Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten ylipaino alkaa tosiaan olla jo silmiinpistävää

Vierailija
21.07.2009 |

Tässä kun ollaan kesälomaa vietetty ja useissa paikoissa käyty, missä paljon lapsia, niin olen pistänyt merkille, että ylipainoisia lapsia alkaa olla jo aika paljon. Ja minun silmiini erityisesti pistää se, että näyttäisi kuin ylipainoisia tyttöjä olisi enemmän kuin poikia. Itse olin lapsena pulska ja kaikkien silmätikku, silloin ei lihavuutta lapsilla juurikaan ollut. Minut puettiin "säkkeihin", kun ei muodinmukaisia vaatteita ollut "isoille tytöille". Mutta enpä tiedä, onko se kaunista vieläkään, kun isot tytöt survotaan minihameisiin, leggingseihin ja narutoppeihin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä aina vain kehua ja vakuutella kuinka kauniita ja naisellisia he ovat.

Vierailija
2/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman asian olen huomannut :( Ikävää asiassa on läskin kertyminen vatsan alueelle. Tämä johtuu vääristä ruokatottumuksista. Liikaa karkkia, hampurilaisia, ranskalaisia, limuja´, sipsejä, lihapiirakoita ym. Röllykkäisiä selluliittimahoja on todella paljon jo pikkukoululaisilla!

Ateriarytmi lautasmallineen on ilm. unohtunut monissa perheissä, on tietysti helppo korvata ateria lihapiirakalla, mutta karhunpalvelus se on lattialle. 400g karkkipussit voisi poistaa myynnistä.

Metabolinen oireyhtymä tulee vaan lisääntymään :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kun ollaan kesälomaa vietetty ja useissa paikoissa käyty, missä paljon lapsia, niin olen pistänyt merkille, että ylipainoisia lapsia alkaa olla jo aika paljon. Ja minun silmiini erityisesti pistää se, että näyttäisi kuin ylipainoisia tyttöjä olisi enemmän kuin poikia. Itse olin lapsena pulska ja kaikkien silmätikku, silloin ei lihavuutta lapsilla juurikaan ollut. Minut puettiin "säkkeihin", kun ei muodinmukaisia vaatteita ollut "isoille tytöille". Mutta enpä tiedä, onko se kaunista vieläkään, kun isot tytöt survotaan minihameisiin, leggingseihin ja narutoppeihin.

toinen yhtä suuri ongelma johon hoitotyössä lasten kanssa olen törmännyt on ihan jo pk-ikäisten ja ala-asteikäisten etenkin tyttöjen laihduttaminen! Esim. maitoa ei juoda koska lihottaa, juustoa ei syödä koska lihottaa, perunassa on hiilareita... kamalaa. Vielä pelottavampaa oikeastaan nämä syömishäiriöiset lapset. Lasten ylipainon vähentämiseen riittää se, ettei mussuteta roskaruokaa ja annetaan lasten liikkua. Ruokarajoituksia lapset eivät tarvitse!

Vierailija
4/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

toinen yhtä suuri ongelma johon hoitotyössä lasten kanssa olen törmännyt on ihan jo pk-ikäisten ja ala-asteikäisten etenkin tyttöjen laihduttaminen! Esim. maitoa ei juoda koska lihottaa, juustoa ei syödä koska lihottaa, perunassa on hiilareita... kamalaa. Vielä pelottavampaa oikeastaan nämä syömishäiriöiset lapset. Lasten ylipainon vähentämiseen riittää se, ettei mussuteta roskaruokaa ja annetaan lasten liikkua. Ruokarajoituksia lapset eivät tarvitse!

[/quote]

Ei kai kukaan pieni lapsi tuollaisia omin päin keksisi?

Vierailija
5/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esim. tuollaiset kommentit siitä miten rumilta läskit näyttää tuskin ainakaan auttaa läskipelkoisia alipainoisia pikkutyttöjä.

Turha lietsonta pois. Ei ole ulkopuolisten asia puuttua lasten painoon vaan asia kuuluu aikuisten välisiin keskusteluihin esim. pk-palavereissa ja neuvolassa. Ei lasten korville alkuunkaan.

Vierailija
6/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen tulisi olla langanlaiha kukkakeppi? Kyllä mun lapsuudessani vaan oli lapset pyöreitä ja se tasoittui sitten teini-iässä. En ole tänä kesänä yhtään liika lihavaa lasta nähnyt. Se että vanhemmat sitten antavat pyöreän lapsensa pukeutua napapaitoihin onkin ihan makuasia.

Vierailija
7/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi vähän näkyy selvästi ylipainoisia lapsia. Mutta ravitsemus... arveluttaa eräätkin samassa taloyhtiössä asuvat lapset jotka näen harva se päivä karkkiostoksilla lähikaupassa. Molemmat ovat aika pyöreitä, ei siinä mitään sinänsä, mutta molemmat ovat myös valkoisia, silmien ympärillä on mustat renkaat ja molemmilla on niin harva tukka, että päänahka paistaa läpi. Jotain 8-10 ikähaarukassa.

Monesti olen miettinyt että mtähän niillä syödään... molemmat vanhemmat aika tuhteja mutta ihan terveen näköisiä kuitenkin.

Vierailija
8/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On karmivaa ja häpeällistä päästää 4-10-vuotiaat lapset lihomaan niin, että pojille kehittyy kunnon jenkkakahvat ja "tissit" ja tytöille hyllyvä ihramaha ennen kouluun menoa! suorastaan oksettaa. Lihavat lapset eivät takuulla jaksa leikkiä ja juosta eivätkä pääse nauttimaan ihmisten sympatiasta ja ihailusta, kuten normaalit pikkulapset usein pääsevät, koska ovat niin säälittävän ja luoltaantyöntävän näköisiä ettei tee mieli kuin tuijottaa kauhistuneena.

Mielipiteeni voi vaikuttaa jyrkältä, mutta tälle on tehtävä jotain. Lapsenpyöreys on asia erikseen, sen pystyy jokainen erottamaan kummasta on kyse.

Vierailija
9/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmat antavat lapsensa lihoa ylipainoiseksi! Vanhemmilla on vastuu lapsistaan ja heidän tulevaisuudestaan

Vierailija
10/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin lasten alipaino ja paniikinomainen painon tarkkailu?

Kumpi mahtaa olla vaarallisempaa? Olisi mielenkiintoista tietää...

Kahden normaalipainoisen lapsen äiti

Vierailija
11/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmat antavat lapsensa lihoa ylipainoiseksi! Vanhemmilla on vastuu lapsistaan ja heidän tulevaisuudestaan

Tiesitkö, että on perheitä, joissa esim. 3 lasta ja muut hoikkia, mutta 1 pulska ja syövät samaa ruokaa? Ja on myös sairauksia. Minusta on myös pahoinpitelyä, jos nimittelee netissä vanhempia! Kun sinä et kaikkea tiedä. Sama pätee myös, jos lapsi on hoikka, vaikka vanhemmat tekisivät mitä. On sairauksia jne.

Muuten, työssäni lastensuojelussa KAIKKI huostatut lapset ovat NÄHNEET nälkää, kun perheen rahat ovat menneet viinaan tai huumeisiin! Mietipä sitä!

Ja omat lapset kulkevat +/- 0 käyrällä!

Ja jos puhuttaisiin, mikä on oikeaa pahoinpitelyä, kun sitäkin valitettavasti on. Kitkettäisiin nyt ensin yhteiskunnasta se pois.

Vierailija
12/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskin lihavuus on lisääntynyt, syystä että ei liikuta paljon, ja annoskoot valtavia. Monta syytä. Se hoidetaan hyvin kuntoon lisäämällä liikuntaa ja kannustamalla lasta, ei haukkumalla mamma-palstalla. Lihavuuden hoito kuuluu myös vain vanhemmille ja terveyden ammattilaisille + lapsi, se on heidän välinen juttunsa.

On erittäin vanhingollista lapselle, jos aikuiset ihmiset puhuvat halveksivaan sävyyn lapsesta(niinkuin esim. täällä, kaupungilla jne.)

Pitäisin suurempana ongelmana lasten ja nuorten laihdutusintoa, joka voi johtaa anoreksiaan, MIKÄ ON PSYYKEN SAIRAUS(vaikea) Ja sitä ei edesauta se, että aikuiset ihmiset nimittelevät isoja ihmisiä ja lapsi kuulee. Nykyisinhän pitää olla laiha ja kaunis, että kelpaa.

Tervettä järkeä ja kannusta elämään kaikille lapsille!

Th

Vierailija
13/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ahdistaa se, että kun lihavuudesta tulee puhe, niin aikuisilta unohtuu normaalit käytöstavat, ja antavat itselleen luvan päästää suustaan kaikenlaista törkeyttä. Siinä kun lapset kuuntelee vieressä, niin eipä ihme että saavat sen käsityksen, että ylipaino on pahin asia mitä ihmiselle ikinä voi tapahtua.

Minä olen myös törmännyt kesäleireillä pikkutyttöihin, jotka itkun kanssa työntelee sitä perunaa lautasella, kun eivät voi syödä kun pelkäävät lihovansa.Heille on ihan selvää, että vaikka he olisivat kuinka ihania, älykkäitä, ystävällisiä ja kauniita tahansa, niin millään tällä ei ole merkitystä, jos on pyöreä (tai joissain tapauksissa ihan normaalipainoinen). En voi ymmärtää, mitä heidän vanhempansa miettivät antaessaan lapsilleen tällaisen elämisen mallin.

Vierailija
14/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa huomautettiin, että lapsella (5v) on alkanut paino nousta. Hänellä on aina ollut painokäyrä plussalla, mutta nyt jo reilusti yli normaalikäyrän.

Sanoivat, että kannattaa tarkkailla lapsen ruokailutottumuksia.

Minusta oli hienoa, että sanoivat suoraan, mutta asiallisesti asiasta neuvolassa :)

Vierailija
15/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uima-altaan vierellä istuskellessa oli aikaa katsella lapsia ja vähän aikuisiakin.

Aika järkkyyn kuntoon on Suomi päästämässä nuorisonsa, ihan oikeasti meillä on jo läskipommi tikittämässä.

Aika lailla näytti perheittäin menevän painoindeksi, joko sitten ruokailutottumukset tai geenit rulettaa.

Vierailija
16/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä lapsia ja nuoria on enemmän kuten uimarannalla, kylpylässä, Lintsillä yms. Aika usein myös ylipainoisen lapsen/nuoren vanhemmat ovat ylipainoisia. Kyllä näin kesäaikaan huoltamolla voi hyvin arvata perheen koosta, mihin linjastoon perhe menee syömään Heselle vai seisovaan pöytään. Surullista :( Ja kuten joku edellä totesi, kyllä tämän asian hoitamiseen tarvitaan ihan asiallista valistusta. Neuvolat, kouluterveydenhoitajat ja muut terveydenhoidon ammattilaiset ovat kyllä tässä avainasemassa, koska harvoin perhe itse tajuaa omien ruokailutottumustensa olevan vääriä.

Vierailija
17/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asian hoitamiseen tarvitaan ihan asiallista valistusta. Neuvolat, kouluterveydenhoitajat ja muut terveydenhoidon ammattilaiset ovat kyllä tässä avainasemassa, koska harvoin perhe itse tajuaa omien ruokailutottumustensa olevan vääriä.

Käytiin just lasten kanssa ravitsemusterapeutilla kuuntelemassa saarna kun kouluterkkari hopotti eikä siellä tullut esille mitään sellaista mitä en olisi jo ennestään tiennyt. Osaisin vaikka itse pitää luennon terveellisistä ruokailutottumuksista. Ongelma on siinä, että teorian ja käytännön välillä on (erinäisistä syistä) niin syvä kuilu. Tätä ei "ammattilaiset" tajua vaan luulevat että kun saarnataan (=valistetaan) niin kyllä asia korjaantuu.

Vierailija
18/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Jos valistus tehoais, meillä ei ois yhtään tupakanpolttajaa eikä alkoholinongelmaista. Luulis että olis helppoa jättää juomatta ja polttamatta, mut silti meillä iso osa kansasta tekee molempia.

Vierailija
19/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että hyvä ruoka on kallimpaa, mutta ei kyllä halvemmallakin saa vihanneksia ja hedelmiä yms.

Käytiin just lasten kanssa ravitsemusterapeutilla kuuntelemassa saarna kun kouluterkkari hopotti eikä siellä tullut esille mitään sellaista mitä en olisi jo ennestään tiennyt. Osaisin vaikka itse pitää luennon terveellisistä ruokailutottumuksista. Ongelma on siinä, että teorian ja käytännön välillä on (erinäisistä syistä) niin syvä kuilu. Tätä ei "ammattilaiset" tajua vaan luulevat että kun saarnataan (=valistetaan) niin kyllä asia korjaantuu.

Vierailija
20/25 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silääm on osunut enemmän paksuja poikia. Sellaisia alle 10-vuotiaita joilla on isot tissit ja monta makkaraa vyötäröllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän