HELP ! mitä tarjoan rippijuhlissa kun..
Kirkosta vapaudutaan noin kello 13, matkaa meille tunti kun. Osa vieraista voi olla aika nälkäisiä, mutta ei kotona ole ketään kokkailemassa.
Vieraita ehkä 20.
Kommentit (41)
tai tarjoan juhlavieraille eilistä kalasoppaa ?
Kiitos ideasta, ei taida oikein sopia tilanteeseen...
Broileri-pastasalaatti:
pastaa
hunajamarinoituja broilerin fileesuikaleita
apetit snack fetaa aurikokuivatuilla tomaateilla
kurkkua
kirsikkatomaatteja
punasipulia
kaikki noi yhteen, tietysti keität pastan ja paistat broilerin.
Tonnikalasalaatti:
tonnikalaa
tomaatteja
suolakurkkuja (irto)
kermaviiliä
sitruunapippuria
halutessa herne-maissi-paprikaa
Kuutioi kurkut ja tomaatit. Sekoita ainekset. Sitruunapippuria maun mukaan.
hyväksi havaittu, ja kaikki tykkää. Ja lisäksi vaikka pari salaattia. Kaiken voi tehdä valmiiksi jääkaappiin odottamaan.
Kannattaa valita aika erilaisia. Ja kastikkeet kannattaa ehdottomasti tarjoilla erikseen, kaikki eivät niistä välitä!
Kurkkaapas: http://www.hellapoliisi.fi/reseptit/reseptit/salaatit.php
http://plaza.fi/ellit/ideakeittio/ruokaohjeet/?at=298&r=
tai tarjoan juhlavieraille eilistä kalasoppaa ? Kiitos ideasta, ei taida oikein sopia tilanteeseen...
Lohikeitosta saa oikein juhlavan tarjottavan -tosin en ole enää ihan varma saisitko sinä. Itse olen ollut useinkin juhlissa joissa aluksi on tajottu nimenomaan lohikeitto. Sen jlkeen kakkukahvit. Voit toki sählätä aamun valistaen viittäsataa eri salaattia. Tai sitten tarjota niitä eilisiä salaatteja. lohikeiton olisit tehnyt aamulla näpsäkästi tunnissa -jos siis osaisit.
Onnea vaan valitsemallesi tielle ja muista varata salaattien tekoon runnnnsssaaaaaaasti aikaa.
... kun yh-äitinä järjestin rippijuhlat tytölleni.
Kirkko alkoi kymmeneltä ja kotona olimme kahdeltatoista. Jätin karjalanpiirakat ja pasteijat folion alle uuniin 50 asteeseen joten olivat miltei valmiit kun tultiin. Lisäsin vain hetkeksi lämpöä. Jääkaapista munavoi pöydälle. Hapankorput ja suolakeksit olivat jo valmiina pöydällä, kuten astiatkin.
Lisäksi tarjosin pastasalaattia (valmiina jääkaapissa) sekä pikkunakkeja ja lihapullia (kylmänä).
Kaikki juomat (vissy, limut, kotikalja) olivat valmiina saavissa kylmän veden ja jääpalojen keskellä ja siten ihan valmiina myös.
Koska kyseessä oli kesäiset puutarhajuhlat, astioina oli nätit kertakäyttöiset, jotka heitettiin suoraan jätesäkkiin.
Ruuan jälkeen oli kahvin ja kakun vuoro.
Näin meillä, ja meni oikein mukavasti ja huolettomasti. Hoidin kaiken itse, mutta näillä järjestelyillä se ei ollut vaikeaa lainkaan. Ja vieraat vaikuttivat tyytyväisiltä!
Mukavia juhlia!
lohikeitto oli paras idea ap:lle. Ois kunnon ruoka ja kaikista helpoin ja nopein tehdä.
i] Lohikeitosta saa oikein juhlavan tarjottavan
lohikeiton olisit tehnyt aamulla näpsäkästi tunnissa
muista varata salaattien tekoon runnnnsssaaaaaaasti aikaa.
[/quote]
mutta parin salaatin teossa ei mene edes sitä tuntiakaan. Jos mielestäsi kalakeitto on jotenkin juhlavaa niin juhlavasta sulla ei ole tietoakaan!!
sinulla on hiukan kapea näkemys jos et osaa kuvitella lohikeittoa juhlavana tarjottavana. Siitä saa sentään vatsansa täyteen. Mutta tee sinä salaatteja ja kastikkeet vielä (vai ajattelitko tarjota Hese-kastiketta?) Siis ap myöhästyy kirkosta, hikoilee salaatteineen kotona. Nopeine ja helppoine salaatteineen. Ihan sama, ei oo mun rippijuhlat.
Lohikeitista saa tosiaan todella juhlavan ja hyvan.
Itse teen keittoa johon tulee perunaa, porkkanaa ja purjoa (leikkaa natiksi tikuiksi) ja sitten reilusti kylmasavulohta ja katkarapuja (ja simpukoita), liemen mausteeksi smetanaa, tuoretta tillia, currya ja kurkumaa.
vierelle tuoretta patonkia ja valkosipulivoita .
salaatitkin on ihan ok .
Anteeksi jos pahoitin mielesi, mutta
touhuta nyt 10 litraisen kuuman kattilan kanssa juhlavaatteissa meidän pienessä kodissa, kun olen juuri palannut lapsen rippikirkosta...ja ei meillä ole myöskään 20 eikä edes 10 hengen ruokapöytää ja ihmisillä - mukaanlukien vanhukset ja pienet lapset - on juhlavaatteet. Huhhuh, ehdottomasti minun emännäntaidot ei riitä, aivan oikein.
tai tarjoan juhlavieraille eilistä kalasoppaa ? Kiitos ideasta, ei taida oikein sopia tilanteeseen...
Lohikeitosta saa oikein juhlavan tarjottavan -tosin en ole enää ihan varma saisitko sinä. Itse olen ollut useinkin juhlissa joissa aluksi on tajottu nimenomaan lohikeitto. Sen jlkeen kakkukahvit. Voit toki sählätä aamun valistaen viittäsataa eri salaattia. Tai sitten tarjota niitä eilisiä salaatteja. lohikeiton olisit tehnyt aamulla näpsäkästi tunnissa -jos siis osaisit. Onnea vaan valitsemallesi tielle ja muista varata salaattien tekoon runnnnsssaaaaaaasti aikaa.
emännäntaitojasi. Saat varmasti maukkaat salaatit valmistettua.
jonkun sinne keittiöön, siitä ei tule itään, että hääräät keittiössä ja vieraat seurustelevat keskenään.
Joku laittamaan esille tarjottavat ja keittämään kahvit silloin, kun sinä rauhoitut kirkon penkissä.
Jokanen voi tehä tarjottavat mitä itse haluaa!
Ja vähemmän pohtia jos Kalle-setä tai Jorma-eno joutuu matkaamaan pidemmän matkan ja ne tarttee "ruokkia" samalla???
Jos pidemmän matkan kulkee niin matkaan viksu ottaa omenaa tai muuta autoon ja pysähtyy tankkaamaan johonkin matkan varrella.
Tietty jos haluat tehdä keiton, niin tee keitto!
Tarjottavat valmiiksi ja pöytään saakka jos kestää huoneenlämpöä (pullat, keksit jne), kupit ja muut valmiiksi paikoilleen.
Ei ruokaa tartte siinä valmistaa sekunnissa ja kahvi odottaa juojiaan -valmiiksi voi ladata koneet ja nakittaa vaikka isännän tai kummisedän kaatamaan kuplivaa vieraille alussa!
Pääasia että on kivat juhlat, ja muista ettet linnottaudu keittiöön koko ajaksi. Se vasta kamalinta olisi, ei se saako ihmiset pullia vai keittoa.
Saahan niitä, kun tilaa. Työttömiä kokkeja, keittiötyöntekijöitä, keittäjiä löytyy. Tai tilaa ruoat pitopalveluyritykseltä ja tarjoiljat kans.
Tee ap itsesi näköiset juhlat! Jos ei jollekin kelpaa niin so what! Sitä paitsi lohikeitto ainoana suolaisena tarjottavana on liian kapeakatseista, nykyään joka kemuissa on vähintään yksi vege! Joten älä välitä noista keittovouhkaajista.
Selviät kyllä, mieti ja valmista etukäteen ja nauti itsekin juhlista.
Ennen varsinaista tarjoilua voit laittaa pöytään vaikka patonkia/hapankorppua ja tuorejuustoa. Niillä pysyy nälkä kurissa sen aikaa kun saat varsinaiset tarjottavat pöytään.
Hei, keitto ja voileipäkakku saattaa olla ok vaihtoehto muttei suinkaan ainoa! Rento ote kehiin!
Miksi juuri lohi. Eikö se ole nykyajan lenkkimakkara ? Eikö lohisoppaa ole kaiken maailman markkinoilla siinä kun hernesoppaakin?
(ruokasivistyksen kelkasta pudonnut)
Kolmioleivät vaikka kahdella eri täytteellä, esim. kinkku-suolakurkku ja tonnikala-tomaatti täytteillä. Täytteet voi tehdä vaikka edellisenä iltana ja leivät voi kasata sitten aamulla.
Jos helpommalla haluaa päästä, niin nykyäänhän saa kaupasta valmiita sandwich täytteitä, muistaakseni kana ja katkarapu makuina..
Salaatit hyvä idea, mutta elä tee majoneesipohjaista kesähelteelle! Mites olisi tukevammaksi suolaseksi kinkkukiusaus jos keitto ei innosta Laita lähtiessä uuniin n 100-150 asteeseen ja on varmaan valmista sitten 3-4 tunnin päästä. Kun teet perunasipulista ja kasvissuikaleista lisättynä kinkkusuikaleilla + kermaa ja mausteita on tosi nopea valmistaa uunivalmiiksi ja helpompi syödäkin kuin keitto.
halkaisija jotain 10-12 cm, helppo lämmittää pellillä eikä tarvitse edes sutata munavoin kanssa. Lisäksi yksi vihreä salaatti ja yksi ruokaisampi salaatti.
Sitten paria kolmea erilaista täytekakkua, koska yhdellä kakulla ei pärjää ja aika hieno tarjoilu on "kakkupöytä"