Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Tarhatädit": pyytävätkö vanhemmat, että lapset herätetään päiväunilta?

Vierailija
10.07.2009 |

Anteeksi että vaivaan lomallanne!

Mutta siis onko tavallista, että vanhemmat pyytävät, että laosi pitää herättää päiväunilta (tunnin päästä tms) tai että ei saisi nukkua ollenkaan?

Meillä ongelmana se, että lapset nukkuu pitkät päiväunnet päiväkodissa, eivät nukahda illalla millään, herätetään 6.30 ja ovat väsyneitä, joten nukkuvat pitkät päiväunet jne.

Nyt kesälomalla koetan saada rytmin muutettua, mutta mitä mieltä olisi, jos pyytäisin sinulta, että lapseni herätetään aina esim. 13.30?

Lapset 3 ja 4v.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut pyytävät. Ihan ok, sitten teemme kuten pyydät. Itsekin olen oman lapseni kohdalla joskus pyytänyt herättämään, kun saattoi nukkua vielä klo 15 jälkeen tultuani hakemaan häntä...

Vierailija
2/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on kyllä mun mielestä tosi yleinen ongelma. Omassa ystäväpiirissäkin monta, ketkä ovat pyytäneet samaa.

Omanikin annettiin nukkua tuntikaupalla ja tyttö oli pystyssä vielä klo 23, vaikka vanhemmat jo halusivat nukkua... aamuisin herätykset 6.45-7.

Enain joku hoitaja yritti vedota, että lapsi on väsynyt, nukahtaa helposti päiväunille ja haluaa nukkua. Totta hitossa lapsi on väsynyt, kun ei nukahda ajoissa liian pitkien päiväunien takia ja aamulla pitää herätä tiettyyn aikaan töiden takia!!! Sinä se kierre onkin valmis.

Pidin pintani ja rytmi muuttui, ja nykyään menee nukkumaan 20.30.

Eli pyydät vaan, sano, että ei nuku illalla millään ja yöunet jää päiväunien takia liian lyhkäiseksi. Pakko niiden on taipua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarha kysyi meiltä mitä mieltä ollaan: koitetaanko nukuttaa vai riittääkö pieni makuuhetki?

Meidän tarhassa lapset voi ottaa pois pedistä jos sielä ei väsytä.

Samoin kysyttiin sujuuko nukkuminen illalla jos ei nuku.

Meillä lapset nukahtaa päiväunille miltei aina ja nukahtaa illalla helposti: minä nukutan lapset niin ei ole ongelmaa, ei ne sinne jäisi nukahtamaan keskenään ja varmaan syyttäisin päiväunia, mutta lapset tarttee paljon unta.

Vierailija
4/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tuo susta ok toimintaa, jos ei erikseen pyydä että älä anna lapsen nukkua yli kolmeen????

Helppoahan se on hoitaa, kun lapsi nukkuu...

Kyllä jotkut pyytävät. Ihan ok, sitten teemme kuten pyydät. Itsekin olen oman lapseni kohdalla joskus pyytänyt herättämään, kun saattoi nukkua vielä klo 15 jälkeen tultuani hakemaan häntä...

Vierailija
5/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen tulisi saada nukkua niin kaun kun on väsynyt. kakki tutkimuksetkin osoittaa että kesken unen ylös vetäminen on haitallista.

Vierailija
6/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen lasten huoneessa sen aikaa kun nukahtavat..eli noin tunti joka arki-ilta.

terv.ap

Vierailija
7/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkseni se yhtenäinen yöuni on tärkeämpi

mm. kasvun kannalta.

Meillä oli myös tuota liian päiväunen aiheuttamaa valvomista.

Itse ehdotin että se siirtymä tehdään lapsen kannalta helpommin viikonloppuna, niin että kotona rytmi siirretään oikeaksi ja sitä sitten myötäillään päiväkodissa.

Kumma homma että ns. ammattilaiset, tuhansia lapsia tavanneet eivät tajua itse että jos lapsi nukkuu tuntikaupalla päivällä niin eihän hän nukahda ajoissa illalla... mulle se on niin selvää vain 2 lapsen kokemuksella.

lapsen tulisi saada nukkua niin kaun kun on väsynyt. kakki tutkimuksetkin osoittaa että kesken unen ylös vetäminen on haitallista.

Vierailija
8/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos lapsia hetken herättäisi esim. 13.30, niin kyllähän se rytmi sitten muuttuisi sellaiseksi, että menee illalla aikaisemmin nukumaan, jolloin nukkuu pitemmät yöunet, eikä ole niin väsynyt aamullla?

Ja pitäähän nuo lapset herätellä aamullakin, jotta ehdin töihin..

Vierailija
9/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun nuukkuu pitemmät yöunet, ei ehkä nuku niin pitkään päivällä.

ap

Vierailija
10/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä myös faktaa olemassa.

tietääkseni se yhtenäinen yöuni on tärkeämpi mm. kasvun kannalta. Meillä oli myös tuota liian päiväunen aiheuttamaa valvomista. Itse ehdotin että se siirtymä tehdään lapsen kannalta helpommin viikonloppuna, niin että kotona rytmi siirretään oikeaksi ja sitä sitten myötäillään päiväkodissa. Kumma homma että ns. ammattilaiset, tuhansia lapsia tavanneet eivät tajua itse että jos lapsi nukkuu tuntikaupalla päivällä niin eihän hän nukahda ajoissa illalla... mulle se on niin selvää vain 2 lapsen kokemuksella.

Vierailija
11/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lepohetki, että pitää antaa nukkua tuntitolkulla?

jos ap antaisi lasten nukkua kuitenkin 13.30 asti, jäisihän siihen noin tunti lepoa?

Vierailija
12/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin että antaa (laiskuuttaan) nukkua johonkin kolmeen, kun ei joudu itse vastaamaan tekonsa seurauksesta, vaan vanhemmat joutuu siihen ilman omaa syytään.

Vierailija
13/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pitkät yöunet myös. Usein menee päiväkodissa se 2 tuntia rikki. Illalla menee nukkumaan 20.30 ja herää aamulla 7.00.

Ei ehkä liity kysyjän ongelmaan, mutta voisko olla, että lapset tarvitsisivat vaan enemmän touhua päiväänsä? Eli että heitä ei väsytä siksi?

Me tehdään yleensä niin, että heti päiväkodista mennään sisäpihalle leikkimään ja syömään välipalaa (banaani tms.) ja syödään päivällinen vasta joskus 18.30 aikoihin. Iltapalaksi saa lähinnä lasin maitoa ja jos valittaa nälkää saa korpun tai palan leipää.

Mut siis näin meillä. Lapset on kovin erilaisia joten teidän kohdalla se herättäminen kesken unien voi olla ehkä ihan hyvä keino.

Vierailija
14/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsa täynnä ruokaa, hiljaisessa, hämärässä huoneessa, peiton alla... Oikeasti! Monikin asiantuntija on sanonut, että osa lapsista ei todella tarvitse päiväunia enää 2-3-vuotiaanakaan! Toiset varmasti tarvitsevat vielä senkin jälkeen vuosia. Päiväkotien päiväunet ovat lähinnä päiväkotien omista tarpeista lähtevä muinaishistoriallinen tapa, jossa ei useinkaan joustoa löydy... Ymmärtäähän sen, että monet hommat ja hoitajien omakin hengähdystauko vaatisivat sen, että tenavat olisivat edes hetken unten mailla. Eli oikeasti tarvittaisiiin uudelleen organisointia päiväkoteihin ja LISÄÄ HENKILÖKUNTAA, jotta niitä lapsia, jotka eivät unia tarvitse, voisivat tehdä jotain muuta.

Vierailija
15/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tarhassa nukutetaan lapsia laiskuuttaan?!

Minun lapseni saavat nukkua päiväkodissa päiväunet...ja kotona ei tarvitse olla seitsemältä illalla iltapalalla ja yöpuvussa.

Haluan nauttia lapsista iltaisin, kun ne tunnit arkena on niin kovin vähissä perheenä.

Aamuisin meillä on herätys noin klo:6.00 ja toisinaan lapsia väsyttää kovasti, niin minuakin, mutta nukkuvat sitten kunnon päikkärit ja illalla unille noin 21.00-21.30.

Mainittakoon, että en ole tarhantäti

Lepohetki lienee eri asia kuin että antaa (laiskuuttaan) nukkua johonkin kolmeen, kun ei joudu itse vastaamaan tekonsa seurauksesta, vaan vanhemmat joutuu siihen ilman omaa syytään.

Vierailija
16/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos pitkien päiväunien takia on kiskottava aamulla kuudelta ylös lapsi joka on nukahtanut hetkeä ennen puolta yötä. Se ei ole haitallista(ko)?

Vain päiväkodin tädin työtä lisäävä herättely on.....

Mistä näitä ajatuksia liitelee.....???

Vierailija
17/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asutaa omakotitalossa, joten kesäisin käytännössä asutaan ulkona, jos ilmat sallii, joten touhua on.

Lapset on erilaisia. Tuo meijän 3v ei jaksaisi vielä ilman päikkäreitä, jotan just joku tunnin uni olisi ok. Isommalle (4v) saattaisi riittää pelkkä lepo.

ap

Vierailija
18/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2v nukkuu hyvät päikät ja pitkät yöunet myös. Usein menee päiväkodissa se 2 tuntia rikki. Illalla menee nukkumaan 20.30 ja herää aamulla 7.00.

Ei ehkä liity kysyjän ongelmaan, mutta voisko olla, että lapset tarvitsisivat vaan enemmän touhua päiväänsä? Eli että heitä ei väsytä siksi?

Me tehdään yleensä niin, että heti päiväkodista mennään sisäpihalle leikkimään ja syömään välipalaa (banaani tms.) ja syödään päivällinen vasta joskus 18.30 aikoihin. Iltapalaksi saa lähinnä lasin maitoa ja jos valittaa nälkää saa korpun tai palan leipää.

Mut siis näin meillä. Lapset on kovin erilaisia joten teidän kohdalla se herättäminen kesken unien voi olla ehkä ihan hyvä keino.

Totta hitossa nukkuu enemmän kuin 4v. ja tarvitsee paljon unta. Juuri kukaan 4v. ei kuitenkaan tarvitse enää TUNTIEN päikkäreitä vaan lepohetki riittää. Tsemppiä ap, meidän päikky pakkonukuttaa vielä nelivuotiaat hyssyttelemällä heitä tunnin sängyssä ja ihmettelevät, kun lapsi nukkuu sitten kolmeen, ei meinaa herätä, on väsynyt, kränkkäinen, eikä todellakaan nukahda iltaisin ennen kuin klo 22.30. Aamu venyy sitten kahdeksaan, joten lasta ei nukuta vielä klo 12, kun päiväkodin unirumba alkaa. Jee jee. Itse soisin lapseni nukkuvan arkisin mieluiten klo 20.30-7.30 ilman päikkäreitä, lepohetken kanssa, kuten viikonloppuisinkin.

Vierailija
19/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta unentarve on todella yksilölistä. Monet kauhistelee kun meidän 2.5 v ei nuku päiväunia kuin joskus harvoin. Hän saa nukkua aamulla niin pitkään kuin nukuttaa, eli herää 7.30-8.30. Nukkumaan menee tyypillisesti 22 aikaan. Ei hän halua nukahtaa päivällä, enkä nä sille mitään tarvettakaan.

Tottakai, jos joutuisin hänet aamuisin herättämään kesken unien, tarvitsisi hän myös päiväunet. Mutta kun on näin onnellisesti, ettei tarvitse, niin yöunet riittävät.

Meillä hoitajat ovat nimenomaan kysyneet meidän mielipidettämme päiväunille, ei ketään automaattisesti laiteta nukkumaan. Jos yöunet ovat jääneet lyhyiksi, pyydämme että koettaisivat saada päiväunille.

Vierailija
20/48 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi itkee ja kiukuttelee puolesta tunnista tuntiin sen jälkeen ja pyrkii syliin koko sen ajan. Illalla hän käy kuulemma nukkumaan n. 19.30 ja herää aamulla ennen kuutta. Mutta mä teen niin kuin vanhemmat käskee. Vanhemmat kuitenkin joka aamu valittaa, että lapsi heräsi taas ennen kuutta. Hoitoon hän tulee n. 8.30. Yli kahta tuntia hän ei missään nimessä saa päiväunia nukkua. Lapsi on 1,5-vuotias.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi