Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA sukulaisten kanssa toimimiseen

Vierailija
11.07.2009 |

Ongelma on tämä: sairastan tosi pahaa astmaa. Edellisessä kodissamme oli hometta, ja patjat piti muuton yhteydessä uusia vaikeiden allergiareaktioiden välttämiseksi (hengitysvaikeudet, keuhkoputken-, poskionteloiden ja silmien tulehdukset, ihottuma, kurkun umpeen turpoaminen jne. jne.). Mies ei suostunut heittämään patjoja pois, joten annettiin patjat anopin mökin vierasmajaan, ajateltiin, että ei sitten itse koskaan nukuta siellä.

Yllätys, yllätys, appivanhemmat päättivät pitää patjat itsellään, "kun ne oli niin hyvät". Mies ei saanut itse aikaiseksi edes kertoa minulle tuosta, vaan vahingossa sain sen selville... Ihme pelkuruutta. Ei ihme, että viimeksi anoppilassa käydessä tuli todella huono olo, joka kesti päiväkausia.

Nyt olen kertonut anopille, että ne patjat pitäisi hävittää, että saan niistä niin voimakkaita oireita, että eikös osteta uudet patjat, minä maksan. Pariin kertaan on juteltu, mutta mitään ei tapahdu. Nyt mielestäni ainut konsti olisi kerta kaikkiaan ostaa ne uudet patjat ja täräyttää kylään niiden kanssa ja viedä ne vanhat homeiset patjat kaatikselle, minne ne alunperinkin olisivat kuuluneet. Mies vaan ei suostu!!! Sanoo, että ei me voida puuttua siihen, mitä tavaroita ihmiset kodeissaan pitää. Eipä voidakaan, ja tavallisesti en puuttuisikaan, mutta nyt anoppi on toiminut täysin sovitun vastaisesti. Musta on törkeää pitää ne homeiset patjat ja samaan aikaan voivotella mulle, että voi voi, voi sua raukkaa kun oot taas kipeä! Auttaiskohan antihistamiini (vaikka mulla siis menee jo päivittäin useita, useita astmalääkkeitä)! Älytöntä!

Yksin en pysty uusia patjoja hommaamaan, ihan jo kuljetusongelmien takia, enkä tiedä, pystynkö edes niitä vanhoja patjoja kantamaankaan, riskinä on anafylaktinen reaktio...

Miten ihmeessä saan heivattua ne patjat mäkeen anoppilasta ilman, että aiheutan pysyvää vahinkoa meidän keskinäisille suhteille? Pikkukiirekin olisi, olen raskaana, enkä todellakaan halua syödä yhtään vältettävissä olevaa antibioottikuuria tai saada taas keuhkokuumetta ihan vaan toisten ymmärtämättömyyden takia. Miehenkin suhtautuminen suorastaan vituttaa, sillä on olemattomat taidot ristiriitojen ratkaisuun, kun ainoana ratkaisuna on teeskennellä, että mitään ristiriitaa ei edes olisi! Tämä ei silti estä sitä olemasta marttyyriä, jos mä astman takia yskin yöt...

Mitä ihmettä tehdä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtemästä anoppilaan, niin kauan kuin patjat ovat siellä

Vierailija
2/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa kolmevuotiaan hommilta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti haluaisin ne patjat mäkeen. Allergiani on todella vaikeaa, nyt olen huomannut saavani jo oireita heidän makuuhuoneessaan olleista tekstiileistä (mm. heidän vaatekaappinsa on siellä), eli ne kantaa vaatteissaan hometta meidän kotiin kyläillessään...

Vierailija
4/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en ole käynyt anoppilassa, syinä olen käyttänyt tekosyitä, koska en ole halunnut suotta kärjistää asiaa, mutta kohta kai on pakko sanoa, mistä kenkä puristaa... Ja anoppi ja appi ovat ihania ihmisiä, heidän seurassaan on aina mukavaa, mutta tämä asia nyt hiertää. Heillä ei ole aikaisempaa kokemusta henkeä uhkaavan vaikeista allergioista, eivät ehkä kerta kaikkiaan käsitä, miten "pienestä" vaikeasti allerginen voi jo saada pahan reaktion.

Ap

Mutta silti haluaisin ne patjat mäkeen. Allergiani on todella vaikeaa, nyt olen huomannut saavani jo oireita heidän makuuhuoneessaan olleista tekstiileistä (mm. heidän vaatekaappinsa on siellä), eli ne kantaa vaatteissaan hometta meidän kotiin kyläillessään...

Vierailija
5/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa jo vaikealta allergialta. Jos pystyt, anna heille lahjakortti uusien patjojen ostamiseen (niin että kortilla saa hakea vain patjat). Hoitakoon kuljetuksen itse.

Vierailija
6/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei taida toimia... Kun eivät anoppilassa ymmärrä, että niissä patjoissa on jotakin vikaa, niin tällä lahjakorttisysteemillä ne patjat vaan lähtee kiertoon kälyn huusholliin tms., tai jopa lahjakortti annetaan suoraan kälylle "kun meillä on jo hyvät patjat".

Ainoat vaihtoehdot taitaa olla joko saada anoppilan väki ymmärtämään asia ja heittämään patjat pois, tai sit saada mies hommaamaan mun kanssa niitä uusia patjoja ja kuljettamaan vanhat kaatikselle. Joka tapauksessa mä olen ajatellut maksaa ne uudet patjat, niin ettei patjojen vaihto olisi ainakaan rahasta kiinni ja jotta kiista pienenisi edes vähän.

Ap

kuulostaa jo vaikealta allergialta. Jos pystyt, anna heille lahjakortti uusien patjojen ostamiseen (niin että kortilla saa hakea vain patjat). Hoitakoon kuljetuksen itse.

Vierailija
7/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kai mies on täysin selvillä siitä, mikä nuo oireet aiheuttaa? Luulisi hänen tajuavan, että sinulla on täysi syy olla menemättä anoppilaan, ja kohtaa kieltää hänen vanhempiensa vierailut. Jos yrittäisit vielä puhua hänenkin kanssaan.

Vierailija
8/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miten mies voi olla noin pöljä tässä asiassa. Mutta kun niillä ei lapsuuden kodissa koskaan riidelty tai oltu eri mieltä asiasta, niin se ei taida osata nk. ottaa kissaa pöydälle. Se mieluummin väistää ja kaartelee ja hymyilee, kuin ottaa riskin, että anoppilassa pahastutaan.

Vierailija
9/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuskannut mua ensiapuun jne. joskus astman pahentuessa. Silti nyt haluaa nk. pitää pään pensaassa. Kommentteja häneltä: mistä tiedät, että oireesi johtuu juuri niistä? Olisko sulle flunssa tulossa, josko siitä johtuisi oireet? Jos oot syönyt jotakin sopimatonta? jne. jne.

Joskus näin vilauksen hänen kasvoistaan, kun hänen olisi pitänyt kertoa sukulaiselleen mun vaikeasta allergiasta ja pyytää toimimaan eri lailla. Miehen ilme oli todella ahdistunut, vaikka pyyntö ei ollut mitenkään erikoinen tai tavaton. Eli mies ei kerta kaikkiaan kestä perheen/lähisuvun sisäisiä ristiriitatilanteita.

Ap

Niin kai mies on täysin selvillä siitä, mikä nuo oireet aiheuttaa? Luulisi hänen tajuavan, että sinulla on täysi syy olla menemättä anoppilaan, ja kohtaa kieltää hänen vanhempiensa vierailut. Jos yrittäisit vielä puhua hänenkin kanssaan.

Vierailija
10/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuovat uusia, jos se anoppilasi ei ihan hevonkuusessa ole. V-mäinen juttu tuo homeallergia, tiedän kokemuksesta, miten vähättelevästi ihmiset siihen suhtautuvat. Muutettiin jokin aika sitten sellaisesta homeläävästä pois, vuokraisännän mielestä homeen haju lähti meidän tavaroiden mukana, mutta ähäkutti sinne teki tekninenlautakunta tarkastuksen, kun yksi fiksu poliitikko halusi siitä nuorisotilaa, ja se todettiin huonokuntoiseksi ja liian kalliiksi. Poikani sairastui ko. luukussa astmaan ja lukuisiin allergioihin, onneksi voi täällä uudessa kotona paremmin.

Vierailija
11/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida ymmärtää vaikeasta allergiasta mitään. Itsekään en lähtisi anoppilaan, eikä sieltä tässä tapauksessa olisi kukaan edes tervetullut kotiini. Sen verran täytyy allergikkoa kunnioittaa edes omassa kodissaa, ettei sinne kanneta allergian aiheuttajia tarkoituksella. Varsinkin kun on näinkin läheisistä kyse.

Vierailija
12/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin tässäkin ongelmana on, että entäs jos anoppilassa vaan sanotaan, että ei viedä näitä vanhoja pois, on muuta käyttöä?

Kurja juttu, että pojallesi tuli astma, hyvä, että nyt voi paremmin. Ole tosi tarkkana aina kun muutatte, pojan koulu vaihtuu tms. niin että huomaat ajoissa, jos uusissa tiloissa onkin hometta, niin että astma ei pääse enää pahemmaksi. Tosi hieno juttu, että edes jälkikäteen todettiin, että vika oli talossa eikä teidän tavaroissa. Ähäkuttia vaan täältäkin!

Mullakin allergioihin on suhtauduttu tosi vähättelevästi, vaikeista allergioista kokemusta omaamattomat ihmiset helposti pitää turhannarisijoina tms., vaikka siitä ei todellakaan ole kyse, jos ei hengitys tahdo pelata, tai sit kertovat jostain kumminkaimastaan, jolla kanssa on allergia, joka sit ilmenee pienenä poskien punoituksena tms. eli aivan eri vakavuusluokan asiana.

Ap

kun tuovat uusia, jos se anoppilasi ei ihan hevonkuusessa ole. V-mäinen juttu tuo homeallergia, tiedän kokemuksesta, miten vähättelevästi ihmiset siihen suhtautuvat. Muutettiin jokin aika sitten sellaisesta homeläävästä pois, vuokraisännän mielestä homeen haju lähti meidän tavaroiden mukana, mutta ähäkutti sinne teki tekninenlautakunta tarkastuksen, kun yksi fiksu poliitikko halusi siitä nuorisotilaa, ja se todettiin huonokuntoiseksi ja liian kalliiksi. Poikani sairastui ko. luukussa astmaan ja lukuisiin allergioihin, onneksi voi täällä uudessa kotona paremmin.

Vierailija
13/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyläilykieltoakin olen miettinyt... Mutta musta taitaa tulla vaan "inhottava miniä", jos sen laitan. Eivät ymmärrä kuitenkaan, kun eivät ymmärrä niiden patjojenkaan haitallisuutta. Nyt tuntuu, että tein niin tai näin, niin aina on väärinpäin...

Kiitos muuten vastaajille, tosi asiallisia vastauksia olen saanut!

Ap

Et taida ymmärtää vaikeasta allergiasta mitään. Itsekään en lähtisi anoppilaan, eikä sieltä tässä tapauksessa olisi kukaan edes tervetullut kotiini. Sen verran täytyy allergikkoa kunnioittaa edes omassa kodissaa, ettei sinne kanneta allergian aiheuttajia tarkoituksella. Varsinkin kun on näinkin läheisistä kyse.

Vierailija
14/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitat oman ja vauvan terveyden etusijalle. Olisiko siitä mitään apua, että joku ulkopuolinen (esim. lääkäri tai terveydenhoitaja) voisi valistaa appivanhempia asiasta ja sen tärkeydestä. Näin ei tulisi sitä vaikutelmaa, että miniä vain haluaa olla inhottava ja hankala.

Vierailija
15/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitat oman ja vauvan terveyden etusijalle. Olisiko siitä mitään apua, että joku ulkopuolinen (esim. lääkäri tai terveydenhoitaja) voisi valistaa appivanhempia asiasta ja sen tärkeydestä. Näin ei tulisi sitä vaikutelmaa, että miniä vain haluaa olla inhottava ja hankala.

Näin. Ota miehesi mukaan vaikka neuvola-käynnille, jossa kysyt terveydenhoitajalta mielipiteitä vaikean astman hoidosta ja vaikutuksista sinuun ja vauvaan. Sitten olisi jotain, mihin vedota. Toivottavasti terkka tietää vaikeista allergioista.. Tai voithan jo etukäteen puhelimessa alustavasti kysellä asiasta.

Vierailija
16/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla mahdollista, että lääkäri tai terveydenhoitaja valistaisi, mutta voisin koittaa etsiä netistä tai kirjoista jotakin aiheeseen liittyvää ja näyttää heille, niin että saisin vähän auktoriteettia taakseni. Kiitos ideasta!

Mieheen olen kokeillut tuota lääkäri-keinoa, hän oli kerran lääkärin vastaanotolla mukana ja kuuli siellä, miten on tärkeää, että vältän allergian aiheuttajia. Tuon käynnin vaikutukset oli positiivisia meidän perheelle, mutta sukulaisiin kohdistuvissa pyynnöissä se ei ainakaan vielä näy.

Raskaus on nyt ihan alussa, kukaan sukulaisista ei vielä tiedä, ja jotenkin en halua vedota vauvaan, tuntuu, että käytän vauvaa hyväksi, "esineellistän" ihmistaimen, jos niin teen. Haluan kertoa vauvauutiset puhtaasti vauvauutisina sitten kun ollaan turvallisilla viikoilla, ja tarvittaessa vasta jonkun ajan kulutta kertoilla, miten minun hyvinvointini tai sairasteluni vaikuttaa vauvaankin.

Ap

Vierailija
17/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhempiesi kuuluu ihan itse ostaa ja maksaa uudet patjansa. Miksi sinun täytyisi maksaa patjat ? Miten ihmeessä miehesi hyväksyy asian ?

Vierailija
18/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole vaatinut mua maksamaan uusia patjoja, itse haluan maksaa ne, jotta se patjojen hävittäminen onnistuisi edes joskus. Lisäksi järkeilin asian niin, että jos tuon uudet patjat, niin silloin voin vaan napata mukaan ne homeiset patjat ja viedä kaatikselle. Haluan varmistua, että ne vanhat patjat ei jatka kiertoa toiseen sukulaisperheeseen. Tarjouksia kun olen katsellut, niin jo 200 eurolla saa kunnollisia, kotimaisia joustinpatjoja 2 kpl.

Ap

Appivanhempiesi kuuluu ihan itse ostaa ja maksaa uudet patjansa. Miksi sinun täytyisi maksaa patjat ? Miten ihmeessä miehesi hyväksyy asian ?

Vierailija
19/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen on, että ap:llä on oikeus olla saamatta lisäaltistusta homepölylle, jos kerran on sille allerginen.

TOinen asia on se, että ap:n anopilla ja appiulkolla ja kaikilla muillakin sukulaisilla on oikeus pitää kotonaan juuri sellaista tavaraa kuin hyväksi katsovat, mukaan lukien vanhat homeiset patjat.

Nyt nämä kaksi asiaa ovat keskenään ristiriidassa, eikä sille voi mitään. Ne eivät silti kumoa toisiaan. ap voi tarjota appiukolleen rahaa tai lahjakorttia patjojen ostoon ja patistaa appivanhempia lähtemään ostoksille, tarjota kyytiä ja selittää, miksi asia on ap:lle tärkeä. Patjojen kansas sisään marssiminen ei ole hyvä idea, koska ap ei voi tietää, millaisia patjoja (kovia, pehmeitä jne. appivanhemmat tarvitsevat.

Mutta ap EI voi vaatia appivanhempia vaihtamaan patjojaan, jos nämä eivät sitä halua. Hän EI voi myöskään millään järjellisellä tavalla estää sukua laittamasta niitä homeisia patjoja kiertoon niille kälyille ja serkun kummin kaimoille, jotka eivät ole homeallergisia. Kaikilla näillä ihmisillä on oikeus pitää kotonaan mitä haluavat, eikä heidän tarvitse elää ap:n allergian mukaisesti.

Vierailija
20/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ymmärtäväinen olet niitä kohtaan, jotka eivät sinua tahdo ymmärtää.

Tuosta homeesta, ei se ole terveellistä vaikkei astmaa sairastaisikaan. En ole ihan varma, mutta eikös hometalosta otetut tekstiilit täydy pestä tai sitten hävittää. Home ei yleensä ole mikään pikkujuttu. Etsi tästäkin tietoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme