Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskaus ja ruokavalio Kreikassa

Vierailija
08.07.2009 |

Hei,

olemme lähdössä lomamatkalle Kreikkaan, matkan aikana raskausviikkoja tulee 20. Kysyisinkin teiltä kokeneemmat matkailijat, mitä uskallan matkalla syödä? Ihanat fetajuustot on tietenkin jätettävä väliin, mutta voinko syödä salaatteja? Enhän tiedä onko ne huuhdottu raanavedellä, jota ei varmastikaan voi juoda... Kalaa ja lihaa kypsennettynä tietty. Saako jätskiä syödä? Olisin kovasti kiitollinen vastauksista!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Listeria ja Toksoplasmoosi on vakavia asioita. Ja se joka ottaa ne vakavasti ei ole hysteerinen. Tänne ei kannata sellaisten kirjoitella jotka eivät ole lukeneet tietoa listeriasta + Toksoplasmoosista ja sitten vähätellä asiaa kun asioista ei ole tietoa.

Jos olet lähdössä etelään,niin ota ilman muuta selvää mitä siellä pitää välttää jotta vältyt listerialta ja Toksoplasmoosilta. Niiden jälkiseuraukset voivat olla vakavia.

Vierailija
2/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hanavesi on ihan juomakelpoista. Mä söisin kyllä salaattia ja varmaan sitä fetaakin. Raa-'at kalat ja lihat ja majoneesit jättäisin syömättä.

Vierailija
4/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjää... Minä ainakin söin aivan normaalisti, myös kreikkalaista salaattia, kun olin odotusaikana Kreikassa. Lapsi on nyt 3,5-vuotias ja terve.

Vierailija
5/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teoksessa Naistentaudit ja synnytykset varoitetaan Etelä-Eurooppaan matkustamisesta toksoplasmoosiriskin takia. Taudin saa helpoimmin huonosti pestyistä kasviksista ja hedelmistä sekä huonosti kypsennetystä lihasta, esim. medium-pihveistä. Toksoplasma kuolee pakastaessa ja kuumennettaessa; hedelmät kehotetaan kuorimaan.

Kreikkalaisille tokso ei ole niin suuri ongelma, koska heistä suurin osa sairastaa taudin jo ennen aikuisikää. Suomalaisista raskaana olevista naisista korkeintaan vain kolmannes on sairastanut toksoplasmoosin. Välimeren maissa odottajilta kontrolloidaan se, onko tokso sairastettuna, ja jos ei ole, odottaja saa ruokavalio-ohjeet, jotka ovat huomattavasti esimerkiksi suomalaisia ohjeita tiukemmat.

Toksoplasmoosi on huomattavasti yleisempi raskausajan tauti kuin listerioosi, ja usein oireeton. Lapsella se ilmenee monesti vasta useiden vuosien kuluttua syntymästä aivo- ja aistivauriona.

Vierailija
6/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaikenkaikkiaan eiköhän kreikassakin ole raskaana olevia?? joten luulisin että voit syödä mitä vaan kun pidät järjen päässä.

Vierailija
7/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaaineet neuvolassa saat vastauksena inakins iihen. Ite olen sairastanut tokson kakarana joten ainakaan minua ei moinen pelota..

Ja tosiaan on siellä kreikassakin raskaana olevia.

Vierailija
8/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaikenkaikkiaan eiköhän kreikassakin ole raskaana olevia?? joten luulisin että voit syödä mitä vaan kun pidät järjen päässä.

Vierailija
9/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en syönyt salaatteja enkä fetaa. En mitään äyriäisiä(en kyllä yleensäkään). Tarkistin aina, että liha on kunnolla kypsennetty. Saganakia, suurinta herkkuani, en syönyt, koska se kuulema tehdään pastöroimattomasta juustosta(?). Sen sijaan tsatsikia uskalsin vedellä napaan innolla kuullessani sikäläiseltä suomalaiselta sen olevan pastöroitua. Mutta tiedä sitten pitikö paikkaansa, lapsi ainakin säilyi terveenä.

Rennolla mielellä, mutta järki päässä. Sillä pärjää. Kannattaa kuitenkin olla tavallistakin tarkempi hygienian suhteen. Käsidesiä kannattaa käyttää.

Muista juoda paljon vettä. Itse huomasin, että raskaana ollessa käy todella paljon helpommin heikottamaan siellä kuumuudessa.

Hyvää matkaa! Mekin suuntaamme taas Kreikan suuntaan elokuussa:).

Vierailija
10/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä on myös suomessa ja muissa maissa. Tokso on hyvin yleinen. Jos on joskus omannut esim kissan ja vaihtanut niiden hiekkoja tai jos on käynyt ulkomailla on hyvinkin voinut tokson sairastaa. Itsekkin sen jo lapsena saanut olen. ja edelleenkin vasta-aineet on veressäni.

Ja enkös minä kirjoittanut ihan selvästi, että _kun pitää järjen mukana_

Eihän siellä kreikassa tarvitse syödä niitä auringon kuumentamia fetasalaatteja. tai jotain majoneesi hässäkkää saati silitellä kissoja.

Vierailija
11/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä on myös suomessa ja muissa maissa. Tokso on hyvin yleinen. Jos on joskus omannut esim kissan ja vaihtanut niiden hiekkoja tai jos on käynyt ulkomailla on hyvinkin voinut tokson sairastaa.

Itselläni on aina ollut ulkokissoja, mutta en silti ole tautia sairastanut. Kreikassa söin vain lähinnä kuumana tarjottavaa ruokaa, pihviä+ranskalaisia tai pitsaa. Ei kovin kreikkalaista, mutta en halunnut ottaa riskiä.

Vierailija
12/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä on myös suomessa ja muissa maissa. Tokso on hyvin yleinen. Jos on joskus omannut esim kissan ja vaihtanut niiden hiekkoja tai jos on käynyt ulkomailla on hyvinkin voinut tokson sairastaa.

Itselläni on aina ollut ulkokissoja, mutta en silti ole tautia sairastanut. Kreikassa söin vain lähinnä kuumana tarjottavaa ruokaa, pihviä+ranskalaisia tai pitsaa. Ei kovin kreikkalaista, mutta en halunnut ottaa riskiä.

Vierailija
13/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteläeurooppalaisista odottajista taudin on ennen raskautta sairastanut 70 - 80 %, suomalaisista 20 - 30 %. Sen varaan ei kannata suoraan laskea, että on kissanomistaja tai matkustellut paljon. Nämä seikat toki lisäävät todennäköisyyttä, mutta varmuuden saa vain testillä.

Totta kai toksoon liittyviä rajoituksia kannattaa Suomessakin noudattaa, mutta etelämmässä on suositeltavaa olla erityisen varovainen esimerkiksi raakana nautittavien kasvisten suhteen.Eivät gynekologian asiantuntijat turhaan oppikirjassa nosta esiin Etelä-Eurooppaan suuntautuvia matkoja erityisenä riskitekijänä.

niin ja yhtähyvin sen voi saada suomestakin.

Vierailija
14/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyisn raskaana olevan pitäis istua desifioidussa kopissa ja syödä jotain sädetettyä ruokaa. Ettei paha pöpö puraise. Eikä tavata ketään koskaa koska sikalenssukin saattaa tipahtaa päähän.

Hei eläkää ihmiset täysin rinnoin olit sitten raskaana tai et.

Loppu peleissä aika harva noita listerioita ja toksoplasmoja saa...

Vierailija
15/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noudattaa neuvolan suosituksia?

Tämä meidän lapsi on niin kauan toivottu, että en ainakaan omalla toiminnallani aio sille mitään vaaraa aiheuttaa.

Vierailija
16/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noudattaa neuvolan suosituksia?

Tämä meidän lapsi on niin kauan toivottu, että en ainakaan omalla toiminnallani aio sille mitään vaaraa aiheuttaa.

Vierailija
17/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahingoittaa lastani, kun mä paha juon pastöroimatonta tankki maitoa ja syön lehmätkin "suoraan" navetasta.

Vierailija
18/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on pakko vääntää asiat ihan järjettömiin mittasuhteisiin. Veikkaampa että nää "näsäviisastelijat" on aika kateellisia kreikkaan lähtijälle. Mä ainaki myös raskaana olevan tahdon tarkkaan tietää asiat, etten vain tyhmyyttäni tee vahinkoa pikkuiselleni. Onneksi ketjuissa on yleensä enemmän fiksuja ku näitä hölmöläisiä....

Vierailija
19/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaara on muuten jääpalat, muista aina pyytää juomat ILMAN jäitä ( ne tehdään hanavedestä eikä pullovedestä)

Hedelmistä sellaiset, jotka voi itse kuoria ( banaani, appelsiini) on turvallisia. Muuten kannattaa syödä vain kuumia ruokia.

Vierailija
20/25 |
08.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hanavettä voi Kreikassa juoda. Olen ollut varmaan 10 eri kohteessa manner-Kreikassa ja saarilla eikä missään ole ollut hanaveden juonti kielletty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme