Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaushaaveet ja sikainfluenssa

Vierailija
07.07.2009 |

Olimme suunnitelleet syksyllä vauvan yrittämistä. Nyt sikainfluenssa on alkanut jarruttaa haaveita. Mietityttää kyllä sekin että miten pitkä tuo aalto tulee olemaan ja montako influenssamuotoa siitä syntyy. Olenko ainut vauvasuunnitelmien jäädyttäjä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se sinua noin pelottaa, niin tee viikonloppureissu Lontooseen ja käy hakemassa sieltä tartunta jo nyt. Sittenpähän on sairastettu sekin.

Vierailija
2/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ajanhan uusia influenssaviruksia syntyy ja muuntuu, joka ikinen vuosi syntyy silti uusia vauvoja

Vierailija
4/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tässä mennään raskausviikolla 5+5 joten IIIhan alussa vielä. Eli kuulun riskiryhmään. Tavallaan kyllä tietysti "pelottaa" että mitä jos saakin sen sikainfluenssan varsinkin tässä kun on edessä ne kolme ensimmäistä kriittisintä kuukautta, mutta toisaalta kun en asiaan voi vaikuttaa niin mitäpä sitä turhaan etukäteen murehtimaan! Kuulun riskiryhmään normaalissa influenssassakin enkä sitä pelännyt ollenkaan joten miksi tätä...

Kaikenlisäksi olen lähdössä englantiin muutaman viikon päästä!

Vierailija
5/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon pahempiakin tauteja joita voi saada milloin vain.

T:Toivottavasti raskaana.

Vierailija
6/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä harkinnut että jään kokonaan töistä pois syksyllä tai teen tosi vähän. Työskentelen nimittäin sairaiden lasten hoitajana.

Vierailija
7/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siis ihan oikeasti yrittää jatkaa sitä normaalia elämää, eikä murehtia tulevasta.

Vierailija
8/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä nyt puhu mistään hysteriasta vaan asia mietityttää koska on tiedossa että jostakin syystä raskaana oleville kys. tauti on vaarallinen. Kun on jo 2 lasta niin toki sitä miettii, varsinkin kun vanhin muksu on jo kouluikäinen ja näinollen riski sairastua on olemassa. On totta että elämässä ei voi tietää mitä eteen tulee tai mihin sairastuu mutta voisihan sitä kai odottaa että saa rokotuksen ensin tai sairastaa taudin. Olisi sitten yksi huoli vähemmän kun raskaudet ovat olleet vaikeita muutenkin.

Vierailija
9/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon taudin takia koska sen ennustetaan tulevan ainakin muutamana vuonna. kyllä mua vähän pelottaa mutta en pelon takia suostunut luopumaan unelmistani, meillä toinen tulossa nyt sillä ikäerolla mikä haluttiin.

rv 12+5

Vierailija
10/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajua, mistä on kyse... Liekkö kyse lapsellisuudesta, sivistymättömyydestä, koulutuksen puutteesta vai mistä. En sano, että asiaa pitäisi hysterisoida, mutta kyse on todellakin ihan jostain muusta, kuin normi influenssasta. Vaikkakin suomalaisten oireet ovat tähän mennessä olleetkin samankaltaisia kausi influenssan kanssa.

Mulla on myös vauvakuume kova, mutta olen raskain sydämin päättänyt siirtää haaveen toteuttamista. Meillä on jo kolme lasta, enkä tahdo tieten tahtoen ottaa sitä riskiä, että saisin raskaana H1N1-viruksen ja ehkä kuolisin siihen.

Niin, tiedän, että riskejä on joka päivä tavallisessa normaalielämässäkin monenlaisia, mutta myös niissä voi itse paljoon vaikuttaa. Sikainfluenssa on jostain syystä vaarallinen erityisesti terveille nuorille aikuisille. Kuulun siis siihen riskiryhmään-kuten varmaankin aika moni täällä. Ja toisaalta tauti on jo osoittautunut olevan tappavan vaarallinen raskaanaoleville.

Parempi tällaisena aikana on katsoa kuin katua. En tahdo tieten tahtoen jättää lapsiani äidittömiksi. Eli sen minkä itse voin vaikuttaa, vaikutan. Enkä hommaa itseäni raskaaksi nyt, kun tuo tauti on painamassa päälle myös täällä meidän lintukodossa.

Vierailija
11/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jo raskaana, ymmärrän että sitä ei mielellään ajattele riskejä vaan "tyytyy tilanteeseen" ja toivoo parasta. Mutta oli melkoinen yllätys havaita, että vauvakuumepalsta ym. näyttäisi porskuttavan kuten ennen eikä asiasta ollut isompaa keskustelua äkkivilkaisulla. Ymmärrän että vauvakuume on voimakas tunne, mutta miksi riskeerata tietoisesti oma ja syntymättömän lapsensa henki perhesuunnittelun aikakaudella? Miksei voi odottaa rokotetta, joka voi tulla jo syksyllä? Ymmärtääkseni sikainfluenssa ei ole normi-influnssa siinä, että sen riskiryhmä onkin yllättäen pikemminkin nuoret, terveet ja erityisesti raskaana olevat.

Vierailija
12/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle influenssa on vakava tauti?

Influenssa osoittautui kolmen aikaisemman pandemian aikana vakavaksi taudiksi raskaana oleville. Uuden A(H1N1)v -influenssan vakavuudesta raskaana oleville on rajallisesti tietoa. Raskaana olevien lisäksi influenssa voi olla vakava tauti seuraaville henkilöryhmille:

3–64-vuotiaat lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluvat. Lääketieteelliseen riskiryhmään kuuluvat mm. henkilöt, joilla on krooninen sydänsairaus, keuhkosairaus tai diabetes, krooninen maksasairaus tai munuaisten vajaatoiminta, heikentynyt vastustuskyky taudin tai sen hoidon seurauksena, kortisonikorvaushoito tai immuunivajavuus, sekä pitkäkestoista salisylaattihoitoa saavat lapset ja nuoret (Reyen oireyhtymän riski).

