Saako teillä juosta sisällä?
Perustele ja kerro minkä ikäisiä tyttöjä/poikia teillä on.
Kommentit (40)
niin mites ulkona? Siellähän voi vaikka kompastua?
Vai onko ulkonakin juokseminen rajattua? Ainoastaan nurmilolla saa juosta?
Alfaltilla kaatuminen paljon vaarallisempaa kuin sisällä juokseminen.
Tässä taas huomaa, miten ei ajatella asioita yhtään lasten kantilta, vaan aikuisen.
(Ja huom! juoksemisella ja riehumisella on vissi ero. Sisällä saa juosta ja kiivetä, mutta riehua en anna. Ääntä saa lähteä, mutta turha kiljuminen/rääkyminen on taas kiellettyä.)
Meillä on juokseminen ehdottomasti kielletty sisällä. Olen pph enkä halua lasten törmäilevän toisiinsa juostessaan tai kaatuilevan ja kompastelevan muuten vaan ja katkaisevan solisluitaan. Mun omalta tytöltä katkesi pienenä solisluu, kun liukastui sisällä. Voihan se katketa ulkonakin, mutta sisällä kaatumiseen ja törmäilyyn on isompi riski. Kolme hoitolasta on n. 2-vuotiaita, yksi 3-vuotias. Oma nuorin on 6-v.
lyö helpommin päänsä pöydänkulmaan tms.
Ulkona toki asfaltillakin voi kaatua, mutta usein käsillä ehtii ottamaan vastaan. Sisällä vastaan tulee ensin se pöytä, hyllynkulma tms.
Tosin ulkonakaan asfaltilla ei tule juostua (se on kyllä sallittua) vaan juokseminen liittyy nurmikolla (tai päiväkodin hiekkapohjaisella pihalla) leikkimiseen tai pallon potkimiseen.
Rehellisesti sanottuna hämmästyttää millaisia reaktiota sisällä juoksemisen kielto on saanut muissa aikaan.
En minä ihmettele sitä, että joku muu antaa juosta sisällä. Mistä minä tiedän kuinka tilavaa tms. muilla on. Tiedän vain sen, että meidän kodissa ei ole kenenkään etu että lapsi juoksee sisällä.
alakerran naapuri kerrostalossamme on ihan eri mieltä. Hakkaa seinäänsä joka kerta, kun lapsemme ottaa juoksuaskeleita. Olen tosi kyllästynyt kyttäysmeininkiin. Naapuri ei enää tervehdi meitä, vaikka aluksi oli mielin kielin, kun lapsi oli vauva vielä.
minulla ei ole lapsia, enkä halua niitä mutta ei minua nyt haittaa jos toisilla on lapsia ja ne pitävät normaalia ääntä ja mekkalaa.
Juokseminen nyt on aika kevyttä eikä pahasti häiritsevää, vaikka minunkin asuntooni yläkerrasta kuuluu. Eri asia sitten jos juoksisi jatkuvasti öisin, mutta päivällä en kiinnitä asiaan edes mitään huomiota kun olen keskittynyt omiin hommiini.
alakerran naapuri kerrostalossamme on ihan eri mieltä. Hakkaa seinäänsä joka kerta, kun lapsemme ottaa juoksuaskeleita. Olen tosi kyllästynyt kyttäysmeininkiin. Naapuri ei enää tervehdi meitä, vaikka aluksi oli mielin kielin, kun lapsi oli vauva vielä.
Ei saa juosta ettei törmäile ja satuta. Lisäksi meillä on ylä- ja alakerran välissä kierreportaat, jotka on vaaralliset ( portti kiinni aina, mutta silti)
Matot on otettu pois ja tilat kalustettu muutenkin niin, että on lapsiystävällistä. Sukkia ei pidetä sisällä varsinkaan kesäaikaan. Pojat 2 ja 4.
Poika 6v ja välillä kavereita mukana juoksemassa. Tykkäävät kauheasti etenkin jos jahtaan ympäri asuntoa.
Ihmettelen suuresti, miten joku ei anna.
Eikä saakaan, missään ei ole paria metriä enempää tilaa. Meitä on 2 aikuista ja 2 lasta (5- ja 7-vuotiaat) joten tavaraakin on jonkin verran.
Mieti nyt vähän mitä suustasi päästät, eivät kaikki asu jossain lukaaleissa missä on tilaa kirmata!
Eikä hyppiä sängyssä tai sohvassa eikä kiipeillä nojatuolin nojissa.
Tapaturmat ovat ihan turhia kuluja
Pojat 6v. ja 4v. Haluan kannustaa lapsia liikunnalliseen elämään ja en halua kieltää kotona juoksemista. Ja sohvillakin saa hyppiä!;)
lisäksi sängyllä saa hyppiä ja sohvallakin riekkua tiettyyn rajaan asti.
Meillä on kaksi liikunnallsita poikaa kotona ja energiaa kuluttavat juurikin juoksemalla. Se on ihan sama vaikka ois juostu ulkona koko päivä, energiaa on silti edelleen sisälläkin.
Ei sitten viitsitä niuhottaa pienestä. Keskitytään niuhottamaan sit oikeesti tärkeistä asioista (esim miten ruokapöydässä käyttäydytään, sängyssä pysytään kun sinne on laitettu ym. ym)
Jokainen tuhlaa sen energiansa niihin itselleen tärkeisiin sääntöihin, meillä leikkiminen ja juokseminen on ihan sallittua sisälläkin.
Meillä saa juosta kunhan katsoo eteensä. 100 m2 kahdessa kerroksessa. Portaissa ei saa juosta. Kaksi tyttöä, 1 ja 3-vuotiaat. Ovat hyvin villejä ja tarvitsevat rajuja liikkumisleikkejä myöskin sadepäivinä.
Toki jos näyttää vaaralliselta (esim juostaan lähellä olkkarin lasipöytää), niin sitten kielletään. Mutta kyllä pitkällä suoralla eteisen ovelta olkkariin saa juosta edes takaisin niin paljon kuin sielu sietää :) 1-v:llä on aina jarrusukat tai tossut tai paljaat jalat, ettei liukastele (ei kyllä vielä kauheasti juostakaan osaa :), 5-vuotias liukuu sukillaan aina hienosti viimeisen metrin ennen ovea!
Ja neliöitä on alakerrassa 85. Yläkerrassa taas on niin vähän tilaa, että siellä ei yleensä kukaan haluakaan juosta.
he eivät saa liikkua tarpeeksi eivätkä riittävän monipuolisesti. Missä on se paikka, jossa saa hyppiä, huutaa ja heittää kuperkeikkoja? Jos se paikka on jumppakerho kerran viikossa, se on liian vähän. Parasta olisi, jos se paikka olisi oma piha ja olohuone." Aivotutkija Minna Huotilainen, Meidän perhe 7/2009 s. 31
Hyppiä saa ja kuperkeikkoja saa heittää olohuoneessa ja muissakin huoneissa, mutta juosta ei saa, eikä huutaakaan. Ulkona saa huutaa, mutta ei toisten ikkunoitten alla. Ulkona ollaan monta tuntia päivässä.
iso asunto, jossa paljon peiliovia. kun ne kaikki aukaisee pääsee tässä vajaa 200 neliössä juoksemaan ympyrää 6 huoneen välillä. keskelle jää vielä kirjasto ja ruokasali, joten siellä voi aikuiset olla rauhassa.
ja alakerrassa ei juuri koskaan ole asukkaita kotona kun asuvt ulkomailla, joten meteli ei häiritse ketään.
lapset 6, 3 ja 1
ei missään nimessä saanut, koska:
Asuimme kolmiossa joka oli ahdas 5:lle hengelle asua tai saatikka juosta :D Ei ollut mitään käytäviä missä olisi voinut kiihdyttää vaan aina viimeistään 2m jälkeen tuli joku este vastaan ;)
Nyt asuttu omakotitalossa vajaa vuosi ja lapset saa juosta sisällä, sitä ei normaali arjessa edes huomaa että lapset juoksee, jos menee villiksi niin tietenkin komennan ja palaten tähän sitä ei normaali arjessa edes huomaa johtuu siitä että meilä nytten 200 neliötä enemän kuin kolmiossa vuosi sitten :D
Tosin, eipä nää paljoa sisällä juokse, korkeintaan kun pitää kiireellä keretä jonkun perään tai johonkin niin sit, ulkona purkavat tehokkaasti.
eikä huonekaluilla hypitä. Poika sai kummeilta trampoliin, joten sen päällä saa hyppiä miten paljon siulu sietää (tekisi muuten äidillekin hyvää) ja renkaat auttavat myös motoriikan kehittymisessä. Meillä on 90 neliötä tilaa 4:lle ja paljon huonekaluja sekä mutkikas pohjakaava, joten ei sitä juoksutilaa löydykkään sisältä. Ulkona saa sitten temmeltää joko talon pihalla tai jossakin läheisessä puistossa. Hyvin pojat tilanteeseen sopeutuvat (17v+6v).
Asunnon koko liittyy kyllä tähän kysymykseen aika olennaisesti.
Jos me asuttais tosiaan jossakin 500 neliön kartanossa, niin totta helvetissä sisällä sais vaikka pitää juoksukilpailuja. Mutta näissä neliöissä - 58 - juoksu on meillä kielletty. Niuhoa tai ei. Piste.