Minkä ikäsenä päikkärit pois?
Ja mitkä on ollu "perusteet" sille että lopetit jos kyseessä vaikka 2vuotias?
Kommentit (16)
Meillä esikoinen lopetti itse vähän vajaa 2 v ja kuopus nyt 3 v nukkuu edelleen noin joka toinen päivä. Ei enää haluaisi mennä, mutta alkaa itkemään klo 6 illalla lopen uupuneena, jos monta päivää jää päikkärit väliin ja nukkuu sitten n 14 putkeen. eli tosiaan vielä tarvitsee nokosia.
Siis lapsesta minun mielestäni kiinni, koska pärjää ilman.
Mä olisin ite varmaan jättäny jo 2 vuotiaana tarhassa sitten nukkui kuitenkin 3 vuotiaasta lähtien päikkärit aina vähän yli 4 vuotiaaseen asti
Jotenkin tuntuu, että tämä ei ole vanhempien päätösvallassa oleva asia,koska joka lapsella on erilainen unetarve. Esikoinen oli tasan 3 ja keskimmäinen muutamaa kuukautta yli 3v, kun lopettivat päiväunet. Kuopus on nyt vajaa 2, ja vielä kuorsaa kevyesti 2h/pvä.
ite päikkärit pois pari kuukautta sitten eli ikää oli 1v9kk.
hyvin jaksaa koko päivän, yöunille säännöllisesti klo 21. nukkuu 12-13h yöunet
ole vanhempien päätös :-) Meillä neiti 1v9kk ja on päättänyt ettei enää nuku päikkäreitä. Saadan hänet kuitenkin nukkumaan noin joka toinen päivä about tunnin taistelun jälkeen. Jos olisi minun päätösvallassa niin nukkuisi joka päivä pari tuntia niin ei olisi niin väsy ja kiukkuinen illalla.
Lapset nyt 3 ja 4 v ja molemmat nukkuvat päikkärit, vanhempi vieläpä yleensä pidempään. Joitakin lomapäiviä/viikonloppuja ollut ettei päikkäreitä ole otettu, mutta illat on yhtä hulinaa ja illalla menevät aikaisemmin nukkumaan ja seuraavana aamuna nukkuvat yleensä vähän pidempään. Tai sitten heräävät jo aamu klo6...
talvella päiväkotiarki oli sen verran rankkaa, että nukkui vielä viikonloppuisin.
Hän vain lopetti nukkumisen, en minä niitä lopettanut. Toinen on nyt 3v4kk ja nukkuu satunnaisesti päikkärit. Nyt kesällä ollaan tarkoituksella jätetty välillä pois kun illalla nukkumaan menosta ei tule kerta kaikkiaan mitään jos nukkuu päikkärit.
Jos päiväunet alkaa häiritä yöunille menemistä on tarvetta miettiä päikkäreiden nukkumista ja niiden pituutta. Lapsen hermosto tarvitsee lepohetken päivällä vaikka ei nukkuisikaan päiväunia.
Kokemukseni mukaan lapsi alkaa luontaisesti jättää unia väliin ja lyhentää niitä oman unentarpeen mukaisesti.Joku lapsi nukkuu vielä ekaluokkalaisenakin ja toinen lopettaa parivuotiaana.
Päiväunien lopettaminen vanhemman toimesta saa miettimään kenen edusta silloin puhutaan, lapsen vai vanhemman?
Lapsi on nyt kesälomalla päiväkodista. Päiväkodissa lapsi nukkuu päiväunet melkein aina.
Annatteko tosiaan uhmaikäisen lopettaa päiväunet vaikka lapsi niitä tarvitsisi?
Yöunille nukahtaminen alkoi venyä klo 22-23 asti ja nukahtaminen sekä päivä- että yöunille oli vaikeaa. Kun päiväunet jäivät pois, lapsi jaksoi hyvin iltaan asti, ja vuorokautinen unen määrä kasvoi (yöunet noin klo 20-08, kun päiväunien kanssa 22-08 ja päiväunet 12-13).
Näin kahden isomman kanssa (ovat olleet kotihoidossa), kolmas nukkuukin luultavasti pidempään päiväunensa, koska aloittaa päivähoidon juuri parivuotiaana.
ekan kanssa jaksoin useamman kuukauden tapella -siis nukuttaa vieressä 1-1,5 h, niin päikkäreille kuin yöunille, mutta muiden kanssa osasin antaa asian olla, kun alkoi nukahtaminen kestää. Siinä vaiheessa ei kukaan ole illalla ollut yhtään sen kiukkusempi tai muutakaan, kun ei nukkunut päiväunia, joten ei ole selvästikään niitä kaivannut.
Sanoisin siis myös, että todellakin ovat itse lopettaneet ja toden totta olisin halunnut niiden nukkuvan!
enkä nukahtanut edes päiväkodissa aikana jolloin TODELLAKIN pakkomakuutettiin.
Oma juuri 5v täyttävä on tähän asti nukkunut päiväkodissa päikkärit, nyt lomalla saattaa torkahtaa autoon jos ollaan liikenteessä mutta muuten ei nuku. Saa nähdä miten käy loman jälkeen päiväkodissa taas.
mutta esikoinen lopetti 1v 7 kk ja toinen 2,5-vuotiaana. Mieluummin olisi saanut olla toisinpäin...
että kun nukuttaminen rupeaa kestämään kauemmin, kuin itse nukkuminen, niin silloin kannattaa jättää (ainakin säännölliset) päikkärit pois.
molemmilla. mielestäni pienempi vielä tarvitsee päivällä lepohetken, vaikka se olisikin vain 30min.