Missä iässä lapsen on viimeistään syytä muuttaa pois kotoa?
Tuli mieleeni tuosta peräkammarinpoikia koskevasta keskustelusta...
Milloin lapsen on syytä viimeistään pakata kimpsut ja kampsut ja muuttaa omaan kotiin? Saako lapsi asua pidempään kotona jos maksaa vuokraa ja hoitaa esim. omat pyykkinsä?
Vai voisitko sallia lapsen asuvan kotona ihan koko elämänsä? Onko tällöin kyseessä esim. sukutilan hoitaminen?
Jos siis lapsi on terve ja normaali nuori. Kehitysvammaiset ym. ovat asia erikseen.
Mielestäni parikymppisen (20-25v.) on jo syytä muuttaa omaan kotiin...
Kommentit (29)
Minun veli muutti alunperin kotoa 18-vuotiaana opiskelemaan, mutta nyt liki nelikymppisenä asuu taas äidin ja isän luona. Veli on sinänsä normaali, työssäkäyvä, kiltti, fiksu, empaattinen ja rakastettava ihminen. Jokin on kuitenkin veljen elämänhallinnassa ollut aina vialla, ehkä tosi aikainen keskosuus on tehnyt sen. Nyt siis asuu äidin ja isän luona, käy sieltä töissä ja on heidän seuranaan. Ehkä jossain välissä muuttaa taas omilleen, katsotaan.
Ja toisaalta oma mies asui vanhemmillaan (pihatalossa) pitkään. Siihen lieni vaikuttimena osittain miehen sairastama ykköstyypin diabetes, jonka takia hänelle varmaan mielellään suotiin vanhempien pihatalon suoma turvallinen yksityisyys.
Opiskelen itse humanistisessa ja kyllä solukämpät tuntuvat olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Samaten kaikenlaiset hanttihommat puhelinmyynnistä feissareihin. Vapaaehtoistyöt ovat myös jonkin verran suosiossa.
seurustelua, siinä 21-24v. kieppeillä.
Ajattelen niin, että lukion tai muun toisen asteen koulun jälkeen on aika muuttaa kotoa pois.
elää jo melkoisen itsenäisesti. Ei sen muuton tosin kertaheitolla pidä tapahtua, vaan hiljalleen esim. juuri opiskeluaikana osa vuotta muualla ja viikonloppuina ja kesällä ehkä vielä kotona.
Eli käytännössä mulla menee tuohon yleiseen ikähaarukkaan, mitä muutkin on ehdotelleet, 20 - 25-vuotiaana. Riippuu opiskeluista ja tyypistä.
Maatiloilta itsellä kokemusta, ja kyllä sielläkin alkaa aika harvinaista olla, että vanha ja nuori polvi asuu samaa taloutta. Kyllä sielläkin yksityisyyttä kaivataan puolin ja toisin, ja aika monella tilalla on nykyään useampi talo. Sitä pikkutaloa asuvat sitten vanhat tai nuoret tilanteesta riippuen.
80-luvulla oli maalla trendinä tehdä samaan taloon erillinen asunto eläkeläisille. Mutta se trendi jäi aika lyhyeksi ja niitä asuntoja on jo rempattu pois, kun on huomattu, että enemmän sitä välimatkaa on oltava kuin metri ulko-ovien välissä.
että anopin 3-kymppisen pojan olisi jo syytä itsenäistyä. Ei kyllä kotona oo asunut enää kymmeneen vuoteen, mutta anoppi edelleen makselee sen laskuja, ainakin isommat. Kun eihän pikku vauvan vielä tarvi ottaa vastuuta omasta elämästään.
En tiedä mikä sokea piste muuten ihan fiksulla anopilla tuossa on, mutta ainakin saa sillä muuta lapsensa tuntemaan sisaruskateutta. Kun eihän se enää millään järjellä oo perusteltavissa, että yli kolmekymppinen tutkinnon suorittanut naimisissa oleva mies maksattaa laskut äidillään.
Joten totuutta siinä on, ettei kyse ole vain kotoa pois muuttamisesta, vaan myös muut asiat pitäisi mennä samassa tahdissa.
Tunnenpa yhden 27-vuotiaan miehen, joka muutti vasta vähän aikaa sitten omilleen. Opiskeli ja kävi töissä, mutta vanhemmat maksoivat silti kaiken, sai ajella autolla niin paljon kuin huvitti jne.Mä en suostuis oman lapsen kanssa noin toimimaan.
Mä muutin pois lukion jälkeen, en olisi edes halunnut asua kauemmin vanhemmilla!
että anopin 3-kymppisen pojan olisi jo syytä itsenäistyä. Ei kyllä kotona oo asunut enää kymmeneen vuoteen, mutta anoppi edelleen makselee sen laskuja, ainakin isommat. Kun eihän pikku vauvan vielä tarvi ottaa vastuuta omasta elämästään. En tiedä mikä sokea piste muuten ihan fiksulla anopilla tuossa on, mutta ainakin saa sillä muuta lapsensa tuntemaan sisaruskateutta. Kun eihän se enää millään järjellä oo perusteltavissa, että yli kolmekymppinen tutkinnon suorittanut naimisissa oleva mies maksattaa laskut äidillään. Joten totuutta siinä on, ettei kyse ole vain kotoa pois muuttamisesta, vaan myös muut asiat pitäisi mennä samassa tahdissa.
Huh.. En ikinä suostuis vaimona tommosta katselemaan!!
Paras ikä tosiaan lienee molemmin puolin 20. Itse muuttanut jo 16-vuotiaana, mutta se oli hyvä päätös mulle, ei kaikille.
Omissa opiskeluporukoissa ei vaan sattunut olemaan ketään toista joka olisi joutunut asumaan opiskelija-asunnossa ja käymään hanttihommissa.
Vanhempien/sukulaisten hankkimat asunnot ja kesätyöpaikat omilta aloilta sen sijaan löytyivät useimmilta. Ei mulla ollut koskaan varaa lennellä Pariisiin viikonlopuksi saati lähteä hetken mielijohteesta Malediiveille sukeltelemaan.
Katkeruus siis puhuu. Mitäs opiskelin niin elitistisillä aloilla.
T: 12