Mitä entisvanhaan annettiin vauvoille jos ei äiti voinut imettää?
Kommentit (33)
Jostain syystä vaan alkaa maidontuotanto, vaikka ei ole hedelmöyttynytkään. En tiedä... kai se on mahdollista myös ihmiselle. Keho luulee olevansa raskaana, vaikka niin ei olekaan.
Myös synnyttämätön nainen, nainen joka ei ole koskaan ollut raskaana, voi imettää. i]
Mummoni oli silloin 7 v. Muistan hänen kertoneen, kuinka hän joutui syöttämään hengissä säilynyttä perheen vauvaa (muutaman kk ikäinen). Eli vauvaa syötettiin niin,että käytössä oli kuolleelta (?) lehmältä irroitettu SARVI! Sinne laitettiin maitoa, ja vauva imi kapeammasta päästä; kait siihen päähän sit oli sahattu reikä... Hengissä ainakin poika säilyi! Hätä keinot keksii!!!
ja silloinkin sain puolimaitoa (lehmänmaitoa+vettä+sokeria) ja kauralimaa.
Muutaman viikon ikäisestä myös tuoremehuja (oikein neuvolan ohjeen mukaan, samoin sai täysimetetty mieheni). Kiinteitä aloiteltiin siinä parin kk iässä.
Hyvin olen kasvanut ja kehittynyt enkä ollut mitenkään itkuinen (kipeä) vauva vaan päinvastoin iloinen, helppo ja hyvin nukkuva.
Hassua tässä asiassa on se, että äitini koki huonoa omaatuntoa ruokkimisestani nykyiset suositukset luettuaan. Silloin mentiin niillä ohjeilla ja nyt uusilla. Mitäpä sitä enää märehtimään varsinkin kun lopputulos on näin mainio (;) ). Saa nähdä millaiset ohjeet tulevat 30 v päästä. Äitini siis pähkäili että olisi varmaankin pystynyt imettämään pidempään jos ei olisi noudattanut kirjaimellisesti 4 t syöttövälejä ja yösyöttökieltoa.
joo, kauralimalla pula-aikaan, näin olen kuullut.
itse 70-luvulla syntyneenä luin neuvolakortistani nämä maidon laimennussuhteet. Tuoreehuja on annettu 2 kk iästä, 3 kk iästä soseita ja marjoja.
mieheni ollut jättiläiskokoinen sokerivauva syntyessään, äidillään olleet sokeriarvot huipussa raskausaikana. ja sokerivettä annettu vauvalle runsaasti pullosta... samaa meinasi anoppini antaa esikoisellemme tämän synnyttyä ja ihmetteli, melkein suuttui miksei voi antaa....anopiltakin maito "loppunut" heti alkuunsa.
äitini imetys kanssa ollut kehnoa, harmitteli sitä vielä 30 v päästä ...
Eihän juuri kukaan -70- -luvun äidestä imettänyt kuin pari kuukautta. Eihän sitä maitoa nyt voinut herua jos kerran "oli lupa" imettään 4 tunnin välein.
Anoppi sanoi, että hän vaan työnsi itkevää vauvaa sisällä vaunuissa edes takaisin niin lujaa kuin pystyi, mutta ei vaan lopettanut itkua. Oli oikein tarkasti katsonut kellosta, että 4 tunnin aikaraja tuli täyteen :( Kuinka tyhmiä ihmiset oli, kun eivät tajunneet kyseenalaistaa neuvolaa ja sitä, että vauvan nälkäraja ei ole 4 tunnin mittainen ?!
Nykyneuvolan synti on käskeä syöttää perunaa ensiruuaksi, kun kiinteitä aloitetaan. Ei juma! Ja sitten ihmetellään kun vauva huutaa ja kai se on perunalle allerginen...
Mun neuvolan täti sanoi juuri mulle kun vein pojan 6kk neuvolaan :" No niin, nyt se vauva on 6kk eikä sillä ole enää öisin nälkä. Lopetat sen yöimetyksen nyt niin saat nukkua." Jep, näinhän se menee, maaginen 6kk tuli täyteen ja hops - isokokoinen yli 8 kg poika ei tarvitse 12 tunnin yöuniensa ainana sapuskaa. Jep, jep...
Metsässäkö näitä tätsyjä kasvaa?
Ja mihin aikuisten naisten - äitien - oma järki katoaa kun kävelevät neuvolan ovesta sisään?
Yksi tuttavani, jolla on yli 8 kg painava ja 5kk vanha poika valitti, kun lapsi huutaa maitoa YHDEN TUNNIN välein. Sanoin , että kiinteää ruokaa lapselle annat, ei maito pidä enää nälkää. Miksi kukaan pitää TAHALLAAN lastaan nälässä?! Tuttuni sanoi: " Mutta kun neuvolan täti sanoi, että ei tarttee antaa kun vasta 6kk vanhana kiinteitä." Ei kai tuttuni uskalla pieraistakaan enää ilman neuvolan tätin lupaa...
neuvolan täti on viisas kun on lukenut kirjoita koulussa kuinka tulee toimia.
edelleenkin korostan neuvolan ohjeet on OHJEITA ei määräyksiä.
Tosin meidän kunnassa on yksi neuvolantäti jolle en enää suostu menemään, kun se kuvittelee olevansa kuningatar ja tietää kaiken paremmin kun muut.
Yksi tuttavani, jolla on yli 8 kg painava ja 5kk vanha poika valitti, kun lapsi huutaa maitoa YHDEN TUNNIN välein. Sanoin , että kiinteää ruokaa lapselle annat, ei maito pidä enää nälkää. Miksi kukaan pitää TAHALLAAN lastaan nälässä?!
STOP! Maito on riittänyt lapselle jos on 5 kk 8-kiloiseksi kasvanut. Sellaista se täysimettäminen on, annetaan vain maitoa. Jotkut syöttävät tiheämmin, toiset harvemmin. Maito silti riittää, johan sen näkee tuonkin vauvan kasvusta. EI se tarkoita, että maito ei riitä jos täytyy tunnin välein syöttää, vaan että maito riittää jos syöttää aina kuin vauva haluaa.
mun isääidin mukaan, sitä meinasi antaa mun pullovauvalle :)
juuri nuo kauraliman ja puolimaidon (se lehmänmaito kai keitettiin ensin) antamisen. Ja lisäksi jos lapsi oli kovin kitisevää sorttia, niin suolasilakka vaan suuhun imettäväksi, suolan puute sillä kuulemma oli.. :o
aitini ei imettanyt. mutta neuvolakortissa lukee 2kk tarkastuksessa, etta 'kokeilkaa raasteita, omena, porkkana...'. tuskin tarkoitti ihan raastetta vaan mossoa, mutta aika aikaisin kuitenkin.
joten omien lastensa lisäksi imetti naapurien lapset 1910-luvulla. Isoäitini ei taas pystynyt imettämään sisäänpäinkääntyneiden nännien takia, joten syötti lapsensa kauralimalla. Palasi muutenkin töihin 2 viikon äitiysloman jälkeen, joten ei olisi mitenkään voinutkaan täysimettää lapsiaan.
Äidilleni ilmoitettiin 70-luvulla jo synnytyssairaalassa, että turha yrittää imetystä, kun maitoa tulee niin vähän. Niinpä me saimme vastasyntyneestä saakka BabyEnergaa, joka oli mainoksen mukaan tuhdeinta ja kaloripitoisinta korviketta ja kasvatti vauvat pulskiksi ja terveiksi.
Kertoi äitini s. -48