Miten juokseminen voi olla näin tehokasta?!
Siis kunnonkohottajana, painonpudottajana ja hoikistajana. Olen ihan huipputyytyväinen ja tosi yllättynyt.
Aloitin 2kk sitten jouksuohjelman ihan nollasta (tyyliin 1 min. juoksua, 3 min. kävelyä jne..) ja nyt pystyn juoksemaan jo 8km lenkkejä ihan helposti.
Juoksua on vain 3 x viikossa, välillä pitempää, välillä lyhyttä, rankkaa, löysää vuorotellen. Lisäksi pari kertaa viikossa kävelylenkki - tosin kävelen joka tapauksessa päivittäin paljon lasten kanssa.
Ihmettelen miten nopeasti kunto on noussut ja juokseminen on oikeasti jo tosi kivaa ja rentoa. Lisäksi paino on pudonnut 5 kg ihan vaan tämän harrastuksen ansiosta. Pituus 170cm, paino oli raskauden jäljiltä 70kg, nyt 65kg.
Mutta suurin muutos on ulkomuodossa: raskauden jälkeinen pömppövatsa on kadonnut (no toki reppu on jäljellä), peppu ja reidet ovat kaventuneet HURJASTI. Siis vähintään numerolla vaatekoko pienentynyt. Ennen housuista piti ostaa 42, nyt menee jopa 38. Näytän mielestäni tosi hyvältä nyt, mutta varmaan vielä paremmaksi muuttuu kun harrastusta jatkan.
Suosittelen kaikille!!
Kommentit (98)
siis kun kävellään 3 min ja juostaan 2 min, mistä katsotte sen ajan?
Ei välttämättä tarvi sinne puolimaratonille tähdätä, mutta tämän avulla sekin on mahdollista ;)
http://www.seponkotisivut.com/index.php?pid=2
Juuri jotain tällaista kaipasinkin. Ja voisihan sitä vaikka ottaa tähtäimeksi puolimaratonin. Jos vain löytyy aikaa treenaamiseen kun on kokopäivätyö ja lapset :).
42
ei vielä sitä sykemittari ole, niin kannan mukanani kännykkää. Siinä sekuntikello, josta seuraan aikaa. Hiukan epäkäytännöllistä, mutta.. Ilman ajanseurantaa en saisi itseäni liikkeelle.
Ja tuli tosiaan hyvä mieli kun luin aloituksesi. Ehkäpä minäkin.. kunhan pääsen tästä raskausmahasta eroon..
siis kun kävellään 3 min ja juostaan 2 min, mistä katsotte sen ajan?
kyselee sohvaperuna, joka inhoo kaikkee liiksaa
Minulla ainakin into juoksuun vain kasvaa, kun huomaan kuntoni kasvaneen, entisen 50m sijasta jaksan juosta 5km jne. Juoksun jälkeen mikä nautinto on tulla hikisenä, kaikkensa antaneena kotiin, mennä suihkuun ja sitten lösähtää siihen sohvalle :)
t. entinen sohvaperuna
kyselee sohvaperuna, joka inhoo kaikkee liiksaa
Ensimmäiseet 10-15 minuuttia ovat tuskaisia. Kun sen yli pääsee, alkaa jollain lailla askel lentää (ehkä hiukan liioiteltu määrite tässä mummojen rollaattorivauhdissani). Puolen tunnin lenkin jälkeen venyttelyä. Olo on raukea eikä omatunto soimaa :-)
Ja minusta myös juoksu on nykyään ihanaa :)
Tunnin lenkki menee jo suht kepoisasti, ja tehokasta on. Sellut häviää kuin itsestään, vatsa litistyy ja peilikuvaa kelpaa ihailla.
Ennen en jaksanut edes 500m juosta, nyt voin juosta tosiaan sen tunnin ja vaikka vähän päälle. Matkoja en tarkkaan tiedä mutta jotain reilu 10km menee kuitenkin.
Lisäksi rullaluistelen, se on mukavaa vaihtelua juoksemiseen, eikä rasita niin paljoa polvia. Ja se tepsii hyvin sisäreisiin, kun juokseminen ainakin minulla muokkaa enemmän ulkoreisiä.
Oikein mukavaa juoksukesää kaikille kuntoilijoille!
T: ap kohta taas juoksulenkille lähdössä :-)
Näin energinen ketju ansaitsee noston :)
mulal on ne kunnon liivit ihan joka paivä 365vrk... Ei vain urheillessa... Ei näillä 70F-G tisseillä tehdä yhtään mitään ilman,e ttä arkiliivit on niin tukevat, että niillä tanssii jenkkaa ilman,e ttä juuri yhtään pomppii ;) Mutta juoksu on kieltämättä ehkä vielä vaativampaa... Joudun varmaan laittamaan kahdet liivit päällekkäin koska eläissäni en ole vielä kunnollisia urheiluliivejä tälle koolle löytänyt....
Ei kuulostanut turhan raisulta ainakaan tuo alku.
Olen juossut jo kolme vuotta, ja juossut myös kolme puolimaratonia 2 tunnin molemmin puolin. Paino on kuitenkin vain noussut (ei lihasta, ei) 71 kilosta 77 kiloon :( Ja ihan pelkkää läskiä. Hohhoijaa... Juoksen silti.
Kiitos 22 vinkistä, mutta tään maatilan tontti on
sen verta karkealla soralla ja juurakoilla yms. päällystetty, että vauvaparka pomppeis varmaan vaunuista pihalle :D
Olen juossut jo kolme vuotta, ja juossut myös kolme puolimaratonia 2 tunnin molemmin puolin. Paino on kuitenkin vain noussut (ei lihasta, ei) 71 kilosta 77 kiloon :( Ja ihan pelkkää läskiä. Hohhoijaa... Juoksen silti.
väkisinkin hiukan laskea jos juoksee monta kertaa viikossa. Ellei siis syö aikaisempaa enempään. tai älkää vain sanoko, että 30 min juokseminen kerrallaan ei riitä vaan pitää juosta tunti vähintään :-(
Itse olen juuri miettinyt josko minustakin voisi tulla juoksija.. :) Olen aina jotenkin ajatellut että ei se ole minua varten ollenkaan. Mutta miksei voisi olla?
Viimeksi kun kävin kävelylenkillä, sillä kertaa ilman sauvoja, tuli olo että pitäisi saada vähän tehoa enemmän. Niinpä juoksin pätkät välissä, kunnes alkoi hengästyttämään, ja kävelin taas kunnes hengitys tasaantui. Mutta yllätyin miten mukavalta se tuntui! Aiemmin on pistänyt kyljestä ja tuntunut tukalalta, mutta ehkä nyt on tullut jo vähän enemmän kuntoa hankittua sauvakävelylenkkien ansiosta..?
Mulla painoa 75kg (pituus 170cm)..pitäisiköhän osataa alesta kunnon juoksulenkkarit? :)
sopisi tällaiselle, joka on harrastanut juoksua jo useamman vuoden ei-systemaattisesti? Eli juoksen 30-60 minuutin lenkkejä 1-3 kertaa viikossa, pohjakuntoa siis löytyy, mutta harjoittelu ei ole mitenkään suunnitelmallista enkä myös tunnu kauheasti kehittyvän mihinkään suuntaan.
Juoksu on tosiaan ihanaa ja oivallista painonhallintaa. Eilen juoksin metsässä tunnin ja oli mahtava olo jälkeenpäin!