisin yksivartisen portaan alkamaan sieltä olkkarista tai sitten porras sinne vaatehuoneen eteen ja käynti vaatehuoneeseen khh:sta.
yläkerran masterbr on ihmeellinen, siellä ei ole kunnon vaatehuonetta vaan niissä muissa on. Vaikkakin niissä kahdessa muussa on matalampaa tilaa siellä seinustalla, ottaisin sen huonetilaksi, varsinkin kun sieltäkin häviäisi sen kavennuksen takia neliöitä. Komeroihin mahtuu tehokkaammin tavaraa kuin vaatehuoneeseen. Yläkerta kyllä kaipaisi vielä enemmänkin miettimistä. Olisi kiva jos siellä olisi myös parveke, edes jonkinlainen.
Värityksestä vielä: minä vaihtaisin tuon keltaisen valkoiseen ja harmaan kuullotettuun punaruskeaan rimaan.
rakentaa kahteen kerrokseen