Perusterveet 6–35 kuukauden ikäiset lapset (voi vaatia sairaalahoitoa).

65 vuotta täyttäneet (osalla saattaa olla suojaavia vasta-aineita).

Tässä puhutaan sekä normi influenssasta sekä sikainfluenssasta. Ja tässä ei kyllä mun mielestä sanota mitään sellasta että nimenomaan uusi influenssa on ERITTÄIN vaarallinen raskaanaoleville, vaan että tietoa on rajallisesti. Tässä sanotaan, että aikaisempien influenssa pandemioiden aikana taudista on tullut vakavaski taudiksi raskaanaoleville. Eli Se on ollut sitä jo paljon ennen sikainfluenssaa.

Mutta eihän siitä media ole pitänyt mitään haloota....

Vierailija
13/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut vasta yksi neuvola, sekin neljä viikkoa sitten ja seuraava vasta viiden viikon päästä. Mietin vain, että jos tämä tosissaan on raskaan oleville vaarallinen, niin ihan varmasti neuvolassa otetaan esiin. Eikä siis niin, että minä kysyn että pitäisikö huolestua vaan että se neuvolantäti sanoo että pitää huolestua.

Kenelle influenssa on vakava tauti? Influenssa osoittautui kolmen aikaisemman pandemian aikana vakavaksi taudiksi raskaana oleville. Uuden A(H1N1)v -influenssan vakavuudesta raskaana oleville on rajallisesti tietoa. Raskaana olevien lisäksi influenssa voi olla vakava tauti seuraaville henkilöryhmille: 3–64-vuotiaat lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluvat. Lääketieteelliseen riskiryhmään kuuluvat mm. henkilöt, joilla on krooninen sydänsairaus, keuhkosairaus tai diabetes, krooninen maksasairaus tai munuaisten vajaatoiminta, heikentynyt vastustuskyky taudin tai sen hoidon seurauksena, kortisonikorvaushoito tai immuunivajavuus, sekä pitkäkestoista salisylaattihoitoa saavat lapset ja nuoret (Reyen oireyhtymän riski). Perusterveet 6–35 kuukauden ikäiset lapset (voi vaatia sairaalahoitoa). 65 vuotta täyttäneet (osalla saattaa olla suojaavia vasta-aineita). Tässä puhutaan sekä normi influenssasta sekä sikainfluenssasta. Ja tässä ei kyllä mun mielestä sanota mitään sellasta että nimenomaan uusi influenssa on ERITTÄIN vaarallinen raskaanaoleville, vaan että tietoa on rajallisesti. Tässä sanotaan, että aikaisempien influenssa pandemioiden aikana taudista on tullut vakavaski taudiksi raskaanaoleville. Eli Se on ollut sitä jo paljon ennen sikainfluenssaa. Mutta eihän siitä media ole pitänyt mitään haloota....

Vierailija
14/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jään odottelmaan kuukautiskierron käynnistymistä lähikuukausina ja sitä myöden mahdollista raskautta. Olen perusterve eli en kuulu mihinkään riskiryhmään. Työni puolesta kohtaan päivittäin infektiopotilaita ja todennäköisesti siis syksylläkin possulenssuisia sikäli, kun heitä aletaan hoitaa yksityispuolella. Edellyttää siis sitä, että tulee todellinen epidemia ja julkinen puoli ei vedä. Kun rokotuksen aika tulee, otan sen, olen raskaana tai en. Jos sitten en ehdi tautia sitä ennen sairastaa. Tavallisen influenssarokotteen olen joka syksy ottanut. Jos tulen raskaaksi ennen rokotteen saapumista ja epidemia alkaa voimakkaana, neuvottelen työnantajan kanssa voinko siirtyä päivystystehtävistä muiden potilaiden hoitajaksi.

Vierailija
15/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyin neuvolalääkäriltä joka käski olla murehtimatta. sanoi että jos tauti olisi lähtenyt tältä pallonpuoliskolta ei siitä olisi noussut näin suuri kohu koska kuoleman tapauksia ei olisi tullut niin kuin meksikossa, koska meillä on täälä niin paljon kausi-influenssaa ja siis paljon parempi suojautumiskyky kuin meksikossa jossa ei niinkään influenssoja ole.

sanoi myös että koska minulla ja tyttärellämme (jotka kuulumme riskiryhmiin) oi talvella kausi-influenssa, saattaa se suojata tätä vastaan.

Vierailija
16/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä viikolla ja ei mitään mainintaa sikainfluenssasta ennekuin itse kysyi ja mitään paniikin poikasta ei tämän neuvolan takia tullut.

Vierailija
17/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli luottaisin enemmin neuvolan ohjeisiin, kun AV-palstaan.

terv. se neuvolan ohjeita odottava :)

tällä viikolla ja ei mitään mainintaa sikainfluenssasta ennekuin itse kysyi ja mitään paniikin poikasta ei tämän neuvolan takia tullut.

Vierailija
18/18 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain lääkäriltä ja myös internetistä. Sikainfluenssa ei ole sen vaarallisempi perusterveelle odottavalle äidille kuin tavallinen influenssakaan. On siis vääristeltyä sanoa, että tauti olisi tappavan vaarallinen odottavalle äidille. Ehkä korkeintaan silloin jos on vakava perussairaus, joka heikentää yleisvointia. Sikiölle sikainfluenssa SAATTAA aiheuttaa kehitysvaurioita tai keskenmenon, kuten tavallinenkin influenssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi