Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA sukulaisten kanssa toimimiseen

Vierailija
11.07.2009 |

Ongelma on tämä: sairastan tosi pahaa astmaa. Edellisessä kodissamme oli hometta, ja patjat piti muuton yhteydessä uusia vaikeiden allergiareaktioiden välttämiseksi (hengitysvaikeudet, keuhkoputken-, poskionteloiden ja silmien tulehdukset, ihottuma, kurkun umpeen turpoaminen jne. jne.). Mies ei suostunut heittämään patjoja pois, joten annettiin patjat anopin mökin vierasmajaan, ajateltiin, että ei sitten itse koskaan nukuta siellä.

Yllätys, yllätys, appivanhemmat päättivät pitää patjat itsellään, "kun ne oli niin hyvät". Mies ei saanut itse aikaiseksi edes kertoa minulle tuosta, vaan vahingossa sain sen selville... Ihme pelkuruutta. Ei ihme, että viimeksi anoppilassa käydessä tuli todella huono olo, joka kesti päiväkausia.

Nyt olen kertonut anopille, että ne patjat pitäisi hävittää, että saan niistä niin voimakkaita oireita, että eikös osteta uudet patjat, minä maksan. Pariin kertaan on juteltu, mutta mitään ei tapahdu. Nyt mielestäni ainut konsti olisi kerta kaikkiaan ostaa ne uudet patjat ja täräyttää kylään niiden kanssa ja viedä ne vanhat homeiset patjat kaatikselle, minne ne alunperinkin olisivat kuuluneet. Mies vaan ei suostu!!! Sanoo, että ei me voida puuttua siihen, mitä tavaroita ihmiset kodeissaan pitää. Eipä voidakaan, ja tavallisesti en puuttuisikaan, mutta nyt anoppi on toiminut täysin sovitun vastaisesti. Musta on törkeää pitää ne homeiset patjat ja samaan aikaan voivotella mulle, että voi voi, voi sua raukkaa kun oot taas kipeä! Auttaiskohan antihistamiini (vaikka mulla siis menee jo päivittäin useita, useita astmalääkkeitä)! Älytöntä!

Yksin en pysty uusia patjoja hommaamaan, ihan jo kuljetusongelmien takia, enkä tiedä, pystynkö edes niitä vanhoja patjoja kantamaankaan, riskinä on anafylaktinen reaktio...

Miten ihmeessä saan heivattua ne patjat mäkeen anoppilasta ilman, että aiheutan pysyvää vahinkoa meidän keskinäisille suhteille? Pikkukiirekin olisi, olen raskaana, enkä todellakaan halua syödä yhtään vältettävissä olevaa antibioottikuuria tai saada taas keuhkokuumetta ihan vaan toisten ymmärtämättömyyden takia. Miehenkin suhtautuminen suorastaan vituttaa, sillä on olemattomat taidot ristiriitojen ratkaisuun, kun ainoana ratkaisuna on teeskennellä, että mitään ristiriitaa ei edes olisi! Tämä ei silti estä sitä olemasta marttyyriä, jos mä astman takia yskin yöt...

Mitä ihmettä tehdä?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, luitko viestiketjun alusta, että ne patjat on meidän omia vanhoja patjoja? Joista sovittiin, että vaan mökille vierasmajaan? En missään nimessä olisi antanut patjoja heille kotiin. Tältä pohjalta ajattelen, että mulla on "oikeus" vaatia heitä vaihtamaan patjat. Jos ostan uudet patjat ja vien ne homepatjat pois, niin joka tapauksessa he ovat saaneet ilmaiseksi yhden patjaparin, ja kaiken kukkuraksi saattavat jopa itsekin voida paremmin, kun eivät enää nuku nenä homeessa kiinni joka yö. Sitä paitsi, ne meidän vanhat patjat oli ostettu miehen ja mun kroppien mukaan, eli jos samalla tyylillä ostetaan uudet patjat appivanhemmille, niin ei tilanne ainakaan huonommaksi mene.

Muista tavaroista en ota kantaa, ostakoot kukin mitä haluaa mistä haluaa. Kirpputori-huutokauppalöydöistä en välttämättä edes saa niin kovia allergiaoireita kuin noista patjoista, koska noissa patjoissa on juurikin niitä samoja homeita, joille olen pahimmin edellisessä kodissani herkistynyt, eli juuri se minulle pahin yhdistelmä eri homeita. Joistakin kirppistekstiileistä tms. on kyläillessä kyllä tullut oireita, mutta silloin vaan vaihdan hissun kissun istumapaikkaa huoneen toiseen reunaan, enkä puhu allergiastani mitään.

Ap

ensimmäinen on, että ap:llä on oikeus olla saamatta lisäaltistusta homepölylle, jos kerran on sille allerginen.

TOinen asia on se, että ap:n anopilla ja appiulkolla ja kaikilla muillakin sukulaisilla on oikeus pitää kotonaan juuri sellaista tavaraa kuin hyväksi katsovat, mukaan lukien vanhat homeiset patjat.

Nyt nämä kaksi asiaa ovat keskenään ristiriidassa, eikä sille voi mitään. Ne eivät silti kumoa toisiaan. ap voi tarjota appiukolleen rahaa tai lahjakorttia patjojen ostoon ja patistaa appivanhempia lähtemään ostoksille, tarjota kyytiä ja selittää, miksi asia on ap:lle tärkeä. Patjojen kansas sisään marssiminen ei ole hyvä idea, koska ap ei voi tietää, millaisia patjoja (kovia, pehmeitä jne. appivanhemmat tarvitsevat.

Mutta ap EI voi vaatia appivanhempia vaihtamaan patjojaan, jos nämä eivät sitä halua. Hän EI voi myöskään millään järjellisellä tavalla estää sukua laittamasta niitä homeisia patjoja kiertoon niille kälyille ja serkun kummin kaimoille, jotka eivät ole homeallergisia. Kaikilla näillä ihmisillä on oikeus pitää kotonaan mitä haluavat, eikä heidän tarvitse elää ap:n allergian mukaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän