Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kahvi polttaa chilin jälkeen, mutta tee ei? - selitys löytyi

Vierailija
27.06.2026 |

Chilin syönnin jälkeen kahvi tuntuu pahentavan polttoa, mutta monissa chiliä paljon käyttävissä keittiöissä (Intia, Tiibet, Kaakkois-Aasia) juodaan teetä, ei kahvia. Syy löytyy muutamasta tekijästä:

Kofeiini heikentää kivunhallintaa - se estää adenosiinireseptoreita, jotka osaltaan vaimentavat kipua. Kahvissa kofeiinia on huomattavasti enemmän kuin teessä.

Lämpö summautuu - capsaiciini ja fyysinen kuumuus aktivoivat samoja reseptoreita (TRPV1), joten kuuma juoma + chili = tuplapotku.

Maito pelastaa - monissa chili-keittiöissä tee juodaan maidon kanssa (chai, suolatee). Maidon kaseiini sitoo rasvaliukoista capsaiciinia tehokkaasti - paljon paremmin kuin vesi tai musta kahvi.

Happamuus - kahvi on hapanta, mikä ärsyttää jo herkistynyttä limakalvoa lisää; tee on lievempää.

TL;DR: Vesi ei auta chilin polttoon, koska capsaiciini on rasvaliukoinen - mutta maito auttaa. Ja kahvin kofeiini + happamuus saattavat pahentaa tilannetta juuri kun kaipaisit helpotusta.

t.perse-eläin

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arrabuusit.

Vierailija
2/5 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että kaikki nivelrikkoiset kahvilakkoon...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että kaikki nivelrikkoiset kahvilakkoon...

Ime sinä vattipää persettä.

Vierailija
4/5 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa kipulääkkeessä on kofeiinia. 

Vierailija
5/5 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole polttanut koskaan.

Mitä teen väärin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä