Hyvä että tämäkään ei ole enää tabu.
Vähän kunnioitusta -elokuva ensi-iltaan 2010
Nuori kehitysvammainen nainen Siiri muuttaa viimein pois kotoa. Hänen tavoitteensa on itsenäistyminen, unelmansa rakkaus. Hän asuu uudistusmielisessä asuntolassa, eikä suostu enää elämään kansaneläkkeen turvin vaan hakeutuu töihin. Kun Siiri rakastuu vammattomaan mieheen, piilotetut asenteet räjähtävät näkyviin.
Useimmat näyttelijät tässä elokuvassa ovat kehitysvammaisia.
Kommentit (24)
...jonka äo on luokkaa 50-70 (saati alle 50). Ihan sama onko tuo ihminen kehitysvammainen tai muuten vaan daiju.
Tekisin kyllä mitä vaan (niin ettei pari sitä huomaisi) että tällä suhteella ei ole tulevaisuutta.
jos mun terve aikuinen poikani alkaisi seurustelemaan kehitysvammaisen kanssa. Olisin ihan ällikällä lyöty ihan vain sen vuoksi, että olen mielestäni kasvattanut poikani kunnioittamaan muita ja kohtelemaan naisia hyvin sekä onnistunut takaamaan hänelle niin hyvän itsetunnon, että hänen ei tarvitse hyväksi käyttää itseään älyllisesti lahjattomampia naisia.
Siis hei, ihan käsi sydämmellä. Uskotteko todellakin, että terveen aikuisen miehen ja älyllisesti kehitysvammaisen naisen suhde olisi jollakin tavalla tasavertainen eikä sitä neista alentava?
Jos molemmat osapuolet vilpittömästi rakastaisivat toisiaan eivätkä itse kokisi tilannetta ongelmaksi.
mutta en hyväksyisi sellaista suhdetta. lapsiaan rakastaa aina ja millaisessa tilanteessa vain, mutta saa minullakin olla mielipiteen vapaus.
En myöskään usko mihinkään vilpittömään rakkauteen, kun on tämä ARKI niin turkasen vaikeaa ihan meille taviksillekkin!
En haluaisi nähdä lastani siinä roolissa, että hän särkee jonkun sydämen, ehkä jopa totaalisen lopullisesti, pettämällä vaikkapa työpaikkapanolla (tai vieläkin pahemmin: työpaikkaromanssilla). SE vasta myrkkyä olisikin sille kehitysvammaiselle, kun terveetkin näilläkin palstoilla nyyhkii, että onko mussa jokin vika kun puoliso petti&jätti! Hatusta vetäisen arvauksen, että kehitysvammainen syyttelisi itseään ja potisi alemmuutta ja itsesyytöksiä jne.
En myöskään haluaisi nähdä omaa lastani siinä roolissa, että hänet murskattaisiin pettämällä. Tämä vain tällainen empaattinen arvaus, en osaa sanoa kun minut on siunattu toistaiseksi terveillä lapsilla.
Toivottavasti se elokuva vastaisi vähän näihinkin kysymyksiin, että meneekö arvaukseni edes sinnepäin oikein.
Siis hei, ihan käsi sydämmellä. Uskotteko todellakin, että terveen aikuisen miehen ja älyllisesti kehitysvammaisen naisen suhde olisi jollakin tavalla tasavertainen eikä sitä neista alentava?
Sen verran olen kuitenkin kehitysvammaisten kanssa ollut tekemisissä lapsuudestani saakka.
Ja vaikka minä ajattelisin mitä aikuisen lapseni seurustelukumppanista, niin se ei ole minun valintani, vaan lapsen. Joten se on hyväksyttävä, mikä tulee.
Kehitysvammaakin on niin monenlaista, että ärsyttää pirusti kun kaikki niputetaan samaan.
Minä hyväksyisin lapseni (vammaton) seurustelun kenen tahansa kanssa jos näen että suhde on tasapainoinen.
Etkä sinä missään tapauksessa voi tietää, saatko lapsenlapsia. Oli lapsesi puoliso sitten millainen tahansa.
ja lastenlapsesi, jos he eivät normaaliolosuhteissakaan saa terveitä lapsi?
jos se estää mua saamasta terveitä lapsenlapsia.
Sehän olisi vähän sama kuin että aikuinen lapseni seurustelisi lapsen kanssa. Kehitysvammainenhan on aina myös älyllisesti "kehittymätön". Eri asia jos vamma olisi pelkästään fyysinen. Ei kehitysvammaisen ja terveen suhde voi olla normaali, tasapainoinen parisuhde.
Mikä älyllisestä vammasta tekee fyysistä vammaa ihmeellisemmän? Jos joku tosiaan rakastuu kehitysvammaiseen ja rakkaus on molemminpuolista, ei siihen ole kenelläkään mitään sanomista.
odotan, enpä ole huomannut, että tälläinen elokuva on tulossa! Työskentelen itse kehvammaisten pienryhmäkodissa ja on todella mielenkiintoista nähdä minkälainen tämä "uudistusmielinen" (noinko sitä kuvattiin?) asuntola on!?
Toinen näkökulma asiaan on se, että miten suhtautuisit jos oma kehitysvammainen lapsesi seurustelisi ei-vammaisen kanssa?
Kehitysvammaisten seurustelu keskenäänkin aiheuttaa ympäristössään reaktion.
EIkä kehitysvammainen pysti esim vanhemmuuteen, koska ei ole henkisesti aikuinen.
Mikä älyllisestä vammasta tekee fyysistä vammaa ihmeellisemmän? .
mahtuu myös rutkasti ei-kehitysvammaisiin.
Ja jälleen, niitä kehitysvamman asteita on paljon erilaisia.
niillekin, jotka ovat vain lievästi kehitysvammaisia.
Älykkäälle on haasteellista olla tekemisissä jo "heikkolahjaisen" kanssa, näin niinkuin tasapainoisessa rakkaussuhteessa.