Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syksyllä alkaa yritys? Muillakin!

14.07.2009 |

Hei

Olen näillä keskustelupalstoilla ensimmäistä kertaa. Olen toki lukenut aikasemmin mutta en itse kirjoittanut.

Meillä alkaa vauvan yritys syksyllä. Onko ketään muita joilla alkaa yritys? Tai ketään jotka haluavat jakaa kokemuksiaan yrittämisestä ja odotuksesta jne. Olisi ihana kuulla kaikenlaisia kokemuksia.

Olen itse halunut lapsia jo pitkään. Edellinen mieheni pihtasi asiaa liian pitkään,joten erosin varmaan siitä kun tuntui ettei mitään tapahdu. Nykyinen mies on ottanut lapsi asiat heti suhteen alusta vakavasti ja nyt olemme päättäneet että syksyllä alkaa.

Olen 32 vuotias ja tosiaan olisi hyvä aika alkaa kokeilemaan. Siskoni aloitti 36 vuotiaana eikä 5 vuoden yrittämisen jälkeen ole kuulunut.

Odotan innolla syksyä. Jätän Nuvaring renkaan pois jo heinäkuun lopulla ja pari kuukautta totuttelen kiertoon,mennään sitten eri ehkäisyllä ja syyskuun lopulla viimeistään alkaa yritys! Huh saas nähdä mitä käy. Olen aivan innoissani. Jos tulisi nopeasti raskaaksi niin olisi upeasti:-)

Sitä mm. olen naureskellut että monet miehet luulee että vauvoja vaan sitten tehdään,että heti ekasta kuukaudesta pamahtaa. Voi luoja sentään. Eihän se niin mene. Miehet ovat todella tiedottomia lapsettomuudesta ja siitä että voi mennä vuos pari eikä mitään tapahdu. Eli ne jotka oikeasti haluavat lapsia ja mies on että "ei vielä",olisi miehiä hyvä valistaa että voi mennä kauankin ennen kuin tulee. Samaa mieltä?

Tuli kirjoitettua paljon. En osaa lyhkäsiä;-)

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas.

Onko teillä muute joillakin vinkkejä siitä miten parhaiten ovulaationaikana voi tulla raskaaksi. Pitääkö petipuuhissa olla teidän mielestä useamman kerran ovulaationaikana vai miten?;-) Luulen että meillä tuskin mies jaksaa kuin kerran päivässä;-)

Vierailija
2/74 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yritys jo alkanut (maaliskuussa), mutta saa nähdä milloin tärppää. Mies on vm. 75 ja minä vm. 78, että tuo ikä tosiaan alkaa jo vaikuttamaan...

Mutta asiaan... tutkimusten mukaanhan siittiöt ovat parempi laatuisia, jos mies ejakuloi joka päivä. Kavereiden kanssa keskusteltuani olen tullut siihen lopputulokseen, että meillä ainakin peittoja heilutellaan tasaisesti joka toinen päivä, jolloin ainakin niitä eläviä siittiöitä pitäisi olla "paikalla" tarvittaessa. Kun eihän siitä ovulaatiostakaan ota tasan selvää, ellei nyt ala sitten sitäkin testailemaan (mihin minä en ainakaan vielä ole ryhtynyt). Uskoisin myös sen kerran päivässä riittävän, kun aina niitä siittiöitä jää sinne nurkkiin lojumaan... :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
22.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Teillä on maaliskuussa alkanut,mahtavaa. Toivottavasti tärppää pian.Laitan peukut pystyyn. Kai se joo 30 jälkeen vaikeutuu se raskaaksi tuleminen. Käytätkö sinä jotain ovulaatiotestejä? Jotkut täällä näkyy käyttävän.Ostan varmaan itse sellaisen heti ku aloitetaan yritys.

Kävin juuri katsomassa kaveria joka oli saanut kaksoset. Hän on ikäiseni ja oli ollut jo 2 kuukauden jälkeen raskaana. Ja oli kuulemma ollut vielä tosi epäsäännölliset kierrot.

Kattellaan:-)

Ehkäisy rengas on nyt poistettu ja gynegologille ensi viikolla juttelemaan.

Vierailija
4/74 |
23.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan vielä ole lähtenyt siihen ovulaatiotestaamiseen. Luin jostain, että normaalisti niitä tuskin kannattaa edes hankkia, jos ei ole ongelmaa todettu. Ts. en ainakaan vielä ole lähtenyt sille linjalle, katsotaan tuossa loppu vuodesta, jos ei vieläkään mitään kuulu. Lisäisi nimittäin ainakin minulla stressiä aiheesta, jos vielä ovistakin testailisin...

Voih, kaksoset ois ihanat, mutta tuskin meille mahdolliset, kun suvussa ei ole kaksosuutta. Mutta ainahan saa haaveilla!

Aurinkoisiin tunnelmiin!

Vierailija
5/74 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin aloitellaan tuossa syyskuulla. Minä juuri 33 v. täyttänyt, mies saman verran. Viime marraskuussa mentiin naimisiin.

Mulla on vielä hormonikierukka. Käyn poistattamassa sen elokuussa (lääkäri on varmaan mielissään, kun se ehti olla vain noin puolisen vuotta). Ja sitten voidaan alkaa yrittäminen.

Jänskättää jo nyt. Kun tiedän, ettei lapsen saanti ole välttämättä kovin helppoa. Moni ystäväni käynyt hedelmöityshoidoissa ja tunnen myös lapsettomia, joille ei ole lasta suotu.

Vierailija
6/74 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Syksyllä meilläkin alkaa yritys. Elo- syyskuussa poistatan kierukan ja sitten katson kuinka käy. En malta odottaa odottamisen alkamista.

Vierailija
7/74 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heip!

Kerrotteko te muut läheisillenne/ ystäville, että toivotte/ yritätte perheenlisäystä?

Mä olisin valmis kertomaan, jos onnistun raskautumaan, jotta on tukea, jos tulee keskenmeno tms. Mies ei haluaisi kertoa ennen kuin 12 rv on täynnä, kun suurin km-riski on takana.

Vierailija
8/74 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä varpilla aio kertoa kellekään ennen kuin on ne "maagiset" viikot takana päin. (jos kertoisin niin ainakin mun isä alkaisi taas harmaantumaan lisää ;D )

Vierailija
9/74 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa nähdä samanhenkisiä kirjoituksia kuin on oma tilannekkin. :) Olen lueskellut eri palstoja, mutta tämä syys-yrittely kuulosti sopivalta.

Ikää on lähes 26 ja miehellä vuosi enemmän. Yhdessä on oltu teinistä asti ja puhe oli aloittaa syyskuussa yritys. Mun mies myös kuvittelee, että se tulee samantien. Pitkien taivuttelujen jälkeen ollaan nyt alettu jo vähän "treenaamaan".

Itse olen kuumeillut jo useamman vuoden, mutta nyt on puitteet asian suhteen kunnossa. Toivoa on kovasti.

Mä olen yhdelle ystävälle kertonut kaikki vaiheet luottamuksella, koska en viitti liikaa "höyryämistäni" miehelle sysätä. ;) Tällä ystävällä on vauva ja ollut samassa tilanteessa joten tuki ja turva on taattu. Vanhemmille olis kanssa kiva kertoa, mutta turhaan tässä vaiheessa liikaa höyryäjiä. Kerromme sitten kun on kerrottavaa.

Tsemppiä odotuksen odotukseen kaikille. :)

Vierailija
10/74 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips taas.

Mietin samaa eli missä vaiheessa kertois asiasta.

Esikoisen kohdalla kerroin sitten kun eka ultra oli tehty ja viikkoja 14. Toisaalta olis mukava kertoa heti kun tärppää niin pääsis heti nauttimaan olotilastaan ilman salailuja. Toisaalta jos ei kerro niin saa olla ihan rauhassa kunnes asia huomataan. Ja jos sattuukin käymään huonosti heti alussa niin ei tarvis miettiä kuinka moni tulee onnitteleen aiheettomasti. Täytyypä keskustella miehen kanssa, että ollaan samoilla linjoilla.

