Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka suuri %-mahdollisuus saada samaa sukupuolta?

02.07.2009 |

Missä olisi tieto prosentuaalisesta todennäköisyydestä. Eli jos on samaa sukupuolta kaksi ekaa lasta, niin kuinka suuri mahdolllisuus on saada sama kolmannesta, neljännestä yms. Jossain olen tietoon törmännyt, mutten löytänyt googlesta.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kasvissyöjä, syön vain makeita ruokia enkä happamia (kuten greippiä, raparperia tms).

Eli meille "pitäisi" syntyä tyttöjä?!

Meilläpä on kolme poikaa :D

Vierailija
22/24 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

klassisen todennäköisyyden mukaan se menee jotenkin niin, että vaikka jonkin tapahtuman todennäköisyys olisikin 50/50, niin toistuessaan riittävän monta kertaa, on todennäköistä että tulee molempia tapahtumia. Esim. kolikon heitto, tottakai on yhtä todennäköistä heittää yhdellä heitolla kruuna tai klaava, mutta ei kai kukaan voi väittää että on yhtä todennäköistä heittää peräkkäin vaikkapa 50 kertaa kruuna, kuin se, että ainakin osa heitoista olisi klaava.

Lakenta menee jotenkin niin, että 0,5x0,5x0,5 jne..

Eli siis jokaisen lapsen kohdalla todennäköisyys on tuo jotain 51% ja 49%, mutta kyllä tavallaan vaikka viiden pojan syntyminen samaan perheeseen on aika epätodennäköistä.

Niinkuin matikan maikkakin tuossa sanoi :)

Vierailija
24/24 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan, että sukupuoli määräytyisi täysin arpapelinä, niin sitten se olisi 49/51, tyttö/poika.

Kuitenkin on paljon perheitä (enemmän kuin todennäköisyyksien mukaan pitäisi), joissa on lapsissa vain toista sukupuolta. Tyttöjen tapauksessa monesti on kyse siitä, että äidin elimistö hylkii poika-alkioita, ja ne tulevat keskenmenoina pois. Poikien tapauksessa syy lienee miehen siittiöissä. Jostain syystä ne y-siittiöt ovat x-siittiöitä "elinvoimaisempia" joillakin miehillä. Tällöin miehen puolella suvussa on lähes yksinomaan poikalapsia.