Miksi kahvi polttaa chilin jälkeen, mutta tee ei? - selitys löytyi
Chilin syönnin jälkeen kahvi tuntuu pahentavan polttoa, mutta monissa chiliä paljon käyttävissä keittiöissä (Intia, Tiibet, Kaakkois-Aasia) juodaan teetä, ei kahvia. Syy löytyy muutamasta tekijästä:
Kofeiini heikentää kivunhallintaa - se estää adenosiinireseptoreita, jotka osaltaan vaimentavat kipua. Kahvissa kofeiinia on huomattavasti enemmän kuin teessä.
Lämpö summautuu - capsaiciini ja fyysinen kuumuus aktivoivat samoja reseptoreita (TRPV1), joten kuuma juoma + chili = tuplapotku.
Maito pelastaa - monissa chili-keittiöissä tee juodaan maidon kanssa (chai, suolatee). Maidon kaseiini sitoo rasvaliukoista capsaiciinia tehokkaasti - paljon paremmin kuin vesi tai musta kahvi.
Happamuus - kahvi on hapanta, mikä ärsyttää jo herkistynyttä limakalvoa lisää; tee on lievempää.
TL;DR: Vesi ei auta chilin polttoon, koska capsaiciini on rasvaliukoinen - mutta maito auttaa. Ja kahvin kofeiini + happamuus saattavat pahentaa tilannetta juuri kun kaipaisit helpotusta.
t.perse-eläin
Kommentit (5)
Jaa että kaikki nivelrikkoiset kahvilakkoon...
Vierailija kirjoitti:
Jaa että kaikki nivelrikkoiset kahvilakkoon...
Ime sinä vattipää persettä.
Monessa kipulääkkeessä on kofeiinia.
Ei mulla ole polttanut koskaan.
Mitä teen väärin?
Arrabuusit.