Miten opin ilmaisemaan itseäni vakuuttavasti töissä?
Olen saanut työpaikan missä minulla on jonkun verran vaikutusvaltaa ja paljon tapaamisia ja kokouksia yhteistyökumppaneiden kanssa. Minulla on koulutus alalle mutta tämä on pitkän kotonaolon jälkeen ensimmäinen työpaikka alalta. Olen luonteeltani ujo ja epävarma, ja puheeni on usein hermostuneen nopeaa, tyhmiä vitsejä sisältävää, ja usein lauseet päättyvät hermostuneeseen nauruun.
Minun on pakko oppia artikuloimaan selkeästi ja vakuuttavasti. Työ alkaa muutaman viikon päästä. Mitä teen? Onko kellään antaa vinkkejä miten voisin oppia vakuuttavampaa puhetapaa? Tai kertoa vaikka vinkkiä jostain kirjasta mikä käsittelee aihetta?
Kommentit (26)
jos et tiedä sano se ja kysele.
Ole oma itsesi ja perustele rauhallisesti mielipiteesi. Jos et pysty heti mielipidettäsi sanomaan pyydä aikaa pohtia/tutkia asiaa.
Jos et tiedä jotain, niin lupaa ottaa selvää. Väärin arvaileminen ei ole kovin vakuuttavaa.
Kannattaa valmistautua hyvin ja miettiä erilaisia skenaarioita.
Monethan käyttävät powerpoint-esityksiä puhumisen tukena vaikka ei olisikaan mikään esitelmä kyseessä.
Matala ääni ja rauhallinen puhetapa ovat vakuuttavia.
Kannattaa harjoitella small talkia. Nyt esimerkiksi voit kysellä ihmisiltä kesälomasta, töihin takaisin paluusta, marja- ja sienisadosta (yleensä tosi hitti aihe 45+-joukossa) jne. Ei tietystikään hysteerisesti udellen, mutta esimerkiksi kokousten tauoilla ja lounaspöydässä jne. on hyvä olla jotain sanottavaa. Monilla työpaikoilla on aika tarkka salassapitovelvollisuus, joten lounaskahvilassa ei voi puhua työjuttuja kovinkaan yksityiskohtaisesti.
Ja sitten muista sekin, että eivätpä he olisi sinua palkanneet jos eivät uskoisi sinun pärjäävän.
tilanteeseen, jossa tapaan ventovieraat henkilöt. Olen erittäin jäykkä ja tuppisuu, suomalaiseen tapaa. Miten voi opetella small talkia? Hyviä aihe-ehdotuksia kiitos! =)
Opettele smalltalkia kokouksen alkuun kun tapaat vieraat
Muista, että sinulla on oikeus perehtymisjaksoon työssä. Ei sinun tarvitse heti olla pro. Tee muistiinpanoja alussa, ettei tarvitse kysellä sanoja asioita moneen kertaan. Vaikkei sekään nyt niin vaarallista ole :) Sosiaaliset taidot ovat tärkeitä: kysele muilta, juttele small talkia, älä juorua. Ainakaan heti alussa.
-huomioi muita, kuuntele, mitä he puhuvat, kysele -> kun olet aidosti kiinnostunut, homma alkaa rullata
-tee muistiinpanoja kokouksissa, mitä on sovittu, mitkä asiat jäävät seur. kertaan
-esitä asiasi ytimekkäästi ja perustellen
-älä lupaa isoja asioita suoralta kädeltä