Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä aina haukutaan naisia, jotka on ns. "hyviä jätkiä"

Vierailija
07.07.2015 |

No, mä olen varmaan monen tulkinnan mukaan "hyvä jätkä" ja täytyy todeta, että ainakaan miesten mielestä siinä ei ole mitään pahaa. Päinvastoin, mieheni sinkkukaverit ovat avoimesti hänelle puhuneet, että olis kiva löytää samanhenkinen naisystävä kuin minä.

Miksi siis naisista "hyvä jätkä" -leima on jotenkin vastenmielinen?

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:13"]

Ette te puhu mistään "hyvistä jätkistä" vaan ns "queen bee" -syndroomasta. Nainen, joka teeskentelee olevansa kiinnostunut teknisistä asioista tai vaikkapa pelaamisesta kerätäkseen irtopisteitä. Keskittyvät sitten etupäässä näyttämään mahdottoman södeiltä mangahahmoilta. Keräävät ympärilleen joukon miesihailijoita ja puolustavat reviiriään aggressiivisesti.

[/quote]

Koska kukan nainenhan ei voi oikeasti pitää pelaamisesta tai olla kiinnostunut tekniikasta...
[/quote] Minusta kirjoituksessa ei missään kohtaa todettu noin. Ymmärsin aivan eri tavoin. Minustakin tuo ilmiö on olemassa. Se syö niiden aidosti tekniikasta kiinnostuneiden naisten uskottavuutta, jotka harrastavat asian vuoksi.

Vierailija
102/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitäs kun ihan oikeasti ei ole kiinnostunut ruuanlaitosta eikä käsitöistä eikä lapsista? Kun ihan oikeasti ei halua jossain mökkiressulla istua sisällä keittiössä pilkkomassa salaattia ja kuunnella kuinka ihmiset vertailevat kellä nyt onkaan älykkäin ja oppivaisin muksu? Tai kun on oikeasti sitä mieltä, että ei jaksa kuunnella kitinää siitä, että mies on laiska ja ei tee kotitöitä, vaan tekisi oikeasti mieli todeta että no jätä se äijä sitten, mutta älä vikise, ymmärrätkö että kukaan ei jaksa kuunnella tota jatkuvaa kitinää susta ja sun äijästä?

En ole autonrassaajatyyppiäkään, en todellakaan. Mutta kun mä siellä mökillä mieluummin teen tulia saunaan ja kannan sinne vettä. Tai lähden kokemaan katiskoita. Jos menen näihin miehisiin juttuihin niin mulla on kivaa ja teen oman osani töistä, mutta olen sukupuoleni petturi, ja saan loppuillan hyytävän kalseita katseita naisilta. Etenkin jos mukana on vieraampia naisia, jotka siis ilmeisesti olettavat minun yrittävän liehitellä miestään. Jos taas istun siellä kyökissä niin menee itseltä hermot.

No tietty aina on se vaihtoehto, että jää kotiin, mutta olisihan se ihan kiva, että olisi jotain sosiaalisia suhteita, vaikka ei aina kaikki ajatusmaailmat menisikään 100% yksiin. Miksi se ryhmäkuri on naisilla niin älyttömän tiukka? Jos nyt vaikka miesporukasta joku lähtee baarissa iskemään naista niin muut on että jeejee. Jos nainen tekee saman, hän saa jengin vihat päälleen. Jos mies toteaa kavereilleen ettei häntä yhtään kiinnosta nää jääkiekon MM:t, kukaan ei korvaansa lotkauta. Jos nainen sanoo, että hän ei kyllä lähde Antti Tuiskun keikalle, helvetti on jälleen kerran irti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 15:13"]

Ette te puhu mistään "hyvistä jätkistä" vaan ns "queen bee" -syndroomasta. Nainen, joka teeskentelee olevansa kiinnostunut teknisistä asioista tai vaikkapa pelaamisesta kerätäkseen irtopisteitä. Keskittyvät sitten etupäässä näyttämään mahdottoman södeiltä mangahahmoilta. Keräävät ympärilleen joukon miesihailijoita ja puolustavat reviiriään aggressiivisesti.

