Kolesteroli"potilaan"
ruoka-lista? Minulla todettiin lievästi kohonnu kolesteroli (5.5.) Hyvän ja pahan suhde 1/3. Sain lääkäriltä kauheat ukaasit, lisätä liikuntaa, pohtia ruokavaliota yms. Liikun, olen hoikka enkä tupakoi. Verenpaineeni keskimäärin 72/110. Ihan ahdistuin, mitä teen?
Kommentit (13)
Ja sitten juoksulenkille.
Ei se pelkkä paino mitään kerro.
Painoindeksi 21. En syö juustoa, lihaa enkä rasvaista maitoa. Siideriä kolme kertaa viikossa tölkki. Eli kovin paljon ainakaan rasvoista en voi vähentää.
että ruaanalaitossa käytän ryspiöljyä, syön ainoastaan täysjyväleipää.
Koitapa ottaa jokapäiväiseen käyttöön Benecol tuotteet. Niillä moni on saanut vielä sinun arvojasi korkeammat kolesterolit normaaliksi.
Minulla yli 7, perintötekijät vaikuttavat.
Ihminen tarvitsee kuitenkin myös rasvaa ruokavalioonsa, mutta sen koostumukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Vaihda kaikki pastat yms. tummiin. Sinulla voi myös olla sukurasitetta ja ihan kaikkea kohonnutta kolesterolia ei saada kuriin ruokavaliolla.
Äidilläni on korkea kolesteroli ja lääkitys. Pastat ovat jo vuosia olleet tummaa :-)
Joskus elimistö vain tuottaa liikaa kolesterolia. Minä olen myös hoikka ja syön hyvin tervellisesti, silti koelsteroli huiteli jossain vaiheessa jo kahdeksassa. Nyt olen syönyt punariisikapseleita, ja arvot ovat tippuneet lähelle viittä.
5,5 ei ole kyllä yhtään huolestuttava arvo, jos hyvä kolesterolikin on korkealla. Jos triglyseridiarvo on korkea, vähennä hiilareita, se auttoi minulla.
Täytyy vain vaihtaa ne parempiin.
Laita vaikka lista normaalista päivittäisestä ruokavaliostasi aamusta iltaan yhden päivän ajalta, niin voimme kommentoida ja tehdä ehdotuksia.
leipämargariini? Käytän nykyään floraa.
En ole vakuuttunut, miten paljon se oikeasti haittaa, jos elintavat muuten hyvät. Mulla on loistavat kolesteroliarvot ( 3,2), syön vaaleaa leipää, voita, juustoja, äyriäisiä, munia, ym herkkuja. Enkä edes liiku paljon ja olen siis läski
lisää kasviksia ja vihanneksia, täysjyvä viljaa, rasvattomia maitovalmisteita, pehmeää rasvaa ruoanlaittoon ja leivälle, vähärasvaista lihaa, enemmän kanaa ja kalaa kuin punaista lihaa. Alkoholia vähemmälle.