G:Monta lahjaa te ostatte/lapsi jouluna?
Min äolen ostanut 10-20 lahjaa/lapsi joululahjaksi, mutta täällä kun lukee, niin tuntuu, että vain muutama, onko se totta?
Kommentit (26)
Lisäksi sukulaiset ostavat jotain, joten paketteja tulee paljon.
Itseäni oksettaa tämä nykyajan kulutusjuhla. Lapset saavat niin paljon lahjoja etteivät enää osaa edes nauttia niistä.
Periaatteessa yksikin riittää, mutta kun mieli tekisi ostaa enemmänkin. Minulla on ollut jo vuosia periaatteena antaa kullekin lapselle yksi kirjapaketti ja sitten sen lisäksi tulee kaksi lahjaa, joista ainakin toinen on sellainen kovasti toivottu.
Näiden lisäksi tulee muilta sukulaisilta, kummeilta lahjoja, jokaiselle lapselle vähän eri määrä. Meillä on uusperhe ja kaksi vanhinta lasta saavat lahjat myös isältään plus tämän perheeltä ja kaksi nuorinta oman isänsä eli nyk. mieheni suvulta, mutta myös vanhemmat lapseni saavat lahkoja nyk. mieheni suvulta. Sitten kummeilla tuntuu olevan vähän erilaisia käytäntöjä; osa kummeista antaa lahajn vain omalle kummilapsellleen, osa sekä omalle kummilapselleen että tämän biol. sisarukselle (näiden vanh. lapsien tapauksessa) ja osa kaikille perheen lapsille. Eli mitenkään emme voi saad lahajamäärää täysin samaksi jokaiselle lapselle, siis itse pidämme huolen omasta tasavertaisuudesta ja jokainen lapsi saa äidiltä + isältä/isäpuolelta yhtä monta lahjaa.
Sen lisäksi on kierrätyslahjoja, jotka tosin ovat ihan uudenveroisia.
Vastustavat siksi, kun lapsilla on kuulemma niiiin paljon leluja ja vaatetta. Oikeasti ei kyllä ole, kun vertaa kavereiden lapsiin. Meillä on huomattavasti vähemmän kuin muilla. Kyllä vanhempanikin lahjoja vastustavat ei siinä mitään. Tuon yhden käskivät kuitenkin ostaa. Omat vanhempani eivät ole koskaan ostaneet kuin tämän yhden (tai siis ostattivat) lelun ja kaksi kirjaa. Lisäksi ovat antaneet pari lautasta. Miehen vanhemmat ovat ostaneet yhteensä ehkä kuusi lahjaa ja siinä on mukana joulut ja synttärit. Mies ei ole ostanut koskaan kai mitään. Minä olen pääasiassa ostanut ne, mitä lapsilla on ja kummit jotain. Lisäksi on jotain meidän vanhoja leluja.
Mies ei osta kyllä minullekaan mitään syntymäpäivä-, joulu-, äitienpäivä- tai muitakaan lahjoja. Viitisen vuotta sitten osti korun.
Ja myönnän suoraan, että harmittaa koko touhu. Jos olisi edes rahasta kiinni, niin ymmärtäisin, mutta ei. Kyse on vain tuosta "kukaan ei tarvitse koskaan mitään" -asenteesta. Omasta mielestäni kun kyse on muustakin kuin tarpeesta. Joskus lahja jollekin olisi vain kiva, vaikka ei tarpeen olisikaan.
Toinen lahjoista on vielä karkkia.
Kun on 4 lasta ei halua älyttömästi leluja ja muuta nurkkiin pyörimään.
Nuo saavat lisäksi vielä isovanhemmilta, sediltä ja tädeiltä lahjoja ja isältä.
Ei noita edes kiinosta avata montaa pakettia. Monesti jää seuraavaan päivään loppujen lahjojen avaaminen.
lapselle. Yhden ostan ehkä vielä. Kaikki lahjat ovat leluja.
Sukulaisilta tulee arviolta 5-7 pakettia.