Kuinka nopeasti keittiösi on siisti ruokailun jälkeen?
Olen homssantuun lapsi ja vasta aikuisiällä oppinut suurimman osan ns. naisten kotitöistä. Erityisen suurta iloa on minulle tuottanut se, kun opin, että keittiön voi siivota heti ruoanlaiton ja ruokailun jälkeen eikä vasta kun on ihan pakko (ts. laskutila tai astiat keittöstä loppuvat). Miten sinä teet? Haluaisin tietää, kuinka moni naisista on siisti ihminen ja kuinka moni kuten äitini, homssa.
Kommentit (23)
jos viihtyy, ei niin siistissä kämpässä? Mielestäni älytön puunaus on jotenkin neuroottista!
En pysty jättämään likaisia astioita lojumaan, ne häiritsee. Samoin pesen kattilat ym. isommat astiat käsin heti ruuanlaiton jälkeen. Tiskikone pyörii yleensä kerran päivässä. Meillä on sen verran vähän laskutilaa, että keittiössä ei mahtuisi tekemään yhtään mitään jos en raivaisi sitä heti. Tasot ja lieden pyyhin päivittäin, aina kun tulee tahroja. Imuroin myös lattiat murusista ja pesenkin useamman kerran viikossa, kun taapero sotkee syödessään.
En nyt sanoisi tätä älyttömäksi puunaukseksi, vaan normaalin järjestyksen ylläpitämiseksi. Kyllähän siellä keittiössä pyörii kaikenlaista tavraa, sanomalehteä ym. että ei ihan sisustuslehden valokuvaajaa voi pyytää paikalle, mutta perussiistiä ja puhdasta on. Näin on kyllä useimmilla tutuillakin, en tiedä ketään kellä on keittiössä täysi kaaos.
Riippuu ruoasta. Esim. maksalaatikko on sellaista ruokaa, että sen siivoaminen vie pidemmän ajan (vajaan 2v lapsen jäljiltä sitä löytyy vielä pöydän lisäksi lattialta ja tuolista).
Mutta koko keittiö on siisti (lattiat, tuolit, pöydät, tasot, lavuaari tyhjä) 5-10 minuutissa.
Ei siis vie paljoa aikaa, jos heti siivoaa.
Ja jos aina tyhjentää heti astianpesukoneen, kun se on pyörinyt, saa likaiset aina suoraan koneeseen.
Meillä keittiö aina tip-top siisti, kuin suoraan sisustuslehdestä. Koska rakastan ruoanlaittoa, ja tykkään kokkailla paljon, niin siistissä keittiössä se on mukavinta. Jos samalla kun laittaa ruokaa, siivoaa koko ajan jälkensä, ei edes ruoanlaiton tai leipomisen jälkeen ole sotkuista.
En esim. koskaan laita leipoessa kulhoja astianpesukoneeseen, vaan tiskaan ne heti käytösn jälkeen ja nostan kuivauskaappiin. Likaisia kulhoja kun tulee yleensä niin monta leipoessa, etteivät ne kaikki mahtuisi kerralla astianpesukoneeseen, tai sitten sinne ei mahdu muuta, joten on kaikkein kätevinta tiskata ne heti tuoreeltaa; peseytyy nopeasti kun esim. taikina vielä tuoretta, ja liepomuksen valmistuttua on keittiö samalla täydellisen siisti. :)
Mutta huom! huom! Minä tykkään pitää oman keittiöni super siistinä, enkä missään nimessä oleta sitä muilta. Minua ei siis lainkaan häiritse, jos ja kun jollakin saattaa olla koko ajan hivenen sotkuinen tai jopa kaaos.
Sekaisuus ei ketään haittaa. :)
Epähygieenisyys on asia erikseen, sitä en voi sietää missään.