[/quote]

Koska kukan nainenhan ei voi oikeasti pitää pelaamisesta tai olla kiinnostunut tekniikasta...
[/quote]Ymmärsit väärin. Voi olla, mutta heillä ei ole tarvetta pitää mieshaaremia ja olla mustasukkaisia niistä miehistä. Heillä sen sijaan voi olla mieskavereita, joilla saa olla muitakin naiskavereita, vaimo ja vaikka salarakas. Ovat kavereita ja kyse ei ole seksistä tai rakkaudesta. Yleensä niitä tulee teknisten harrastusten sivutuotteena jos tulee.

Vierailija
104/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos joku julistaa, ettei juurikaan tule toimeen 50% ihmiskunnasta kanssa, ajattelen hänen olevan todennäköisesti persoonallisuushäiriöinen, eli ei ainakaan hyvää ystävämateriaalia. Normaali ihminen pitää lähtökohtaisesti kaikista sukupuoleen katsomatta. Suurin osa ihmisistä muuten tulee toimeen kaikkien sukupuolten kanssa, vain sovinistimiehet, ujot ihmiset ja naiset, jotka pitää itseään hyvinä jätkinä, eivät.

Vierailija
105/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:04"]Mutta mitäs kun ihan oikeasti ei ole kiinnostunut ruuanlaitosta eikä käsitöistä eikä lapsista? Kun ihan oikeasti ei halua jossain mökkiressulla istua sisällä keittiössä pilkkomassa salaattia ja kuunnella kuinka ihmiset vertailevat kellä nyt onkaan älykkäin ja oppivaisin muksu? Tai kun on oikeasti sitä mieltä, että ei jaksa kuunnella kitinää siitä, että mies on laiska ja ei tee kotitöitä, vaan tekisi oikeasti mieli todeta että no jätä se äijä sitten, mutta älä vikise, ymmärrätkö että kukaan ei jaksa kuunnella tota jatkuvaa kitinää susta ja sun äijästä?

En ole autonrassaajatyyppiäkään, en todellakaan. Mutta kun mä siellä mökillä mieluummin teen tulia saunaan ja kannan sinne vettä. Tai lähden kokemaan katiskoita. Jos menen näihin miehisiin juttuihin niin mulla on kivaa ja teen oman osani töistä, mutta olen sukupuoleni petturi, ja saan loppuillan hyytävän kalseita katseita naisilta. Etenkin jos mukana on vieraampia naisia, jotka siis ilmeisesti olettavat minun yrittävän liehitellä miestään. Jos taas istun siellä kyökissä niin menee itseltä hermot.

No tietty aina on se vaihtoehto, että jää kotiin, mutta olisihan se ihan kiva, että olisi jotain sosiaalisia suhteita, vaikka ei aina kaikki ajatusmaailmat menisikään 100% yksiin. Miksi se ryhmäkuri on naisilla niin älyttömän tiukka? Jos nyt vaikka miesporukasta joku lähtee baarissa iskemään naista niin muut on että jeejee. Jos nainen tekee saman, hän saa jengin vihat päälleen. Jos mies toteaa kavereilleen ettei häntä yhtään kiinnosta nää jääkiekon MM:t, kukaan ei korvaansa lotkauta. Jos nainen sanoo, että hän ei kyllä lähde Antti Tuiskun keikalle, helvetti on jälleen kerran irti.
[/quote]

Ei mun kaverit tai tutut kyllä ole tollasia. Ei se sukupuolesta ole kiinni, tuttavapiirisi naiset vain ovat idiootteja.