Vierailija
11/74 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ihan vielä nyt syksyllä aleta yrittää, mutta varmaankin heti joulun jälkeen. Vauva on ollut puheissa jo pitkän aikaa, mutta vihdoin tehtiin lopullinen päätös ja olen siitä onnellinen. Itseäni vain arveluttaa, että miten tuo raskaaksi tulo onnistuu. Vaihdoin viime vuoden lopulla Diane Novan (olen käyttänyt Diane Novaa n. 12 vuotta) renkaaseen, koska olin kuullut DN:sta kauhujuttuja, kuinka vaikea on sen jälkeen tulla raskaaksi. Rengas ei taas sopinut minulla alkuunkaan, joten jätin kokonaan hormonaalisen ehkäisyn pois viime helmikuussa. Ensimmäiset luomukuukautiset tulivat sitten vasta heinäkuussa! ja nekin kesti vain pari päivää. Nyt uusia ei ole vielä kuulunut.. :/ Minkäänlaisia tuntemuksiakaan ei ole ollut. Tuskin siis ovulaatiot on edes lähteneet käyntiin. Kauanhan tässä uskaltaa odotella toisia kuukautisia, ennen kuin menen lääkäriin? Ja onkohan tässä mitään saumoja edes tulla raskaaksi, ennen kuin kierto normalisoituu? Pelottaa kamalasti, jos en voi saadakaan lapsia. :/ Ikääkin alkaa olemaan se 30 pian lasissa, joten se ei varmasti helpota tilannetta.. Ehkä tosiaan pitäisi varata gynekologille se aika!

Ite en ole ajatellut kertoa kenellekään vauvasuunnitelmista, ennen kuin on tärpännyt ja ollaan 12 viikon paremmalla puolella. Ystävät tosin varmaan arvaa aika pian, että yritys on päällä, kun ollaan oltu aika liikkuvaista sorttia ja juhlittu melko paljon. Nyt ajattelin jättää juhlimisen ihan minimiin jo ennen joulua ja sitten jättää sen kokonaan..

Vierailija
12/74 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä aloitetaan yritys :)

Vierailija
13/74 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin pillerit jo vuosi sitten (verenpaine nousi), ja halusin nähdä että tuleeko kuukautiset normaalisti vai ei. Olen seurannut kiertoa ja mulla on pitkähkö ja epäsäännöllinen n. 36 päivän kierto. Harmi, mutta ainakin jonkinlainen rytmi on. Olen myös yrittänyt tarkkailla oireita kehossa, tuleeko ovulaatio vai ei. Vähän tekisi mieli ostaa ovulaatiotesti mutten ole vielä ostanut. :)

Olen ehkä liikaakin jo miettinyt kaikkia syitä miksi ei tule raskaaksi, nyt on onneksi mieli vähän rauhoittunut kun enää reilut 2 kk aikaa aloittamiseen. Ollaan miehen kanssa (mies vuotta vanhempi) oltu niin vähän aikaa yhdessä, että aloin ajatella että molempi parempi. Jos tulen raskaaksi nopeasti, ihanaa, jos en, niin sittenpä saadaan lisää aikaa olla miehen kanssa kahdestaan ja on kumminkin jo yritys päällä. Tämänikäisillä tuoreilla pareilla kun taitaa olla pikkupakko aloittaa tuo yritys suht nopeaan, ei voi kymmentä vuotta vain hengailla kahdestaan. :)

Joten toivon että 32 vuoden iästä ja hieman epäsäännöllisestä kierrosta huolimatta tulisin kuitenkin normaalisti raskaaksi ja jos en, onhan noita lapsettomuushoitoja Suomessa vaikka kuinka paljon ja useimpia ne auttavat. Jos taas juuri me jäämme ilman lasta vaikka kaikkemme tekisimme, niin sitten se on tarkoitettu niin, lapsettomana parinakin voi elää hyvää elämää.

Ja minä en halua kertoa kenellekään että "nyt aletaan yrittämään" enkä mahdollista raskauttakaan halua kaikille julistaa. Yksi ystävä kertoi jo yli vuosi sitten että nyt jää ehkäisy pois, ja tuntuu välillä kiusalliselta kun ei sieltä niitä vauvauutisia ole vieläkään kuulunut...

Vierailija
14/74 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeful:

mainitsit, että olette olleet vain vähän aikaa yhdessä, saako kysyä, kuinka pitkään?

Me nimittäin miehen kanssa päräytettiin viime marraskuussa naimisiin ekana vuosipäivänä eli nyt reilut puolitoista vuotta parisuhdetta takana. Mun mielestä sopivasti, etenkin, kun molemmilla on vauvakuume :-)

Mun kierto on ollut aina "normaaliaikoina" (ei hormonaalista ehkäisyä) melkein kellontarkka. Kierto 28 - 30 päivää. 10 vuotta söin pillereitä ja viime joulukuussa laitettiin hormonikierukka. Olen ollut siihen ihan tyytyväinen, mutta kun en tästä enää nuorennu ja nykyisessä duunissa vakinaistaminen tulossa vuoden vaihteessa, niin järjellisestikin ajateltuna nyt hyvä aika aloitella perheenperustamisprojektia.

Tosin ymmärrän, jos lapsi ei heti ilmoita tulostaan, kun ikää jo yli 30 v. ja suvussa ollut "lisääntymisongelmia". Kärsimättömänä toivon tietysti tuloksia heti, mutta pitää yrittää vain kasvaa tässä suhteessa.

Vierailija
15/74 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voisin liittyä tähän keskusteluun. Minulla on aiemmin kaksi lasta eli nyt sitten kolmatta yrittämään...kaksi erilaista kokemusta raskaaksi tulosta, ensimmäistä tehtiin 9 kk, toinen sai alkunsa heti eli kun päätetiin asia, seuraavia kuukautisia ei tullut. lapset 11 ja 2,5 v

Vierailija
16/74 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkaa myös yritys syksyllä. Olen 32, mieheni 37 ja meillä on 7kk poika. Varsinaista vauvakuumetta minulla ei ole mutta haluaisin niin sisaruksen pojalleni ja mielellään pienellä ikäerolla, kun alkaa jo oma ikä painaa :). Pakko kommentoida sinulle, joka olit kuullut kauhujuttuja Diane Novasta. Minä myös popsin DN:a monta vuotta ja kun päätimme alkaa yrittää esikoista, meillä tärppäsi jo kolmannella yrittämällä. Tosin raskaus oli kohdun ulkopuolella ja sen seurauksena minulta poistettiin toinen munatorvi. Mutta pointtina se, että ei välttämättä vaikuta DN tai muut pillerit, kun raskaaksi yrittää.

Tuon kohdun ulkopuolisen raskauden jälkeen jouduimme odottamaan kuukauden ennenkuin saimme taas alkaa yrittää ja taisin olla sen verran skeptinen mahdollisen "tärppäyksen" suhteen, että tilasin netistä ovulaatiotestit. Minulla on aivan mahdoton kierto eli ei todellakaan voi tietää koska olisi otollinen aika, kun menkat tulee ja menee miten sattuu. Puhumattakaan, että olisin koskaan tuntenut milloin ovuloin. No, niinhän siinä kävi, että ekalla kerralla nakki napsahti ja poika syntyi 9kk myöhemmin :). Eli tämä vaan tsemppauksena kaikille, jotka epäröi kannattaako kokeilla o-testejä. Myös eräs ystäväni kertoi, että heillä oli natsannut ekalla yrittämällä o-testien kanssa, kun olivat ensin puoli vuotta kuumeisesti yrittäneet ilman. Tokihan jos joka tai joka toinen päivä jaksaa sekstailla niin lopputulos on varmasti sama ;). Meillä jo työajat ja -matkat menivät niin pahasti ristiin, että oltaisiin saatu varmasti yrittää pidempään ilman o-testejä.

Minulle laitettiin hormonikierukka keväällä, koska vielä siinä vaiheessa olimme aivan varmoja, että meillä lapsiluku on 1. Kierukka poistettiin viime viikolla ja o-testejä en ole vielä tilannut, koska haluamme hieman vielä odotella ennen "tosi toimia".

Hehe, kun luen omaa tekstiäni niin kuulostaa ihan urheilulajilta tää homma, sellaselta josta on romantiikka ja erotiikka ja spontaanius kaukana..

Tulipa nyt testiä kerrassaan, toivottavasti edes joku jaksoi lukea loppuun ;D.

Kivaa loppuviikkoa kaikille!

Vierailija
17/74 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ihan sama tilanne kuin teilläkin! Mentiin naimisiin vuoden päästä seurustelun alkamisesta - 9 kk seurusteltiin ja sitten muutto yhteen, siitä 3 kk päästä naimisiin. Avioliittoaikaa ehtii näköjään tulla noin puoli vuotta, ennen kuin ehkäisy jätetään pois.

Minä vähän jo ehdottelin heti yhteen muuttaessa että jätettäiskö jo ehkäisy, mutten saanut vastakaikua. Onneksi yhteistuumin ollaan kuitenkin nyt tämä "ehkäisettömyysaikataulu" sovittu.

Ylipäätään aivan mahtavaa, että näin "vanhana" pitkän sinkkuajan jälkeen löysi ihanan miehen, jonka kanssa yhdessä olo tuntuu tosi hyvältä ja jonka kanssa naimisiin meno ja lapsihaaveetkin menevät yksin! Niin moni ystävä elää avoliitossa jossa mies panee hanttiin hää- ja lapsitoiveille. Surullista...

Ei tuolla miehellä mitään varsinaista vauvakuumetta ole, hän on enemmän sillä kannalla että vauva tuo mukanaan lähinnä väsymystä, huutoa ja kakkavaippoja. :) No tottahan sekin varmasti on. Minulla ehkä vähän ruusunpunaisempia unelmia, tämä vauva-lehden keskustelupalsta onneksi tuo realismia. :)

Moni on sanonut että nauttikaa ajasta kahdestaan ennen lapsia, joten eiköhän se ole hyvä pitää mielessä, sitten kun tositoimiin pääsee vauvaa "yrittämään".

Vierailija
18/74 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakin oli hormonikierukka ja nyt mietin kuumeisesti, kuinka pian on mahdollista tulla raskaaksi. Edellisellä kerralla tärppäsi heti kun aloimme yrittämään, mutta silloin meillä oli edeltävästi pelkkä kondomi ehkäisy ja minulla on ollut säännöllinen kuukautiskierto ja tunnen ovulaation, nyt mietin tuleeko heti säännölliset kuukautiset ja irtoaako munasolu. vuoto alkoi kun kierukan poistosta on 3 päivää.

Vierailija
19/74 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti-75, minulle sanottiin neuvolassa, että kierukan ehkäisyteho lakkaa välittömästi, kun se poistetaan. Sanottiin myös, että mikäli on harrastanut seksiä muutamia päiviä ennen kierukan poistoa, on mahdollista tulla raskaaksi heti, koska siittiöt elävät muutamasta päivästä jopa viikkoon. Eli jos olet oikein hedelmällistä sorttia niin mahdollisuudet ovat hyvät ;D.

Meillä mahdollisuudet uuteen vauvaan ovat hieman pienemmät yhden munatorven vuoksi mutta, kuten eka kerta osoitti, hyvää onneakin voi olla matkassa :)

Vierailija
20/74 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas joku terveyskeskuslääkäri joskus kommentoi, että saattaa olla vaikeaa raskautua taaaksepäin olevan pienen kohdun vuoksi. Kuitenkin gyne, joka on ollut alalla 25 vuotta asentaessaan kierukkaa sanoi, ettei sillä ole mitään merkitystä. Että noin luultiin joskus ennen. Saas nähdä. Meillä lapsettomuutta ollut suvussa. Kummitätini (äitini nuorin sisko) sai kokea 7 keskenmenoa ennen kahta tervettä lasta ja toiseksi vanhin äitini siskoista jäi kokonaan lapsettomaksi (syytä ei tiedetty 60-70 -lukujen vaihteessa).

Meillä yritys alkaa piakkoin, koska soitan maanantaina kierukanpoistoaikaa. Saa nähdä, millainen jono lääkärille on kesäsulun jälkeen. Minä kun en suostu menemään synnyttämättömänä terveyskeskuslääkärin ronkittavaksi. Kierukan asennusyritys kun oli jotakin niin kamalaa. Ammattitaitoisen gynen asentamana oli erittäin epämiellyttävä kokemus, mutta kun sitä kesti palttiarallaa vajaa 10 sekuntia, sen kesti.

Sinänsä mietin raskausaikaa, kun minulla on krooninen sairaus. Ei estä raskautta, mutta miten oireet sen aikana, se mietityttää. Samoin se, että kun olen virallisestikin diagnosoitu unihäiriöiseksi, että miten unien käy, jos raskautuu...

Hyvää viikonloppua kaikille!