kummaa naapurien toimintaa lasten välisissä ongelmissa
Tunnen itseni tyhmäksi nyt. Jotenkin oletan, että jos lapsi rikkoo toisen lapsen omaisuutta pihalla leikeissään, se on itsestäänselvyys että se korvataan, jos eivät saa korjattua. Jos oma lapseni hajottaa jotain, enkä saa korjattua, ostan toki uuden, napisematta. Meidän lapsen omaisuus hajosi, ja yrittivät korjata, antoivat tilalle uuden. Olivat tosin vähän ihmeissään kun menin asiasta puhumaan.
Samalla mainitsin että heidän lapsi soittelee meidän lapselle jatkuvasti, se hiukan on alkanut häiritsemään. Esim 3-5min välein kun lapsi tulee ulkoa kesken leikkien kotiin syömään, meidän lapsi kyllä tulee takaisin ulos kun on luvannut. Ja sama että heti aamusta iltaan soitellaan 15min välein. Jos meillä on menoa tms, että meidän lapsi kyllä soittaa takaisin kun on luvannut soittaa, että kun voi olla.
Mielestäni olin asiallinen, puhuin nätisti ja kerroin että kiva kun ovat kavereita, että saa toki soitella mutta voisi joskus odotella luvattua soittoa takaisin eikä soitella 10 kertaa päivässä joko nyt joko nyt, saati sitten 3 kertaa ruokailun aikana. Ennen tätä soittelua soi ovikello yhtä usein, mutta rauhoittui kun herätti vauvan jokusen kerran ja tajusi että voi soittaa puhelimella "häiritsemättä".
Mutta nyt ei saa heidän lapsi ilmeisesti meidän lapsen kaveri sitten enää olla..numero on poistettu.
Mitä ihmettä tässä tapahtui? Teinkö nyt jotenkin väärin kun olin asiallinen ja mainitsin meitä häiritsevästä asiasta, oma lapseni ei jaksanut tuota jatkuvaa soittelua, haluaa joskus olla kotonakin itsekseen leikkimässä saati että edes syödä rauhassa. Vai menikö korvausvelvollisuudesta herne nenään?
Tein vain sen mitä olisin halunnut tehtävän oman lapseni kohdalla jos hänen soittelunsa häiritsee perheen rauhaa.
Mitä tuossa olisi pitänyt tehdä?
Kommentit (54)
Eli siis naapurin leluja saa kaikki käyttää ja mitä välii jos ne menee rikki, ei niitä tarvitse korvata mitenkään, koska ne on vaan leluja.. Mitäs jos lainaat sun autoas jollekkin ja se rikkoo siitä vaikka cd-soittimen.. no eihän se haittaa vai mitä, kun nyt lamakin yms.. Ap:n tapauksessa se maila on ihan verrattavissa auton cd-soittimeen.. Tottaikai sitä tarjoudutaan maksamaan uusi tilalle tai ainakin voisi kohteliaasti sanoa sitten naapurille et mulla on nyt rahasta todella tiukkaa, mutta yritän jotenkin korvata mailan teille.
Ja sitten ap.. yrititkö itse ollenkaan sanoa lapselle, että teitä häiritsee tuo soittelu ja ovikellon pimpottelu.. vai menitkö suoraan puhumaan ensin vanhemmille.. jotkut varmasti ottavat tuollaisesta nokkiinsa.. mutta jos asutte naapurissa niin eiköhän ne teidän pojat kuitenkin näe kohta taas jo pihalla...
Mailasta on saatu täysi korvaus (vaikka oma muksu olikin sitä mukana rikkomassa) ja päästy häiritsevästä kakarasta rauhaan. Ei pitäisi olla mitään ongelmia enää. Turha tässä on nyt enää jossitella mailan korvauksia, kun on jo korvattu.
Naapuritkin ovat huomanneet pojan kaverin äidin olevan omapitäväinen ja tiukkapipo, joten pysyttelevät tästä kaukana.
Tuosta lelun korvauksesta, minun mielestäni se ei ole vanhempien tehtävä jos lapsensa menee ja rikkoo. lapselle toki rangaistus jos on sen ikäinen , että ymmärtää mutta kyllä tavarasta on vastuu omistajalla ja jos se leikissä rikkoontuu.. olipa kenen käsissä hyvänsä, niin se on vaan hyväksyttävä. Tahallaan rikkomistakaan ei voi toisen vanhempien vastuulle laittaa, pitää vaan itse valvoa omaisuuttaan. Eli ei sellaisia leluja lapsille, joiden rikkimeno harmittaisi tai sitten menee ja valvoo mitä ne lapset tekee. Rikkojan vanhemmat jos on siis isommasta lapsesta kyse kyllä voivat hyvien tapojen mukaan pidättää lasten viikkorahoista ja maksaa sen lelun, mutta itse puhun nyt pienistä alle kouluikäisistä. Olisipa se helppo kenen vaan vaatia rahoja kun lapset keskenään leikkii ja joku lelu hajoaa, että naapurin ovelle, varsinkin jos ei ole vahtinut lasten tekemisiä. Niin ja ihan asiasta tuossa puhelimen käytöstä sanoit, tosin sano se sama omalle lapsellesi. puhelimen käyttö on kahden välistä vuorovaikutusta, silloin kun siihen vastataan. Voit opettaa lapsellesi että puhelin äänettömällä kotona ja siihen ei vastata hyvien tapojen mukaisesti kesken syönnin. Eiköhän kaveri kyllästy kun ei vaan yksinkertaisesti vastata.
peesaan tätä,
jos mulle jatkuvasti olisi joku pojan kaverin äiti antamassa neuvoja niin kyllä perääntyisin j a kouluikäistä neuvoisin pysymään kauempana
tarvittaessa poistaisin nimen kännykästä
Tunnen itseni tyhmäksi nyt. ... Mutta nyt ei saa heidän lapsi ilmeisesti meidän lapsen kaveri sitten enää olla..numero on poistettu.
Mitä ihmettä tässä tapahtui? Teinkö nyt jotenkin väärin kun olin asiallinen ja mainitsin meitä häiritsevästä asiasta, oma lapseni ei jaksanut tuota jatkuvaa soittelua, haluaa joskus olla kotonakin itsekseen leikkimässä saati että edes syödä rauhassa. Vai menikö korvausvelvollisuudesta herne nenään?
Tein vain sen mitä olisin halunnut tehtävän oman lapseni kohdalla jos hänen soittelunsa häiritsee perheen rauhaa.
Mitä tuossa olisi pitänyt tehdä?
Mitään ei ole enää tehtävissä. Jos tosiaan olet noin tyhmä ja vaadit leikeissä rikki menneiden lelujen korvaamista, niin on ihan parempi, että omapitäväisen äidin ja lapsen luona ei kukaan käy leikkimässä. Lelut on leluja ja kestää sen minkä kestää. Ainahan noita tulee lisää joka joulu ja synttäreillä jne.
Oliko oikeasti sen väärti? Mikä oli se summa jolla sait naapurien vihat niskoillesi? Olisko 10 euroa?
Heh heh hee! Tyhmyydestä sakotetaan!
jos ei ole varaa korvata rikkoutunutta lelua sitten ei myöskään leikitä niillä naapurin leluilla.
.
Voihan vitsi siis. Aatteleeko joku tosiaan näin. Pitäiskö vanhempien etukäteen mennä sinne kyläpaikkaan tarkistamaan emännältä lelujen hinnat ja sitten kertoa lapselle millä leluilla hän saa leikkiä? Ei lapsi tuollaisia asiota ymmärrä.
Kuka on niin tyhmä että luulee lasten olevan aikuisten tasolla?
USKOMATONTA PORUKKAA.. esim. nro 18
Eli siis naapurin leluja saa kaikki käyttää ja mitä välii jos ne menee rikki, ei niitä tarvitse korvata mitenkään, koska ne on vaan leluja.. Mitäs jos lainaat sun autoas jollekkin ja se rikkoo siitä vaikka cd-soittimen.. no eihän se haittaa vai mitä, kun nyt lamakin yms.. Ap:n tapauksessa se maila on ihan verrattavissa auton cd-soittimeen.. Tottaikai sitä tarjoudutaan maksamaan uusi tilalle tai ainakin voisi kohteliaasti sanoa sitten naapurille et mulla on nyt rahasta todella tiukkaa, mutta yritän jotenkin korvata mailan teille.Ja sitten ap.. yrititkö itse ollenkaan sanoa lapselle, että teitä häiritsee tuo soittelu ja ovikellon pimpottelu.. vai menitkö suoraan puhumaan ensin vanhemmille.. jotkut varmasti ottavat tuollaisesta nokkiinsa.. mutta jos asutte naapurissa niin eiköhän ne teidän pojat kuitenkin näe kohta taas jo pihalla...
Ei lapsilta voi vaatia samaa mitä aikuisilta. Eivät ole mitenkään vertalukelpoisia!
mitenkään itsestään selvänä. Tai ainakin lelun omistajan tulisi mielestäni kieltäytyä korvauksista. Ainahan lapsilla sattuu ja tapahtuu, eikä meillä ole varaa ostaa kenellekään leluja, ei edes niille omille. Eli jos meillä olisi joku korvausuhka päällä, emme kyllä uskaltaisi antaa lapsen leikkiä kenenkään kanssa.
Eli siis naapurin leluja saa kaikki käyttää ja mitä välii jos ne menee rikki, ei niitä tarvitse korvata mitenkään, koska ne on vaan leluja.. Mitäs jos lainaat sun autoas jollekkin ja se rikkoo siitä vaikka cd-soittimen.. no eihän se haittaa vai mitä, kun nyt lamakin yms.. Ap:n tapauksessa se maila on ihan verrattavissa auton cd-soittimeen.. Tottaikai sitä tarjoudutaan maksamaan uusi tilalle tai ainakin voisi kohteliaasti sanoa sitten naapurille et mulla on nyt rahasta todella tiukkaa, mutta yritän jotenkin korvata mailan teille. Ja sitten ap.. yrititkö itse ollenkaan sanoa lapselle, että teitä häiritsee tuo soittelu ja ovikellon pimpottelu.. vai menitkö suoraan puhumaan ensin vanhemmille.. jotkut varmasti ottavat tuollaisesta nokkiinsa.. mutta jos asutte naapurissa niin eiköhän ne teidän pojat kuitenkin näe kohta taas jo pihalla...
En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä asioiden suhteellisuutta - verrataan lasten ulkoleluja cd-soittimiin, autoihin. Jessus mitä porukkaa täällä on.
jos ei ole varaa korvata rikkoutunutta lelua sitten ei myöskään leikitä niillä naapurin leluilla.
Naapureille ei ole enää varaa alkaa uusia koko leluvarastoa uusiksi, joten heidän lapsensa ei siis todellakaan enää leiki toisten lasten leluilla. Onko nyt parempi tilanne?
Onneksi ei ollut kyseessä joku pleikkari tai kauko-ohjattava auto.
Hyvä että paljastui naapurin eukon luonne jo ihan näin pikkusummista.
Sen pohjalta tein subjektiivisen pikatulkinnan, että ap on vähän nipo ja vastaisuudessa lisäharmien varalta naapurin poikaa on kielletty nyt soittamasta enää ap:n pojalle. Harmi kyllä pilata naapurusvälejä. :(
Olisiko se numero poistettu siksi, että vanhemmat ei halua lapsensa enää häiritsevän lastasi jatkuvalla soittelullaan. He ovat ehkä yrittäneet jo puhua lapselleen ettei soittelisi jatkuvasti ja ei ole lapsi totellut tai ymmärrä asiaa, joten tämä oli ehkä ainoa vaihtoehto. Tämä voi olla yksi syy numeron poistamiseen, eikä syy välttämättä liity mitenkään siihen ettei lapsi saa olla enää lapsennne kaverina.
Ei ole kyllä tullut ikinä mieleen, että jos lapset leikeissään yhdessä rikkovat vahinkossa jonkun lelun olisi omani jotenkin korvaus velvollinen tai että jos lapseni lelun joku vahinkossa rikkoisi, että mitään korvauksia tulisi edes mieleen vaatia. Eri asia jos tahallaan rikkoo.
Ja käsitinkö nyt oikein? Olivat antaneet tilalle uuden eli mikä nyt vielä oli pielessä. Rahanako se täytyy ehdottomasti korvata?
Kyllä minäkin ap sinun naapurinasi olisin vetänyt herneen nenään. Sanoisin lapselleni että on kaikkien kannalta parasta että ette enää leiki keskenänne.
En ymmärrä tuota sinun korvausvelvollisuus vaatimustasi yhtään, eikä minulla olisi ikinä tuollaiseen pokkaa. Kyllä meilläkin on naapurin lapset leluja rikkoneet ja joskus olen epäillyt sen tapahtuneen ihan kateudesta. Ei ole tullut mieleenikään mennä pyytämään vanhemmilta korvausta. Tuo sählymaila-juttu oli todella typerää sinulta. Jos pojat riitelivät mailasta ja se särkyi, mielestäni syy on yhteinen. En IKINÄ tuollaisessa tilanteessa viitsisi vaatia korvausta! Ymmärrettävämpää se olisi, jos naapurin poika olisi rikkonut mailan ihan itse ja tahallaan.
Meillä naapurin koira puri tyttömme pyöräilykypärän kun hän oli tuon naapurin tytön kans leikkimässä heidän pihallaan. Naapuri tuli sitten ovelle asiasta kertomaan ja kysyi paljonko hän on kypärästä velkaa. Sanoin etten missään tapauksessa ota korvausta koska lapsemme oli kypärän heidän pihallaan maahan laskenut. Tuo oli täysin oma vika. Eri asia olisi ollut, jos koira olisi tullut meidän pihalle puremaan kypärää. Silloinkaan en olisi viitsinyt mennä korvausta pyytämään, mutta tarjottaessa olisin ehkä vastaanottanut.
Jos kuulisin että lapsemme on rikkonut naapurin omaisuutta, tarjoaisin siitä korvausta. Silti loukkaantuisin jos naapuri tulisi korvausta vaatimaan. Siinä tapauksessa maksaisin, mutta kieltäisin lasta leikkimästä ja menemästä enää heidän pihalleen lisälaskujen pelossa.
Tuo soittelusta mainitseminen taas oli ihan ok, jos olit itse jo kunnolla asiasta naapurin lapselle sanonut. Sellainen kiltisti sanominen ei välttämättä lapsille riitä, vaan pitää sanoa ihan selkeästi ja topakasti. Jos se ei auta niin silloin voi sanoa vanhemmillekkin.
missään tapauksessa asiallista. Lähinnä korvausta voi minusta vaatia, jos jonkun lapsi tekee jotain täysin tahallaan ja ilkeyttään ilman että oma lapsi on siinä millään tapaa osallisena tai paikalla.
Mutta jos lelu on leikeissä, tässä tapauksessa vielä vähän kyseenalaisissa leikeissä (mitä sählymaila tekee pihaleikeissä) ja lapset yhdessä leikkiessään / riidellessään sen rikkovat, niin et voi millään vierittää vastuuta naapurin lapselle. Sitäpaitsi sählymaila on muoviväline, joka jossain vaiheessa menee rikki joka tapauksessa, nehän menevät rikki jopa ihan normaalisti pelatessa, ei sellaisesta voi korvausta vaatia.
Asian olisit voinut hoitaa lapsenkin kanssa. Lapsille pitää uskaltaa sanoa suoraan ja vielä monta kertaa, että ne uskoo.
On meidänkin ovella käyty valittamassa ja aina ne välit menee. I
Teksti jotenkin karkasi.
Itse en siis käy koskaan kenenkään kotiovella napisemassa. Musta se on loukkaavaa.
Selvitän aina asiat lasten kanssa.
Meidät kuule naapurin tyttö herätti 7.00 ja ei tullut kuuloonkaan mennä naapurin ovikelloa rimpauttamaa. Monesti muutenkin tuli jo 8.30. poikaani hakemaan.
Se on kummaa, kun joku tulee valittamaan, että poikamme heittävät kiviä, mutta kun taas valittajan lapset tekee jotain, niin se onkin sitten eri juttu.
Todella köyhiä vanhempia, jos eivät tenaviensa vahinkoja korvaa. Hienon mallin antavat lapsille. Ei kannata ihmetellä mistä noita rikkojia ja töhrijöitä sikiää.
Ei kannattaisi lisääntyä, jos ei ole siihen ylläpitoon varaa. Lamaa on turha syyttää, töitä löytyy taatusti, jos ei ronkeliksi rupea. Mutta sehän on omasta arvomaailmasta kiinni...
Todella köyhiä vanhempia, jos eivät tenaviensa vahinkoja korvaa. Hienon mallin antavat lapsille. Ei kannata ihmetellä mistä noita rikkojia ja töhrijöitä sikiää.
Ei kannattaisi lisääntyä, jos ei ole siihen ylläpitoon varaa. Lamaa on turha syyttää, töitä löytyy taatusti, jos ei ronkeliksi rupea. Mutta sehän on omasta arvomaailmasta kiinni...
Tämän kirjoittaja taisi taas olla ap itse...?!
jos olisit tullut meille vaatimaan uutta sählymailaa, koska:
- Oma lapsesi oli osallisena sählymailan rikkoutumisessa, ilmeisimminkään se ei ollut pelkästään naapurin pojan vika
- Sählymailat nyt vain kerta kaikkiaan ovat kulutustavaraa ja niitä rikkoutuu silloin tällöin ilman että se olisi kenenkään vika
- Miksi ihmeessä sählymaila edes on ollut pihaleikeissä jos se on kerran urheilutarvikkeeksi ostettu? Jos sen vie pihalle, niin tottakai se menee rikki.
- Vaikka korvausvelvollisuus jonkun logiikan mukaan olisikin, niin korvausvelvollinen on lapsi, ei vanhempansa.
Puheluista taas toteaisin, että aika avutonta on mennä puhumaan pojan vanhempien kanssa puheluista, jos ei ole itse osannut selväsanaisesti huomauttaa lapselle asiasta. Tietenkään lapset eivät aina osaa, huomaa ja älyä kaikkia asioita ja joskus ne täytyy vääntää heille rautalangasta. Aikuisen velvollisuus nyt vain on sanoa lapselle asiasta niin että se menee perille. Ei joka asiasta mennä heti kantelemaan vanhemmille.
Eli minä olisin tehnyt tismalleen samoin kuin naapurisi: maksanut mukisematta ja vastaavien välikohtausten (että sinä tulet valittamaan ja vaatimaan korvauksia) välttämiseksi kieltänyt lasta olemasta enää missään tekemisissä lapsesi kanssa.