Miten toimitte teille tulevien kesävieraiden kanssa?
Tarkoitan sellaisia perheitä, jotka tulevat teille useammaksi päiväksi kylään jostain kauempaa. Onko teillä ilmainen täysihoitola näille perheille? Teettekö yhdessä ruoat? Osallistuvatko vieraat kustannuksiin? Miten paljon he liikkuvat omin päin, miten paljon teette asioita yhdessä?
Kommentit (14)
Mutta toivon vieraiden kuitenkin olevan omatoimisia: jos kahvimaito ei ole pöydässä, sen voi nostaa jääkaapista itse eikä odottaa jonkun muun nousevan pöydästä sitä hakemaan.
Astiat voi ruuan jälkeen nostaa tiskipöydälle ja sen maidon vaikka laittaa takaisin jääkaappiin. Nämä ovat minusta pieniä asioita, mutta poistavat sen vaikutelman, että vieraat odottavat 100% palvelua.
Tarkoitan sellaisia perheitä, jotka tulevat teille useammaksi päiväksi kylään jostain kauempaa. Onko teillä ilmainen täysihoitola näille perheille? Teettekö yhdessä ruoat? Osallistuvatko vieraat kustannuksiin? Miten paljon he liikkuvat omin päin, miten paljon teette asioita yhdessä?
On odotettuja vieraita. Yhdessä käydään kaupassa ja yhdessä osallistutaan kauppalaskuun. Toki meillä on perustarpeet, mutta grillattavat, ruuat lapsille ja juomat ja jne. niin ne ostetaan yhdessä. Myös ruoka tehdään yhdessä. Mä ja kaveri kokataan keittiössä joka yhdessä tai vuorotellen, tai sitten miehet grillaavat.
Liikutaan yhdessä ne päivät tai sitten osa porukalla esim. miehet parin muksun kanssa ja me naiset loppu katraan kera.
Ihanaa yhdessä oloa. Toki älämölöä on ja välillä sellaista kaaosta hetkittäin mutta kyllä sen kestää kun seura on kuitenkin hyvää.
Jos tulevat vain meitä katsomaan ja meidän kutsusta, on täyshoitola ja ollaan yhdessä. Jos taas olemme majoituspaikka, tuskin palvelu pelaa yhtä hyvin, kun vieraatkin ovat omilla menoillaan.
Riippuu niin täysin vierailevasta perheestä. Itse asun ulkomailla, joten meillä käy aika usein vieraita Suomesta, ja viipyvät usein muutaman päivän tai viikonkin.
Itse ainakin suosin vieraita, jotka ovat oma-aloitteisia, osallistuvat ainakin jotenkin ja osittain ruokakustannuksiin ja jotka myös tekevät omaehtoisesti asioita. Meistä on kiva tehdä ruokaa kunnolla parina iltana, käydä ulkona yhdessä syömässä myös, mutta mun mielestä on ihan kohtuullista, että myös vieraat osallistuvat kustannuksiin hiukan. Sama pätee kaikenlaiseen puuhailuun, kiva tehdä yhdessä asioita mutta mikään ei ole niin ärsyttävää kuin vieraat, jotka odottavat viihdytystä ja ohjelmaa 24/7.
jotka viimeksi käydessään olivat täysihoitolassa meidän suurperheessämme, mitään eivät tuoneet tullessaan, ja heitä piti koko ajan viihdyttää. Miehen sukulaiset ovat jokin tabu, mies suuttui, kun kehotin häntä etukäteen tiedustelemaan, millaisia suunitelmia tällä perheellä on menojensa suhteen ja miten ajattelivat ruokailut hoitaa. ap
... ja talo on aina avoinna jos joku haluaa tulla, musta on helppo tehdä ruokaa enemmän, kun kerran ruokaa omallekin perheelle tekee, ja vieraat saa vapaasti nälkäänsä syödä kaapeista mitä haluaa, enkä odota mitään maksua saavani siitä, mutta en myöskään mitää ihmeellisyyksiä tee vaan ihan sitä arkiruokaa, mitä muutenkin syötäisiin. Musta olisi hankalaa, jos vieraat toisivat jotain mukanaan, kun itse on kuitenkin tiettyä suunnitellut tekevänsä ja kaupassa käynyt, sitten olisi vain paineita saada kaikki syötyä ennen kuin menevät pahaksi, mutta toki naposteltavaa saa tuoda mukanaan, jos haluaa - tai kaupassa käydä ja sellaista ostaa, mitä välttämättä haluaisi syödä, mutta mitä talosta ei löydy.
Viihdykettä meiltä ei myöskään löydy - eletään omaa elämäämme ja vieraat saavat olla siinä mukana, jos haluavat tai elää omaa elämäänsä ja mennä omia menojaan. Jos kyse on hyvistä ystävistä, niin luonnollisesti halutaan tehdä asioita yhdessä ja sitten suunnitellaan yhdessä mitä tehtäisiin. Jos on vaan satunnainen matkalainen, puolituttu, joka tarvii yösijaa, niin sitten aika paljo eletään omia juttujamme.
Mutta me siis tykätään kun on porukkaa ja aika usein niitä yökyläläisiä onkin. Jos joku tarjoutuu imuroimaan tai jotain täällä ollessaan, niin enpä kieltämäänkään rupea, mutta en mitään sellaista odotakaan.
mutta kylläkin keittiö-yms. hommiin. En edes ehtisi passata vieraita ja hoitaa omaa katrastani samaan aikaan. Yleensä kaikki osallistuvatkin oma-aloitteisesti ja myös jos ovat jo useamman päivän olleet, tarjoutuvat kustantamaan seuraavan ruuan esim. Mielestäni kaikki on sujunut ongelmitta tämän suhteen. Yhdessä tehdään asioita, ja myös suunnitellaan yhdessä tekemiset, emme siis tarjoa ohjelmapalvelua.
Tosin joskus on käynyt sellasiakin vieraita jotka ovat lähinnä majoittuneet meillä, ja myös tehneet itsenäisesti asioita. Nämä ovat myös enemmän kustantaneet ruokailujaan.
esim. leivän, pullat jne voi aina pakastaa, ja lisäksi mehut, kahvit, keksit ym. säilyvät kaapissa vuosia.
ja aika vietetään yhdessä niin paljon kuin vain ehditää, jos vieraat on tulleet nimenomaan meille kylään. Eipä noita oo kuin maksimissaan kaksi päivää viipyneitä, joten ei niitä stressiksi asti ole riittänyt. Ja jos yhdet vieraat vuodessa käy, niin se ei oo liikaa. Itse vieraillaan taas vastavuoroisesti takaisin päin, sillä kyse on kaukana asuvista muutamasta kaveriperheestä.
Tietysti on kova, jos tullessa tuovat jotain tuliaisia, vaikkapa lapsille jotain kivaa tai herkkuja kaikille. Itse en ainakaan osaa mennä kyläilemään ilman mitään viemisiä, kun kuitenkin nähdään vain kerran vuodessa tai harvemmin.
Mutta tietenkin vieraista huolimatta on tietyt hommat tehtävä ja töitäkin, mutta kyllä ne työt pyritään minimoimaan vierailujen ajaksi.
Mutta meillä näitä yövieraita ei oo riesaksi asti, ja ymmärrän kyllä, että jo vaikka neljätkin yövieraat kesässä alkaa käymään hermoon.
Ja kuten arvata saattaa, meitä ei paljon näkynyt paikalla.
Jos hän tulee tänä kesänä, niin sama juttu.
Muutamme siksi aikaa minun kämppääni ja tietysti otamme suurimman osan ruuista mukaan.
Syökööt mitä haluaa.
Ei hän meidän takia tule tänne, vaan tapaamaan vanhoja kavereita ja kait lillimään uima-altaaseemme.
Eli tarvitsee vain nukkumon.
Enpä muista, että kukaan olisi tullut yökyläilemään tyhjin käsin. Kukka tai vaikka jääteköpakettikin osoittaa huomaavaisuutta, eihän vieraista toki ole tarkoitus taloudellisesti hyötyäkään.
Jos on kyseessä parin kolmen päivän mittainen vierailu, en edes odota, että vieraat kustantaisivat ylläpitoaan. Ja yleensä toimitaan vastavuoroisuuden periaatteella, eli käymme sitten itsekin heillä kylässä. Tuon pidempään meillä ei oikeastaan kukaan ikinä viivykään, joten en tiedä, miten suhtautuisin, jos joku haluaisi kyläillä vaikka viikon ja täysin meidän piikkiin.
Olen aina varannut kaappiin perustarpeita. Yleensä silti käydään myös yhdessä kaupassa, mietitään mitä ruokaa tehdään jne. Kun tulevat meille kylään, niin silloin meitä on 4 aikuista ja 5 lasta. Yhdessä maksetaan kauppalasku. Ruokaa tehdään yhdessä. Yleensä niin että me naiset tai sitten miehet keskenään. Lähinnä toi grillaus on miesten juttu ja me sitten hoidetaan muut sapuskat. Harvemmin liikutaan koko konkkaronkka yhdessä, jakaudutaan milloin mihinkin porukoihin.
Jos meille tulee joku yhdeksi yöksi kylään, tarjoan toki ruuat ihan ilmatteeksi.
Riippuu paljon siitä, että kuka/ketkä on tulossa ja millaiseksi aikaa. Täyshoitolaa ei olla koskaan pidetty, vaan vieraiden on toivottu osallistuvan sitten hommiin (ruuanlaitosta ja lastenhoidosta aina remontointiin saakka), tuovan tullessaan aamu/iltapala tarpeita... ihan tilanteen mukaan.
Yksi yhden yön kyläilijä on ihan eri juttu kuin viikon viihtyvä lapsiperhe, ja tilanteita sen mukaan miettien. Lapsiperheen toivoo vähintään vahivan omat muksunsa ja auttavan ruuanlaitosta, yksin tulevalta toivoo lähinnä, että keittää kahvia omatoimisesti, jos sitä tahtoo eikä pannussa ole.