Synnytyksestä - eikö sitä kivunlievitystä aina välttämättä saakkaan?
Kommentit (28)
Eikä ne edes olleet mitään nopeita, 38 t, 12 t ja 6 t. Ekassa yritin hönkäillä ilokaasua, mutta siitä tuli paha olo, tokassa sain akvarakkuloita, jotka eivät auttaneet yhtään, kolmannessa olin suosiolla ilman mitään, kun epiduraalia ei kuulemma uudelleen synnyttäjille annettu (v. 96, vaikka olisihan sen voinut antaa). Mutta synnytys oli kyllä helppo enkä kivunlievitystä tarvinnutkaan.
Myöskään ekan keisarileikkauksen jälkeen en saanut kunnon kipulääkitystä, pelkkää Panadolia 8 tunnin välein. Siitä jäi mulle kauhea kammo ja itkin ja pelkäsin, kun jouduin nuorimmaisestakin leikattavaksi, mutta silloin kipulääkitys oli jo toimivaa.
Jyväskylän keskussairaalassa ei saa edes ilokaasua. En ymmärrä kuka selviää ilman sitä!!! Eihän kaikille voi antaa kivunlievitystä, ei sitä aina kerkeä.
Monesti olen ihmetellyt, että miksi sitä epiduraalia ei voi laittaa, ennen kuin on jo tosi kipeä tai ennen kalvojen puhkaisua. Senhän tietää, että sitten sitä varmasti on kipeä ja siltikin voi mennä vielä pitkä aika itse synnytykseen. Kuvitelisin, että ois lääkärillekin helpompi laittaa, kun toinen ei tuskisssaan kiemurtele. Osaisiko joku kätilö vastata?
Epiduraalipuudutus on tehokkain avautumisvaiheen kivunlievitysmenetelmä. Epiduraalipuudutusta voidaan käyttää, kun synnytys on käynnissä eli kohdunsuu on alkanut avautua (3-4 cm:iin) ja supistukset ovat säännöllisiä. Jos epiduraalipuudutus annetaan hyvin aikaisessa vaiheessa, saattaa se häiritä supistuksia ja pitkittää synnytystä. "www.tyks.fi"
Siinä syy miksei laiteta aikasemmin.. ja mun tietääkseni sitä ei voi enään tuon tietyn vaiheen jälkeen laittaa edes... ainakaan mä en saanu enää 6cmssä...
Valitettavasti toinen synnytykseni oli melko nopea ja salissa mulla supisti KOKOajan, joten lekuri ei pystynyt yrityksistään huolimatta antaa edes sitä kohdunkaulan puudutetta. Epiduraalia ei ehtinyt, kun alkuun kätilö yritti sitä pitkittää eikä tietty voinut tietää, miten se synnytys sitten etenikään. Kolmatta en enää uskalla!
meni kohdunsuunpuudutuksen ja ilokaasun voimin. ilokaasusta ei tosin ollut apua ollenkaan. Toisessa en saanut mitään. ilokaasua ei enää annettu (JKL) ja muita ei ehtinyt antamaan. Vauva syntyi 15 min siitä kun oltiin sairaalassa. Ja paremmin (helpommin, nopeammin) tuntui tämä synnytys menevän kun ensimmäinen.
Yhden lapsistani olen synnyttänyt täysin ilman mitään kivunlievitystä. Synnytys oli suht nopea ja kätilö nuori ja kokematon. Olin niin kipeä, etten saanut sanaa suustani. En saanut edes ilokaasua, ihmettelen miksei kätilö edes sitä älynnyt tarjota. Tuon synnytyksen jälkeen vannoin, ettei enää ikinä. Yhden vielä tein ja kokemukset vain huononi...
t. kolmen äitee
Jos saapuu sairaalaan 8senttiä auki, kuten itse olen tehnyt, niin ei ehditä laittaa mitään puudutteita. Ilokaasua voi saada jos ehtivät laittaa tötterön suulle ennen kuin alat ponnistaa.
Kolme synnytystä - kestäneet kaikki yhteensä 7h, ja joka kerta jouduin pärjäämään pelkällä ilokaasulla.
Tämä on minustakin ihan kauhea "uudistus" :( Itselleni kolmessa synnytyksessä ilokaasu on ollut ainoa kivunlievitys ja vaikka se on ollut melko ällöttävää - voin vieläkin tuntea sen maun - olen todella nopeissa synnytyksissäni saanut siitä tarvitsemani avun, esim. siinä tilanteessa kun lapsi on putkahtanut ulos, mulla nää ponnistusvaiheetkin on olleet sellaisia todella vauhdikkaita pyrähdyksiä.
Onneksi itellläni on lapset ns. tehty, mutta en ymmärrä tätä. Miksi sitä ei enää käytetä?