Vierailija
106/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:26"]

Juuri noin, kuten 5 ilmaisi. Harvinaisen usein "yksi jätkistä" muistaa dissata ja halveksua ns. tyttömäisiä naisia. Jos kertoo käyneensä Lissun kanssa shoppailemassa ja yksillä terasilla, niin alkaa "siis mä en niinku jaksais yhtään tollasta pinnallista paskaa, ku ei niinku kiinnosta naisten jutut ku oon niinku jätkä ja teitä parempi". Oikeasti "hyvät jätkät" on hyviä ihan kaikille, eikä tee asiasta numeroa.

[/quote]

Juurikin näin. Olen itse "hyvä jätkä"-nainen ja töissä miesvaltaisella alalla, viihdyn niin miesten kuin naistenkin seurassa ja olen melko äijämäinen itsekin, mutta en silti voi sietää niiden joidenkin prinsessojen ajatusmaailmaa, että kaikki naiset ovat selkäänpuukottavia pinnallisia juoruilijoita ja miehet ovat siis niinku niiin paljon rennompia. Kyllä ne ukotkin osaavat juoruilla ja puukottaa selkään ja olla pinnallisia, yleensä eivät vain naisten seurassa. Lähes poikkeuksetta ne "naisten kanssa toimeentulemattomat" ovat itse niitä suurimpia draamakuningattaria. 

Vierailija
107/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:04"]

Mutta mitäs kun ihan oikeasti ei ole kiinnostunut ruuanlaitosta eikä käsitöistä eikä lapsista? Kun ihan oikeasti ei halua jossain mökkiressulla istua sisällä keittiössä pilkkomassa salaattia ja kuunnella kuinka ihmiset vertailevat kellä nyt onkaan älykkäin ja oppivaisin muksu? Tai kun on oikeasti sitä mieltä, että ei jaksa kuunnella kitinää siitä, että mies on laiska ja ei tee kotitöitä, vaan tekisi oikeasti mieli todeta että no jätä se äijä sitten, mutta älä vikise, ymmärrätkö että kukaan ei jaksa kuunnella tota jatkuvaa kitinää susta ja sun äijästä?

[/quote]

Millaisia naisystäviä teillä on :D

Minä en ole koskaan osannut käsitöitä ja muita tällaisia juttuja. Mutta ei se ole minun elämääni haitannut, eikä ystäväpiirissäni ole edes kuvaamasi kaltaisia salaatinpilkkojia. Ruokaa tehdään, kun on pakko ja lekotellaan ulkona ja käydään kalassa ja pilkotaan puita ja lämmitetään saunaa.

Minulle ei ole tullut ennen aaveeta koskaan edes mieleen, että saunapuiden anto esimerkiksi olisi muka miesten työ. Olen maatalosta kotoisin ja meillä tytöt joutui kantamaan saunapuita ja vesiä samalla tavalla, kuin pojat. 

Ja minä tunnen viiskymppisenä ihmisenä aika paljon naisia ja en ole tutustunut koskaan mihinkään ulkonäköbimboihin, vaan tavallisiin naisiin ja tavallisiin miehiin. Olen elämäni aikana jutellut monista asioista. Ja ei, jos joku on kertonut tomaatti-istutuksistaan, en ole heti kirkunut mielessäni, että voi näitä naisten juttuja, en kestä, kun haluan jutella moottoreista. Se tomaatti-istutuksista puhuva on saattanut olla mies. En ole koskaan kiinnittänyt huomiota.

Ja kyllä, meillä se on mies, joka pesee ikkunat ja silittää verhot, mutta myös korjaa autot, kun minun puuhaani on puiden halkominen ja sahaaminen useimmiten. Meillä perheessä kukin tekee sitä, mikä on kivaa. Pojat tykkää ruoanlaitosta ja ei sitä ole ajateltu naisten työksi. Hassua edes miettiä sellaista. Pojat ei ole koskaan tykänneet auton rassaamisesta, mutta tyttö on useasti ollut isänsä kanssa tutkimassa konepellin alustaa. Minä en sen takia, koska se taas ei kiinnosta minua. Ja ei, se ei kiinnosta minua siksi, että olen nainen. Kun se nyt ei vain ole koskaan ollut minun harrastus. Osaan toki autolle tehdä perusjutut ja konepellin allakin olen joutunut puuhaamaan, kun auto on joskus jättänyt tien päälle (siis siihen aikaan, kun autoille pystyi itse tekemään jotain ja eivät olleet tietokoneohjattuja). 

Eli millaisia ystäväpiirejä teillä on, jos saunapuiden kantaminen koetaan miesten työksi.

Vierailija
108/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:16"]

Juuri noin, kuten 5 ilmaisi. Harvinaisen usein "yksi jätkistä" muistaa dissata ja halveksua ns. tyttömäisiä naisia. Jos kertoo käyneensä Lissun kanssa shoppailemassa ja yksillä terasilla, niin alkaa "siis mä en niinku jaksais yhtään tollasta pinnallista paskaa, ku ei niinku kiinnosta naisten jutut ku oon niinku jätkä ja teitä parempi". Oikeasti "hyvät jätkät" on hyviä ihan kaikille, eikä tee asiasta numeroa.

[/quote]

Juurikin näin. Olen itse "hyvä jätkä"-nainen ja töissä miesvaltaisella alalla, viihdyn niin miesten kuin naistenkin seurassa ja olen melko äijämäinen itsekin, mutta en silti voi sietää niiden joidenkin prinsessojen ajatusmaailmaa, että kaikki naiset ovat selkäänpuukottavia pinnallisia juoruilijoita ja miehet ovat siis niinku niiin paljon rennompia. Kyllä ne ukotkin osaavat juoruilla ja puukottaa selkään ja olla pinnallisia, yleensä eivät vain naisten seurassa. Lähes poikkeuksetta ne "naisten kanssa toimeentulemattomat" ovat itse niitä suurimpia draamakuningattaria. 

[/quote]

Juuri näin. Miehet pitävät minua ihan omasta aloitteestaan usein ns. hyvänä jätkänä, ymmärrän että se on heidän tapansa osoittaa arvostusta, vaikka itse en itseäni jätkänä pidä. Minulla on läheisiä naisystäviä ja läheisiä miesystäviä, ja kaikkien kanssa ihan samalla tavalla puhutaan *kaikesta*. Miehet ovat ihmisiä  ja yksilöitä siinä missä naisetkin, ja ihmettelenpä, miten jollakulla on vain bimboja naisia lähipiirissään tai ylipäänsä. Sitäpaitsi, mitä vikaa on siinä, että naiset puhuvat vaikka meikeistä? Ei se autonrassaamisesta puhuminen sen syvällisempää ole...

Vierailija
109/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:19"]

[/quote]

Millaisia naisystäviä teillä on :D

Minä en ole koskaan osannut käsitöitä ja muita tällaisia juttuja. Mutta ei se ole minun elämääni haitannut, eikä ystäväpiirissäni ole edes kuvaamasi kaltaisia salaatinpilkkojia. Ruokaa tehdään, kun on pakko ja lekotellaan ulkona ja käydään kalassa ja pilkotaan puita ja lämmitetään saunaa.

Minulle ei ole tullut ennen aaveeta koskaan edes mieleen, että saunapuiden anto esimerkiksi olisi muka miesten työ. Olen maatalosta kotoisin ja meillä tytöt joutui kantamaan saunapuita ja vesiä samalla tavalla, kuin pojat. 

Ja minä tunnen viiskymppisenä ihmisenä aika paljon naisia ja en ole tutustunut koskaan mihinkään ulkonäköbimboihin, vaan tavallisiin naisiin ja tavallisiin miehiin. Olen elämäni aikana jutellut monista asioista. Ja ei, jos joku on kertonut tomaatti-istutuksistaan, en ole heti kirkunut mielessäni, että voi näitä naisten juttuja, en kestä, kun haluan jutella moottoreista. Se tomaatti-istutuksista puhuva on saattanut olla mies. En ole koskaan kiinnittänyt huomiota.

Ja kyllä, meillä se on mies, joka pesee ikkunat ja silittää verhot, mutta myös korjaa autot, kun minun puuhaani on puiden halkominen ja sahaaminen useimmiten. Meillä perheessä kukin tekee sitä, mikä on kivaa. Pojat tykkää ruoanlaitosta ja ei sitä ole ajateltu naisten työksi. Hassua edes miettiä sellaista. Pojat ei ole koskaan tykänneet auton rassaamisesta, mutta tyttö on useasti ollut isänsä kanssa tutkimassa konepellin alustaa. Minä en sen takia, koska se taas ei kiinnosta minua. Ja ei, se ei kiinnosta minua siksi, että olen nainen. Kun se nyt ei vain ole koskaan ollut minun harrastus. Osaan toki autolle tehdä perusjutut ja konepellin allakin olen joutunut puuhaamaan, kun auto on joskus jättänyt tien päälle (siis siihen aikaan, kun autoille pystyi itse tekemään jotain ja eivät olleet tietokoneohjattuja). 

Eli millaisia ystäväpiirejä teillä on, jos saunapuiden kantaminen koetaan miesten työksi.

[/quote]

Kun vielä aloin miettimään tätä enemmän, nyt vasta tajusin, että minä ja tyttö emme koskaan leivo, koska kumpikin inhoamme sitä puuhaa. Mies ja pojat leipovat meillä pullat ja kakut.

Onkohan meillä nyt hyvä pimu-miehiä tms. :D

Vierailija
110/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus nuorena ollut kaveriporukassa, jossa oli jokin kirjoittamaton sääntö että alkuvaiheessa juhlissa naiset ja miehet istuskelivat ja tekivät hommat erikseen, siis naiset usein laittoivat pizzaa ja tarjottavaa ja miehet lämmittivät saunaa jne. Kaikki siis olivat seurustelevia pareja. En tykännyt asetelmasta ja minusta oli aina kivemmat jutut sitten kun oltiin kaikki yhdessä. Koko asetelma taisi olla 1-2 naisen junailema, heillä oli jokin kisa siitä kuka on suurin kodin hengetär tai jotain :D

Vierailija
111/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hanki parempia kavereita. :D Ei itselläni ole koskaan ollut tilannetta, että muut naiset katsovat kieroon äijämäisyyden vuoksi ja haluavat jutella vain lastenkasvatuksesta ja kyökkihommista tai Antti Tuiskusta. 

Vierailija
112/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:16"]

[/quote]

[/quote]

Juuri näin. Miehet pitävät minua ihan omasta aloitteestaan usein ns. hyvänä jätkänä, ymmärrän että se on heidän tapansa osoittaa arvostusta, vaikka itse en itseäni jätkänä pidä. Minulla on läheisiä naisystäviä ja läheisiä miesystäviä, ja kaikkien kanssa ihan samalla tavalla puhutaan *kaikesta*. Miehet ovat ihmisiä  ja yksilöitä siinä missä naisetkin, ja ihmettelenpä, miten jollakulla on vain bimboja naisia lähipiirissään tai ylipäänsä. Sitäpaitsi, mitä vikaa on siinä, että naiset puhuvat vaikka meikeistä? Ei se autonrassaamisesta puhuminen sen syvällisempää ole...

[/quote]

Kuka on väittänyt että se olisi syvällisempää? ihan omasta päästäsi se on lähtöisin.

Vierailija
113/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]No kyllä minustkin se saunan lämmittäminen on paljon mukavampaa ja helpompaa kuin se kuumassa keittiössä koko porukalle ruuan tekeminen ja salaatin pilkkominen, mutta totuus on se ,että jos kaikki on sitä saunaa lämmittämässä jää ruuat tekemättä. Ja ainakaan itse en suutu jos joku ei lähde Tuiskun keikalle koska en itsekään jalsaisi lähteä( En nyt tarkoita että Tuisku olisi huono)Ja sen takiahan sinä sitä salaattia pilkot koska  ystäväsi mies on laiska,ettei osallistu ruuan tekemiseen(ihan niinkuin vaimo valittaa)  :D

Vierailija
114/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen kai "hyvä jätkä" tuun toimeen miesten kanssa, mutta on mulla naispuolisia ystäviä myös. Pukeudun naisellisesti, lakkaan kynsiä, meikkaan jne. Mun mielestä nämä eivät ole toisiaan poissulkevia asioita ollenkaan.

Vierailija
115/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 13:10"]

Kyse ei ole siitä mistä puhuu, vaan miten puhuu. Naisten kommunikaatiotyyli ON keskimäärin erilainen kuin miesten, ja itse en osaa "puhua naista". En osaa eritellä tarkemmin millainen se kommunikaatioero on, mutta se on ilmeinen - esimerkiksi jos miehellä on uudet kengät, niin hänen kaveriensa reaktio on tyyliä "jätkä osti uudet kengät, mistä kävit, jostain lidlistä vai? Ootko hinkannu ne kloorilla kun noin loistaa :D? Ei vais, ihan ok kengät, paljon makso?". Naisten tapauksessa "Eiiii vitsi sä oot ostanu uudet kengät, vähäks hei hienot, minäkin tuossa just Sirpan kanssa puhuin että ne uudet kengät pitää saada mitkä oli anttilan mainoksessa, ei hitsi ne oli sikahienot!?!?!".

Itse en vaan osaa yhtään tuollaista hehkuttamista ja ihquttamista, ja en mielellään sitä kuuntelekaan koska mielestäni on ärsyttävää että mitä vähäpätöisimpään asiaan vedetään mukaan aina hirveät tunnereaktiot. Jos minua esim. joku asia ottaa päähän, niin totean lakonisesti että nyt vituttaa, enkä mitään tunteen palolla näyteltyä "mua siis niiiiiin ärsyttää, ei hitsin vitsin pimpula että ärsyttää, aaaarrgh en kestä" -naiseusilmaisua.  Varmaan isoksi osaksi siitä syystä en vain osaa osallistua naislaumojen keskusteluun, ja en ilmeisesti myöskään osaa ystävystyä naisten kanssa, kun kaikki yritykset on tähän mennessä menneet hukkaan. Varmaankin naiset pitää minua tosikkona ja töykeänä, kun kommunikointi on miehinen sarkastisine kommentteineen ja ihqutuksen puutteineen. 

[/quote]Voi luoja! Minkä ikäinen sinä olet? Tai minkä ikäisiä ystäväsi ovat? Minä olen tietenkin jo vähän vanhempi nainen, mutta ei ystävistäni tai tuttavanaisista kukaan puhu noin. Voi ihku sentään!

Vierailija
116/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan noista "naiset puhuu ihkuttaen, puukottaa selkään ja yrittää savustaa porukasta ulos" jutuista tuli mieleen eräs kahvilakeissi, jossa olin erään seurueen kuuloetäisyydellä. Oli kyseessä siis oikein juorupesäke, jossa yksi ihminen haukkui jotakin ryhmän ulkopuolella olevaa. Ässät sihahtelivat kuin näillä "siis iqdaa ahihi" kikattelijoilla, ja kaiken huippuna vielä lisäys, että kyllä tuon parjatun henkilön kaverina kuitenkin on, että pääsee vähän "parempiin piireihin" tai muuten hyötymään (muistan tuon lähinnä siksi, että kuulosti niin kertakaikkisen vastenmieliseltä). 

Ja tämä juoru"akka" oli muuten mies. Hassua sinänsä, kaikki muut ryhmässä olivat naisia. Tämä koko tilanne jotenkin käänsi stereotypiat ihan ympäri. :D

Vierailija
117/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:52"]No mä olen kai "hyvä jätkä" tuun toimeen miesten kanssa, mutta on mulla naispuolisia ystäviä myös. Pukeudun naisellisesti, lakkaan kynsiä, meikkaan jne. Mun mielestä nämä eivät ole toisiaan poissulkevia asioita ollenkaan.
[/quote]
Suurin osa naisista tulee ihan hyvin toimeen miesten kanssa, kuten naistenkin. Ns. hyvä jätkä naiset tulevat toimeen vain miesten kanssa. Jonka he myös tuovat esille joka käänteessä. Sitten he ihmettelevät mikseivät muut naiset pidä heistä, sen jälkeen kun he ovat haukkuneet heidät ensin kanoiksi ja pinnallisiksi kikattelijoiksi.

Vierailija
118/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 19:39"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:52"]No mä olen kai "hyvä jätkä" tuun toimeen miesten kanssa, mutta on mulla naispuolisia ystäviä myös. Pukeudun naisellisesti, lakkaan kynsiä, meikkaan jne. Mun mielestä nämä eivät ole toisiaan poissulkevia asioita ollenkaan. [/quote] Suurin osa naisista tulee ihan hyvin toimeen miesten kanssa, kuten naistenkin. Ns. hyvä jätkä naiset tulevat toimeen vain miesten kanssa. Jonka he myös tuovat esille joka käänteessä. Sitten he ihmettelevät mikseivät muut naiset pidä heistä, sen jälkeen kun he ovat haukkuneet heidät ensin kanoiksi ja pinnallisiksi kikattelijoiksi.

[/quote]

Siis minua on ihan mieheni kavereiden suusta kutsuttu "hyväksi jätkäksi" näillä meidän vaelleuksilla ja muilla harrastereissuilla. Miten tämä nyt sitten yhtäkkiä kääntyi siihen, että en tule toimeen naisten kanssa?! Ap

Vierailija
119/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tuntenut vain yhden naisen, jota on kutsuttu "hyväksi jätkäksi" sekä miesten että itsensä toimesta. Hän nimenomaan painotti, ettei ole koskaan tullut juttuun naisten kanssa ja että tuntee itsensä kotoisaksi äijäporukassa. Miehenikin, johon olin tuolloin vasta tutustunut, selitti, miten Riitta on osa porukkaa ja puhuu samanlaisia juttuja kuin he. Olin todella innokas tutustumaan, kun kuvittelin oikeasti tästä naisesta jotain uutta ja erilaista - olihan minullakin miespuolisia ystäviä ja samoin tutuillanikin, joten oletin, että "hyvä jätkä" on jotain aivan muuta.

Totuus oli sitten tätä mehiläiskuningatar-luokkaa. Nainen flirttaili koko ajan, ei suostunut puhumaan sanaakaan kanssani vaan todisti illan aikana, miten hyvin pitää äijäporukkaa hyppysissään. Arvostus laski vauhdilla, kun kuulin, miten oli seurustellut 2/3 porukasta ja oli yrittänyt kaikin tavoin myös miestänikin. En käsittänyt tuolloin enkä edelleenkään, miten mieheni pystyi tuossa tilanteessa edelleen pitämään häntä "hyvänä jätkänä", kun hän minun mittapuun mukaan oli nainen, joka oli miehisellä alalla (insinööri), harrasti muutamaa miehiseksi pidettyä harrastusta ja joka käsitteli miehiä kuin aito nainen konsanaan. Mitään "hyvän jätkän" tunnuspiirrettä en hänen käytöksestään havainnut, ainoa äijämäinen juttu oli se, että heillä oli yhteinen ammatti ja yhteisiä harrastuksia. Ja hän onnistui hämmennyksillään rikkomaan äijäporukan välejä melkoisesti. Onneksi se lopulta myös koitui hänen omaksi tuhokseen.

En siis oikein käsitä, miksi pitää määritellä itseään "hyväksi jätkäksi", jos se oikeasti tarkoittaa sitä, että tulee toimeen myös miesten kanssa ja harrastaa asioita, jotka ovat miesvaltaisia. Jotenkin "hyvä jätkä" itsessään jo määrittelee tällaisen naisen paremmaksi ja arvostetummaksi, kun hän on sentään miesten suosiossa eikä vain tylsien akkojen. Minusta koko termi on (oman kokemuksenikin mukaan) erittäin kyseenalainen. Se, että naisella on miespuolisia ystäviä, ei tee hänestä ja hänen persoonastaan muita naisia parempaa. Eikä hän voi olla "hyvä jätkä", jos hän kuitenkin on sukupuoleltaan nainen. Jos hän sitten on jutuiltaan, arvomaailmaltaan, käytökseltään ja ulkonäöltään niin miesmäinen, niin sitten ehkä ymmärrän, että häntä kutsutaan tuolla tavalla. Mutta jos hän on vain naisellisin keinoin ujuttautunut äijäporukkaan ja hämmentää siellä niin paljon kuin vain pystyy, niin ei siinä ole mitään hyvää eikä mitään jätkää.  

Vierailija
120/132 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuo "hyvä jätkä", tai "jätkä jätkien joukossa" termi avautuu aika lailla negatiivisemmassa valossa kuin se, että nainen vain tykkää tyypillisesti miehisemmistä harrasteista, työskentelee tai harrastaa miesvaltaisessa paikassa tai vain viihtyy vähän paremmin miesten kanssa ilman sen suurempaa numeroa. Minulla on kuvailtuja ystäväpiirissäni aika paljon, mutta itse asiassa he ovat näissä miehisissä jutuissaan hyvin vähäeleisiä. He vain tekevät mitä tekevät, istuvat iltaa kenen kanssa istuvatkin... ja hyvin minäkin seuraan olen mahtunut, eikä ole ainakaan tähän mennessä ollut vaikeuksia sovittaa keskustelunaiheita yksiin.

Ne minun tuntemani naisjätkät ovat aika lailla pääsääntöisesti itse mainostaneet jätkyyttään tai sitä, että tulevat paremmin toimeen miesten kuin naisten kanssa. Joskus tuntuu, että tuon mainostuksen on tarkoituskin osoittaa, että tämä jätkänainen on jossakin paremmassa asemassa. Ja koen tuon ristiriitaisena, jos tarkoituksena on osoittaa, että kaikkien kanssa voi kaveerata, sukupuolesta viis (mikä on loistava juttu!). Miksi silloin pitää itse yllä stereotypioita? Koska yleensä tällainen tapaamani "jätkä" kastittaa naiset juuri näihin kikattaviin kanoihin, ja alkaa itse käyttäytyä korosteisen miehisesti jopa naurettavuuksiin asti. 

Ja noh, onpa tullut koettua sekin, että tällä naisjätkällä on ollut vähän muuta mielessään kuin pelkkä kaveruus. Ja se tunne ei tosiaan ollut kiva. Minulla ei ole ongelmia sen suhteen, että miehelläni on naispuolisia ystäviä. Mutta on tosi ikävä tunne, kun tällainen ihminen liimautuu oman puolison kylkeen, pitää yhteyttä 24/7 ja on ihan aina läsnä, ihan vain kaverina ja juuri tämän "jätkä jätkien joukossa" leiman varjolla. Sitten vain huomaa itse joutuneensa sysätyksi pois sekä "kanamaisena tyhjäpäänä", mutta myös omasta suhteestaan, kun omasta parisuhteesta on tullut jos ei fyysisesti, niin ainakin henkisesti kolmen kauppa.

Tiedän, kaikki naisjätkät eivät tällaisia ole, luoja paratkoon, mutta antaa osviittaa sille, miksi tuo termi on minulle negatiivinen.